Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

+3
girli
Winegum
Susan
7 plaatsers

Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 0:52

Ik heb in 2008 t/m 30 september een basisbeurs en een ov-kaart gehad. In september heb ik die ingeleverd en alles stopgezet, omdat de 4 jaar voorbij was dat je recht hebt daarop.

Nu heb ik in 2008 15.000 euro verdiend op mijn stage, wat gelijk mijn bijbaan was en je mocht als student in 2008 niet meer dan 12.000 euro verdienen.

Ik heb een brief gehad van DUO dat ik binnenkort moet beginnen met het afbetalen van mijn schuld, slik, 1529 euro!!!!!!!

Ik moet van heel 2008 de ov-kaart terugbetalen (die ik niet meer gebruikte, want had een autootje, maar dat terzijde). Dat is al 78 euro per maand.
En de basisbeurs van heel 2008, dus 9x 90 euro ofzo.

Maar ergens vind ik dit oneerlijk. Ik had de uren overgenomen van een collega met kanker. Dat interesseert ze denk ik niet.

Maar ik heb maar 3000 euro meer verdiend in dat hele jaar dan was toegestaan. Ik had nota bene een baan die gewoon aansloot op mijn studie en die ik nu nog heb!
Als ik het goed uitreken ben ik pas in september in totaal boven de 12.000 bruto uitgekomen en had ik dus t/m augustus recht op die ov-kaart en basisbeurs.

Zal ik een bezwaarbrief schrijven en die sturen? Want ik vind dit typisch een voorbeeld van hoe het NIET moet in Nederland. Dat ik vorig jaar 900 euro Zorgtoeslag terug moet betalen is tot daaraan toe, maar door 3000 teveel verdienen het HELE jaar ov+ stufi terug betalen, omdat je invalt voor iemand en gewoon een baan hebt gevonden waar je voor studeert, vind ik belachelijk.
Ook dacht ik toen dat het om netto ging en ik dus recht had op ov en stufi, omdat ik iemand van de ib-groep had gebeld en die zei: je moet je NETTO salaris optellen en alles stopzetten als je meer dan 12.000 euro netto hebt verdiend.

Hmmmm, mijn gevoel zegt (en mijn vriend zegt) dat ik een bezwaarbrief moet schrijven met bovenstaande argumenten (baan gevonden waar ik voor studeerde, ingevallen voor iemand met kanker, verkeerde informatie gehad van een dombo die bij ib-groep werkte en in totaal 3000 euro teveel verdiend op het einde van het jaar,dus zeker 6 maanden recht had op ov en stufi).

Wat vinden jullie hiervan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Susan vr 6 mei 2011 - 0:55

Je kunt het altijd proberen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 0:58

Als ik jou was, zal ik het proberen. Ik weet alleen niet of het je gaat lukken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Winegum vr 6 mei 2011 - 1:22

Je kunt altijd bezwaar maken, maar ik ga er van uit dat het niet echt wat uit gaat maken in jouw geval.

Ik heb zelf ook bericht gekregen van DUO dat ik geld terug moet betalen. Maar hun berekeningen kloppen in mijn ogen niet. Let er even goed op! Ik had namelijk toen ik er achterkwam (helaas pas toen ik mijn jaaropgaven kreeg) gelijk contact opgenomen met de IBG. Ik heb mijn OV kaart en studiefinanciering met terugwerkende kracht stop laten zetten, vanaf de maand dat ik teveel ben gaan verdienen. Maar nu komen ze opeens aan met het feit dat ik alsnog teveel verdiend heb. Ik heb bewijzen dat hun bedragen niet kloppen, dus ook ik ga bezwaar maken. Ik heb immers al een deel terug betaald.

Als ik jou was zou ik even goed kijken of hun bedragen kloppen.

Die € 15.000, heb je die van januari t/m september verdiend, of in het gehele jaar 2008? En het gaat hier om bruto bedragen?

Succes ermee!

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Gast vr 6 mei 2011 - 1:28

In het hele jaar 2008, niet t/m september. En alles gaat om bruto.

De berekening klopt gewoon niet. Deel die 15.874 door 12 en doe dat x 9, dan kom je uit op 11.906 en had ik er gewoon recht op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Winegum vr 6 mei 2011 - 1:44

Jada schreef:In het hele jaar 2008, niet t/m september. En alles gaat om bruto.

De berekening klopt gewoon niet. Deel die 15.874 door 12 en doe dat x 9, dan kom je uit op 11.906 en had ik er gewoon recht op.
Inderdaad, dan zal het ook bij jou niet kloppen! Kijken even naar je loonstrook van het einde van september 2008. Daar staat exact op hoeveel loon je hebt gekregen over de periode januari t/m september. Daar moet je sowieso een kopie van maken en bij je bezwaarschrift stoppen. Dat je op 1 oktober 2008, onder de bijverdiengrens zat, en dus zeer waarschijnlijk niks terug hoeft te betalen.

Afschuwelijk he, die fouten die ze maken. jij zit er maar mooi weer mee Mad Bij mij is mijn studiefinanciering van mei al gekort zag ik, ik zou iets van 1000 euro moeten terugbetalen. Er wordt gelijk al 150 euro per maand op mijn basisbeurs gekort. Zeer vervelend.Zie daar maar weer achteraan te gaan....

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  girli zo 8 mei 2011 - 11:07

Ze keken naar netto inkomen tot en met 2007. Het ligt eraan wanneer je DUO hebt gebeld of het antwoord dus waar was of niet.

Bezwaar indienen kun je uiteraard altijd proberen al denk ik dat ze het worst zal wezen waarom je te veel hebt gewerkt. Te veel is te veel.

Verder staat er op de website een folder bijverdienen in 2008. Mocht je die nog niet gelezen hebben, dat is wel een aanrader. Hij staat in het rijtje aan de rechterkant.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bijverdienen.asp
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Atelier Madame zo 8 mei 2011 - 20:23

Je hoeft sowieso toch alleen maar terug te betalen wat je teveel hebt verdiend? Dus jij hebt 3000 euro teveel verdiend, dan moet je over dat bedrag je stufi+ov terugbetalen. Ik zou sowieso bezwaar indienen om opnieuw een berekening te laten uitvoeren.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Winegum zo 8 mei 2011 - 21:17

Maar TO geeft aan dat ze over het hele jaar 2008 naar haar bijverdiensten hebben gekeken. Terwijl ze in haar geval alleen zouden moeten kijken tot aan het einde van de periode waarover ze studiefinanciering en OV kaart ontving.

Mijn bezwaarschrift is af. Ik heb alle papieren bijgevoegd, het is een flink pakketje geworden. Maar liever iets te veel informatie dan te weinig. Ik zou het zeer zonde vinden als ik voor iets zou moeten betalen wat totaal niet klopt.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Atelier Madame zo 8 mei 2011 - 21:23

Maar ik snap het ergens niet helemaal. Want ze geeft aan dat ze 1500 zoveel (oid) moet terugbetalen. En verderop staat weer dat ze naar alle inkomsten hebben gekeken.
Volgens mij klopt het dan wel of niet?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Winegum zo 8 mei 2011 - 21:39

Ik heb het nog even goed gelezen, en je hebt inderdaad gelijk. In de laatste maand van haar studiefinanciering is ze teveel gaan verdienen. Je had de boete (voor een groot deel) kunnen voorkomen door nadat je je jaaropgave(n) binnen kreeg, en er dus achterkwam dat je teveel had verdiend, je studiefinanciering met een maand te verkorten. Vanaf de maand dat je teveel bent gaan verdienen, augustus dus. Dan had je alleen je studiefinanciering voor die maand terug hoeven betalen, plus 68 euro OV kaart kosten per halve maand. Maar doordat dat niet gedaan is, krijg je een soort van boete. Je moet je studiefinanciering terug betalen, tot aan het bedrag dat je teveel hebt verdiend. En daarnaast dus wel heel je OV kaart voor alle maanden. Aj...

Als de situatie zo is zoals ik hier beschrijf, dan ga ik er van uit dat een bezwaarschrift schrijven niet heel erg veel nut heeft. Sowieso de redenen waarom je teveel verdiend hebt, daar zullen zij niet naar kijken.Dat de persoon aan de telefoon je verkeerd heeft voorgelicht, daar zullen ze ook geen boodschap aan hebben ben ik bang.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  blondje1313 ma 9 mei 2011 - 7:27

Ik wist niet dat je achteraf je stufi nog stop kon zetten.
Maar ik denk ook dat een bezwaarschrift indienen geen nut heeft, je hebt teveel verdiend in de maanden dat je stufi kreeg, en dan moet je dat allemaal terugbetalen.
Mijn man moest dit ook, maar dan over 2007 terwijl hij toen niet boven het bedrag uit is gekomen, maar zij lieten een andere berekening er op los (toen ging het om netto-verdiensten en ze kwamen met een bruto-berekening) en we hebben een flink bedrag terug kunnen betalen,
ben blij dat we nu (op schuld terugbetalen na...) van DUO af zijn

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Winegum ma 25 jul 2011 - 0:40

Ik ben eigenlijk benieuwd of je hier nog iets mee gedaan hebt en er iets op gehoord heb.
Ik heb zelf bezwaar gemaakt tegen mijn beschikking en uiteindelijk na 2,5 is mijn bezwaarschrift gegrond verklaard en heb ik het bedrag dat ze van mijn studiefinanciering onterecht hadden afgehaald, teruggekregen.

Wat een grote fout ehbben ze gemaakt Mad

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Gast ma 25 jul 2011 - 3:57

Winegum schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd of je hier nog iets mee gedaan hebt en er iets op gehoord heb.
Ik heb zelf bezwaar gemaakt tegen mijn beschikking en uiteindelijk na 2,5 is mijn bezwaarschrift gegrond verklaard en heb ik het bedrag dat ze van mijn studiefinanciering onterecht hadden afgehaald, teruggekregen.

Wat een grote fout ehbben ze gemaakt Mad

Wat fijn!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Minx di 26 jul 2011 - 8:16

stond vandaag of gister een heel stuk over in de metro of spits dat het voor studenten bijna niet meer inzichtelijk te krijgen is hoeveel je al bijverdient hebt en wat meetelt. Zo telt je bezit ook mee voor 4% rente. Het is een hele wazige berekening bleek wel uit dat artikel.

Zou alles even goed uitzoeken maar het lijkt me moeilijk.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Beachgirl di 26 jul 2011 - 8:21

Atelier Madame schreef:Je hoeft sowieso toch alleen maar terug te betalen wat je teveel hebt verdiend? Dus jij hebt 3000 euro teveel verdiend, dan moet je over dat bedrag je stufi+ov terugbetalen. Ik zou sowieso bezwaar indienen om opnieuw een berekening te laten uitvoeren.

Nee hoor je betaalt dan het hele jaar je OV kosten terug.

Je kan proberen bezwaar te maken maar ik geef je weinig kans. Heb je ook vakantiegeld, toeslagen, 13e maand etc. meegeteld?


Bij mij was het zo dat ik 2006 nog extra geld kreeg van mijn bijbaantje uit 2005 (had een paar maanden te weinig loon gehad door verkeerde berekeningen van mijn baas) en daardoor ben ik over de bijverdiengrens heengegaan.
Ook bezwaar aangetekent, maar ik maakte geen kans.

Terwijl ik maar 300 euro teveel had verdiend!! Ruim 1300 euro terug moeten betalen...

En heb ook een baan die aansluit bij mijn opleiding, ik doe namelijk een duale opleiding. Zelfs dan mag je niet teveel bijverdienen!
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  blondje1313 di 26 jul 2011 - 18:10

Bij mijn man hadden ze juist het vakantiegeld wat hij in het jaar erop kreeg al meegenomen in de berekeningen. We hebben alle netto loonstroken opgestuurd, maar nog steeds houden ze vol dat hij teveel gehad heeft als ze de bruto inkomsten bekijken (terwijl dat het laatste jaar was dat het nog over netto inkomsten ging).
De baan was trouwens ook in dezelfde richting als de studie, dus dat maakt helemaal niks uit.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht? Empty Re: Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum