Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zindelijkheid op het kdv

+7
Liz
Annie24
Jezzie
Liadan
PapillonRose
Stuiterbal
PiP
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zindelijkheid op het kdv Empty Zindelijkheid op het kdv

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 6:40

Hoe gaan jullie en de leidsters daar mee om?

Thuis gaat het nog een enkele keer fout, maar de meeste dagen brengt ze toch wel droog door.
Met poepen is ze nog niet zindelijk en `s nachts is haar luier ook nog nat.

Op het kdv hielden we nog de luier om, maar ging ze wel vaak naar de wc en had daar soms ook dagen de luier droog.

Maandag had ze 1 ongelukje, maar vandaag 2 en wou ze volgens de leidster ook weer een luier om.
Ze dacht dat het toch nog te vroeg was voor haar. Volgens mij vonden ze het maar een gedoe.

Hoe gaan/gingen jullie daar mee om?
Moet ik haar dan maar gewoon met luier naar het kdv doen en thuis zonder?
Of toch doorzetten?

Ik weet dat ze nog heel jong is, maar ze geeft het (thuis en ook bij anderen) zo goed aan als ze moet plassen...

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijkheid op het kdv Empty Re: Zindelijkheid op het kdv

Bericht  Stuiterbal wo 15 feb 2012 - 6:44

Tja dit is best een moeilijk punt.

Uit oogpunt als moeder zou ik willen dat ze gewoon zonder luier ging. Want de mogelijkheid zit erin dat ze een terugval krijgt en de luier weer gaat gebruiken ipv de wc.

Maar uit oogpunt als leidster kan ik me ontzettend goed voorstellen dat ze ervoor kiezen om een luier om te doen na 2 of meer ongelukjes.
Je staat namelijk alleen op 7 peuters en dus niet altijd je handen vrij om ongelukjes te verschonen.
Alhoewel ik eerst met de ouder zal kijken voor evt een andere oplossing dan meteen daar al in te beslissen en dat mede te delen aan een ouder.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 6:46

kun je niks anders overleggen met de leidster, zoals op vaste momenten plassen, een keer extra vragen of ze moet, dat soort dingen? Ik zou het ook wel jammer vinden als ze nu weer een luier om zou moeten als het een paar keer mis is gegaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 6:48

Hier doen ze standaard een luierbroekje aan als de kindjes nog in de broek poepen. Onze kinderen zijn maar 1,5 dag op het kdv dus relatief weinig, en ik heb er geen problemen mee dat ze daar nog een luier dragen. Ik snap dat heel goed, dat ze niet aan de gang kunnen blijven met poepbroeken verschonen.

Ik zou haar zonder luier blijven brengen, maar het wel accepteren als het daar misgaat en ze er toch voor kiezen om haar de luier weer aan te doen. Dat is hoe wij het gedaan hebben bij de oudste!

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose wo 15 feb 2012 - 7:53

Voor zover ik weet doen ze er best veel aan hier. Heb ik gelezen in elk geval, ik heb er zelf nog geen ervaring mee omdat het hier nog geen tijd is.

Wat hier in het beleid staat (hoop dat ze dit ook uitvoeren) is dat er in overleg met de ouders wordt bepaald hoe er met de zindelijkheidstraining wordt omgegaan. Vooral om overeenstemming te bereiken, ze willen het liefste dat er op het kdv en thuis hetzelfde mee om wordt gegaan om zo de kans op succes te vergroten. En aan kindjes die zindelijk leren te worden vragen ze ook als de kindjes het zelf niet aangeven met regelmaat of ze naar de wc moeten. Verder wordt wel verzocht aan de ouders om voldoende verschoning mee te geven, voor als er toch ongelukjes gebeuren.

Ik vind dit heel goed geregeld. Ik hoop dan ook dat dit niet alleen een beleid is op papier en dat ze hier echt zo mee omgaan.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 9:33

Ik vind het ook niet erg dat ze na 2x (of zelfs na 1x) haar wel een luier omdoen, ze kunnen natuurlijk niet bezig blijven en ik leg ook steeds maar 1 setje reserve neer.
Maar het kwam bij mij meer over dat ze het nog te vroeg vond en dat ze eigenlijk gewoon de luier helemaal weer om wouden doen. Terwijl ik er zelf van overtuigd ben dat ze het kan.
Ik was dus wel benieuwd of jullie het door zouden zetten, misschien is het wel een paar dagen en heeft ze het dan ook door op het kdv. Ze vind het namelijk best erg als ze in haar broek plast.

Morgenochtend maar eens met de vaste leidster bespreken.
Ik sprak bij het ophalen de juf van de bso.

Denk dat ik wil gaan afspreken dat ik haar breng zonder luier en dat ze 1x in haar broek mag plassen en dan een luier omkrijgt. Ook wat vaker vragen of ze moet plassen, ze hebben nu volgens mij vaste tijdstippen dat alle kindjes gaan plassen. Dan proberen we het wel, maar is het niet teveel gedoe voor de leidsters. Poepen vind ik zelf niet echt een probleem eigenlijk. Ze heeft eigenlijk altijd een keutel en die rol je zo uit de onderbroek. Onderbroek in een zakje en een nieuwe aandoen...

Luierbroekjes hebben ze niet op het kdv, vind het ook zoiets om die zelf mee te nemen om het de leidster maar gemakkelijk te maken. Of klinkt dit heel stom?

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 9:41

Omdat ze met poepen nog helemaal niet zindelijk is, zou ik haar een luierbroekje aangeven naar het kdv. Ze kan dan gewoon makkelijk naar de wc als ze moet en als ze poept is het makkelijker verschoont. Als ze de hele dag droog blijft, dan kan ze dat luierbroekje gewoon de hele dag aanhouden. Je zou een extra luierbroekje daar kunnen leggen voor als ze in de luier poept.
Geeft ze zelf wel al aan als ze naar de wc moet of moeten ze er naar vragen/haar op vaste tijden op de wc zetten?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Jezzie wo 15 feb 2012 - 9:47

Op het kdv waar ik werk, doen we het in overleg met de ouders.
Als het kind thuis geen luier draagt, dan op het kdv ook niet. En dan vragen we wat vaker of ze moeten plassen.
Sommige ouders geven hun kind een tas vol schone kleren mee (4 of 5 schone broeken, onderbroekjes en sokken) Als het kind dan geen schone kleren meer heeft, doen we een luier om. Maar dan heeft het wel veel ongelukjes op 1 dag gehad!
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 9:47

PiP schreef:
Luierbroekjes hebben ze niet op het kdv, vind het ook zoiets om die zelf mee te nemen om het de leidster maar gemakkelijk te maken. Of klinkt dit heel stom?
En oja, ik vind dit zelf eigenlijk wel stom klinken. Een luierbroekje is net zo makkelijk als een onderbroek met naar de wc gaan, maar als leidster vind ik het zelf wel een stuk fijner om een poepluier te moeten verschonen dan om een kind te verschonen dat in de onderbroek gepoept heeft.

En ik zou wel aangeven dat je wilt dat ze haar op de wc laten plassen en wat vaker aan haar vragen of ze moet plassen. Als ze met plassen al vrijwel zindelijk is dan zou ik ook willen dat ze hier op het kdv ook mee aan de slag gaan.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 9:49

Thuis en als we op visite zijn geeft ze zelf aan dat ze moet "klakke" smile

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 9:51

PiP schreef:Thuis en als we op visite zijn geeft ze zelf aan dat ze moet "klakke" smile
Very Happy
Als ze het al zo goed aangeeft dan zou ik zeker willen dat ze haar op het kdv ook naar de wc laten gaan.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Annie24 wo 15 feb 2012 - 9:53

PiP schreef:Thuis en als we op visite zijn geeft ze zelf aan dat ze moet "klakke" smile

Laughing
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 9:56

Liadan schreef:
PiP schreef:
En oja, ik vind dit zelf eigenlijk wel stom klinken. Een luierbroekje is net zo makkelijk als een onderbroek met naar de wc gaan, maar als leidster vind ik het zelf wel een stuk fijner om een poepluier te moeten verschonen dan om een kind te verschonen dat in de onderbroek gepoept heeft.

Het is inderdaad net zo makkelijk, maar als ze een luier(broekje) aan heeft weet ze natuurlijk dat ze gewoon in haar broek kan plassen. Het is makkelijker om een poepluier te verschonen, maar als ze op het kdv een luier omdoen dan doen ze daar een gewone om.

Ik wil eigenlijk richting geen luier... Als het zoveel makkelijker is, waarom schaffen ze die zelf niet aan voor de kinderen die bezig zijn met zindelijk worden? Kost natuurlijk meer. Maar ik betaal voor de luiers en dan kost het mij helemaal extra.
En dat omdat ze leidster het makkelijker vind om een luierbroekje naar beneden te doen ipv een luier weer om te moeten doen...

Waarschijnlijk zou ik het als leidster wel heel anders zien hoor:P

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 10:02

De reden dat ik dat luierbroekje fijner vind is omdat ze met poepen nog niet zindelijk is. Voor een eventueel plasongelukje zou ik ook geen luierbroekje aan doen.
Ik heb het er trouwens niet over gehad dat ik het fijner zou vinden om een luierbroekje naar beneden te doen dan een gewone luier uit en aan te doen. Het ging mij om alleen een onderbroek aan of een luierbroekje ipv een onderbroek.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Liz wo 15 feb 2012 - 10:07

PiP schreef:
Liadan schreef:
PiP schreef:

Het is inderdaad net zo makkelijk, maar als ze een luier(broekje) aan heeft weet ze natuurlijk dat ze gewoon in haar broek kan plassen. Het is makkelijker om een poepluier te verschonen, maar als ze op het kdv een luier omdoen dan doen ze daar een gewone om.

Ik wil eigenlijk richting geen luier... Als het zoveel makkelijker is, waarom schaffen ze die zelf niet aan voor de kinderen die bezig zijn met zindelijk worden? Kost natuurlijk meer. Maar ik betaal voor de luiers en dan kost het mij helemaal extra.
En dat omdat ze leidster het makkelijker vind om een luierbroekje naar beneden te doen ipv een luier weer om te moeten doen...

Waarschijnlijk zou ik het als leidster wel heel anders zien hoor:P

Dat heeft echt niets met de luiheid van een leidster te maken. Ik werk zelf op een peutergroep en wij gaan met de zindelijkheidstraining mee met wat ouders willen, passen het daarop aan. Dat werkt voor de ouders, het kind en ons het beste en we hebben daar ook per kind duidelijke afspraken over staan in een boekje zodat ook invallers bijvoorbeeld precies weten hoe we het aanpakken. Je kunt niet van het kdv verwachten dat ze luierbroekjes gaan kopen voor zindelijkheidstraining, dat is iets dat vanaf het begin vanuit de ouders komt en waar ouders dus ook het initiatief in moeten nemen. Als dat betekent luierbroekjes kopen zou ik daar echt nooit over zeuren, ik vind het een beetje stom overkomen hoe je het verwoord.
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Bericht  Susan wo 15 feb 2012 - 10:09

Waarom zou je níet luierbroekjes meegeven om het de leidster gemakkelijk te maken? Ik snap dat geloof ik niet helemaal.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Susan wo 15 feb 2012 - 10:10

Liz schreef:

Dat heeft echt niets met de luiheid van een leidster te maken. Ik werk zelf op een peutergroep en wij gaan met de zindelijkheidstraining mee met wat ouders willen, passen het daarop aan. Dat werkt voor de ouders, het kind en ons het beste en we hebben daar ook per kind duidelijke afspraken over staan in een boekje zodat ook invallers bijvoorbeeld precies weten hoe we het aanpakken. Je kunt niet van het kdv verwachten dat ze luierbroekjes gaan kopen voor zindelijkheidstraining, dat is iets dat vanaf het begin vanuit de ouders komt en waar ouders dus ook het initiatief in moeten nemen. Als dat betekent luierbroekjes kopen zou ik daar echt nooit over zeuren, ik vind het een beetje stom overkomen hoe je het verwoord.

Eens dus.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 10:12

Maar als je dan een luierbroekje om zou doen, waarom dan niet een gewone?
Ik wil juist van de luier af, het maakt F niks uit wat voor een soort luier ze aanheeft.
Als ze er maar in kan plassen. Heeft ze geen luier om dan gaat ze sneller naar de wc, alleen heb je dus wel het probleem van het poepen... Dit neem ik thuis maar voor lief, maar ik heb thuis natuurlijk maar 1 kind.

Nou ja, ik ga het morgen gewoon maar eens met de vaste leidster bespreken. Zal iig 2 onderbroekjes, 1 luierbroekje en een broek +sokken meenemen.

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 10:12

Susan schreef:
Liz schreef:

Eens dus.

Ook eens. Ik vind het heel fijn dat ze het hier wel doen maar ik was juist verbaasd dat ze luierbroekjes hadden, had ik niet gedacht.

Gast
Gast

Bericht  PiP wo 15 feb 2012 - 10:12

Susan schreef:Waarom zou je níet luierbroekjes meegeven om het de leidster gemakkelijk te maken? Ik snap dat geloof ik niet helemaal.
Omdat ik vind dat ze die dan zelf aan moeten schaffen.

PiP
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 10:14

PiP schreef:
Susan schreef:Waarom zou je níet luierbroekjes meegeven om het de leidster gemakkelijk te maken? Ik snap dat geloof ik niet helemaal.
Omdat ik vind dat ze die dan zelf aan moeten schaffen.

Ik snap je geloof ik echt niet... die dingen zijn sowieso duurder, maar los daarvan: waarom zouden zij die aan moeten schaffen dan?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 10:15

Ik zou ervan uitgaan dat ze vanuit het kinderdag verblijf met je mee willen denken en je niet in je keuze te beperken als zijnde ze is er nog niet klaar voor!

Als ze het thuis al zo goed doet zou ik dit gewoon doorzetten en mocht het toch mis gaan daarna een luier aan doen. Mocht het toch te vroeg zijn kom je daar ook thuis wel achter.

Dylan was echter op het kinderdagverblijf ook een half jaar later echt zindelijk dan thuis omdat daar zoveel meer afleiding is. Thuis ging het heel erg goed alleen op kinderdag verblijf bleef hij in zijn broek poepen,, heel vervelend voor alle partijen maar hebben toen heeeeeeeeeeel veel goedkope onderbroekjes gekocht en wanneer het daar mis ging deed niemand daar moeilijk over en trokken ze een schone aan en voelde het voor Dylan ook niet als falen. Hier hebben we er dus degelijk geld in gestoken maar ben blij dat we dat gedaan hebben gewoonweg omdat het iedereen frustratie scheelde. Ik zou dan dus ook gewoon een pak luier broekjes neerleggen smile

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 10:16

PiP schreef:Maar als je dan een luierbroekje om zou doen, waarom dan niet een gewone?
Ik wil juist van de luier af, het maakt F niks uit wat voor een soort luier ze aanheeft.
Als ze er maar in kan plassen. Heeft ze geen luier om dan gaat ze sneller naar de wc, alleen heb je dus wel het probleem van het poepen... Dit neem ik thuis maar voor lief, maar ik heb thuis natuurlijk maar 1 kind.

Nou ja, ik ga het morgen gewoon maar eens met de vaste leidster bespreken. Zal iig 2 onderbroekjes, 1 luierbroekje en een broek +sokken meenemen.
Jij begint zelf over luierbroekjes, mij zou het niet uitmaken of ze een gewone luier aan heeft of een luierbroekje. Ja een luierbroekje is makkelijker voor je dochter en voor mij, maar als jij daar geen geld aan wil uitgeven dan is een gewone luier toch ook geen probleem.
Geeft je dochter helemaal niet aan als ze moet poepen? Want anders zouden ze haar een luier aan kunnen doen als ze gaat poepen.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 15 feb 2012 - 10:17

Ik snap trouwens wel je punt over dat je het vervelend vindt dat zij zeggen dat ze er misschien nog niet klaar voor is hoor, daarin zouden ze met je mee moeten denken. Ik snap je standpunt wbt de luierbroekjes alleen niet :P

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 15 feb 2012 - 10:18

Arden schreef:Ik snap trouwens wel je punt over dat je het vervelend vindt dat zij zeggen dat ze er misschien nog niet klaar voor is hoor, daarin zouden ze met je mee moeten denken. Ik snap je standpunt wbt de luierbroekjes alleen niet :P
Inderdaad.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud