Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

School verplicht brugklassers aanschaf Ipad

+11
Susan
Zwerver
Arwyn
Rovine
_Femme
Paper Crown
VeryCherry
Ibbeltje
Monte
Caresses
Marin
15 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

School verplicht brugklassers aanschaf Ipad - Pagina 2 Empty Re: School verplicht brugklassers aanschaf Ipad

Bericht  Monte di 14 feb 2012 - 23:33

Lily schreef:ik sluit me aan bij de eerdere reacties, ik kan het me voorstellen dat je als school zijnde wil vernieuwen d.m.v. andere lesmethoden en in dit geval door de Ipad, maar ik vind als ze zoiets willen verplichten dat de school toch een groot bedrag mag meebetalen. Er staat bij dat ze een bijdrage doen, maar van hoeveel? Veel gezinnen in NL hebben het zo breed dat ze maar even een Ipad aan kunnen schaffen.

En willen ze alle boeken in die IPad zetten, of willen ze naast de IPad ook nog boeken gaan gebruiken als aanvulling?
Nee de boeken worden allemaal digitaal
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

School verplicht brugklassers aanschaf Ipad - Pagina 2 Empty Re: School verplicht brugklassers aanschaf Ipad

Bericht  _Femme di 14 feb 2012 - 23:33

Reva schreef:Alleen koop je deze in 1 keer en ik denk zeker niet dat ze er 5/6 jaar mee vooruit kunnen. Kapot, veroudering, diefstal.

Daar heb je ook wel een punt maar dat heb je toch ook met bijvoorbeeld een laptop. Mijn ouders hebben toen ook een laptop/pc aan moeten schaffen om verslagen etc. te schrijven. Ik vind het geen stom idee dat je van zoiets ook op school gebruik maakt.

_Femme
Prater
Prater

Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:34

Smikkell schreef:Ik denk ook dat het uitdaagt om andere dingen te doen onder de les. Op zo´n ding kun je meer dan alleen de lessen volgen. Leerlingen zullen ze ook voor eigen gebruik gaan gebruike, thuis. En is dat dan de bedoeling? Of zijn ze echt alleen voor school?

Kunnen de leerlingen op school op internet? Of moeten de leerlingen ook internet erbij nemen? En hoe wordt een deel van internet dan voor ze afgeschermt?

Dat Lijkt me makkelijk op te lossen met intranet.

Gast
Gast

Bericht  VeryCherry di 14 feb 2012 - 23:34

Kom ik weer aan met mijn zusje hoor laughcry
Maar bij haar hebben ze vrij toegang tot internet. Onder het mom van; "die kinderen zoeken alleen maar dingen voor school op" Yeah right, ze doet alles behalve schoolwerk.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:35

Marin schreef:Een vriendin van me geeft les op zo'n ipad school.
Het schijnt heel goed te werken en zij is ook echt een geschikte docent daarvoor en doet heel veel met ICT in t onderwijs.

Ik vind het prima als zo'n school dat verplicht en streeft naar een nieuwe manier van leren.
Als ouders het er niet mee eens zijn, kunnen ze altijd een andere school kiezen, daarin sta je vrij in Nederland.

Ik vind t wel een goede ontwikkeling dus, mits de toepassing van het digitaal onderwijs goed gebeurd en de docenten er werkelijk optimaal gebruik van maken.

zo makkelijk gaat dat niet overal, je hebt niet overal de keuze uit verschillende middelbare scholen in de omgeving. Wij hadden keuze uit één middelbare school (14 km fietsen), de andere scholen waren te ver om te fietsen of niet bereikbaar moet ov.

Gast
Gast

Bericht  Ibbeltje di 14 feb 2012 - 23:35

_Femme schreef:
Reva schreef:Alleen koop je deze in 1 keer en ik denk zeker niet dat ze er 5/6 jaar mee vooruit kunnen. Kapot, veroudering, diefstal.

Daar heb je ook wel een punt maar dat heb je toch ook met bijvoorbeeld een laptop. Mijn ouders hebben toen ook een laptop/pc aan moeten schaffen om verslagen etc. te schrijven. Ik vind het geen stom idee dat je van zoiets ook op school gebruik maakt.

Ja maar op die laptop hoefde dan nog geen lesstof. En zoals ik het begrijp komt dat wel op de i pad. Dus als dan de ipad wat verouderd is dat erger dan een pc/laptop in dat geval.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Bericht  Rovine di 14 feb 2012 - 23:38

Zal trouwens dikke RSI-klachten op gaan leveren, vrees ik. Ik word niet blij van typen op de iPad.

Als ik zie hoe druk sommige brugklassers nog kunnen zijn vrees ik ook dat er met enige regelmaat een iPad gaat sneuvelen. Bovendien sjouwen ze er de hele dag mee rond. Duur grapje.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Ibbeltje di 14 feb 2012 - 23:38

Ook dat allemaal Rovine.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:39

Ik ben het helemaal eens met Marin. Het kan echt van toegevoegde waarde zijn wanneer de school hier goed over na heeft gedacht. Ook is het belangrijk om de docenten van trainngen te voorzien.
Afgelopen half jaar heb ik mijn LIOstage gelopen op een school die van twee digiborden, naar zeven ging, alle klassen dus. Geen training, geen uitleg, maar wel verwachten dat ze gebruikt werden. Ik heb toen veel collega's wat tips en uitleg gegeven. Sommige wisten niet eens hoe ze het bord als 'schoolbord' konden gebruiken.

Dus wanneer ouders om een bijdrage wordt gevraagd, moet deze financiele bijdrage ook omgezet worden in een verbetering van het onderwijs.

Mijn ouders moesten overigens ook elk jaar boeken aanschaffen, dat liep behoorlijk op, vooral de werkboeken. Ik zat ook nog eens in een jaar waarna veel boeken vernieuwd werden, ik kon ze dus niet meer verkopen.

Gast
Gast

De enige gedachte die ik heb is; Het moet ook gewoon geld kosten.

Toen ik naar de middelbare school ging moest ik een bepaald merk rekenmachine hebben. Niet alleen dat, maar ook een Bosatlas en een Dikke van Dale. Mijn ouders hebben mij de dure rekenmachine en Dikke van Dale gegeven, maar konden de Bosatlas niet betalen. Achteraf bleek dat de Dikke van Dale ook nergens voor nodig was (samen met de Bosatlas). Maar het heeft wel klauwen met geld gekost.

Anderzijds, een Ipad zorgt wel dat de rest overbodig is. Maar de aanschaf is niet eens zo goedkoop. In vergelijking denk ik net zo duur als wat mijn ouders destijds voor mijn boeken en rekenmachine hebben uitgegeven.

Gast
Gast

Het verbaast me niet, het is misschien ook wel een goed iets voor nieuwere generaties. Het geld dat je normaal aan boeken kwijt bent, nu aan de I-pad. Al vraag ik me af of er niet allerlei licenties nog bijgekocht moeten worden.

Ik heb voor mijn opleiding een aantal licenties moeten aanschaffen voor vakken die alleen digitaal werden gedaan. Ik vind het zelf vrij irritant. Geef me maar gewoon een boek en een collegeblok om te schrijven.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:40

Rovine schreef:Zal trouwens dikke RSI-klachten op gaan leveren, vrees ik. Ik word niet blij van typen op de iPad.

Als ik zie hoe druk sommige brugklassers nog kunnen zijn vrees ik ook dat er met enige regelmaat een iPad gaat sneuvelen. Bovendien sjouwen ze er de hele dag mee rond. Duur grapje.

Ja en als de ipad dan weg moet voor reparatie? Dan kunnen ze even wat weekjes niet volledig meedoen met de lessen? laughcry

Gast
Gast

Bericht  Rovine di 14 feb 2012 - 23:42

Wel een goeie huiswerksmoes.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:42

Ook denk ik dat het leren voor toetsen van een ipad niet echt fijn is. Persoonlijk leer ik liever uit boeken waarin ik ook kan markeren wat ik het belangrijkste vind. Leren van een IPad is moet er niet aan denken.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:43

Ja, maar Gisele, schoolgaande kinderen kosten gewoon geld. Naar school gaan is niet gratis nee. Dus heel balen dat je die dingen moest aanschaffen, maar dat weet je wel als ouder.

+ die dingen die je noemt, zijn naslagwerken. Dat ligt meestal gewoon voor in te kijken op school, dus hoef je het niet eens verplicht aan te schaffen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:43

Chipp schreef:Ik ben het helemaal eens met Marin. Het kan echt van toegevoegde waarde zijn wanneer de school hier goed over na heeft gedacht. Ook is het belangrijk om de docenten van trainngen te voorzien.
Afgelopen half jaar heb ik mijn LIOstage gelopen op een school die van twee digiborden, naar zeven ging, alle klassen dus. Geen training, geen uitleg, maar wel verwachten dat ze gebruikt werden. Ik heb toen veel collega's wat tips en uitleg gegeven. Sommige wisten niet eens hoe ze het bord als 'schoolbord' konden gebruiken.

Dus wanneer ouders om een bijdrage wordt gevraagd, moet deze financiele bijdrage ook omgezet worden in een verbetering van het onderwijs.

Mijn ouders moesten overigens ook elk jaar boeken aanschaffen, dat liep behoorlijk op, vooral de werkboeken. Ik zat ook nog eens in een jaar waarna veel boeken vernieuwd werden, ik kon ze dus niet meer verkopen.

Ze vragen de ouders niet om een bijdrage, de ouders kopen het apparaat. De school doet een bijdrage, wat vaak gewoon als betekenis heeft dat je iets tegen een gereduceerde prijs kan kopen, maar dan hebben we het nog steeds over een paar honderd Euro.

Gast
Gast

Bericht  Marin di 14 feb 2012 - 23:44

Rejoy. schreef:

zo makkelijk gaat dat niet overal, je hebt niet overal de keuze uit verschillende middelbare scholen in de omgeving. Wij hadden keuze uit één middelbare school (14 km fietsen), de andere scholen waren te ver om te fietsen of niet bereikbaar moet ov.

Maar deze school staat in Hoorn. Daar is wel meer dan 1 middelbare school.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:45

Jolee schreef:Ja, maar Gisele, schoolgaande kinderen kosten gewoon geld. Naar school gaan is niet gratis nee. Dus heel balen dat je die dingen moest aanschaffen, maar dat weet je wel als ouder.

Nee maar ik was geen 600 euro kwijt aan boeken. Bovendien hoe gaan ze het oplossen als de Ipad kapot is (wat rovine al aan gaf) Dan kan de leerling dus niet meekomen. Of kan je dan weer leentoestellen krijgen vanuit school.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:46

Jolee schreef:Ja, maar Gisele, schoolgaande kinderen kosten gewoon geld. Naar school gaan is niet gratis nee. Dus heel balen dat je die dingen moest aanschaffen, maar dat weet je wel als ouder.

+ die dingen die je noemt, zijn naslagwerken. Dat ligt meestal gewoon voor in te kijken op school, dus hoef je het niet eens verplicht aan te schaffen.

Klopt, de bosatlas en Dikke van Dale lagen gewoon op school. Naderhand had ik enkel de rekenmachine hoeven aan te schaffen. Het kost geld om kinderen naar school te laten gaan. Dat is algemeen bekend. Mijn ouders vonden het alleen maar niets. Ze hebben niet voor niets vanaf onze 16e niet meer voor school betaald. Eén diploma was voldoende en als we verder wilden leren, dan betaalden we dat zelf maar.

Wat ik daar eigenlijk mee wil zeggen, is dat ik soms het idee krijg dat dit ook gaat gebeuren met kinderen uit een huishouden waarbij geld een enorme rol speelt. Want niet iedereen kan alles betalen wat een school oplegt.

Gast
Gast

Bericht  Arwyn di 14 feb 2012 - 23:46

Ik vind het eerlijk gezegd vrij belachelijk iemand te verplichten een Ipad aan te schaffen.
Een laptop/computer lijkt me meer dan voldoende om je schoolwerk mee te doen.
Daarnaast, leuk dat de school een deel vergoed, maar een deel zul je toch echt zelf moeten betalen en lang niet iedereen heeft daar het geld voor.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:47

Marin schreef:
Rejoy. schreef:

Ja, maar geen vmbo scholen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:47

Lily schreef:

Nee maar ik was geen 600 euro kwijt aan boeken. Bovendien hoe gaan ze het oplossen als de Ipad kapot is (wat rovine al aan gaf) Dan kan de leerling dus niet meekomen. Of kan je dan weer leentoestellen krijgen vanuit school.

Een kind zit minstens 4 jaar op zo'n school. Lijkt me niet dat je elk jaar een nieuwe I-pad koopt. Dus die 600 euro kan je delen door 4. Ik denk dat mijn vader destijds ook zoveel geld kwijt was over mijn schoolperiode gezien. Het is niet een mega verschil denk ik.

Gast
Gast

Bericht  Marin di 14 feb 2012 - 23:47

Monte schreef:
Marin schreef:
Monte schreef:Ik vind het belachelijk. Ten eerste jaag je ouders op nog meer kosten en ten tweede ben ik zeer tegen digitale boeken. Ik ben zelf docent en vind deze echt ondingen, papier vind ik veel beter. De leerlingen hoeven dus straks geen boeken meer mee te nemen maar alleen de ipad.

Wat vind je zo vervelend aan digitaal leren? Vind je het zelf lastig les geven of ben je het niet eens met de manier waarop de stof tot de leerling komt? Wat vind je er precies belachelijk aan? Ben benieuwd namelijk omdat ik het juist als een goede ontwikkeling zie om digitale middelen te integreren in onderwijs.
Ik heb zoveel klachten gehad van leerlingen die niet tot de stof kunnen komen als deze niet in een boek staat. Ze konden zich niet concentreren en haalden lagere cijfers door het gebruik van digitale boeken. Je hebt ook nooit dat ene lesboek in de handen, maar alleen een laptop of ipad, dat is voor sommige leerlingen erg verwarrend. Als docent ben ik erg voor het gebruik van digitale middelen, maar geen digitale schoolboeken. En daarbij vind ik het niet meer te controleren of een leerling daadwerkelijk in zijn lesboek op de ipad zit te kijken, of dat het spelletjes zit te doen o.i.d.

Ja dat kan ik me voorstellen, die twee dingen. Digitale HULP middelen zijn zeker ook goed, maar ook verdigitalisering van alle lesboeken, kan ik me nog bij indenken, dat dit lastig is voor de leerlingen en hun concentratiespan.

VeryCherry schreef:Kom ik weer aan met mijn zusje hoor laughcry
Maar bij haar hebben ze vrij toegang tot internet. Onder het mom van; "die kinderen zoeken alleen maar dingen voor school op" Yeah right, ze doet alles behalve schoolwerk.

Ik heb lesgegeven op een school waar elke leerling een computer (geen laptop of iPad maar echt desktop) in het lokaal had staan, en ik werd echt gillend gek van de hele dag leerlingen van hyves afhalen. Te idioot dat de school dat ook niet blokkeerde. Ik was echt alleen maar politie agentje aan het spelen en de leerlingen van de computer af aan het gooien. Ook op die school gold: Goed initatief om het gebruik van computers te stimuleren bij het leren, met computers werken, maar de implementatie er van was zo slecht: De docenten wisten niet wat ze met de computers konden en de leerlingen wel -> spelletjes.

Maar ik denk wel dát het succesvol kan zijn. Maar ook daar gaan denk ik jaren van toepassing en verbetering overheen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 feb 2012 - 23:48

Reva schreef:
Ze vragen de ouders niet om een bijdrage, de ouders kopen het apparaat. De school doet een bijdrage, wat vaak gewoon als betekenis heeft dat je iets tegen een gereduceerde prijs kan kopen, maar dan hebben we het nog steeds over een paar honderd Euro.

Boeken, werkboeken, grafische rekenmachine, woordenboeken, collegeschriften, etc., wordt ook al snel een paar honderd euro.
Ik begrijp dat de ouders het apparaat kopen, ik bedoelde meer een bijdrage in het onderwijs van hun kind.

Gast
Gast

Bericht  Marin di 14 feb 2012 - 23:49

Reva schreef:
Marin schreef:
Rejoy. schreef:

Ja, maar geen vmbo scholen.

Hee dan is dit de school van een andere vriendin van me, die ik gisteren nog heb gesproken. Heb haar er helemaal niet over gehoord. Lijkt me ook niets voor haar, om les te geven via een iPad.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: