Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat zouden jullie doen? {ipad-school}

+8
Tania
PapillonRose
Sea of Trees
Supertalentje
Parisienne
Printje
Liadan
Manderijn
12 plaatsers

Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? {ipad-school}  Empty Wat zouden jullie doen? {ipad-school}

Bericht  Manderijn ma 15 apr 2013 - 4:56

Ik kwam vanmorgen dit artikel tegen, en was benieuwd wat jullie zouden doen als de school deze vorm van les geven in zou voeren.

Ouders halen kinderen van Steve Jobs School door Zander Lamme

SNEEK - Zeker tien ouders van basisschool De Driemaster in Sneek halen hun kinderen van school, omdat ze boos zijn op het schoolbestuur dat het huidige reguliere onderwijs inwisselt voor een Steve Jobs School

Ze vrezen dat hun kinderen proefkonijnen worden voor het nieuwe onderwijssysteem, waarbij alle leerlingen werken met een iPad. „Mijn dochter is vier jaar. Die vind ik veel te jong voor zo’n iPad”, aldus Jacqueline Walta, die twee kinderen op de school heeft zitten.
De school, die bestaat uit 77 leerlingen, is een van de tien scholen die na de zomer overstappen op het O4NT-model (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd) van Maurice de Hond. Op die scholen krijgt ieder kind een iPad. Daardoor is de aanwezigheid op school niet meer de hele dag nodig. Ook hebben de leerlingen er geen vast lokaal en vaste leerkrachten meer.
Bij De Driemaster blijven drie van de acht docenten lesgeven. De anderen worden vervangen. Het nieuwe schoolsysteem is pas afgelopen maandag aan de ouders gepresenteerd. Het viel veel ouders rauw op hun dak.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? {ipad-school}  Empty Re: Wat zouden jullie doen? {ipad-school}

Bericht  Liadan ma 15 apr 2013 - 5:00

Zoals het hier staat klinkt het niet echt aantrekkelijk, worden leerkrachten vervangen door een i-pad? Als dat zo is dan zou ik er zeker niet blij mee zijn. Maar ik ga eens zoeken op deze manier van onderwijs.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Wat zouden jullie doen? {ipad-school}  Empty Re: Wat zouden jullie doen? {ipad-school}

Bericht  Printje ma 15 apr 2013 - 5:08

Vreselijk en absurd. Jonge kinderen moeten ;eren met echte materialen en zo'n ding als ondersteuning en niet als vervanging.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Parisienne ma 15 apr 2013 - 5:09

Nee, dit vind ik, zeker voor de jongere kinderen, geen goed systeem.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Supertalentje ma 15 apr 2013 - 5:14

Misschien is dit de toekomst, misschien ook niet. Wat me het meeste tegen zou staan is het 'proefkonijn', wat als later blijkt dat dit goed is voor kinderen vanaf 10 jaar ofzo, dan loopt mijn kind een onherstelbare achterstand op en daar zou ik voor passen. Daarnaast, een ipad kan geen leerkracht vervangen. Je hebt verschillende manieren van leren (uit een boek, extra uitleg, spelenderwijs etc, ik weet niet hoe dat heet) en dat kan zo'n ipad niet. Daarnaast vind ik ook het sociale aspect belangrijk. Zit iedereen nu in zn ipad gedoken? Als laatste (wat zo in me opkomt) ik ben geen leerkracht. Ik ben een hele goede moeder, maar ik kan hem nooit leren wat ik zie dat kinderen op school leren. Fijn hoor, minder schooluren, maar wie gaat die leerkracht vervangen? Juist ja, die mama die heel goed is in andere dingen behalve lesgeven, anders was ik wel leerkracht geworden Wink

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Sea of Trees ma 15 apr 2013 - 5:31

Printje schreef:Vreselijk en absurd. Jonge kinderen moeten ;eren met echte materialen en zo'n ding als ondersteuning en niet als vervanging.
Eens. Ik zou daar echt niet op zitten te wachten.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Bericht  PapillonRose ma 15 apr 2013 - 6:06

Ik zou het niks vinden. Als het bij sommige onderdelen gebruikt zou worden, dan misschien nog wel, maar dat hangt er helemaal vanaf wat dan precies. Maar zoals dit systeem wordt omschreven (heb er al meer over gelezen) lijkt het me niks, het gaat voor nu echt nog een stapje te ver vind ik. Sowieso kan een iPad of computer echt niet alles vervangen, met name werken met andere materialen. En de leerkracht zoveel mogelijk vervangen lijkt me ook zeker geen strak plan, al helemaal niet op de basisschool. Ik denk dan ook niet dat ik blij zou zijn als ouder zijnde van een kind op die school.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Manderijn ma 15 apr 2013 - 6:08

Ik vind het vooral erg dan dat er inderdaad een flink aantal uren minder geschoold gaat worden. Wat lesuren dus betreft. Wie vangt dat op? Moeten kinderen dan ook minder uren daadwerkelijk op school zijn?
Ik zou het ook overwegen om mijn kinderen naar een andere school te laten gaan als het ons zou gebeuren. Ik kan me niet voorstellen dat deze manier van lesgeven ook goed is.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Tania ma 15 apr 2013 - 6:22

Het lijkt mij ook niks. Ik vind het ook wel apart dat een school zomaar uit het niets met zoiets komt, ik zou mijn kind ook niet als proefkonijn willen. Sowieso vind ik het niet nodig om kinderen zo jong al zoveel gebuik te laten maken van een ipad. Laat ze eerst de "echte" wereld maar leren kennen.
Ik vind het ook belangrijk dat kinderen gewoon een vaste basis hebben op school. Dus een vaste klas met een vaste leraar zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn. Er is in onze woonplaats een school die werkt met variabele tijden. Kinderen hoeven niet op een vaste tijd op school te zijn, er zijn een paar vaste lesuren en de rest mag je zelf invullen. Ook vakanties kan je voor het grootste deel zelf bepalen. Ik vind dat niet passen op een basisschool.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Muppetje ma 15 apr 2013 - 6:23

Het lijkt me eventueel wel wat voor op de middelbare school, en dan minder rugbrekende boeken . Maar op de basisschool niet

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820

Bericht  SarahKey ma 15 apr 2013 - 6:23

Ik zou , net zoals de ouders in het bericht, mijn kind er ook afhalen. Een ipad vind ik ook meer als ondersteuning. Maar een ipad als onderwijs en daardoor ook meer thuis en zoek het voor de rest maar uit, nee dat vind ik geen goede methode.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Annie24 ma 15 apr 2013 - 7:48

SarahKey schreef:Ik zou , net zoals de ouders in het bericht, mijn kind er ook afhalen. Een ipad vind ik ook meer als ondersteuning. Maar een ipad als onderwijs en daardoor ook meer thuis en zoek het voor de rest maar uit, nee dat vind ik geen goede methode.

+1
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Snoopy ma 15 apr 2013 - 8:29

Liadan schreef:Zoals het hier staat klinkt het niet echt aantrekkelijk, worden leerkrachten vervangen door een i-pad? Als dat zo is dan zou ik er zeker niet blij mee zijn. Maar ik ga eens zoeken op deze manier van onderwijs.

Ik lees het dat 3 docenten blijven, omdat ze dus op die manier les willen geven, en dat er dus 5 vertrokken zijn omdat ze het er niet mee eens zijn, net alsd ie ouders.

Ik vind het te ver gaan. Regelmatig op computers werken is ok op een basisschool. Ipads/laptops in plaats van boeken is misschien wat voor de middelbare school.
We hoeven niet gefoceerd in het digitale tijdperk te leven. Goed als kinderen ook leren dat er alternatieve zijn.

(doet mij denken aan mijn broertje. Hij klaagde dat hij niet genoeg info kon vinden voor zijn werkstuk. Google gaf geen goede hits. Toen ik vroeg of hij al naar de bieb was geweest voor een boek, keek hij mij raar aan confused )
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: