Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Draagdoek bij refluxbaby's

+5
Teddyaapje
CCC
Liadan
Floor
Coccinelle
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Draagdoek bij refluxbaby's  Empty Draagdoek bij refluxbaby's

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:11

Wat voor baat heeft mijn dochter bij een draagdoek waarin ze rechtop zit?
En kan dat al vanaf deze leeftijd? (Zoals de avatar van Liadan zeg maar)
Mijn dochter heeft reflux en spuugt zich dus een ongeluk.
Vandaag is het weer feest, plus volgens mij zit ze in een sprongetje of iets want ze krijst alles aan elkaar.

En in die draagdoek kan ze toch zitten totdat ze 1,5 jaar is ofzo?

Ik ben echt een draagdoek-noob, maar ik zit er serieus over na te denken.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek bij refluxbaby's  Empty Re: Draagdoek bij refluxbaby's

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:14

draagdoek heeft heel veel zin, je dochter wordt dan rechtop gedragen waardoor de reflux-klachten verminderen (minder terugstroom). Draagdoek kun je al vanaf dag 1 gebruiken tot ze een jaar of 4 zijn.

(even korte reactie, mijn man heeft het eten klaar, als je meer wilt weten vraag je het maar!)

Gast
Gast

Bericht  Coccinelle wo 1 feb 2012 - 5:17

Je zou haar gewoon kunnen dragen zoals op de avatar van Liadan. Waarschijnlijk spuugt ze minder als je haar rechtop houdt, dit zal ze dan ook minder doen in de doek, en jij hebt ondertussen je handen vrij.

Als de stap naar een doek te groot is kun je ook kiezen voor een voorgevormde dragen, de bondolino is bijvoorbeeld al vanaf de geboorte te gebruiken en erg makkelijk in gebruik.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:20

Maar ik wil dus wel dat ze overdag vooral slaapt in haar eigen bedje, én momenteel vindt ze op dr buik op mijn buik helemaal niks (al vanaf de geboorte niet), kan ik haar op den duur ook andersom knopen, dus dat ze met dr gezicht naar de buitenwereld kijkt?

En, vraag ik me dan altijd af Laughing, gaat ze zich niet vervelen? Ze heeft dan natuurlijk niks om mee te spelen.

En, hoe krijg je dan je jas dicht? Of knoop je hem boven je jas langs? Neem aan dat ik haar gewoon dr jas aandoe en dik aankleed als ik naar buiten ga. Sowieso zal ik hem buitenshuis meer richting de zomer gebruiken dan met dit weer.

Gast
Gast

Bericht  Floor wo 1 feb 2012 - 5:34

Ik heb een tricot slen, ik knoop hem zodat onze zoon er ook rechtop in zit. Hij vind het soms in het begin niks (als hij al aan het huilen was dan huilt hij meestal nog een minuut of zo en daarna vind hij het best) maar hij vind het wel erg lekker, warm en dicht bij mij. soms wil hij z'n speen, soms 'eet' hij mijn doek op, meestal kijkt hij wat rond en uiteindelijk valt hij in slaap.
Buiten ben ik er nog niet mee geweest. (kan je wel een foto mailen van hem en mij met de draagdoek)
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:39

floor, doe dat maar alsjeblieft! ga ik nu even eten

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:44

Parel schreef:Maar ik wil dus wel dat ze overdag vooral slaapt in haar eigen bedje, én momenteel vindt ze op dr buik op mijn buik helemaal niks (al vanaf de geboorte niet), kan ik haar op den duur ook andersom knopen, dus dat ze met dr gezicht naar de buitenwereld kijkt?

En, vraag ik me dan altijd af Laughing, gaat ze zich niet vervelen? Ze heeft dan natuurlijk niks om mee te spelen.

En, hoe krijg je dan je jas dicht? Of knoop je hem boven je jas langs? Neem aan dat ik haar gewoon dr jas aandoe en dik aankleed als ik naar buiten ga. Sowieso zal ik hem buitenshuis meer richting de zomer gebruiken dan met dit weer.

Waarom wil je dat je reflux-kindje (mét pijn dus) in haar eigen bedje slaapt, terwijl ze rechtop bij jou zeer waarschijnlijk minder pijn heeft?

En NIET knopen met het gezicht naar voren. Dat is echt een ramp voor haar ruggetje, het ruggetje wordt op die manier in een zeer onnatuurlijke houding geforceerd en kinderen kunnen zich niet meer afsluiten van prikkels.

Mijn dochter, 1,5 jaar verveelt zich niet in de doek hoor, ze heeft ontzettend veel te kijken. Thuis draag ik haar niet meer zoveel, maar in de stad of tijdens het uitlaten van de hond bijvoorbeeld nog wel. Vooralsnog vindt ze het wel lekker om in de doek te zitten en lekker tegen me aan te kunne liggen.

Je kunt de doek inderdaad over je jas knopen, je hebt ook speciale draagjassen, maar die zijn wel duur. Ik heb de eerste tijd een poncho over de doek gehad. Als het weer ietsje warmer wordt, dan is een draagdoek alleen voor je kindje ook al wel warm genoeg, drie lagen draagdoek is hetzelfde als drie lagen kleding. Nu met gevoelstemperatuur -12 zou ik niet zonder jas buiten gaan dragen, maar als het weer richting de 10 graden gaat kun je je jas zelf aandoen en dan de rits open laten.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 5:44

ik heb ook wel foto's van Y. van verschillende leeftijden in de doek, als je wilt kan ik die ook wel PM-en.

Gast
Gast

Bericht  Floor wo 1 feb 2012 - 5:50

@rejoy, ah wil je die mij ook pm-en?
@ parel, ik heb je foto's gemaild (ik ben der trots op want rejoy vond dat ik goed strak had geknoopt angel )
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754

Bericht  Liadan wo 1 feb 2012 - 6:50

Kian was 6 weken oud op mijn profielfoto, hij zit rechtop met zijn beentjes uit de doek. Hier nog een foto, toen was hij 5 weken:
Draagdoek bij refluxbaby's  IMG_7426-kopie
De eerste 4 of 5 maanden hebben wij de kinderwagen helemaal niet gebruikt, hij zat dagelijks uren in de draagdoek en dat ging heel goed. Daarnaast lag hij ook nog vaak gewoon in zijn bed te slapen trouwens. Maar omdat hij zoveel huilde, was dit een oplossing waar hij zich lekker bij voelde en ik nog andere dingen kon doen.
Hij vindt het nu nog fijn in de draagdoek, ik knoop hem nu vaak op mijn rug en dan kan hij over mijn schouder kijken en dus ook alles goed zien.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 6:55

Rejoy. schreef:ik heb ook wel foto's van Y. van verschillende leeftijden in de doek, als je wilt kan ik die ook wel PM-en.
Zou je die mij ook willen PM'en? Ik ben ook aan t oriënteren wat dragen betreft!

Gast
Gast

Bericht  CCC wo 1 feb 2012 - 7:01

Draagdoeken mag je al vanaf dag 1 gebruiken, en denk dat het juist fijn is als ze reflux heeft. Dus zeker het proberen waard! De tante van mijn vriend geeft draagdoekconsulten, ik heb haar in het prille begin even gemaild en wat vragen hierover gesteld. Ik zal even het stukje hieronder kopieren wat ik terug kreeg van haar. Misschien heb je er wat aan.

Over de draagdoeken:
Voor in het begin raad ik je een 'rekbare katoenen draagdoek' aan. Ik heb die van mij gekocht bij de geboortewinkel in Amsterdam West. Ze zijn ook op internet te bestellen o.a. bij draagdoek.nl
Dat is overigens niet de doek waar je mij in het begin mee gezien hebt, dat was een geweven doek. Die zijn moeilijker om te knopen, maar daar zitten wel weer andere voordelen aan. Voor in het begin is zo'n rekbare katoenen draagdoek al moeilijk genoeg. Oefen dat al als je nog zwanger bent, dan weet je in ieder geval hoe je de knoop moet leggen, het is dan al moeilijk genoeg om je baby er goed en veilg in te krijgen. Heel veel mensen kopen zo'n draagdoek, omdat het nu een trend is en gebruiken hem dan niet omdat hij te ingewiikkeld is of teveel moeite kost. Realiseer je dat het in het begin echt tijd en moeite zal kosten om hem niet alleen goed om te doen, maar ook om je baby er goed in te krijgen. Het is net als met veters strikken. Als je het uiteindelijk goed kan en oefening baart kunst - en vraag of iemand je kan helpen die daar ervaring mee heeft, alleen is in het begin moeilijk - dan is het wel fantastisch. Je hebt je baby dichtbij je en die vindt dat fijn, want baby's willen nou eenmaal het liefst de hele dag en nacht bij hun moeder zijn. En jij hebt je handen vrij.

Let hierop:
- draag je baby altijd buik op buik en met het gezicht naar je toe in een verticale positie, dit mag je doen als je baby uit zichzelf zijn beetjes wijd kan spreiden, dit mag je nooit forceren.
- Let op in de handleidingen staat andere informatie, nl 03-maanden: horizontale positie , daarna verticaal buik op buik en later ook met het gezicht naar voren. Op alle sites waar betrouwbare informatie over het dragen van je baby te vinden is, wordt dit afgeraden.
Met gezicht naar voren - niet doen:
op de handleiding bij de doek staat dat je je baby als hij wat groter is met zijn gezicht naar voren mag dragen, doe dit NOOIT. Die hele houding is heel slecht voor zijn lichaam (heupdysplasie). Ook wordt er beweerd dat dit voor de baby ' leuk' is, omdat de baby zo veel kan zien. Baby's vinden het niet leuk boven de grond te hangen, zonder dat hun beentjes steun hebben. Ze worden zo overprikkeld en zien niet het gezicht van hun moeder dat in die fase heel belangrijk voor ze is. Op die manier kun je ook geen contact maken met je baby en niet zien hoe hij eraan toe is, dat is sowieso nooit een geode situatie
Horizontaal, liever verticaal als dat kan:
sommige baby's kunnen hun beentjes nog niet goed spreiden en dan kan je de baby wiegehouding dragen (horizontaal). Het risico daarbij is dat het kinnetje te ver op zijn borst komt en hij niet meer goed kan ademenen en daardoor stikt. Dit is gebeurd, maar dat wordt er niet bij vermeld. Als je je baby in deze houding draagt let daar dan op. Je moet sowieso dus altijd goed opletten hoe je baby zich voelt en of hij goed kan ademen.
- Nooit fietsen met een baby in de draagdoek, veel mensen doen dat, daar zijn ongelukken met dodelijk afloop gebeurt alleen al omdat je niet goed kunt controleren hoe je baby het maakt.

Als je liever voor een drager kiest, maar in het begin raad ik je dat af voor pasgeboren baby's; veel te klein en kans op eruit vallen of wegzakken is veel te groot, kies dan voor de 'Bondolino' of de Ergodrager, die is ook goed. Wij hebben de bondolino en daar zweer ik bij, die is qua zithouding echt goed ontworpen dat je veilig draagt ook voor de fysiologische ontwikkeling van je baby. Het voordeel daarvan is is dat je knoopt en dus op maat draagt, bij kliksystemen moet je vaak verstellen en dat is lastig als soms jij of M. draagt, je andere kleren eronder aan hebt bijv. wel of niet jas en als je baby groeit (en dat doet ie:)
Koop in ieder geval GEEN Babybjorn, dat is een populaire drager, maar voldoet totaal niet aan de eisen. Kijk maar eens als je er 1 ziet: de baby hangt er als het ware in, met zijn beentjes naar beneden. Je baby moet altijd in een M houding zitten.
Koop ook niet de Monkey, Lodger of andere kant en klaar draagzak. Het risico op verstikking is daarbij veel te groot omdat je de baby veel te laag horizontaal draagt (schandaal in Amerika, daar mogen ze niet meer verkocht worden)

Ook over draagdoeken kan ik je nog veel meer vertellen, maar dit is ook wel het belangrijkste.

Niet quoten ajb. smile

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 7:52

geweven doek vind ik niet moeilijker om te knopen dan de rekbare doek. Ik vond zelf de geweven makkelijker om te knopen, dat voorknopen van de rekbare vond ik echt lastig en vervelend.

edit: floor en laurientje, jullie hebben PM

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:06

Mijn jongste dochter heeft ook refluxklachten en heeft er veel baat bij om in een draagdoek gedragen te worden. Sterker nog, ik merk inmiddels nauwelijks meer wat van spugen / slikken / pijn / wat dan ook.

Het is denk ik (gebruik hier gewoon even mijn eigen logica) de natuurlijke manier voor een kindje om rechtop gedragen te worden. In Azie en Afrika is dit ook de gewoonte en daar komt reflux nauwelijks voor. Het komt hier juist voor doordat we kinderen in een houding leggen die in principe onnatuurlijk is en klachten veroorzaakt (reflux, afplatting), het maagje hoeft ook helemaal niet dicht te zitten bij kindjes die rechtop worden gehouden.

Je kindje zal zich zeker niet vervelen in de draagdoek met het gezicht naar jou toe. Ze is nog zo jong dat ze meer behoefte aan geborgenheid en veiligheid (van de buitenwereld) zal hebben dan aan nieuwe indrukken / prikkels.

's Nachts slaapt mijn jongste wel in haar wieg (en overdag regelmatig ook), maar die heb ik zo'n beetje verticaal staan (lichtelijk overdreven Draagdoek bij refluxbaby's  561177). Heb je daar ook al aan gedacht?

Verder gebruik ik ook af en toe johannesbroodpitmeel, door deze drie dingen (dragen, schuin bedje, meel) hebben wij geen medicijnen nodig voor haar gelukkig.

Edit: En dat ze het niet fijn vindt om op jouw buik te liggen komt waarschijnlijk van de reflux: liggend stroomt er dan ook weer maagzuur de slokdarm in. En staand komt al dat gespartel gewoon van de irritatie of pijn die er zit van constant maagzuur dat erin stroomt, mijn dochter was ook heel onrustig in haar bewegingen.

Ik baker haar trouwens ook in, om te voorkomen dat die lichamelijke onrust haar uit haar slaap houdt.

Laatst aangepast door Twellie op wo 1 feb 2012 - 8:12; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 1 feb 2012 - 8:12

Rejoy. schreef:geweven doek vind ik niet moeilijker om te knopen dan de rekbare doek. Ik vond zelf de geweven makkelijker om te knopen, dat voorknopen van de rekbare vond ik echt lastig en vervelend.

Dat vind ik zelf ook, ik ben bij Yara snel overgestapt op een geweven doek. Kian heb ik 1 keer in de tricot slen gedaan omdat ik die tegen kwam in de kast, maar daarna heb ik 'm snel weer op zolder gelegd.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:13

Liadan schreef:
Rejoy. schreef:geweven doek vind ik niet moeilijker om te knopen dan de rekbare doek. Ik vond zelf de geweven makkelijker om te knopen, dat voorknopen van de rekbare vond ik echt lastig en vervelend.

Dat vind ik zelf ook, ik ben bij Yara snel overgestapt op een geweven doek. Kian heb ik 1 keer in de tricot slen gedaan omdat ik die tegen kwam in de kast, maar daarna heb ik 'm snel weer op zolder gelegd.

Vind ik net zo, met goede uitleg en een paar keer oefenen is het makkelijk een geweven doek te knopen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:29

Als ik haar over mijn schouder draag, dus niet liggend, maar puur buik op buik vind ze dit ook niks.

Het bedje staat al verticaal, van meel raakt ze verstopt en dragen heeft nog steeds niet mijn voorkeur. Wellicht dat ik er toch wel een aan ga schaffen hoor, maar ik ga daar dan toch niet de hele dag mee lopen, omdat het naast het spugen (waar ze overigens geen pijn bij heeft, ze krijgt zuurremmers die prima zijn werk doen, het is meer voor mij irritant dat ze spuugt) haar geen belemmering bezorgt.

Overigens denk ik dat ze nu in een sprongetje zit, ze krijst de longen uit haar lijf zonder aanleiding. Pijn heeft ze dr echt niet bij.

Ik ga er nog eens even over nadenken, ga eens rondkijken (vind het namelijk echt best een klap geld) en wat verbale informatie over inwinnen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:52

dragen in de draagdoek geeft een heel ander gevoel dat los dragen in de armen hè! Een draagdoek is veel vertrouwder en beschermender gevoel doordat de overal gelijkmatige druk hebt waardoor het baarmoeder gevoel. Praktisch álle kinderen vinden gedragen worden in de draagdoek fijn, ik heb nog nooit gehoord dat een kindje het niet fijn vond. het knopen valt niet bij alle baby's in de smaak, maar als ze er uiteindelijk in zitten, dan worden bijna alle baby's daar heel rustig van.

Waar woon je parel? Anders mag je hier wel een doek uitproberen hoor!

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:55

Ik woon in Dordrecht!
Ik vind het denk ik gewoon zonde geld omdat ik haar niet zoveel wil dragen, eigenlijk alleen de keren dat ze zo huilt vanwege krampjes of een sprongetje. We hebben nu een vrij mooi ritme en ze slaapt prima in haar bed. Ben ook bang dat ze straks zo gewend is aan die draagdoek, dat ze helemaal van slag raakt als ze op het kdv is en ze dragen haar niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 8:57

oh, dan is overijssel best wel ver :P

Onze dochter wordt thuis heel veel gedragen, helemaal toen ze nog kleiner was. Bij de gastouder werd ze niet gedragen en dat was prima. Kinderen passen zich heel makkelijk aan de situatie aan. je kunt bij babybij.nl ook een doek lenen voor een klein bedrag. Dan kun je eens kijken wat je ervan vindt voordat je er zelf eentje aanschaft.

Gast
Gast

Bericht  Liadan wo 1 feb 2012 - 9:02

Je zou via marktplaats een tricot slen kunnen kopen, er staan er een aantal voor 20 euro op. Dan kan je het uitproberen en als je het niks vindt, dan zet je 'm gewoon zelf ook weer op marktplaats.

Mijn kinderen sliepen thuis en ergens anders trouwens goed in hun eigen bed, ondanks dat ze ook regelmatig in de draagdoek hebben geslapen. Bij mijn moeder en op dinsdag bij mijn vriend worden de kinderen ook niet gedragen (de eerste maanden wel af en toe, nu helemaal niet meer), dat is geen probleem.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Teddyaapje wo 1 feb 2012 - 9:07

Ik zou eens hier kijken voor een tweedehands doek: http://www.dragen-en-voeden.nl/forum/viewforum.php?f=12&sid=b95868cfe27534e73f29ee97ced0f229 Mocht het je niet bevallen kun je hem hier ook weer verkopen. En misschien zou je eens een draagconsult kunnen nemen of iemand in de buurt zoeken die je kan helpen en je vragen kan beantwoorden.

Van de ene kant kan ik me voorstellen dat je haar niet de hele dag wilt dragen maar ik denk dat als je merkt dat ze zich beter voelt en niet meer of minder huilt dat je het graag doet. Ik vind het echt heerlijk als T. eens niet kan slapen overdag (al ben ik ook wel weer blij dat dat niet te vaak gebeurd), dan stop ik hem in de doek en laat ik hem lekker bij me in slaap vallen, echt heerlijk om mijn kereltje zo dicht bij me te hebben. Verder gebruik ik de doek binnenshuis niet zoveel, ik het begin wel eens met het ophangen van de was, en nu wel eens als ik moet koken en T. meent dat hij aandacht nodig heeft. Dan bind ik hem op mn rug en kan hij mooi meekijken met wat ik aant doen ben en ik kan mooi vooruit. Buiten gebruik ik de doek bijna altijd, geen gedoe met stoepranden, te smalle winkelpaden enz.

Wat ik ook nog even wilde zeggen is dat ik het knap vind dat je zo zeker bent dat je dochtertje geen pijn heeft. Ik was daar nooit zo zeker van als T. er niet goed aan was. Het zou idd zo kunnen zijn, en dat ze in een sprongetje zit, maar als je oei ik groei goed leest zie je dat er bij elke sprong staat dat het kindje geborgenheid zoekt en 'terug naar mama' wilt, en dit is nou precies wat je doet met een doek. En zou het niet super zijn als ze geen zuurremmers meer nodig heeft omdat de reflux vermindert/ verdwijnt? Heel gezond lijkt me dat spul niet te zijn.

Zo...genoeg doekreclame gemaakt denk ik Very Happy

Ohja, het knopen is wel even oefenen, maar op youtube staan echt heel veel filmpjes en ik had met behulp hiervan snel door hoe het werkte. Ik vind een rekbare doek ook niet makkelijke knopen dan een geweven trouwens.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  PapillonRose wo 1 feb 2012 - 9:15

Ik zou het zeker proberen. Hier dan geen refluxklachten gehad, maar wel een draagdoek. En we hebben er veel aan gehad. Zeker omdat ze ook rechtop worden gedragen denk ik dat het bij reflux juist wel kan helpen. En vaak is het sowieso fijn voor de kindjes, fijn en geborgen tegen mama aan. Ik had trouwens een geweven doek en vond het knopen niet heel erg lastig. Ja, het is even wennen in het begin. Maar met het boekje wat er vaak bij zit, of filmpjes van youtube kom je een eind.

Het is dat ik mijn doek echt net verkocht heb, anders had je 'm best mogen testen!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Star007 wo 1 feb 2012 - 9:28

@Chococupcake: Ik heb een 'kant en klare' Masurpi draagzak die ik sluit met klitteband, op deze manier naar mijn maten kan aanpassen. Naar aanleiding van jou stukje over draagzakken, vraag ik me af of deze dan ook niet goed voor haar houding zou zijn? Naar mijn idee hangt ze er goed in.
Ik heb verder totaal geen verstand van draagdoeken en zakken vandaar mijn vraag.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Bericht  PapillonRose wo 1 feb 2012 - 9:34

Star007 schreef:@Chococupcake: Ik heb een 'kant en klare' Masurpi draagzak die ik sluit met klitteband, op deze manier naar mijn maten kan aanpassen. Naar aanleiding van jou stukje over draagzakken, vraag ik me af of deze dan ook niet goed voor haar houding zou zijn? Naar mijn idee hangt ze er goed in.
Ik heb verder totaal geen verstand van draagdoeken en zakken vandaar mijn vraag.
Toevallig lees ik dit, en volgens mij weet ik het antwoord ook. Met kant en klare draagzakken zoals ze in dat stukje vertellen, bedoelen ze niet ergonomische draagzakken zoals de Baby Björn, Lodger, Minimonkey. Maar je hebt ook ergonomische dragers, en het woord ergonomisch zegt het eigenlijk al, dat het verantwoord is voor jouw houding en die van je kindje. Marsupi is ook een ergonomische drager. Zo heb je ook nog veel meer andere merken, ik heb zelf bijvoorbeeld een Boba.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud