Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris

+5
minoessepoes
Tania
Kaat
Schaapke
Antibes
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris Empty Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 0:28

Ik zit sinds 1 maand ziek thuis en heb een werkomvang 0,9 FTE (jaarcontract).

Vanaf de eerste dag dat ik thuiszit hebben ze mijn werkomvang verlaagd naar 0,75 FTE (zie ik in ons systeem) zonder dat ik iets heb kunne ondertekenen, heb niks van papieren hierover gehad. Dit vond ik al op z'n zachtst gezegd opmerkelijk en ga ik niet mee akkoord, was ik niet ziek geworden had ik dit ook niet gedaan.

Nu kreeg ik net salaris uitbetaald en dat is op basis van 0,65 FTE !!!

Dit kan toch niet?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik nog een 'gat' had van 40 dagdelen aan klussen die ik nog zou krijgen toebedeeld om daadwerkelijk aan die 0,9 FTE te komen, maar mondeling was mij per 1 januari die klus toegezegd en dan was mijn FTE omvang ook gewoon vol geweest. Die klus heb ik dus niet gekregen. Maar dan nog, ik heb toch een contract voor 0,9 FTE, daar kunnen ze toch niet gewoon aan? In de CAO staat dat ik de eerste maanden recht heb op volledige doorbetaling en dat wanneer ik niet genoeg klussen heb om aan mijn FTE factor te komen, de werkgever ertoe verplicht is dit gat op te vullen met klussen, niet de werknemer.

Iemand enig idee wat ik moet doen? Er is nu zomaar meer dan een kwart van mijn salaris weggevallen en dat is problematisch.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris Empty Re: Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 0:33

Aangezien je ziek bent door je zwangerschap (denk ik?) heb je recht op 100% van je dagloon. Ik zou dit zsm aangeven en als er niks mee gedaan wordt bezwaar indienen want je staat volledig in je recht.

Gast
Gast

Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris Empty Re: Iemand verstand van arbeidsrecht? Ziekte en salaris

Bericht  Antibes wo 25 jan 2012 - 0:34

Oh, wat stom zeg! Ik weet er helemaal niets van, maar een "Tjesus, dat is écht compleet belachelijk. Wat een rotstreek!!" is vast ook welkom? Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 0:39

Dat kunnen ze niet zomaar doen. Want je hebt recht op het salaris wat je verdiende voor dat je ziek werd, dus ik zou even contact opnemen met je werk.

Gast
Gast

Bericht  Schaapke wo 25 jan 2012 - 0:39

Ik zou hier meteen acht op slaan en gaan bellen/mailen.
Goh, dan ben je al ziek thuis, moet je je hier ook nog druk om gaan maken...

Schaapke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 2:16

Toen ik in november ziek thuis kwam te zitten werd mij door het UWV verteld dat temzij anders staat aangegeven in je CAO, ze je maar 70% hoeven uit te betalen van je loon. Schijnt recent veranderx te zijn, mijn zusje had er ook al last van en haar baas betaald haar nu toch 100% uit omdat ie met haar te doen had (superlieve baas heeft ze!!!!).

Echt kut dit, kwam mij ook rauw op mn dak.

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 25 jan 2012 - 2:24

_Leaf_ schreef:Toen ik in november ziek thuis kwam te zitten werd mij door het UWV verteld dat temzij anders staat aangegeven in je CAO, ze je maar 70% hoeven uit te betalen van je loon. Schijnt recent veranderx te zijn, mijn zusje had er ook al last van en haar baas betaald haar nu toch 100% uit omdat ie met haar te doen had (superlieve baas heeft ze!!!!).

Echt kut dit, kwam mij ook rauw op mn dak.

Dus dan zou ze maar recht hebben op 0.63..

Eigenlijk best erg dat je dat altijd pas ontdekt als je dus al in een rotsituatie zit..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 2:25

Oh ik lees het nu ook inderdaad, de werkgever is verplicht 70% van het loon door te betalen bij ziekte.

Gast
Gast

Bericht  Kaat wo 25 jan 2012 - 2:44

Als de ziekte te maken heeft met zwangerschap heb je wel gewoon recht op 100%. De werkgever hoeft dat ook niet zelf op te hoesten, maar krijgt hij via het UWV 'vergoed'.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tania wo 25 jan 2012 - 2:49

Kaat schreef:Als de ziekte te maken heeft met zwangerschap heb je wel gewoon recht op 100%. De werkgever hoeft dat ook niet zelf op te hoesten, maar krijgt hij via het UWV 'vergoed'.

+1
Als het goed is krijg je ook nog een brief van het uwv waarop staat dat je werkgever je dagloon vergoed krijgt van het hun.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  minoessepoes wo 25 jan 2012 - 2:54

Ik heb wel arbeidsrecht gehad, maar ik heb hier geen up-to-date wettenbundel liggen. Ik kan het dus nu niet voor je nakijken.
Zover ik weet heb je recht op een ziektewet uitkering omdat je ziekte gerelateerd is aan je zwangerschap en dan gaat het inderdaad om 100% van je loon. Ik adviseer je dus ook om even te bellen met het UWV. Zij kunnen je hiermee verder helpen!

UWV:

Bent u werknemer of een zelfstandige zonder personeel? Bel dan UWV
Telefoon Werknemers, 0900 - 92 94 (lokaal tarief). Als u belt, houd dan
uw burgerservicenummer bij de hand. Wij kunnen u dan beter van dienst
zijn. UWV Telefoon is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

http://www.uwv.nl/Werkgevers/ziektewetuitkering/fase_1/In_dienst_en_toch_een_Ziektewet-uitkering.aspx
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 4:36

Er staat in onze CAO dat we de eerste 6 maanden 100% van ons salaris doorbetaald krijgen, dus dat is 't niet.

Gast
Gast

Bericht  Kaat wo 25 jan 2012 - 4:42

Heb je al contact gehad met je werkgever over hoe en wat?
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 4:44

Kaat schreef:Heb je al contact gehad met je werkgever over hoe en wat?

Ja heb met mijn baas gebeld, hij vond het ook opmerkelijk en ging er achteraan maar het probleem is wij zijn een dochterbedrijf en het moederbedrijf (heel groot bedrijf) betaalt de salarissen uit dus mijn baas kan ook niet direct iets voor me doen, en ze zijn zo gehaaid bij dat grote bedrijf, ze proberen telkens alles om mensen zo min mogelijk te betalen dus ik ben heel bang dat dit op de spits gaat lopen want als ze voet bij stuk houden ga ik een advocaat inschakelen (ik zou niet de eerste zijn). Maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in, kan mijn energie wel beter benutten. Maar eerst maar eens afwachten wat mijn baas bespreekt...

Gast
Gast

Bericht  Esperanza wo 25 jan 2012 - 4:46

Wat vreemd zeg!

Zoals meerdere al zeggen: als je ziekte van je zwangerschap komt, dan betaalt UWV de uitkering en hoeft je werkgever niets te betalen.

Verder kunnen ze niet zonder jouw toestemming je contract uren verlagen. En in je CAO staat dat je 100% krijgt (even los van het feit dat het van je zwangerschap komt, want daarvoor gelden dus andere regels).

Ik zou even contact opnemen met je werkgever om om uitleg te vragen.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 4:47

He wat vervelend Charlie! Hopelijk doen ze niet al te moeilijk en komt het snel goed.

Gast
Gast

Bericht  Esperanza wo 25 jan 2012 - 4:49

Oh je hebt dus al contact gehad! Hopelijk kom je er snel achter.

Maar is je ziekte gerelateerd aan je zwangerschap? In dat geval hoeft de werkgever namelijk niets te betalen, dan betaalt het UWV.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 4:53

Esperanza schreef:Oh je hebt dus al contact gehad! Hopelijk kom je er snel achter.

Maar is je ziekte gerelateerd aan je zwangerschap? In dat geval hoeft de werkgever namelijk niets te betalen, dan betaalt het UWV.

Ja, ziekte is gerelateerd aan zwangerschap!

Gast
Gast

Bericht  M@niek wo 25 jan 2012 - 5:05

Charlie schreef:
Esperanza schreef:Oh je hebt dus al contact gehad! Hopelijk kom je er snel achter.

Dan krijg je 100% uitbetaald! Ik ben ook een tijd ziek geweest in mijn zwangerschap en kreeg 100% uitbetaald.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 5:29

Ik heb de kleine gids voor de nederlandse sociale zekerheid van deze periode en daar staat ook echt in wat ik eerder al aangeef.. Bij ziekte door een zwangerschap heb je recht op 100%. Ik zou zsm contact opnemen met het UWV,

Gast
Gast

Bericht  Esperanza wo 25 jan 2012 - 6:43

Dan snap ik niet waarom het moederbedrijf zo moeilijk doet, aangezien zij het niet hoeven te betalen!
Ik hoop dat je snel wat hoort, en je hebt gelijk dat je het er niet bij laat zitten, want dit is niet eerlijk!
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 13:08

M@niek schreef:
Charlie schreef:

Dan krijg je 100% uitbetaald! Ik ben ook een tijd ziek geweest in mijn zwangerschap en kreeg 100% uitbetaald.

Inderdaad, je werkgever krijgt gewoon uitbetaald van het UWV en wel je volledige loon, dus op dit moment maakt je werkgever winst aan je ziekmelding.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 23:44

Nou mijn baas kon ook niks doen, heb al een mail gestuurd aan de grote baas maar op internet kom ik niet echt eruit wat nou mijn rechten zijn en wie ik zou kunnen bellen...

Gast
Gast

Bericht  Rush wo 25 jan 2012 - 23:47

Twellie schreef:
M@niek schreef:
Charlie schreef:

Inderdaad, je werkgever krijgt gewoon uitbetaald van het UWV en wel je volledige loon, dus op dit moment maakt je werkgever winst aan je ziekmelding.
Als ze dat geregeld hebben met het UWV wel. Een werkgever moet zoiets wel eerst regelen met het UWV.

Ik ben op mijn werk degene die dat altijd doet, vandaar :P
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast do 26 jan 2012 - 0:37

Heb je het UWV al gesproken? Kunnen ze iets voor je doen?
Ik zou anders contact opnemen met de rechtswinkel voor advies. Dit is namelijk gewoon tegen de wet in. Je hebt gewoon recht op je volledige salaris, klaar.
Vervelend zeg dat je ziek thuis bent en hier nu achteraan moet.. Maar je staat gewoon in je recht.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: