"Zwarte" of "witte" basisschool
+21
RYW
Caroow
Coco
Jade
Happydobby
SarahKey
Roodkapje
Fiebje
kwak
maiadebij
Darius
LMCurious
Susan
Monte
M@niek
Lavendel
Wennes
Parisienne
Makamba
koNijntje
Flower_L
25 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: "Zwarte" of "witte" basisschool
Mijn vriend spreekt gewoon Nederlands en heeft geen andere normen en waarden dan ik. Maar, dat kan je aan de buitenkant niet zien.
Ik zou overigens mijn kinderen niet op een zwarte school doen, en ook niet op een witte. Ik denk dat ze het beste af zijn op een school waar ze de betekenis van kerstmis leren, en die van het suikerfeest. En ik hoop vooral dat ze leren dat de kleur van je huid niks zegt over wie je bent.
Ik zou overigens mijn kinderen niet op een zwarte school doen, en ook niet op een witte. Ik denk dat ze het beste af zijn op een school waar ze de betekenis van kerstmis leren, en die van het suikerfeest. En ik hoop vooral dat ze leren dat de kleur van je huid niks zegt over wie je bent.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
SarahKey schreef:
Ik gok zo dat wij dezelfde vrije school in gedachten hebben haha. Als jij die in Zwaag bedoeld dan.
Ja klopt!! Ik wist niet dat jij ook hier uit de buurt komt, wat toevallig!
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
wij hadden vorig jaar een stel dat ons huurwoning kan bekijken om de woning na ons te huren. Zij kwamen niet uit onze woonplaats en vroegen naar de scholen, ze vonden het moeilijk een keuze te maken voor hun kinderen. We zaten daar zo een beetje over te praten toen die vrouw ineens zei "ja nou, ik breng ze niet naar die school daar, daar zitten als de Marokkanen!" en echt op een racistische toon. Ik antwoorde "ehm dat is gek, mijn man is de enige Marokkaan hier in deze woonplaats, dus dat zal wel meevallen met al die Marokkanen..." het gesprek viel meteen stil
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Susan schreef:Miccie schreef:Mijn man zat vroeger op een 'zwarte' school met ongeveer 4 echte Nederlanders. Hij vond het nooit echt een probleem, alleen de feestdagen vond hij altijd vervelend.
De andere kinderen hadden met hun feestdagen vrij (suikerfeest en dergelijke), maar hij moest dan altijd gewoon naar school. Dan zaten ze echt met z'n 4en in de klas en de klasgenootjes stonden hun voor de ramen uit te lachen. Ik vind het raar dat een school dat kan doen. Met de Nederlandse feesten was natuurlijk de gehele school dicht dus er werd wel een groot onderscheid daarin gemaakt.
Daarnaast merk ik dat hij helemaal niets weet van de Nederlandse feesten. Hij wist heel weinig van kerstmis, hemelvaart, pinksteren en carnaval af. Dat vond ik toch wel vreemd. Ik heb hem daarin echt moeten bijscholen.
Ik ben van mening dat dit wel een belangrijk onderdeel van de opvoeding is. Leuk al die feestdagen, maar waarom zijn we eigenlijk vrij?
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen (als ik die krijg) dit wel meekrijgen en zou ze daarom naar een 'witte' school brengen. In ieder geval geen school waar er heel weinig blanke kinderen zijn.
Nu woon ik wel in een wijk waar het merendeel blank is dus zal dit ook niet zo'n probleem zijn.
Maar je kunt je kinderen toch zelf ook bijbrengen wat de achtergrond van die feestdagen is, dat is toch niet per se de taak van de school?
Dat kan inderdaad. Zelf zat ik op een katholieke school en die besteedde daar wel veel aandacht aan. Ik vond dat toch erg fijn. Het is meer voor mijzelf denk ik. Ik wil graag dat mijn kinderen dit goed meekrijgen en zal mijn kind ook sneller naar een katholieke school brengen dan een openbare.
Ik hoor natuurlijk meer verhalen van mijn man en dit is voor mij een belangrijk onderdeel.
Wat ik ook bizar vond om te horen dat hij bijna geen Nederlandse geschiedenis heeft gehad. Hij wist zelfs bijna niets van de 2e wereldoorlog. Dat heeft hij allemaal zelf uitgezocht daarna.
Miccie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 127
Punten : 134
Registratiedatum : 19-12-10
SarahKey schreef:maiadebij schreef:SarahKey schreef:
Het allerliefst breng ik straks mijn kind naar een vrije school, maar de dichtsbijzijnde zit 25 km verderop. Helaas.
Maar een zwarte school nee,... Ook hoeft mijn kind niet alle feesten mee te maken van ieder geloof
+1 hier ook helaas een vrije school alleen maar 20 km hiervandaan. Ook al zou ik wel elke dag heen en weer willen en kunnen rijden, dan nog vind ik het geen leuk idee dat hij geen vriendjes heeft van school die in de buurt wonen.
Een zwarte school hoeft voor mij ook niet. Maar als ik moest kiezen tussen gemengd en wit, dan zou ik voor gemengd kiezen. Ik zie het juist als een verrijking als mijn kind de verschillende geloven leert kennen en de daarbij behorende feestdagen!
Mag ik vragen waarom je dat voor jou kind geen optie vind, het meemaken van alle feesten?
Ik vind het wel belangrijk dat mijn kind ook andere geloven leert kennen, zoals het suikerfeest. Maar voor mij hoeft dat op school niet gevierd te worden.
Ik gok zo dat wij dezelfde vrije school in gedachten hebben haha. Als jij die in Zwaag bedoeld dan.
Op de Vrije School komt het Suikerfeest niet echt aan bod trouwens dus dat zal je zelf moeten bijbrengen als je dat zou willen.
Er wordt aan heel wat feesten wat gedaan, ook internationale feesten maar suikerfeest wordt weinig aandacht aan besteed.
Het zijn toch vooral de katholieke feesten die ze vieren: St. Jansfeest, St. Michaëlsfeest, Kerst, ( sinterklaas doen ze ook niet echt aan.. op 5 dec moeten de ouder een heel klein selfmade (met VrijeSchoolse producten gemaakt kadootje meenemen voor in de schoen oid) maar er komt geen sint met pieten op school zoals op een reguliere school.
Kerst wordt heel groots gevierd, elke week een avond met de kinderen in de klas voor de adventvieringen en als afsluiting een prachtig kerstspel opgevoerd door de kindjes met prachtige liedjes.
Hier is van de week het drie koningen feest geweest.
Wel staan later in de hogere klassen bijv. de Noorse Mythologie centraal en ook de Islam wordt wel besproken. Dit is pas in klas 4/5 ( groep 6/7).
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Miccie schreef:
Dat kan inderdaad. Zelf zat ik op een katholieke school en die besteedde daar wel veel aandacht aan. Ik vond dat toch erg fijn. Het is meer voor mijzelf denk ik. Ik wil graag dat mijn kinderen dit goed meekrijgen en zal mijn kind ook sneller naar een katholieke school brengen dan een openbare.
Ik hoor natuurlijk meer verhalen van mijn man en dit is voor mij een belangrijk onderdeel.
Wat ik ook bizar vond om te horen dat hij bijna geen Nederlandse geschiedenis heeft gehad. Hij wist zelfs bijna niets van de 2e wereldoorlog. Dat heeft hij allemaal zelf uitgezocht daarna.
Volgens mij ligt dat wel gewoon aan die specifieke school en niet aan het feit dat het een zwarte school was. Mijn vader heeft heel lang op een zwarte school gewerkt en daar kregen ze gewoon les over de Nederlandse geschiedenis en over de christelijke feestdagen, er werd ook gewoon Kerst gevierd.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik werk op, volgens de gemeente, een witte school. Wij vinden het eigenlijk een gemengde school. De gemeene kijkt naar de wijk en dan naar de schoolpopulatie. Omdat we te boek staan als goede school komen er ook veel kinderen van buiten de wijk naar school. Ik heb vd 25 kindjes, 6 buitenlandse kinderen. Ik sta daarom ook stil bij het suikerfeest maar we vieren het niet op school. We vieren de gewone Katholieke feesten maar ik vind het wel belangrijk om ook bij de geloven vd andere kinderen stil te staan.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
ik heb zojuist deze docu gevonden misschien ook wel interessant voor de rest
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1129808
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1129808
Gast- Gast
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Rondleiding basisschool
» Is dat mooi witte vloer/witte kast/witte muren?
» Orienteren op een basisschool
» witte meubels op witte muur?+ verschillende kleuren meubels?
» basisschool dilemma
» Is dat mooi witte vloer/witte kast/witte muren?
» Orienteren op een basisschool
» witte meubels op witte muur?+ verschillende kleuren meubels?
» basisschool dilemma
Pagina 4 van 4
Permissies van dit forum: