Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

basisschool dilemma

+3
Printje
Mizzie
LMCurious
7 plaatsers

Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty basisschool dilemma

Bericht  LMCurious wo 7 sep 2011 - 5:43

Ohw...ik weet echt even niet meer wat we moeten doen met de basisschool voor Joris.
Er zijn bij ons in de buurt 2 basisscholen, waarvan we denken dat ze geschikt zijn. Een Jenaplan school en een gewone school. We zijn inmiddels bij beide scholen ingeschreven en wezen kijken. Maar het wordt er eigenlijk niet makkelijker op voor ons. Misschien hebben jullie tips waar we nog rekening mee kunnen houden waar we nog niet aan gedacht hadden.

De Jenaplan school:
- Ik hoor van bijna al mijn klanten met kinderen dat ze naar die school gaan, en alleen maar lovende woorden.
- De manier van onderwijs spreekt me erg aan qua zelfstandigheid en sociale vaardigheden.
- De school is erg groot. (2x zo groot als de andere)
- Kinderen komen uit heel Eindhoven naar deze school = nadeel mbt spelen met vriendjes.
- Ik heb er vertrouwen in dat Joris het hier goed zal doen, maar van Milou kan ik dat nu nog niet inschatten natuurlijk, ik vind het toch wel iets wat bij het kind moet passen.

De gewone basisschool:
- Ik ken maar 1 persoon met kinderen daar, is ook tevreden, maar verder heb ik er nooit iets over gehoord.
- De school is kleinschalig. (heeft van elke klas maar 1 groep)
- Kinderen komen hier allemaal uit de wijk, dus de kindjes op straat gaan hoogstwaarschijnlijk naar diezelfde school toe (hoewel de andere wel ook hier in de wijk ligt, maar dus klasgenootjes kunnen wel aan de kant van de stad wonen)
- Wij hebben beide op een gewone school gezeten, en hebben dus het idee dat hier kinderen altijd wel goed mee kunnen komen met de manier van leren. (maar weet niet of dat echt zo is)

- Beide scholen houden ong. 25 kinderen per klas aan.
- Beide scholen beschikken over een eigen gymzaal etc.
- Beide scholen zijn 10 min. lopen van ons vandaan, de Jenaplan heeft een continue rooster, de gewone school niet, maar daar blijft wel 85% van de kinderen altijd over. En dat zou Joris dan ook doen, dus dat maakt voor ons niet uit verder.
- Beide scholen geven ons een goed gevoel qua inrichting/leerkrachten etc. (de andere school is om die reden al afgevallen)

En verder willen we over 2-3 jaar waarschijnlijk verhuizen. Dit kan binnen de wijk zijn, maar waarschijnlijk word dat ergens anders. (misschien andere kant van Eindhoven of misschien wel andere woonplaats) Joris zal dan dus maximaal de overgang van groep 2 naar groep 3 naar een andere school gaan. Maar zoals ik het nu heb kunnen zien maakt dat nog niet zoveel uit qua overgang van Jenaplan naar gewone school. De kans dat er dan weer een Jenaplan school in de buurt zit is gering, en ik ben niet van plan om een half uur te rijden om mijn kinderen naar school te brengen.

Dus jullie nog punten waar we op kunnen letten? Waar we niet aan gedacht hebben?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Mizzie wo 7 sep 2011 - 6:00



Ik zou het rapport van de onderwijsinspectie bekijken. Ik vind dat je op je gevoel af moet gaan, maar omdat je over beide scholen positief bent, kan dit misschien helpen
Is via internet te vinden!
Later ga ik zelf letten op het pestprotocol! En een aantal keer langslopen op verschillende tijden. Dan zie je vaak ook veel.

Succes
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amstelveen

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 7:19

Als het een jenaplanschool is in Eindhoven, en waar iederen heen wil dan is het onze school!! Wij hebben een wachtlijst, inmiddels is de aanmeldingsprocedure anders, maar kinderen staan bij ons al ingeschreven wanneer ze 6 mnd zijn. Ben dus erg benieuwd of je ook echt onze school bedoeld, zou je dat eens willen pm-en.


Ik persoonlijk ga, uiteraard meteen voor het jenaplan. Echt zoveel meer vanuit het kind, we sluiten aan bij wat het kind kan, er is meer aandacht voor ook sociaal-emotionele ontwikkeling etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Roodkapje wo 7 sep 2011 - 7:33

Jenaplan! Dat heb ik pas op de middelbare school gehad, maar wat geweldig goed is dat voor je ontwikkeling. Zoveel meer vanuit je zelf, dat is ook waar het vervolgonderwijs beter op afgesteld is. Niet alles voorgekauwd, maar vanuit zelfinitiatief.

Maar basisscholen kiezen is zooo moeilijk! Bij ons was het ook een groot dilemma.
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Monte wo 7 sep 2011 - 7:52

Ik ben dan wel geen moeder, maar ik zou gaan voor de normale school. Ik zou het heel erg belangrijk vinden dat mijn kind vriendjes heeft in de buurt en niet die een eind weg wonen(en waar hij dan eigenlijk nooit kan spelen). Het kleinschalige vind ik ook erg belangrijk omdat het veel minder eng is voor een kind en naar mijn idee een stuk persoonlijker. En wat je aangeeft met M is inderdaad ook waar, je weet immers niet of een jenaplan ook bij haar past, of ze het aankan. Het ''risico'' om twee kinderen op twee verschillende scholen te hebben zou ik niet nemen.
Ik denk dat het sociale en zelfstandigheid een plus is van een Jenaplan(die kinderen hebben misschien iets extra's), maar ik geloof niet dat kinderen op en normale school deze zelfstandigheid en sociale vaardigheden missen(misschien is het minder aanwezig, maar ook jouw opvoeding kan bijdragen aan een hogere zelfstandigheid)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 7:56

Het is natuurlijk altijd afwachten of een kind het aankan maar binnen een Jenaplanschool zijn daar zeer veel mogelijkheden voor, omdat ik bijna zeker weeet dat het over 'mijn' school gaat ben ik daar nog eens extra van overtuigd. Kinderen hebben zo vriendjes in een klas gemaakt,dat hoeft echt geen reden te zijn om voor een andere school te kiezen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Tania wo 7 sep 2011 - 8:00

Printje schreef:Het is natuurlijk altijd afwachten of een kind het aankan maar binnen een Jenaplanschool zijn daar zeer veel mogelijkheden voor, omdat ik bijna zeker weeet dat het over 'mijn' school gaat ben ik daar nog eens extra van overtuigd. Kinderen hebben zo vriendjes in een klas gemaakt,dat hoeft echt geen reden te zijn om voor een andere school te kiezen.

Ik zou ook niet bang zijn dat mijn zoontje geen vriendjes maakt op school, maar het lijkt me wel lastig als al zijn vriendjes aan de andere kant van de stad wonen. Dat zou voor mij ook wel een reden zijn om waarschijnlijk voor de gewone school te kiezen als ik geen overduidelijke voorkeur had.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Susan wo 7 sep 2011 - 8:00

Ik zou ook voor een Jenaplanschool gaan. Bij ons zit die school te ver weg, anders was het zeker een optie geweest.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Susan wo 7 sep 2011 - 8:01

Als er trouwens kinderen uit heel Eindhoven naar die school gaan dan zullen er ook wel zat kinderen uit jullie eigen buurt naartoe gaan, blijkbaar is het gewoon een heel gewilde school. Dat zal wel voor alle buurten gelden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:01

Ik snap ook wel dat het lastig is als ouder zijnde maar eigenlijk heb ik hier ouders nog nooit over gehoord.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Susan wo 7 sep 2011 - 8:05

Monte schreef:Ik ben dan wel geen moeder, maar ik zou gaan voor de normale school. Ik zou het heel erg belangrijk vinden dat mijn kind vriendjes heeft in de buurt en niet die een eind weg wonen(en waar hij dan eigenlijk nooit kan spelen). Het kleinschalige vind ik ook erg belangrijk omdat het veel minder eng is voor een kind en naar mijn idee een stuk persoonlijker. En wat je aangeeft met M is inderdaad ook waar, je weet immers niet of een jenaplan ook bij haar past, of ze het aankan. Het ''risico'' om twee kinderen op twee verschillende scholen te hebben zou ik niet nemen.
Ik denk dat het sociale en zelfstandigheid een plus is van een Jenaplan(die kinderen hebben misschien iets extra's), maar ik geloof niet dat kinderen op en normale school deze zelfstandigheid en sociale vaardigheden missen(misschien is het minder aanwezig, maar ook jouw opvoeding kan bijdragen aan een hogere zelfstandigheid)

Dan zou je dus nooit voor een Jenaplanschool kunnen kiezen als je meerdere kinderen hebt, op het moment dat je de oudste moet inschrijven, weet je immers nooit of de jongste en/of kinderen die eventueel nog geboren gaan worden ook op die school passen. Sowieso weet je ook niet eens zeker of het soort onderwijs wel bij het kind past dat je op dat moment inschrijft, dat moet ook nog maar blijken in de praktijk. Ik vind dat een beetje een vergezochte reden om niet voor een bepaalde school te kiezen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  LMCurious wo 7 sep 2011 - 8:12

ik heb je een pm gestuurd printje
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:12

pm terug Laughing

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:13

Susan schreef:
Monte schreef:Ik ben dan wel geen moeder, maar ik zou gaan voor de normale school. Ik zou het heel erg belangrijk vinden dat mijn kind vriendjes heeft in de buurt en niet die een eind weg wonen(en waar hij dan eigenlijk nooit kan spelen). Het kleinschalige vind ik ook erg belangrijk omdat het veel minder eng is voor een kind en naar mijn idee een stuk persoonlijker. En wat je aangeeft met M is inderdaad ook waar, je weet immers niet of een jenaplan ook bij haar past, of ze het aankan. Het ''risico'' om twee kinderen op twee verschillende scholen te hebben zou ik niet nemen.
Ik denk dat het sociale en zelfstandigheid een plus is van een Jenaplan(die kinderen hebben misschien iets extra's), maar ik geloof niet dat kinderen op en normale school deze zelfstandigheid en sociale vaardigheden missen(misschien is het minder aanwezig, maar ook jouw opvoeding kan bijdragen aan een hogere zelfstandigheid)

Dan zou je dus nooit voor een Jenaplanschool kunnen kiezen als je meerdere kinderen hebt, op het moment dat je de oudste moet inschrijven, weet je immers nooit of de jongste en/of kinderen die eventueel nog geboren gaan worden ook op die school passen. Sowieso weet je ook niet eens zeker of het soort onderwijs wel bij het kind past dat je op dat moment inschrijft, dat moet ook nog maar blijken in de praktijk. Ik vind dat een beetje een vergezochte reden om niet voor een bepaalde school te kiezen.

Susan heeft hierin helemaal gelijk. En het moet echt ver gaan wil het niet bij een kind passen. Het mooie van Jenaplan is dus juist dat je hierin kunt differentieren, dus op het niveau van het kind gaan werken. We willen de kinderen zelfstandig maken maar dit gaat bij het ene kind via de ene manier het beste en bij een ander kind via een andere manier.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Monte wo 7 sep 2011 - 8:14

Susan schreef:
Monte schreef:Ik ben dan wel geen moeder, maar ik zou gaan voor de normale school. Ik zou het heel erg belangrijk vinden dat mijn kind vriendjes heeft in de buurt en niet die een eind weg wonen(en waar hij dan eigenlijk nooit kan spelen). Het kleinschalige vind ik ook erg belangrijk omdat het veel minder eng is voor een kind en naar mijn idee een stuk persoonlijker. En wat je aangeeft met M is inderdaad ook waar, je weet immers niet of een jenaplan ook bij haar past, of ze het aankan. Het ''risico'' om twee kinderen op twee verschillende scholen te hebben zou ik niet nemen.
Ik denk dat het sociale en zelfstandigheid een plus is van een Jenaplan(die kinderen hebben misschien iets extra's), maar ik geloof niet dat kinderen op en normale school deze zelfstandigheid en sociale vaardigheden missen(misschien is het minder aanwezig, maar ook jouw opvoeding kan bijdragen aan een hogere zelfstandigheid)

Dan zou je dus nooit voor een Jenaplanschool kunnen kiezen als je meerdere kinderen hebt, op het moment dat je de oudste moet inschrijven, weet je immers nooit of de jongste en/of kinderen die eventueel nog geboren gaan worden ook op die school passen. Sowieso weet je ook niet eens zeker of het soort onderwijs wel bij het kind past dat je op dat moment inschrijft, dat moet ook nog maar blijken in de praktijk. Ik vind dat een beetje een vergezochte reden om niet voor een bepaalde school te kiezen.
Dat is waar, die reden komt ook niet echt van mij. LMCurious geeft aan dat ze niet weet of het bij M gaat passen en dat ze wel belangrijk vindt dat het bij het kind past. Het staat in haar lijstje van punten dus ik neem aan dat ze dit dan wel belangrijk vindt.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Susan wo 7 sep 2011 - 8:17

Nee, maar goed, dat weet je natuurlijk nooit, voor alle scholen zal gelden dat het ene kind er meer op z'n plek is dan het andere kind.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Tania wo 7 sep 2011 - 8:20

Printje, kun jij wat voorbeelden noemen wat er op een Jenaplanschool anders is dan op een gewone school? Er zit hier in de buurt ook zo'n school dus voor ons zou het wel een optie zijn, maar ik kan me er niet zo'n goed beeld bij vormen wat er nou precies anders gaat op zo'n school.

(LMC, als ik te veel off topic ga moet je het zeggen hoor!)

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:26

-'onze' kinderen zitten in heterogene groepen (0-1-2)(3-4-5) en 6-7-8 hierdoor hebben ze allemaal een keer het gevoel de jongste, middelste oudste te zijn wat allemaal andere vaardigheden met zich meebrengt.
- Wij besteden naast de 'leervakken' veel tijd aan het samenwerken,zelfstandigheid, vieren met elkaar, omgaan met elkaar etc.
- Er is veel ruimte om te werken vanuit verschillende niveau's een kind uit groep 4 kan bij wijze van ook rekenen volgen in groep 5, of andersom,
- We doen vaak beroep op hulp vd ouders, samen willen we een goede ontwikkeling voor het kind. Ouders helpen bij uitstapjes, knutselen in de klas etc.
- We werken veel in thema's die ook vanuit de kinderen bedacht worden,
- We gaan er vanuit dat alle kinderen anders zijn en we benaderen ze ook zo.
- We werken met een blokuur, daarin zitten bijv de kinderen van de stamgroep (3-4-5) allemaal in de klas en werken aan hun eigen taakjes.
- Het Jenaplanonderwijs werkt vanuit; viering,spel, werk en kring.

Er zijn verder ook hele goede websites te vinden over het Jenaplanonderwijs. Ik ga nog even verder nadenken over hoe ik het hier duidelijk kan uitleggen hoe het bij ons op school gaat.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Tania wo 7 sep 2011 - 8:31

Dank je! Dat klinkt wel positief.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:34

Tania schreef:Dank je! Dat klinkt wel positief.

haha is het ook. Vind het lastig te omschrijven eigenlijk, het is meer een gevoel dat ik erbij heb. Ik zou zelf ook niet meer op een 'gewone' school willen werken omdat ik weet hoe wij werken en daar helemaal achter sta.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  LMCurious wo 7 sep 2011 - 8:46

Weet je wat het is...het zelfstandige en sociale spreekt me heel erg aan, maar ik denk dat omdat wij beide naar een gewone school zijn geweest dat dat toch vertrouwder is ofzo. Ik was heel erg bang dat ik de school echt te massaal zou vinden (kende hem voor afgelopen maandag alleen van buiten) maar binnen was het toch kleinschalig. Dus dat viel heel erg mee. Dat was een van de dingen die me het meeste tegen stonden. En de open speelplaats waar iedereen speelt. Maar juist de cirkel in het midden voor de kleintjes had ik nooit goed gezien, dus weer een nadeel weggeveegd zeg maar.

Als ik het nu bekijk verwacht ik ook niet dat Milou er niet tegen zou kunnen hoor. Zelfs op de opvang valt het op dat ze nu al goed zelfstandig kan spelen en niet continue aandacht nodig heeft. Dus dat zit er ook al wel een beetje in hoe Joris dat toen ook had. En dat weet je inderdaad nooit. Dat is mijn gedachtegang, gewone school is normaal voor iedereen, en dit is anders en niet voor iedereen geschikt. Maar dat is natuurlijk niet reeel, als ik er goed over nadenk zaten er bij mij op school toen ook kinderen die wellicht beter af waren geweest op jenaplan school.

we denken nog even verder...blijf vooral komen met adviezen...ik neem het allemaal mee! En we hebben nog ruim een jaar voor het zover is Wink
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:56

Omdat ik nu weet dat het idd om mijn school gaat ( LMC zou je dat wel even prive willen houden ivm mijn herkenbaarheid). Dat het groot is valt idd binnen echt niet op. Als je er eenmaal zit merk je dat helemaa niet meer. We hebben idd een aparte speelplaats voor onze kleuters en bij het buitenspelen zijn er, vanzelfsprekend altijd leerkrachten aanwezig.
De grote speelplaats in zijn geheel past ook weer binnen het Jenaplan, we spelen met elkaar, grotere en kleinere kinderen leren rekening houden met elkaar oa.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Printje wo 7 sep 2011 - 8:56

Weg ivm privé gegevens
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

basisschool dilemma Empty Re: basisschool dilemma

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum