Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

"Zwarte" of "witte" basisschool

+21
RYW
Caroow
Coco
Jade
Happydobby
SarahKey
Roodkapje
Fiebje
kwak
maiadebij
Darius
LMCurious
Susan
Monte
M@niek
Lavendel
Wennes
Parisienne
Makamba
koNijntje
Flower_L
25 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Gast do 12 jan 2012 - 10:16

Pippa schreef:
Shoesdontlie schreef:Zou een "zwarte" school slechter zijn dan een "witte" school? Zal ik mijn kind tekort doen als ik haar op een "zwarte" school doe?

Waarom zou je haar tekort doen? Het zijn gewoon mensen met een andere afkomst/cultuur, dat betekent toch niet dat het slecht voor je kindje is?

Op dat soort scholen ligt het niveau (en dan vooral van de taal) wat lager. Jouw blanke kind, mocht deze het redelijk doen op school, behoort al snel bij de betere van de klas en loopt daardoor begeleiding (en misschien ook uitdaging en stimulatie) mis. Begeleiding die ze op een witte school, waar ze middenmoot zou zijn, wel krijgt. Op een witte school is er meer aandacht voor normaal en bovengemiddel, op een zwarte school wordt veel tijd besteeds aan de onderkant. Hen die het écht nodig hebben.
Dit is wat ik tijdens stage heb gezien. Geldt misschien niet voor alle scholen. De beste leerlingen uit de klas van de zwarte school hadden het zelfde niveau als de middenmoot en lager op een witte school. Maar dan waren de witte scholen ook wel scholen uit de betere wijken met hoog opgeleide ouders.
Het zal meespelen dat zwarte scholen vaker in de armere wijken en wijken met veel huurwoningen staan. Daar waar de ouders gemiddels ook lager zijn opgeleid en de kinderen thuis misschien ook minder worden gestimuleerd. Daarom niet helemaal goed te vergelijken.

Ik heb zelf op een zwarte basisschool gezeten. Even zelfs het enige blanke meisje geweest. Ik heb dat nooit als vervelend ervaren, maar wist ook niet beter. Het niveau aan het eind van groep acht lag bij ons hoog. 15 leerlingen naar havo of hoger.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Susan do 12 jan 2012 - 10:20

Oh, dit doet me trouwens wel denken aan een jongen die op de eerste basisschool (waar het niveau dus niet zo heel erg hoog lag) bij mij in de klas zat. Hij kon echt zo ongelofelijk supergoed leren. Later kwam ik weer bij hem in de klas, op de middelbare school, hij haalde torenhoge cijfers, had twee tienen op zijn eindexamen. Ik vraag me af of hij nóg beter had gepresteerd als hij op een betere basisschool had gezeten (overigens is hij er op die andere basisschool zelfs nog een heel lange tijd uit geweest wegens ziekte).
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Fiebje do 12 jan 2012 - 10:27

Wij wonen ook aan de rand van de stad. En de keuze is reuze, maar onze voorkeur gaat uit naar een christelijke school.
Er zit er 1 op 5 minuten lopen die volgens internet een aannamebeleid hanteert van 50/50 en voor zover ik kan zien op het schoolplein hanteren ze dit ook. En er zit er 1 op 10 minuten met de auto rijden hiervandaan die is 'wit'.
De andere openbare scholen zijn allemaal 'zwart'.
Wij gaan nu voor de 50/50 school, dit omdat ik het ook belangrijk vind dat als onze zoon wat groter is met klasgenootjes kan spelen. Ik weet nog van vroeger thuis dat een gezin hun kindjes op een dorp
verderop op school deden ipv onze eigen dorpsschool, deze kindjes hebben
nooit aansluiting kunnen vinden met de andere kindjes uit hun eigen
dorp. En wat meekrijgen van andere culturen kan nooit kwaad, maar dit krijgt hij ook mee uit onze vrienden groep daar zijn ook aardig wat verschillende nationaliteiten in vertegenwoordigt.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Roodkapje do 12 jan 2012 - 15:53

Wij woonden tot voor kort in een zwarte wijk. Met dus voor de deur een zwarte school. Maar ook al moest ik nu 25 minuten fietsen, mijn kind zou no way naar die school gaan. Gemengde scholen prima, maar mijn kind als enig blank kids tussen kinderen zetten die nog niet eens normaal Nederlands kunnen , als het dan pauze is hoorde je de kinderen in het Arabisch of een andere taal met elkaar praten/ overleggen etc.

Ik zou gewoon niet willen dat mijn kind een uitzondering is in de klas.

De meiden zitten op de Vrije school. Dat is toch echt een witte school, niet dat er geen "zwarte" kindjes op zitten, maar de klasjes zijn een kind of 12 groot waarvan er ongeveer 2 max 3 van een andere afkomst zijn.

Bij mijn meiden in de klas ( ze zitten bij elkaar in de klas) zijn er alleen maar blanke kindjes op dit moment, maar ze zijn net opnieuw ingedeeld dus dat verandert ook wel weer.

Als het een gemengde school was had ik eveneens voor deze vorm van scholing gekozen.
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  SarahKey do 12 jan 2012 - 19:54

Mijn kind gaat later niet naar een zwarte school. Dat voegt ons helemaal niet.
Nu zijn hier ook geen zwarte scholen dus hoef me daar niet druk om te maken.

Het allerliefst breng ik straks mijn kind naar een vrije school, maar de dichtsbijzijnde zit 25 km verderop. Helaas.

Maar een zwarte school nee, ik heb het idee ook dat daar slechter onderwijs word gegeven. Naja onderwijs zelf niet maar het niveau van de kinderen. En dat gepraat in je eigen taal onderling vind ik ook niet goed.
Ook hoeft mijn kind niet alle feesten mee te maken van ieder geloof Wink

Hier word het een openbare school. Er zit hier een christelijke, katholieke, openbare en een school met het jenaplan onderwijs (volgens mij) Voor ons gevoel blijft er maar 1 over.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Gast do 12 jan 2012 - 19:58

Wij hebben hier geen witte of zwarte scholen, hier zijn het allemaal gemengd en dan over het algemeen meer blanke kindjes dan donkere kindjes.

Ik weet niet wat ik zou doen, ik denk dat ik naar de resultaten van de school zou kijken en kijken hoe er les word gegeven en niet na het aantal blanke of witte kindjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  maiadebij do 12 jan 2012 - 20:15

SarahKey schreef:

Het allerliefst breng ik straks mijn kind naar een vrije school, maar de dichtsbijzijnde zit 25 km verderop. Helaas.

Maar een zwarte school nee,... Ook hoeft mijn kind niet alle feesten mee te maken van ieder geloof Wink

+1 hier ook helaas een vrije school alleen maar 20 km hiervandaan. Ook al zou ik wel elke dag heen en weer willen en kunnen rijden, dan nog vind ik het geen leuk idee dat hij geen vriendjes heeft van school die in de buurt wonen.



Een zwarte school hoeft voor mij ook niet. Maar als ik moest kiezen tussen gemengd en wit, dan zou ik voor gemengd kiezen. Ik zie het juist als een verrijking als mijn kind de verschillende geloven leert kennen en de daarbij behorende feestdagen!
Mag ik vragen waarom je dat voor jou kind geen optie vind, het meemaken van alle feesten?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Happydobby do 12 jan 2012 - 21:51

Hier zijn veel scholen gemengd, wij zijn ook gemengd alleen mijn vriend spreekt gewoon abn. Wij gaan als het zover is gewoon kijken op alle scholen in de buurt en dan een keus maken.

Mijn schoonmoeder werkt zelf op de hindoeschool maar daar wil ik mijn zoon niet naartoe sturen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Jade do 12 jan 2012 - 22:13

Mijn zusjes hebben ook op een school gezeten met veel donkere kindjes. Het niveau op deze school lag hoog. Een groot percentage was VWO leerling!

het enige nadeel was dat de meeste kindjes vanuit hun cultuur buiten school niet met klasgenootjes spelen. Mijn zusjes hadden dus buitenschool geen speel-afspraakjes, omdat dit niet "gewoon" was. Op school lagen ze wel goed in de groep.

Het was wel een katholieke school.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Coco do 12 jan 2012 - 22:44

Ik wil ze het liefst naar een gemengde school laten gaan. Weet nog niet wat het aanbod precies is in die woonplaatst dan. Maar de basisscholen hier in de buurt zou ik ze nooit naartoe willen brengen.

De keuze voor een gemengde school is omdat we graag willen.dat ze open staan voor elke cultuur en ik denk dat ze zich daar ook het beste thuis zullen voelen aangezien ze zelf halfbloedjes zijn. Als een gemengde school niet mogelijk is zullen we voor een witte school gaan.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Coco do 12 jan 2012 - 22:49

Vraag mij trouwens wel af waarom kinderen van een andere afkomst voor dommer worden aangezien. Een kleurtje of andere taal maakt je toch niet dom?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Susan do 12 jan 2012 - 23:04

Nois schreef:Vraag mij trouwens wel af waarom kinderen van een andere afkomst voor dommer worden aangezien. Een kleurtje of andere taal maakt je toch niet dom?

Niet dommer, volgens mij gaat het er vooral om dat kinderen van een andere afkomst vaak een taalachterstand hebben en dat er in die culturen thuis minder aandacht en gelegenheid is om te leren (bijvoorbeeld als kinderen erg veel moeten helpen thuis en zo niet aan leren toekomen), al vraag ik me wel eens af of dat inmiddels niet wat achterhaald begint te worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Caroow do 12 jan 2012 - 23:17

Nois schreef:Vraag mij trouwens wel af waarom kinderen van een andere afkomst voor dommer worden aangezien. Een kleurtje of andere taal maakt je toch niet dom?

+1

Ik kan lastig wennen aan het idee dat mijn (toekomstige:)) kinderen voor minder aan zullen worden gezien, alleen omdat hun vader ze een mooi kleurtje mee geeft.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  RYW do 12 jan 2012 - 23:19

Nois, ik snap wel dat dat zo overkomt, zeker als er gepraat wordt over 'milieu' enzo. Maar verder eens met Susan.

Nou hebben wij hier eigenlijk alleen maar witte scholen, het is een klein dorpje met voornamelijk blanke autochtonen en er zijn 2 scholen, een Christelijke en een openbare. Mijn zoons gaan naar de openbare, en die keuze heb ik gemaakt op basis van inspectierapport, ervaringen van dorpsgenoten, pestbeleid, leerlingbegeleiding, differentiatiebeleid en de indruk die ik had van de scholen bij een bezoek eraan. Mijn oudste zit nu in groep 3 en ik ben erg tevreden, hij is hoogintelligent en krijgt uitstekende begeleiding en extra uitdaging, er wordt nagenoeg niet gepest en als ik wat te vragen heb kan ik elk moment bij het hoofd binnenlopen.

Als het aanbod anders was geweest en er was wel keuze geweest tussen zwart en wit had ik dat niet laten meespelen, niet als doorslaggevende factor. Ik had naar dezelfde dingen gekeken als ik nu heb gedaan.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  SarahKey do 12 jan 2012 - 23:24

Caroow schreef:
Nois schreef:Vraag mij trouwens wel af waarom kinderen van een andere afkomst voor dommer worden aangezien. Een kleurtje of andere taal maakt je toch niet dom?

+1

Ik kan lastig wennen aan het idee dat mijn (toekomstige:)) kinderen voor minder aan zullen worden gezien, alleen omdat hun vader ze een mooi kleurtje mee geeft.

Het is niet alleen het kleurtje. Jullie zullen gewoon goed nederlands praten thuis toch? En wat voor normen en waarden krijgen jullie kinderen mee, ook die van jou of alleen die van je vriend?

Ik heb ervaring met gezinnen met donkere kinderen die allebei uit hetzelfde land komen. Waar ze thuis geen nederlands spreken omdat moeder/vader het zo slecht of helemaal geen nederlands kunnen. Waar meisjes heel anders worden opgevoed als haar broers/broertjes.
Nu is het niet zo erg als je ook je moedertaal leert spreken, maar ik vind wel, woon je hier praat dan gewoon nederlands. Kinderen leren de taal niet alleen maar via school.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  RYW do 12 jan 2012 - 23:27

SarahKey schreef:
Caroow schreef:
Nois schreef:Vraag mij trouwens wel af waarom kinderen van een andere afkomst voor dommer worden aangezien. Een kleurtje of andere taal maakt je toch niet dom?

+1

Ik kan lastig wennen aan het idee dat mijn (toekomstige:)) kinderen voor minder aan zullen worden gezien, alleen omdat hun vader ze een mooi kleurtje mee geeft.

Het is niet alleen het kleurtje. Jullie zullen gewoon goed nederlands praten thuis toch? En wat voor normen en waarden krijgen jullie kinderen mee, ook die van jou of alleen die van je vriend?

Ik heb ervaring met gezinnen met donkere kinderen die allebei uit hetzelfde land komen. Waar ze thuis geen nederlands spreken omdat moeder/vader het zo slecht of helemaal geen nederlands kunnen. Waar meisjes heel anders worden opgevoed als haar broers/broertjes.
Nu is het niet zo erg als je ook je moedertaal leert spreken, maar ik vind wel, woon je hier praat dan gewoon nederlands. Kinderen leren de taal niet alleen maar via school.

Wat is er mis met de normen en waarden van haar vriend dan? Misschien komen hun normen en waarden wel overeen en hebben ze daarom een relatie..
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  SarahKey do 12 jan 2012 - 23:29

maiadebij schreef:
SarahKey schreef:

Het allerliefst breng ik straks mijn kind naar een vrije school, maar de dichtsbijzijnde zit 25 km verderop. Helaas.

Maar een zwarte school nee,... Ook hoeft mijn kind niet alle feesten mee te maken van ieder geloof Wink

+1 hier ook helaas een vrije school alleen maar 20 km hiervandaan. Ook al zou ik wel elke dag heen en weer willen en kunnen rijden, dan nog vind ik het geen leuk idee dat hij geen vriendjes heeft van school die in de buurt wonen.



Een zwarte school hoeft voor mij ook niet. Maar als ik moest kiezen tussen gemengd en wit, dan zou ik voor gemengd kiezen. Ik zie het juist als een verrijking als mijn kind de verschillende geloven leert kennen en de daarbij behorende feestdagen!
Mag ik vragen waarom je dat voor jou kind geen optie vind, het meemaken van alle feesten?

Ik vind het wel belangrijk dat mijn kind ook andere geloven leert kennen, zoals het suikerfeest. Maar voor mij hoeft dat op school niet gevierd te worden.

Ik gok zo dat wij dezelfde vrije school in gedachten hebben haha. Als jij die in Zwaag bedoeld dan.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  SarahKey do 12 jan 2012 - 23:32

Oh daar is niets mis mee, maar wat nederlandse invloeden erbij is zeker niet verkeerd en vooral niet als je kind half nederlands is.
Maar als mijn kind in een klas terecht komt waar 75% alleen echt buitenlands is en zo worden opgevoed, ja dan heb ik mijn twijfels. Zou ik me niet prettig bij voelen.
Omdat ik niet altijd eens ben met hun opvoeding en geloof.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  RYW do 12 jan 2012 - 23:40

SarahKey schreef:Oh daar is niets mis mee, maar wat nederlandse invloeden erbij is zeker niet verkeerd en vooral niet als je kind half nederlands is.
Maar als mijn kind in een klas terecht komt waar 75% alleen echt buitenlands is en zo worden opgevoed, ja dan heb ik mijn twijfels. Zou ik me niet prettig bij voelen.
Omdat ik niet altijd eens ben met hun opvoeding en geloof.

Het kwam op mij over alsof je er bang voor was dat Caroow's vriend hun kinderen teveel bruine normen en waarden zou meegeven, en alsof je wel hoopte dat zij daar toch zeker wel wat tegenover zou stellen om dat te compenseren/goed te maken. Maar dikke kans natuurlijk dat zij gewoon hetzelfde over die dingen denken.

Caroows vriend en aanstaande kinderen zijn niet dommer of hebben minder normen en waarden dan wie dan ook, en ook op zo'n zwarte school bij allochtone ouders zullen enorme verschillen zitten in keuzes die ze maken. Ze zullen echt niet massaal hetzelfde vinden, er zijn ook nuances en grijstinten, en wie weet hebben een aantal meer gemeen met jou dan je denkt smile
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Gast do 12 jan 2012 - 23:57

Achter ons is een school waar bijna alleen maar buitenlands kindjes op zitten (vooral Turks en Marokkans) In een klas van 25 zitten misschien 2 of 3 Nederlandse kindjes. Ik heb niks tegen buitenlanders maar ik stuur mijn kind straks niet naar die school

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Miccie vr 13 jan 2012 - 2:40

Mijn man zat vroeger op een 'zwarte' school met ongeveer 4 echte Nederlanders. Hij vond het nooit echt een probleem, alleen de feestdagen vond hij altijd vervelend.
De andere kinderen hadden met hun feestdagen vrij (suikerfeest en dergelijke), maar hij moest dan altijd gewoon naar school. Dan zaten ze echt met z'n 4en in de klas en de klasgenootjes stonden hun voor de ramen uit te lachen. Ik vind het raar dat een school dat kan doen. Met de Nederlandse feesten was natuurlijk de gehele school dicht dus er werd wel een groot onderscheid daarin gemaakt.

Daarnaast merk ik dat hij helemaal niets weet van de Nederlandse feesten. Hij wist heel weinig van kerstmis, hemelvaart, pinksteren en carnaval af. Dat vond ik toch wel vreemd. Ik heb hem daarin echt moeten bijscholen.

Ik ben van mening dat dit wel een belangrijk onderdeel van de opvoeding is. Leuk al die feestdagen, maar waarom zijn we eigenlijk vrij?
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen (als ik die krijg) dit wel meekrijgen en zou ze daarom naar een 'witte' school brengen. In ieder geval geen school waar er heel weinig blanke kinderen zijn.

Nu woon ik wel in een wijk waar het merendeel blank is dus zal dit ook niet zo'n probleem zijn.
Miccie
Miccie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 127
Punten : 134
Registratiedatum : 19-12-10
Woonplaats : Den Haag

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 2:47

Hier heb je die keuze ook niet. Want het is hier gewoon een "witte" school. Er wonen ook weinig allochtonen hier in het dorp.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 5:23

Miccie schreef:Mijn man zat vroeger op een 'zwarte' school met ongeveer 4 echte Nederlanders. Hij vond het nooit echt een probleem, alleen de feestdagen vond hij altijd vervelend.
De andere kinderen hadden met hun feestdagen vrij (suikerfeest en dergelijke), maar hij moest dan altijd gewoon naar school. Dan zaten ze echt met z'n 4en in de klas en de klasgenootjes stonden hun voor de ramen uit te lachen. Ik vind het raar dat een school dat kan doen. Met de Nederlandse feesten was natuurlijk de gehele school dicht dus er werd wel een groot onderscheid daarin gemaakt.

Daarnaast merk ik dat hij helemaal niets weet van de Nederlandse feesten. Hij wist heel weinig van kerstmis, hemelvaart, pinksteren en carnaval af. Dat vond ik toch wel vreemd. Ik heb hem daarin echt moeten bijscholen.

Ik ben van mening dat dit wel een belangrijk onderdeel van de opvoeding is. Leuk al die feestdagen, maar waarom zijn we eigenlijk vrij?
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen (als ik die krijg) dit wel meekrijgen en zou ze daarom naar een 'witte' school brengen. In ieder geval geen school waar er heel weinig blanke kinderen zijn.

Nu woon ik wel in een wijk waar het merendeel blank is dus zal dit ook niet zo'n probleem zijn.

Maar je kunt je kinderen toch zelf ook bijbrengen wat de achtergrond van die feestdagen is, dat is toch niet per se de taak van de school?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Coccinelle vr 13 jan 2012 - 5:34

Doedel schreef:Hier heb je die keuze ook niet. Want het is hier gewoon een "witte" school. Er wonen ook weinig allochtonen hier in het dorp.

+1

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Rush vr 13 jan 2012 - 5:48

Coccinelle schreef:
Doedel schreef:Hier heb je die keuze ook niet. Want het is hier gewoon een "witte" school. Er wonen ook weinig allochtonen hier in het dorp.

+1
Same here.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Zwarte" of "witte" basisschool - Pagina 3 Empty Re: "Zwarte" of "witte" basisschool

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum