Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

+8
Annie24
*Troela*
Jasmine
Novalee
Susan
LMCurious
Ayla
snoezel
12 plaatsers

Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  snoezel wo 11 jan 2012 - 10:01

Mijn bevalling was heftig, heel heftig met ook een heftige nasleep. De huisarts heeft toen ik daar was na mijn bevalling en zag hoe heftig het was geweest (ook voor mijn psychische gedeelte angel kan nog steeds janken als ik eraan denk...) ook aangegeven dat als ik eventueel weer zwanger zou worden ik altijd bij haar kon komen om te praten, omdat ze zich voor kon stellen dat ik er last van zou houden.

Onze dochter is ondertussen alweer 16 maanden en mijn man zou het liefst vandaag alweer beginnen. Ikzelf heb dit nog even uitgesteld, van mij hoeft het het komende jaar nog niet, maar ik merk dat het stukje bevalling wel iets is waar ik tegenop zie. Nu al... :shock:
En vooral dan het stukje begeleiding van verloskundige. Ik woon in een mini-dorp en heb geen vrije keus in wie ik dan als verloskundige zou krijgen. Het is een praktijk met 4 verloskundigen die diensten draaien. Je afspraken kan je wel plannen bij bepaalde verloskundigen, maar bij je bevalling krijg je dus gewoon degene die dienst heeft.
Ik neem de verloskundige die me geholpen heeft bij mijn eerste bevalling best het een en ander kwalijk en zou het niet ok vinden om haar te krijgen bij mijn eventuele tweede bevalling.

Is mijn angst een reden om bv een verwijzing te krijgen naar een gynaecoloog in het ziekenhuis? Ik wil sowieso in geen geval meer thuis gaan bevallen, dus dat zou voor mij prima zijn...

En de mama's die hetzelfde hebben meegemaakt, wat hebben jullie gedaan?

snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Ayla wo 11 jan 2012 - 10:03

Is het geen optie om een dorp verderop (of de stad) naar de verloskundige te gaan? Een goede begeleiding tijdens je zwangerschap is harstikke belangrijk, zeker als je vorige bevalling en zwangerschap niet lekker verlopen is.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  LMCurious wo 11 jan 2012 - 10:08

vaak kun je in dit geval niet kiezen wie je bevalling doet, maar als het alleen om die ene persoon gaat kun je haar misschien wel uitsluiten. Dat was bij mij in de praktijk in elk geval een mogelijkheid als het met een van hen echt niet klikte. Dus ik jou situatie helemaal lijkt me zo. Meestal is er iemand back-up voor als er meerder bevallingen tegelijk gebeuren, die persoon zou dus opgeroepen kunnen worden voor jou dan. Ik zou de praktijk gewoon eens bellen, bespreken wat de mogelijkheden zijn. Misschien geeft dat je al meer rust!
of eventueel in het ziekenhuis als dat in de buurt is, met een vk van hun? Is dat nog een optie?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Susan wo 11 jan 2012 - 10:09

Is het geen optie om een keer het gesprek aan te gaan met die verloskundige?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Gast wo 11 jan 2012 - 10:10

Ik heb mijn bevalling + nasleep ook nog niet helemaal verwerkt maar het gaat wel steeds beter. Ik heb ontzettend veel pijn gehad, het duurde allemaal erg lang (23 uur) en bepaalde dingen werkte gewoon niet mee. Wat mij wel heeft geholpen is dat ik mijn bevallingsverhaal heb opgescheven en heb laten lezen aan mijn moeder. M'n moeder zei na het lezen met tranen in haar ogen dat ze ontzettend trots op me is en dat deed me echt heel veel

Bij een evt volgende bevalling weet ik dat het allemaal beter gaat. Ik krijg een geplande ks (bij S. was het spoed) dus ik weet voor een groot deel wat me te wachten staat en kan me daar op voorbereiden

Hier kon je trouwens bij de vk aangeven wie je niet wilde bij de bevalling. Bij mijn verloskundige praktijk werkte toen 5 dames dus als je er 1 niet wilde bij de bevalling kon je dat dus aangeven

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Novalee wo 11 jan 2012 - 10:25

Ik herken dit zelf gelukkig niet, maar het lijkt me heel erg. Zeker als je nog een kinderwens hebt. Dus voor allemaal een Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? 699888
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Jasmine wo 11 jan 2012 - 10:26

Wat vervelend dat je nog steeds zo'n moeite hebt met je bevalling.

Mijn bevalling was ook verre van prettig en ook best wel traumatisch te noemen. Toch heeft mij dit er niet van weerhouden om nog een keer zwanger te raken. Ik zie ook totaal niet op tegen een volgende bevalling. Heb juist zoiets van, erger dan bij J. kan het moeilijk worden, dus het kan alleen maar meevallen.

Ik kan me in jouw geval voorstellen dat je die specifieke vk liever niet meer bij je bevalling hebt. De enige manier om dit te realiseren, zul je het gesprek aan moeten gaan. Ik denk dat een medische indicatie niet heel lastig zal worden, maar ik weet niet of je dan ook onder leiding van een gynaecoloog of vk van het ziekenhuis kan bevallen.

Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  *Troela* wo 11 jan 2012 - 10:49

Heb je al ooit een na gesprek gehad met de verloskundige die bij je bevalling was? Misschien is dat iets ( ook qua verwerking). Dan kan je van alle dingen die je dwars zitten haar vragen waarom ze zo heeft gehandeld.

Verder kan je bij de praktijk informeren of het zo geregeld kan worden dat je haar niet hebt bij de bevalling, en anders kan je nog kijken naar praktijken in je buurt.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Annie24 wo 11 jan 2012 - 10:51

Ben je angstig voor de bevalling zelf of angstig dat je die vk weer krijgt?

Als het je om de vk gaat kan je daar misschien/waarschijnlijk wel afspraken over maken. Ik neem aan dat er niet maar 1 vk is die dienst heeft als jij gaat bevallen. Stel dat er 3 vrouwen tegenlijk aan het bevallen zijn kunnen die 3 moeilijk worden bijgestaan door 1 vk. De andere vk zullen waarschijnlijk 'achterwacht' zijn. Op die manier is er vast iets af te spreken als je dat aangeeft. Een ander dorp zal denk ik niet gaan door de afstand hé?

Als het angst voor de bevalling is zal je daar denk ik niet direct voor bij de gynaecoloog terecht komen. Zowiezo wordt je in het ziekenhuis met je bevalling (poliklinisch) gewoon begeleidt door een vk en niet direct door de gyn. Pas als de bevalling medisch wordt in de zin van dat er medische handelingen noodzakelijke zijn wordt er een gynaecoloog bijgeroepen.

Misschien dat je binnenkort de vkpraktijk eens kan bellen en kan informeren hoe zij hier tegenaan kijken?

Hier ook angst voor een volgende bevalling. Wij hebben altijd gezegd maar 1 kindje te willen, dus dat is niet zo erg. Maar door mijn bevalling en nasleep zal ik daar ook niet over gaan twijfelen ofzo. Mijn bevalling was het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Nooit, maar dan ook écht nooit meer wil ik dat nogmaals meemaken.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  snoezel wo 11 jan 2012 - 11:04

De reacties doen me nu al goed smile
Ik heb na mijn bevalling inderdaad wel alles opgeschreven, ook al had ik op dat moment niet door hoe slecht het eigenlijk met me ging... Ik ben altijd een harde voor mezelf en vond dat ik me niet aan moest stellen, dat anderen het veel zwaarder hebben gehad tijdens hun bevalling en zoveel mensen dit hebben... Pas toen ik na een week met 41graden op bed lag (had de hele week gewoon enthousiast mensen op kraamvisite ontvangen, mn lijf was gewoon op volgens mij) en de huisarts langs kwam om te kijken en dat zij echt totaal ontsteld riep- meid wat hebben ze met jou gedaan??? Pas toen besefte ik dat ik me niet aanstelde en dat het niet zomaar gewoon iets was.. Ik ben haar daar zo dankbaar voor. Iedereen had zoiets van- dat had ze echt niet zo mogen zeggen, maar het was zo'n menselijke, eerlijke reactie... Ik vond dat zoooo fijn. Denk dat het als een soort erkenning voelde voor mij.

Naderhand heb ik het wel met mijn verloskundige erover gehad, maar ook toen leefde ik nog in een roes. Ik zie vaak naderhand pas in hoe slecht het op sommige momenten met me ging.... Op zo'n moment zelf zie ik dat niet en kan ik dat dus ook niet benoemen. Wel wat praktische zaken benoemd, maar niet de impact op mezelf. Misschien moet ik inderdaad nog een keer een gesprek plannen, ook al zal zij zich de dingen niet meer kunnen herinneren...

Een andere praktijk is geen optie, want deze zit al in een dorp 15 minuten verderop.. Ik woon gewoon in een uithoek, ziekenhuis is ook een half uur verderop. DE reden waarom ik volgende keer ook gewoon gelijk naar het ziekenhuis wil en niet volop in een weeenstorm met weet ik veel hoeveel ontsluiting in de auto bounce ... Haha, heerlijk hoor zo'n dorp, maar dat is het enige moment dat ik het ooit vervloekt heb...



snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Fiebje wo 11 jan 2012 - 11:13

Bij de gyn kan je idd niet terecht. Maar zit er misschien een verloskundige praktijk in het zhuis? Die ook spreekuren buiten het zhuis houdt, dan hoef je voor de controles niet iedere keer helemaal daarheen.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  snoezel do 12 jan 2012 - 8:21

Hmm.. bedankt voor alle reacties. Volgens mij zit er inderdaad een vk-praktijk in het ziekenhuis. Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs de huisarts ga, gewoon ter info... Die zal wel weten wat de mogelijkheden dan zijn hier in de omgeving.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Annie24 do 12 jan 2012 - 8:23

snoezel schreef:Hmm.. bedankt voor alle reacties. Volgens mij zit er inderdaad een vk-praktijk in het ziekenhuis. Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs de huisarts ga, gewoon ter info... Die zal wel weten wat de mogelijkheden dan zijn hier in de omgeving.

Het komt wel goed hug
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Tania do 12 jan 2012 - 8:24

Ik weet niet of het iets voor je zou zijn, maar misschien zou je een doula bij de bevalling kunnen vragen als je je daar prettiger bij voelt.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Tikkie do 12 jan 2012 - 9:24

.


Laatst aangepast door wendy1983 op vr 13 jan 2012 - 6:49; in totaal 1 keer bewerkt

Tikkie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 42
Punten : 38
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Gast do 12 jan 2012 - 10:34

Ik heb ook twee verschrikkelijke bevallingen gehad, al ben ik er niet door getraumatiseerd. Ze duurden eindeloos, onnodig veel pijn en bij beiden zijn ook nog eens aantoonbare fouten gemaakt. Ik heb bij de tweede een bevallingsplan gemaakt om toestanden van de eerste te voorkomen. Dat heeft niet geholpen doordat de omstandigheden onverwachts anders werden.

Mijn advies: ga vanaf het begin van je zwangerschap enorm op je strepen staan en maak gelijk duidelijk wat je wel en niet accepteert, zowel bij de verloskundige als in het ziekenhuis (als je daar toch gaat bevallen). En zorg dat je vriend / man daarvan helemaal tot in de puntjes op de hoogte is, zodat hij in kan grijpen als er onacceptabele dingen gebeuren. Want als je zelf aan het bevallen bent, zit je misschien zo in een roes dat je daar minder goed toe in staat bent.

Als ik jou was zou ik simpelweg een verloskundige weigeren wanneer die leed heeft veroorzaakt bij je eerste bevalling. Dat lijkt me een heel goede reden voor de praktijk om af te wijken van wat gebruikelijk is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Diese do 12 jan 2012 - 10:51

Wat vervelend voor je!

Ik weet niet of een gynaecoloog het antwoord voor je is. Hij/zij is er in principe niet bij, maar de vk van het ziekenhuis. En dan is het natuurlijk ook maar net wie er dienst heeft.. Ik had op medische indicatie een ziekenhuisbevalling, en ik vond het echt een gemis dat ik niemand kende die bij de bevalling was. Ik stond onder een controle van mijn eigen gyn en dus nog nooit de vk's van het ziekenhuis gezien.

Ik heb mijn bevalling ook echt als traumatisch ervaren, en zie er nu ook alweer tegenop. Het enige geruststellende voor mezelf is dat ik nu voor mezelf weet dat ik echt eerder om een ruggeprik ga vragen. En liever niet meer inleiden tenzij strikt noodzakelijk, wist van te voren niet dat dit heftiger kan zijn dan natuurlijk bevallen...
Diese
Diese
Prater
Prater

Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Gast do 12 jan 2012 - 22:31

Diese schreef:Wat vervelend voor je!

Ik weet niet of een gynaecoloog het antwoord voor je is. Hij/zij is er in principe niet bij, maar de vk van het ziekenhuis. En dan is het natuurlijk ook maar net wie er dienst heeft.. Ik had op medische indicatie een ziekenhuisbevalling, en ik vond het echt een gemis dat ik niemand kende die bij de bevalling was. Ik stond onder een controle van mijn eigen gyn en dus nog nooit de vk's van het ziekenhuis gezien.

Ik heb mijn bevalling ook echt als traumatisch ervaren, en zie er nu ook alweer tegenop. Het enige geruststellende voor mezelf is dat ik nu voor mezelf weet dat ik echt eerder om een ruggeprik ga vragen. En liever niet meer inleiden tenzij strikt noodzakelijk, wist van te voren niet dat dit heftiger kan zijn dan natuurlijk bevallen...
Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen, medische indicatie. Werd eerst opgevangen door de verloskundige die dienst had. De gyneocoloog heeft bij mij de bevalling gedaan, gewoon mijn eigen gyneocoloog. Dus gelukkig wel een bekend gezicht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap? Empty Re: Traumatische bevalling, wat te doen bij 2e zwangerschap?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum