Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UWV - dit mag toch niet?????

+13
Joyce
Kqip
Paper Crown
Feline
M@niek
Esperanza
Tania
Niekske
Arwyn
Lejow
Rovine
Rumble
JD
17 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

UWV - dit mag toch niet????? - Pagina 3 Empty Re: UWV - dit mag toch niet?????

Bericht  Paper Crown wo 4 jan 2012 - 8:12

JaneDoe schreef:
2CKC2 schreef:Ai.. dat zou heel erg klote zijn.

Ik vraag me 1 ding af. Ik zou ALTIJD er achter aan bellen. ALTIJD. Met dit soort bedragen met een specifieke end-date waar boetes aan kleven van zulke bedragen. Heb je dat niet bedacht toen je het overmaakte? Als je de 29/30ste had gebeld had je wellicht dan al kunnen horen dat het er nog niet op stond kon je wat maatregelen nemen/de bank bellen/ UWV laten weten dat het uit jouw machtbereik is eenmaal dat het geld in de de bak zit waar ze de transacties nog moeten draaien. Achteraf gepraat I know..

Ik hoop dat ze uit coulance je dat bedrag niet laten betalen.

ik heb de 28e s ochtends nog wel gebeld om te vragen of het bedrag wat ik op het punt stond over te maken, ook klopte met het bedrag wat zij ook daadwerkelijk nog open hadden staan. was als de dood dat ik te weinig over zou maken ofzo....
toen heb ik het overgemaakt, en omdat ik er geen seconde bij heb stilgestaan dat het zo lang zou duren voor het er bij hun opstond, heb ik er niet meer achteraan gebeld.....

Ja, gewoon klote. Ga anders langs, morgen.. is toch vaak anders dan bellen.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 8:45

2CKC2 schreef:
JaneDoe schreef:
2CKC2 schreef:Ai.. dat zou heel erg klote zijn.

Ik vraag me 1 ding af. Ik zou ALTIJD er achter aan bellen. ALTIJD. Met dit soort bedragen met een specifieke end-date waar boetes aan kleven van zulke bedragen. Heb je dat niet bedacht toen je het overmaakte? Als je de 29/30ste had gebeld had je wellicht dan al kunnen horen dat het er nog niet op stond kon je wat maatregelen nemen/de bank bellen/ UWV laten weten dat het uit jouw machtbereik is eenmaal dat het geld in de de bak zit waar ze de transacties nog moeten draaien. Achteraf gepraat I know..

Ik hoop dat ze uit coulance je dat bedrag niet laten betalen.

ik heb de 28e s ochtends nog wel gebeld om te vragen of het bedrag wat ik op het punt stond over te maken, ook klopte met het bedrag wat zij ook daadwerkelijk nog open hadden staan. was als de dood dat ik te weinig over zou maken ofzo....
toen heb ik het overgemaakt, en omdat ik er geen seconde bij heb stilgestaan dat het zo lang zou duren voor het er bij hun opstond, heb ik er niet meer achteraan gebeld.....

Ja, gewoon klote. Ga anders langs, morgen.. is toch vaak anders dan bellen.

zou ik kunnen doen, maar het gaat via hun hoofdkantoor in amsterdam.... Sad
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Kqip wo 4 jan 2012 - 8:49

Ik zou gewoon langsgaan, ook al gaat het via Amsterdam. Ik heb op dit moment ook met het UWV te maken. Mijn aanvraag ging via Zwolle, een wijziging via weet ik veel waar en mijn inkomstenformulier weer via Amsterdam. Niet geschoten is altijd mis!
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 8:52

Kqip schreef:Ik zou gewoon langsgaan, ook al gaat het via Amsterdam. Ik heb op dit moment ook met het UWV te maken. Mijn aanvraag ging via Zwolle, een wijziging via weet ik veel waar en mijn inkomstenformulier weer via Amsterdam. Niet geschoten is altijd mis!

misschien dat ik langsga.... maar helaas kan dat pas volgende week woensdag, dan pas ben ik weer vrij....
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:01

Dit is helaas wettelijk bepaald. 1 januari begint een nieuw belastingjaar. Dat wat jij te veel hebt ontvangen heb jij gekregen in 2011 neem ik aan. Bij die betalingen aan jou zijn premies ingehouden mbt het belastingjaar 2011. Om deze premies te kunnen corrigeren moet het terug te betalen bedrag in hetzelfde jaar weer terug zijn betaald en op hun rekening staan. Dat is bij jou helaas niet gebeurd dus kunnen de al afgedragen premies niet meer gecorrigeerd worden.

Je krijgt volgend jaar wel een gecorrigeerde jaaropgave waarmee je via de belastingdienst weer een deel van die premies terug ontvangt. Je kunt wel in bezwaar gaan maar ik denk dat het weinig uit zal halen omdat 1 januari gewoon een nieuw belastingjaar is.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:12

Maar dan kan het UWV dat toch weer corrigeren met het jaar erop, dus 2013? Of snap ik het nu niet goed?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:20

Nee dat kan niet omdat de premies betrekking hebben over het jaar 2011. De al afgedragen premies door het UWV kunnen zij alleen nog in hetzelfde jaar terugkrijgen van de belastingdienst. Op 31 december sluit het belastingjaar en kan het uwv de afgedragen premies daarna niet meer van de belastingdienst terug ontvangen dus moet de klant het zelf betalen.

Gast
Gast

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 9:21

wat ik nog steeds niet zo goed snap....

technisch gezien was het oke geweest als het bedrag er 31 december om 23.59 op had gestaan.
Maar als het er op 1 januari om 7.00 's ochtends op staat is het niet goed.

Er is dan in die tussentijd met oud en nieuw niemand die iets doet met mijn geld? het is niet zo alsof er op oudjaarsnacht en nieuwjaarsdag mensen doorwerken om te zorgen dat mijn geld bij de juiste persoon komt toch?
beetje zwart wit gedacht, dat weet ik wel.....

maar 31 december was prima geweest, al was het om 1 minuut voor 12....
ik snap zo goed dat ze moeilijk hadden gedaan als het nou een dag of 4 dagen later gestort was, maar niet eens een dag....
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 9:23

Confusion schreef:Nee dat kan niet omdat de premies betrekking hebben over het jaar 2011. De al afgedragen premies door het UWV kunnen zij alleen nog in hetzelfde jaar terugkrijgen van de belastingdienst. Op 31 december sluit het belastingjaar en kan het uwv de afgedragen premies daarna niet meer van de belastingdienst terug ontvangen dus moet de klant het zelf betalen.

maar het was niet verplicht om het voor 31 dec te betalen. dat is aan iedereen die een bedrag heeft open staan zelf te bepalen. Er zijn ook mensen die gewoon doorgaan met hn betalingsregeling, en het feit dat het bedrag na 31 december hoger wordt, voor lief nemen.

Het UWV kon dus pas op 2 januari, toen ze weer begonnen met werken, zien of ik het had gestort of niet, en dan pas mijn bedrag verwerken.
Er stond niet in de brief dat het voor 31 december 17.00 gestort moest zijn.... dus al had het er s avonds op gestaan, dan nog hadden ze er op 31 december toch niks meer mee kunnen doen?

snap je me nog?
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:23

Dat heeft dus te maken dat het belastingjaar sluit op 31 december om 00.00. Dat gaat gewoon automatisch. Alles wat later binnen komt, komt binnen in het nieuwe jaar en heeft dan ook betrekking op het nieuwe jaar.

Edit: Die mensen die betalen met een betalingsregeling, die betalen het al bruto terug, dus inclusief de premies.

En ookal is er niemand aan het werk, systemen werken wel door en ergens moet een boekjaar eindigen. En dat is bepaald op 31 december om 00.00. Dan wordt het gewoon automatisch afgesloten en kan er wat premies betreft niks meer gecorrigeerd worden voor het UWV.

Laatst aangepast door Confusion op wo 4 jan 2012 - 9:28; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 9:28

Confusion schreef:Dat heeft dus te maken dat het belastingjaar sluit op 31 december om 00.00. Dat gaat gewoon automatisch. Alles wat later binnen komt, komt binnen in het nieuwe jaar en heeft dan ook betrekking op het nieuwe jaar.

Edit: Die mensen die betalen met een betalingsregeling, die betalen het al bruto terug, dus inclusief de premies.

En ookal is er niemand aan het werk, systemen werken wel door en ergens moet een boekjaar eindigen. En dat is bepaalt op 31 december om 00.00. Dan wordt het gewoon automatisch afgesloten.

maar ik ben dus 1 van die mensen die betaalt met een betalingsregeling.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:29

Confusion schreef:Nee dat kan niet omdat de premies betrekking hebben over het jaar 2011. De al afgedragen premies door het UWV kunnen zij alleen nog in hetzelfde jaar terugkrijgen van de belastingdienst. Op 31 december sluit het belastingjaar en kan het uwv de afgedragen premies daarna niet meer van de belastingdienst terug ontvangen dus moet de klant het zelf betalen.

Hoezo kan dat niet? Mensen kunnen tot 5 jaar(?) terug belasting terugkrijgen, waarom UWV dan niet?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:30

Betaal jij elke maand een x bedrag? Of wordt er elke maand een x bedrag ingehouden op je uitkering?
Zoals ik het begreep moest je in één keer het bedrag betalen?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:32

Yasmin schreef:

Hoezo kan dat niet? Mensen kunnen tot 5 jaar(?) terug belasting terugkrijgen, waarom UWV dan niet?

Geen idee precies waarom, is misschien een afspraak die gemaakt is met instanties? Ik weet alleen dat ze dat later niet meer terug krijgen van de belastingdienst.

Gast
Gast

Bericht  Joyce wo 4 jan 2012 - 9:34

Maar in het weekend vind er geen betalingsverkeer plaats tussen banken onderling. Dus of, moet het van in dit geval ABN naar ABN zijn gegaan, dat is normaal gesproken meteen. Of het is naar een andere bank en dat moet, als het voor 11uur is, dezelfde dag zijn en anders een dag later, dus in dit geval de 29ste.
Dus het moet over de 28 of 29 ste daar op de rekening hebben gestaan. Dit moet normaal gesproken echt zo zijn. En anders dus toch pas de 2e maar hun zeggen dat dit ook niet is. Dus volgens mij klopt het verhaal van UWV niet. Ik zou het hen aan laten tonen, wanneer hun het hebben ontvangen. Succes!

Edit: heb dit nog op de site gevonden, http://www.abnamro.nl/nl/prive/veelgestelde_vragen/internetbankieren_overboeking.html

Internet Bankieren is 7x24 uur 'open'. Opdrachten worden direct verwerkt. 
Bij een overboeking naar een andere rekening bij ABN AMRO ziet de begunstigde, mits deze beschikt over Internet Bankieren, direct dat de overboeking is gedaan. Boekt u over op een werkdag voor 12.00 uur naar een begunstigde bij een andere bank, dan garandeert ABN AMRO dat deze betaling dezelfde werkdag bij de andere bank is. U ziet binnen Internet Bankieren direct of deze opdracht is verwerkt. Hoe snel andere banken deze informatie aan hun klant (de begunstigde) tonen, hangt af van de andere bank. Reken op ongeveer 2 à 3 werkdagen. Opdrachten die u op werkdagen na 12.00 uur opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag aangeleverd bij de andere bank.

Laatst aangepast door Joyce op wo 4 jan 2012 - 9:48; in totaal 1 keer bewerkt

Joyce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 48
Punten : 58

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 9:34

Confusion schreef:Betaal jij elke maand een x bedrag? Of wordt er elke maand een x bedrag ingehouden op je uitkering?
Zoals ik het begreep moest je in één keer het bedrag betalen?

ik heb geen uitkering meer, al vanaf mei 2011 niet meer.
ik kreeg in juli een brief waarin stond dat ze mij teveel hebben betaald, kwam neer om om en nabij de 2000 euro.
omdat ik dit niet in 1x kon missen heb ik een termijnbedrag van 170 euro afgesproken. (minder mocht niet, aangezen het een bepaald percentage moest zijn van het totaalbedrag). Dit zou ik in principe maandelijks aflossen, net zo lang tot het afgelost was (dat zou dan ergens eind 2012 zijn).
Ik ben dus vanaf juli aan het aflossen. Ik moést het bedrag niet voor 31 december betalen, maar als ik dit niet deed, en dus gewoon 170 euro zou blijven aflossen, zou het af te ossen bedrag wel wee verhoogd worden. Het netto bedrag zou dan bruto worden.

Omdat ik dat zonde van het geld vond, heb ik overal geld vandaan gehaald om het tóch voor 31 december te kunnen betalen.
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 9:43

Ja precies, doordat je het uiteindelijk netto terug wilde betalen moest het op 31 december bij hun binnen zijn.

Als jij gewoon door was gegaan met elke maand een x bedrag te betalen, betaalde je bruto terug en daarbij in zitten dus ook de premies die het UWV niet zelf meer terug kan krijgen. In jouw netto terugbetaling zitten deze niet, maar het uwv kan ze ook niet meer terugkrijgen als de betaling na 31 december binnen is gekomen, dus gaan ze deze alsnog bij jou terugvragen. En jij kan ze dan op jouw beurt weer terug vragen aan de belastingdienst.

Gast
Gast

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 10:17

Confusion schreef:Ja precies, doordat je het uiteindelijk netto terug wilde betalen moest het op 31 december bij hun binnen zijn.

Als jij gewoon door was gegaan met elke maand een x bedrag te betalen, betaalde je bruto terug en daarbij in zitten dus ook de premies die het UWV niet zelf meer terug kan krijgen. In jouw netto terugbetaling zitten deze niet, maar het uwv kan ze ook niet meer terugkrijgen als de betaling na 31 december binnen is gekomen, dus gaan ze deze alsnog bij jou terugvragen. En jij kan ze dan op jouw beurt weer terug vragen aan de belastingdienst.

ik ben (zoals je al gemerkt heb) echt een leek op dit gebied. Maar wat heb ik er allemaal voor nodig om dit terug te vragen bij de belasting? en dat is dus pas voor mn belastingaangifte die ik april 2013 doe? niet die van dit jaar al dus?

en mag ik vragen hoe het komt dat jij hier zoveel van weet? ik heb namelijk nog een belasting-gerelateerd vraagje...weetniet of ik die ook aan jou kan stellen? angel
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 4 jan 2012 - 10:40

Haha! PM de andere vraag maar, kijk ik er morgen even naar. Ik weet meer af van instellingen als het UWV dan de belastingdienst, maar ook met de belastingdienst heb ik veel te maken door mn werk dus misschien kan ik je helpen :-).

Wat betreft het eerste: als het inderdaad niet meer gecorrigeerd kan worden krijg je begin 2013 de jaaropgave van 2012. Hierop zal een min bedrag staan aangezien je niks hebt ontvangen dit jaar maar iets hebt terugbetaald. Door het min bedrag in te vullen op je aangifte (die je pas in 2013 kan doen), wordt je belastbare inkomen lager waardoor je minder premies hoeft te betalen waardoor je dus weer een deel terug krijgt, omdat je dan dus eigenlijk te veel premies hebt betaald over de hoogte van je inkomen.

Gast
Gast

Bericht  Red Velvet wo 4 jan 2012 - 11:02

Laatst aangepast door Suus468 op do 5 jan 2012 - 1:05; in totaal 1 keer bewerkt

Red Velvet
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 390
Registratiedatum : 25-05-11

Bericht  JD wo 4 jan 2012 - 11:08

herkenbaar suus! althans....niet het gedeelte over ziek zijn, maar meer het feit dat wij niet kunnen bewijzen dat hun rekeningen onterecht zijn. ze kunnen je alles wijsmaken....
en dan eisen dagt je binnen een paar dagen reageert, en nu heb ik vandaag gebeld en "hoor k binnen 3 weken van ze" .....

ik vind t ook een klote instantie
JD
JD
Ratel
Ratel

Bericht  luisa vr 6 jan 2012 - 1:38

Jane Doe, ik zal me er toch niet zomaar bij neerleggen hoor. Ik vind het namelijk wel erg makkelijk gezegd dat UWV in haar recht staat en jij dus gewoon maar extra moet betalen. Zo werkt het toch niet helemaal.
Ik ben het er wel mee eens dat UWV in haar recht staat (en hier vermoedelijk niet iets fout heeft gedaan) en dat de verantwoordelijkheid dat het geld op tijd bij de UWV op de rekening staat ligt uiteraard bij jou, echter hoef je je hier niet zomaar klakkeloos bij neer te leggen.

Voor de duidelijkheid, heb jij een schriftelijke bevestiging gehad van UWV dat je extra moet betalen of is dit vooralsnog alleen telefonisch meegedeeld?
Indien je een beschikking krijgt hoe dan ook bezwaar indienen. Stuur jouw bankafschrift mee waaruiot blijkt dat het de 28e is afgeschreven. Het zou ook handig zijn als je bij de bank kan achterhalen wanneer zij het geld naar rekening UWV is overgeboekt, of althans die bank. Weet niet of ze die info geven, maar zal het wel proberen.
Vraag ook schriftelijk bij het UWV een bankafschrift van ontvangst van het geld op. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het geld wel op tijd op de rekening stond, maar ivm weekend en feestdag dit pas later verwerkt en gekoppeld is aan jouw dossier waardoor het in systeem van UWV op een later tijdstip ontvangen is.
Ik zou overigens geen drie weken wachten, maar gelijk uwv om afschrift vragen en proberen bij bank te achterhalen wanneer geld overgeboekt is.
Bezwaar kan je pas indienen zodra je beschikking hebt ontvangen waaruit blijkt dat je extra moet betalen.
Geef in je bezwaarschrift duidelijk aan dat jij op tijd betaald hebt en het jouw vervolgens niet kan worden toegerekend dat het geld pas naar 5 dagen is aangekomen. Ik zou ook verwijzen naar dat wat Princes Bo (dacht ik) aangaf dat banken geld niet meer mogen vasthouden dus dat jij op tijd gehandeld heb.
Succes!
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Liz vr 6 jan 2012 - 6:16

Ik vind het vooral zo raar dat het er 1 januari op stond, dat is een feestdag waarop betalingen helemaal niet verwerkt worden toch? Ik krijg echt het gevoel dat ze je willen naaien op die manier. Heel lullig voor je Jane!!
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Bericht  Gast vr 6 jan 2012 - 6:34

Liz schreef:Ik vind het vooral zo raar dat het er 1 januari op stond, dat is een feestdag waarop betalingen helemaal niet verwerkt worden toch? Ik krijg echt het gevoel dat ze je willen naaien op die manier. Heel lullig voor je Jane!!

Het is 1 januari omdat dan het nieuwe jaar begint, lijkt me niet zo gek. Overigens moest het ook vóór de 31 erop staan, en dat was dus doordeweeks.

Gast
Gast

Bericht  Liz vr 6 jan 2012 - 7:02

Pippa schreef:
Liz schreef:Ik vind het vooral zo raar dat het er 1 januari op stond, dat is een feestdag waarop betalingen helemaal niet verwerkt worden toch? Ik krijg echt het gevoel dat ze je willen naaien op die manier. Heel lullig voor je Jane!!

Het is 1 januari omdat dan het nieuwe jaar begint, lijkt me niet zo gek. Overigens moest het ook vóór de 31 erop staan, en dat was dus doordeweeks.

Maar hoe kan het geld dan 1 januari op hun rekening staan als op feestdagen geen bankverkeer is? Dat was een zondag, de 31e een zaterdag en dus ook geen werkdag.
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: