Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oost Europa tips?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Oost Europa tips?

Bericht  Gast zo 18 dec 2011 - 4:18

Wij denken er aan om volgende zomer in Oost Europa op vakantie te gaan. Hongarije en Kroatië hebben we al gehad, en we dachter eraan om nu wat noordelijker (Polen, Letland, Estland, Litouwen) te gaan. Hoewel Oekraïne en Montenegro ook mooi schijnen te zijn. Hebben jullie nog briljante tips voor een vakantie in Oost Europa? Vliegen of auto maakt niet uit, maar we gaan NIET kamperen, haha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Mizz_S di 20 dec 2011 - 1:26

Ik ben in Oost-Europa in de volgende landen geweest: Estland, Letland, Litouwen, Polen (vaak), Oekraine, Tsjechie (meerdere keren), Slowakije, Hongarije, Slovenie (meerdere keren), Kroatie (meerdere keren), Bosnie, Montenegro. Eigenlijk alle landen superleuk, met allemaal hun eigen bijzonderheden. Zelf ben ik helemaal verliefd op Polen en daar ook al meerdere keren geweest (6 keer ofzo?). Verder vind ik qua bijzonderheid Bosnie echt een aanrader. Zelf zou ik nog graag naar Macedonie willen maar dat komt er maar steeds niet van...
Wij gaan overigens altijd met de trein dus over auto/vliegen heb ik geen tips.
Maar misschien heb je wat concretere vragen, want als ik al die plekken waar ik ben geweest moet gaan beschrijven ben ik wel even bezig...
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Marin di 20 dec 2011 - 1:52

Ik ben zelf echt gek op de Balkan, met name Bulgarije. Het is daar zo mooi, de natuur is overweldigend mooi en de sfeer is er zo fijn. Macedonie vond ik ook prachtig.
Ik wil nog graag naar de Baltische Staten, maar daar kan ik je niets over vertellen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  rapa nui di 20 dec 2011 - 9:36

Mizz_S schreef:Ik ben in Oost-Europa in de volgende landen geweest: Estland, Letland, Litouwen, Polen (vaak), Oekraine, Tsjechie (meerdere keren), Slowakije, Hongarije, Slovenie (meerdere keren), Kroatie (meerdere keren), Bosnie, Montenegro. Eigenlijk alle landen superleuk, met allemaal hun eigen bijzonderheden. Zelf ben ik helemaal verliefd op Polen en daar ook al meerdere keren geweest (6 keer ofzo?). Verder vind ik qua bijzonderheid Bosnie echt een aanrader. Zelf zou ik nog graag naar Macedonie willen maar dat komt er maar steeds niet van...
Wij gaan overigens altijd met de trein dus over auto/vliegen heb ik geen tips.
Maar misschien heb je wat concretere vragen, want als ik al die plekken waar ik ben geweest moet gaan beschrijven ben ik wel even bezig...

Ik ben druk aan het nadenken over wat ik wil doen in mijn zomervakantie. Ik zit te denken aan diverse bestemmingen. Ik wil graag naar de Baltische Staten (Estland, Letland en Litouwen) maar wil ook wel naar de Ukraïne en Polen trekt me ook wel aan. Ga jij compleet per trein? Of vlieg je naar het land van bestemming en reis je dan per trein verder? Heb je in de Baltische Staten ook per trein gereist? Koop/reserveer je van te voren tickets? Zijn er ook bepaalde maandkaarten oid voor onbeperkt reizen in die landen of koop je losse kaartjes? Wat regel je van te vorenL overnachtingsplekken? of pak je hostels? Is Polen makkelijk per trein te reizen? Zou je dan trekken? of verblijf je op 2-3 centrale plekken en doe ja daar vanuit dingen? Heel veel vragen maar ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik wil. Aan de ene kant trekt reizen per trein me wel aan maar aan de andere kant is het met een auto misschien praktischer met bagage etc.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gast di 20 dec 2011 - 9:38

Leuk dat jullie reageren!
Zo, jij hebt al aardig wat gehad in die hoek, Mizz_S!
Concrete vragen heb ik nog niet, maar dat komt wellicht wel als we verder zijn in het uitzoekproces. Vind het nu vooral leuk om te zien welke landen anderen aanraden.
@ Joy: Macedonië heb ik inderdaad vaker van gehoord dat het mooi is.

Toch nog een paar concrete vragen: gaan jullie in die landen naar een grote stad (of de hoofdstad) of juist niet? En dan in een hotel of appartement of iets anders?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Marin di 20 dec 2011 - 10:11

Ik heb zelf in Sofia (hoofdstad van Bulgarije) stage gelopen dus woonde daar in een appartement. Heb vanuit daar dagtripjes gemaakt en aan de kust gezeten bij mensen thuis. In Macedonie sliepen we ook bij mensen thuis, en een paar nachtjes in een soort huisje wat verhuurd werd door lokale mensen. Echt tips heb ik daar dus niet voor, maar geloof dat het allemaal wel goedkoop is. Oh ja, ik heb ook wel eens in het Hilton in Sofia geslapen. Er zijn genoeg hotels in dat soort steden iig.

Macedonie is inderdaad erg mooi. De hoofdstad Skopje is mooi, maar nog bijzonderder is het grote meer Ohrid, ik geloof het grootste meer van Europa.

Ik zou als ik jou was sowieso naar de hoofdstad gaan van de landen die je aan doet (welk land dan ook), want daar zit toch de meeste cultuur en dat moet je eigenlijk sowieso zien, en dan uitzoeken wat voor mooie natuurgebieden er in de buurt zitten, en wat andere leuke stadjes zijn. Je zou in Bulgarije bijvoorbeeld makkelijk een paar dagen hoofdstad, paar dagen bergen en paar dagen strand kunnen doen. Super divers.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gast di 20 dec 2011 - 10:15

Ik kan vertellen dat reizen in de trein in Polen prima te doen is. Niet zoals we dat hier in NL kennen, maar het is prima te doen. Het makkelijkste is om van te voren plaatsen te reseveren, dan heb je gegarandeerd een zitplek. Heb één keer meegemaakt dat ik met de trein van Warschau naar Gdynia ging (is ruim 4 uur met de trein) en dat de trein stampvol zat.. tot aan hutjemutje in de gang aan toe. Overigens kon je toen in de trein ook gewoon een kaartje kopen.

Vanuit Warschau gaan de treinen overal heen, ook naar Oostenrijk ed.
Ik kan Warschau overigens aanraden. Niet een bijzondere stad, maar wel een mooie geschiedenis. Vooral Stare Miasto (oude stad) is erg mooi om te zien, met de gekleurde huisjes. Het "Graf van de onbekende Soldaat" mag ook niet ontbreken (incl de wisseling van de wacht) en daar tegenover ligt een grafsteen van Paus Johannes Paulus II. Ook zijn er een aantal mooie kerken te bezoeken, kan je op de campus van de Universiteit en kan je heerlijk eten. Oh, en shoppen kan daar ook príma! En het kost erg weinig! Vooral leer en goud (18 karaat of hoger) zijn daar niet duur. Op dit moment staat de euro gunstig ten opzicht van de Zloty, volgens mij krijg je 5 Zloty voor 1 euro.

Overigens kan je vanaf Eindhoven met Wizzair vliegen of met KLM/LOT vanaf Schiphol. Is nog geen twee uur vliegen. Met de bus ben je zo vanaf het vliegveld in het centrum, duurt een klein half uur.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Marin di 20 dec 2011 - 10:25

Paar mooie foto's van Bulgarije (niet zelf gemaakt, maar ik zit op een Facebook groep waarbij de mooiste foto's van het land verzameld worden. Ik vind het landschap altijd overweldigend mooi)

Oost Europa tips? 71569_455738114667_32695754667_5223616_8161576_n

Oost Europa tips? 33713_456113714667_32695754667_5228412_1756004_n

Oost Europa tips? 34194_416309859667_32695754667_4358533_3258674_n

Oost Europa tips? 58457_438357394667_32695754667_4892962_1314092_n

Oost Europa tips? 182720_10150104930174668_32695754667_6163343_7100909_n

Oost Europa tips? 28264_408032999667_32695754667_4157416_2875298_n

Oost Europa tips? Rila-monastery-courtyard-480x320

Oost Europa tips? Veliko%20Tarnovo%20in%20snow

Oost Europa tips? Bulgaria,%20Sofia,%20Alexander%20Nevsky%20Cathedral%20Church%20V
(hier woonde ik vlak naast)




En Macedonie:

Oost Europa tips? Lake-ohrid-and-monastery
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gast di 20 dec 2011 - 10:32

Oh, wow Joy, dat ziet er inderdaad goed uit! Leuk dat je bij mensen in huis zat, heb je kennissen daar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  rapa nui di 20 dec 2011 - 10:35

Is Bulgarije ook goed met het openbaar vervoer te doen? Of heb je een auto nodig om op veel mooie plekken te komen?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Marin di 20 dec 2011 - 10:37

Kenya schreef:Oh, wow Joy, dat ziet er inderdaad goed uit! Leuk dat je bij mensen in huis zat, heb je kennissen daar?

Ja ik ben echt verliefd op het land geworden en was heel erg onder de indruk, dat had ik nooit verwacht toen ik daar gewoon heen ging om stage te lopen. Ik wil sowieso graag Oost Europa meer ontdekken. De landen die jij noemde, wil ik ook graag heen.. Maar ja, tijd en geld he Wink
Voor mij spreekt de Balkan me heel erg aan omdat het een hele warme cultuur heeft, haast mediterraans, maar er toch ook veel Russische/communistische invloeden te vinden nog zijn. Het zijn arme landen en er is veel verval, maar het heeft ook echt heel veel charme en schoonheid, op z'n eigen manier. Dat vind ik echt geweldig om te zien.

Ik had inderdaad veel Bulgaarse vrienden gemaakt bij wie we konden logeren. Het bijzonderste was nog wel om in het huis van de oud-minister te slapen aan de kust, omdat we bevriend waren geraakt met zijn kleindochter. Dat was zo'n prachtig huis!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Marin di 20 dec 2011 - 10:39

rapa nui schreef:Is Bulgarije ook goed met het openbaar vervoer te doen? Of heb je een auto nodig om op veel mooie plekken te komen?

Een auto is wel handig om de natuur in te komen natuurlijk, maar vanuit Sofia gaan ook bussen naar bijvoorbeeld Rila (waar het Rila Monastery zit, zie foto's hierboven, met die kleurtjes). Het enige is dat er niet echt een vast schema is volgens mij.

Maar ik ben met de nachttrein van Sofia naar Varna (aan de kust) gegaan wat echt prima ging en niet duur, en van Varna naar Burgas en Sozopol (ook kust) met de bus, en met de nachtbus weer van Burgas naar Sofia. Allemaal gewoon heel erg prima te doen en niet duur (weet alleen de echte prijzen niet meer).

Het heeft een redelijk goed treinnetwerk in het binnenland en zelfs de verbinding van Ruse (noordelijke plaats) naar Boekarest in Roemenie schijnt goed te zijn. Alleen naar Istanbul schijnt het vrij lastig te zijn. Maar naar Thessaloniki in Griekenland kan je wel weer goed komen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Tullow di 20 dec 2011 - 21:51

Ik ben afgelopen juni naar Oekraïne geweest. De voornaamste reden om hierheen te gaan was omdat wij Tsjernobyl wilden bezoeken. We verbleven in Kiev, de hoofdstad.
Van te voren had ik eigenlijk helemaal geen verwachtingen, maar ik ben echt vol verbazing terug gekomen. Kiev is echt een hele mooie stad! Je hebt veel kerken met gouden koepeltjes, zoals op de foto van Joy. Je kunt je binnen de stad makkelijk verplaatsen d.m.v. de metro of taxi's. Houd er wel rekening mee dat bijna niemand Engels spreekt. De medewerkers van het hotel vaak wel, maar mensen op straat of in winkels hoef je niet aan te spreken in het Engels.
Wij verbleven alleen in de stad en zijn een dag naar Tsjernobyl geweest, meer heb ik dus niet van het land gezien, maar ik denk dat we zeker nog eens terug zullen gaan.
Wij vonden het eten ook heerlijk daar en het is allemaal heel goedkoop (behalve (merk)kleding, trouwens).
Tullow
Tullow
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2518
Punten : 2617
Registratiedatum : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gast wo 21 dec 2011 - 8:15

Joy_ schreef:
Kenya schreef:Oh, wow Joy, dat ziet er inderdaad goed uit! Leuk dat je bij mensen in huis zat, heb je kennissen daar?

Ja ik ben echt verliefd op het land geworden en was heel erg onder de indruk, dat had ik nooit verwacht toen ik daar gewoon heen ging om stage te lopen. Ik wil sowieso graag Oost Europa meer ontdekken. De landen die jij noemde, wil ik ook graag heen.. Maar ja, tijd en geld he Wink
Voor mij spreekt de Balkan me heel erg aan omdat het een hele warme cultuur heeft, haast mediterraans, maar er toch ook veel Russische/communistische invloeden te vinden nog zijn. Het zijn arme landen en er is veel verval, maar het heeft ook echt heel veel charme en schoonheid, op z'n eigen manier. Dat vind ik echt geweldig om te zien.

Ik had inderdaad veel Bulgaarse vrienden gemaakt bij wie we konden logeren. Het bijzonderste was nog wel om in het huis van de oud-minister te slapen aan de kust, omdat we bevriend waren geraakt met zijn kleindochter. Dat was zo'n prachtig huis!

Da's zeker bijzonder! Zo kom je nog eens ergens! We houden Bulgarije zeker in gedachten. Na de jaarwisseling maar eens wat info opvragen hier en daar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gast wo 21 dec 2011 - 8:17

Tullow schreef:Ik ben afgelopen juni naar Oekraïne geweest. De voornaamste reden om hierheen te gaan was omdat wij Tsjernobyl wilden bezoeken. We verbleven in Kiev, de hoofdstad.
Van te voren had ik eigenlijk helemaal geen verwachtingen, maar ik ben echt vol verbazing terug gekomen. Kiev is echt een hele mooie stad! Je hebt veel kerken met gouden koepeltjes, zoals op de foto van Joy. Je kunt je binnen de stad makkelijk verplaatsen d.m.v. de metro of taxi's. Houd er wel rekening mee dat bijna niemand Engels spreekt. De medewerkers van het hotel vaak wel, maar mensen op straat of in winkels hoef je niet aan te spreken in het Engels.
Wij verbleven alleen in de stad en zijn een dag naar Tsjernobyl geweest, meer heb ik dus niet van het land gezien, maar ik denk dat we zeker nog eens terug zullen gaan.
Wij vonden het eten ook heerlijk daar en het is allemaal heel goedkoop (behalve (merk)kleding, trouwens).

Hmm, ik weet niet of ik naar Tsjernobyl wil... Maar Kiev klinkt goed! Ja, sowieso is het in die hoek wat goedkoper volgens mij. Tenzij je op echt toeristische plekken gaat zitten natuurlijk. Dank voor de info!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Mizz_S wo 21 dec 2011 - 10:48

rapa nui schreef:
Mizz_S schreef:Ik ben in Oost-Europa in de volgende landen geweest: Estland, Letland, Litouwen, Polen (vaak), Oekraine, Tsjechie (meerdere keren), Slowakije, Hongarije, Slovenie (meerdere keren), Kroatie (meerdere keren), Bosnie, Montenegro. Eigenlijk alle landen superleuk, met allemaal hun eigen bijzonderheden. Zelf ben ik helemaal verliefd op Polen en daar ook al meerdere keren geweest (6 keer ofzo?). Verder vind ik qua bijzonderheid Bosnie echt een aanrader. Zelf zou ik nog graag naar Macedonie willen maar dat komt er maar steeds niet van...
Wij gaan overigens altijd met de trein dus over auto/vliegen heb ik geen tips.
Maar misschien heb je wat concretere vragen, want als ik al die plekken waar ik ben geweest moet gaan beschrijven ben ik wel even bezig...

Ik ben druk aan het nadenken over wat ik wil doen in mijn zomervakantie. Ik zit te denken aan diverse bestemmingen. Ik wil graag naar de Baltische Staten (Estland, Letland en Litouwen) maar wil ook wel naar de Ukraïne en Polen trekt me ook wel aan. Ga jij compleet per trein? Ja, in principe altijd wel, dus dan nemen we hier in NL al de trein. In het land zelf heel soms de bus als dat beter uitkomt. Of vlieg je naar het land van bestemming en reis je dan per trein verder? Heb je in de Baltische Staten ook per trein gereist? Nee daar heb ik alles met de bus gedaan omdat het treinnennetwerk daar niet zo goed is en mensen zelf ook veel meer met de bus reizen. Maar inmiddels is dat ook al weer 7 jaar geleden en er is wellicht een hoop veranderd sinds toen. Koop/reserveer je van te voren tickets? Zijn er ook bepaalde maandkaarten oid voor onbeperkt reizen in die landen of koop je losse kaartjes? Ligt er een beetje aan wat je wilt. Dit jaar gingen we naar Polen en hadden we een One Country Pass, das echt mega goedkoop maar de prijs is wel afhankelijk van het land. Maar we hebben ook wel een interrail gehad en daarmee door meerdere landen gereisd, en we hebben ook weleens alleen de heen en terugreis via DieBahn geboekt en de losse kaarten in het land zelf gekocht. Wat regel je van te vorenL overnachtingsplekken? of pak je hostels? Hotels en hostels, die boeken we meestal wel al van te voren via bookings en dat soort sites. Is Polen makkelijk per trein te reizen? Heel goed te doen, ik vind het vaak beter dan in Nederland, alleen de afstanden zijn gewoon veel groter. Zou je dan trekken? of verblijf je op 2-3 centrale plekken en doe ja daar vanuit dingen? Dat ligt eraan hoe lang je gaat en naar hoeveel landen. Afgelopen zomer heb ik een rondreisje gemaakt door Polen, dat was 2,5 week en we zijn naar 6 steden geweest. Maar gemiddeld blijven wij 3/4 dagen in 1 stad, afhankelijk van hoe groot de stad is, hoe veel er in de omgeving te doen is en of we er al eens zijn geweest. Heel veel vragen maar ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik wil. Aan de ene kant trekt reizen per trein me wel aan maar aan de andere kant is het met een auto misschien praktischer met bagage etc. Tsja met de auto kun je wel makkelijker dingen meenemen, maar in de trein heb ik altijd gewoon een grote koffer en een rugtas en mn man ook en dat gaat makkelijk.
[/b]
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Mizz_S wo 21 dec 2011 - 10:50

Kenya schreef:Leuk dat jullie reageren!
Zo, jij hebt al aardig wat gehad in die hoek, Mizz_S!
Concrete vragen heb ik nog niet, maar dat komt wellicht wel als we verder zijn in het uitzoekproces. Vind het nu vooral leuk om te zien welke landen anderen aanraden.
@ Joy: Macedonië heb ik inderdaad vaker van gehoord dat het mooi is.

Toch nog een paar concrete vragen: gaan jullie in die landen naar een grote stad (of de hoofdstad) of juist niet? En dan in een hotel of appartement of iets anders?

Als ik ergens nog nooit geweest ben toch wel vaak naar de hoofdstad gewoon omdat daar vaak ook veel te doen en te zien is. Maar wij gaan ook vaak naar kleinere/andere steden hoor. Ligt echt totaal aan het land en aan wat er te doen is en ook wat er in de omgeving te doen is.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Oost Europa tips? Empty Re: Oost Europa tips?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum