Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gastouder

+3
Curious
Pien
CCC
7 plaatsers

Ga naar beneden

Gastouder Empty Gastouder

Bericht  CCC di 27 sep 2011 - 6:17

Ik ben benieuwd, of hier toevallig gastouders aanwezig zijn. Ik zou wat informatie willen over bepaalde dingen, dus als je ervaring hebt met een gastouder of zelf gastouder bent hoor ik het graag! smile

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Pien di 27 sep 2011 - 6:32

een vriendin van mij is onlangs gastouder geworden en word ook de gastouder van ons dochtertje!!

ik kan eventueel jou vragen aan haar doorspelen?

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Curious di 27 sep 2011 - 6:37

ik ben geen gastouder, maar overweeg wel dat te worden en heb ook al flink georienteerd. Misschien kan ik je vragen beantwoorden?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  CCC di 27 sep 2011 - 6:40

Ja ik ben dus per 1 oktober praktisch werkeloos, en in de K.inderopvang geven ze vrij weinig uren (denk aan 12 tot 16 uur) dus ik ben nu aan het kijken, of ik misschien thuis gastouder zou kunnen worden. Helaas heb ik vandaag gewerkt via het uitzendbureau, dus heb niet zoveel tijd kunnen investeren om me erin te verdiepen vandaag. maar vraag me dus gewoon af hoe zoiets in werking gaat. Ik heb nu wat inschrijfforumulieren ingevuld en gevraagd of ze telefonisch contact met me kunnen opnemen. Ik vraag me vooral af hoe het gaat met het loon, hoeveel kindjes je thuis kan opvangen en of dit afhankelijk is van de grootte van je huis bijv., hoe zit het met eten/ drinken/ luiers ed. Ik weet eigenlijk weinig over gastouderopvang, dus ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen ed. En of er veel vraag naar is.

Natuurlijk ga ik morgen even wat gastouderbureau's bellen, en informatie inwinnen, maar wilde me nu al een beetje voorbereiden op wat algemene dingen.

Wel heel erg fijn trouwens dat jullie dochtertje naar je vriendin gaat! Lijkt me een fijn gevoel als je de persoon kent!


CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Sarah1985 di 27 sep 2011 - 8:34

ik werk als gastouder
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 8:49

Ik neem aan dat je je kinderopvangdiploma's en kinder ehbo enzo hebt? Dan kun je in principe aan het werk als gastouder. Je moet je dan wel in laten schrijven in het kwaliteitsregister bij de gemeente en dat kan wel 10 weken duren voor dat dit rond is. Je kunt het beste via een gastouderbureau gaan werken. Zij zorgen er dan voor dat je in hun bestand wordt opgenomen. Het loon is afhankelijk van het bureau waarvoor je werkt. Wij hebben nu een gastouder bij een bureau dat een flexibel tarief hanteert, tussen de 4.30 euro en de 5.06 euro, wij betalen een bedrag van 4.75 euro per kind, hiervan gaat nog wel belasting vanaf voor de gastouder, dus die houdt er een kleine 4 euro per uur per kind aan over. Daarnaast betalen wij 55 euro per maand bemiddelingskosten, maar dat is puur voor het gastouderbureau, niet voor de gastouder. De hoeveelheid kindjes dat je op kunt vangen is afhankelijk van de leeftijd, zo mag je maximaal 2 kinderen onder de 1 hebben, 4 onder de 2 (waarvan max. 2 baby's dus) en in totaal 6 kindjes (waarvan dus max. 2 baby's en 4 onder de 2), maar dat is wel héél druk als je alles alleen moet doen. Ik zou ook nóóit voor een gastouder kiezen die 4 kinderen onder de 2 heeft. De GGD komt je huis controleren op voldoende slaapgelegendheid, hygiene, veiligheid e.d.
Eten en drinken gaat in overleg met de vraag- en gastouder. Wij hebben een gastouder gehad waar we alles zelf mee namen, maar nu hebben we een gastouder waar onze dochter al het eten en drinken krijgt, we betalen hier een vast bedrag per dag voor. Wat dit precies is weet ik niet, maar ons gastouderbureau heeft daar vaste bedragen voor. Wij kunnen ervoor kiezen om een aparte vergoeding te betalen, of te verrekenen in het aantal uren. Wij hebben voor dat laatste gekozen, omdat we over die 'uren' ook weer kinderopvangtoeslag kunnen krijgen. Ik meen dat dit een half uur per dag is wat we dan extra betalen. Luiers nemen we overigens wel zelf mee, maar in overleg kun je er ook voor kiezen om als gastouder zelf luiers te kopen en deze dan te verrekenen met de gastouder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Curious di 27 sep 2011 - 8:53

Je hebt twee vormen van gastouderopvang. Bij de ouders zelf, of bij jou thuis.
Er vanuitgaande dat je het bij jou thuis doet, zoals je schrijft dat je wilt, zijn er een paar dingen belangrijk.
(even wat knip en plak werk)
De locatie:
De locatie van de gastouderopvang


Komen er niet meer dan 6 kinderen tegelijk, inclusief eigen kinderen tot tien jaar?
Komen er niet meer dan 5 kinderen tegelijk, als deze kinderen allemaal jonger zijn dan 4 jaar? Dit is inclusief de eigen kinderen tot 4 jaar
Zijn er niet meer dan 4 kinderen van 0 en 1 jaar waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar? Dit is inclusief de eigen kinderen in die leeftijd
Zijn er binnen- en buiten voldoende speelmogelijkheden? Als er kinderen onder de 1,5 jaar worden opgevangen, is er dan een aparte slaapruimte voor deze kinderen, die voldoende groot is?
Vangt u op maximaal één adres kinderen op?
Is de gehele opvanglocatie altijd rookvrij?
Zijn er voldoende goed functionerende rookmelders?
Is er een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid en een plan van aanpak om de
risico’s te verminderen?
Woont u niet in bij de vraagouder?

De eisen voor de gastouder
Heeft u een diploma in de zorg mbo-2-diploma Helpende (Zorg en) Welzijn?
Heeft u een ander diploma waarmee u ook aan de eisen voldoet?
Heeft u een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan kinderen van het Oranje Kruis?
Bent u 18 jaar of ouder?
Heeft u een verklaring omtrent het gedrag (VOG)?
Als u bij u thuis kinderen opvangt, heeft u dan ook VOG’s van uw huisgenoten van 18 jaar en ouder?
Spreekt u tijdens het werk Nederlands, Fries of een andere Nederlandse streektaal?

Financieel
Als je meer dan 26 uur in de week wil werken als gastouder kun je dit doen als zelfstandig ondernemer, je kan op die manier flink wat belastingvoordeel krijgen.
Uit mijn berekening blijkt dat het zonder dit belastingvoordeel (dus als je minder gaat werken dan die uren als gastouder), dat je dan erg weinig over houdt als salaris. Voor mij zou dat niet haalbaar zijn.

Ben benieuwd naar de reacties van de organisaties die je telefonisch benaderen, hou je ons op de hoogte??
Succes!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  CCC di 27 sep 2011 - 9:24

Thnx voor de info!

Ja ik ben in het bezit van SPW 4 en EHBO ed. wbt diploma's ed zit ik dus wel goed! Alleen wel jammer dat het 10 weken kan duren voordat dat kwaliteitsregister voor elkaar is... Ik twijfel alleen nog een beetje aan onze woning, we hebben gewoon een tussenwoning en heb 1 grote slaapkamer van ongeveer 20 m2 beschikbaar... Beneden is zo ongeveer 35 tot 40 m2 schat ik zo in... Gewoon een eensgezinswoning maar zonder zolder dus, het is een kindvriendelijke buurt, nabij de a6 en we hebben hier zelfs naast ons huis een grote speeltuin ed.

Ga morgen dus even wat rondbellen en kijken of ik afspraken kan maken enzo. Lijkt me nl. toch wel erg leuk!

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  CCC di 27 sep 2011 - 9:25

Sarah1985 schreef:ik werk als gastouder

Wat vind jij de voor en nadelen van het werken als gastouder? Is jou huis ingericht naar de kinderen bijv. dacht dat je zelf geen kinderen had (of ik vergis me hoor)... En het zal best weleens gebeuren dat je opeens vlekken op je muren krijgt door potloden/ stiften noem maar even een voorbeeld.. Hoe sta jij daarin? Zijn misschien wat gekke vragen, maar mijn vriend begon hier meteen al over...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Jezzie di 27 sep 2011 - 21:13

Ik heb me gisteren ingeschreven als gastouder voor opvang bij het gezin thuis. Het huis waar ik ga wonen is niet geschikt om de kinderen in op te vangen.
Ik moet alleen mijn EHBO-diploma opnieuw halen...
Ben benieuwd wat er uit zal komen!
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Sarah1985 di 27 sep 2011 - 21:29

chococupcake schreef:
Sarah1985 schreef:ik werk als gastouder

Wat vind jij de voor en nadelen van het werken als gastouder? Is jou huis ingericht naar de kinderen bijv. dacht dat je zelf geen kinderen had (of ik vergis me hoor)... En het zal best weleens gebeuren dat je opeens vlekken op je muren krijgt door potloden/ stiften noem maar even een voorbeeld.. Hoe sta jij daarin? Zijn misschien wat gekke vragen, maar mijn vriend begon hier meteen al over...

Ik werk bij de ouders thuis. Heel soms komen ze hier thuis.Volgens mij verdien je ook meer als je bij het gezin oppast. Ik verdien 11 euro per uur. Als ze bij mij thuis zouden komen zou dat maar 4,50 zijn. Het is tegenwoordig wel allemaal verandert dat je minder verdient. Ik doe het in januari alweer 4 jaar bij hetzelfde gezin. Ik vind het erg leuk. Pas vaak tussen de middag op of na school tijd. Die kinderen zijn natuurlijk ook ouder geworden. eerst waren ze 2 en 4. Enig nadeel vind ik de betalingen gaan via het gastouderbureau en dat loopt niet helemaal goed. Moet soms maanden wachten op mijn geld
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  CCC di 27 sep 2011 - 21:31

Oke, dat is dus erg vervelend. Beetje asociaal eigenlijk om dat meteen te vragen bij gastouderbureau's maar anders schiet je er nog niks mee op. Ik ga zo een belrondje doen wat de mogelijkheden zijn, thnx voor jullie tips en informatie in elk geval!

Jezzie: was je EHBO verlopen?

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  anjuschka wo 28 sep 2011 - 3:52

hallo,

Ik ben sinds (nou ja sinds..) 8,5 jaar gastouder en de laatste 3jaar daarvan als zelfstandig ondernemer. als je wilt kan ik vragen voor je beantwoorden.

groetjes anjuschka

Reclame maken is niet toegestaan en daarom verwijderd uit dit bericht.

anjuschka
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 1
Punten : 1
Registratiedatum : 28-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  CCC vr 30 sep 2011 - 8:22

As. donderdag komt er een gastouderbureau bij ons langs. Ben heel erg benieuwd! Ben eigenlijk stiekem ook wel benieuwd wat je er aan over houdt per maand... Wil natuurlijk wel op een beetje 'redelijk' salaris blijven..

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  SarahKey zo 2 okt 2011 - 23:00

Ik ben ook gastouder, maar dan bij mensen thuis. Ik vind het ideaal, geen 'bende' thuis en daar hebben de kinderen alle speelgoed wat ze gewend zijn. Ook hun eigen spulletjes, bed etc.
Maar het loont pas wel vanaf 3 kinderen of meer. Zou echt niet bij een gezin willen met maar 1 kind.

SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Gastouder Empty Re: Gastouder

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum