Anti-depressiva voorgeschreven gekregen voor darmklachten.
+3
Imperfect
Makamba
Susan
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Anti-depressiva voorgeschreven gekregen voor darmklachten.
Een tijdje geleden ben ik bij de huisarts geweest voor mijn darmklachten. Ik heb vaak buikpijn wat komt door te kruidig voedsel en omdat ik vaak erg gespannen ben (naar school gaan, presenteren etc.) Het blijkt nu dat ik een spastische darm heb en ik het het nodige voorgeschreven gekregen. Ten eerste Metamucil zakjes, en daarnaast nog 10 mg Paroxetine (voorheen seroxat). Dit omdat ik dus altijd gespannen ben, en dit zou die spanningen dus weg moeten nemen.
Nu is het zo dat ik er een ontzettend naar gevoel bij heb. En toen ik de bijsluiter las vroeg ik me of het wel verstandig was om überhaupt te beginnen. Ik moet 13 januari terugkomen om te kijken op de medicijnen werken maar ik weet niet of ik er mee door wil gaan. Ik heb er inmiddels 1 gehad. Wat zouden jullie doen?
Nu is het zo dat ik er een ontzettend naar gevoel bij heb. En toen ik de bijsluiter las vroeg ik me of het wel verstandig was om überhaupt te beginnen. Ik moet 13 januari terugkomen om te kijken op de medicijnen werken maar ik weet niet of ik er mee door wil gaan. Ik heb er inmiddels 1 gehad. Wat zouden jullie doen?
Gast- Gast
Re: Anti-depressiva voorgeschreven gekregen voor darmklachten.
Is daar helemaal niet over gecommuniceerd dan? Ik zou behoorlijk raar op mijn neus kijken als ik naar de huisarts ging met buikklachten en ik kwam thuis met antidepressiva, zonder enige vorm van overleg of voorbereiding.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Jawel. Ze heeft me verteld dat het onder de antidepressivum viel maar dat het wel vaker voor darmklachten wordt voorgeschreven.. Alleen nu ik ben gaan zoeken naar informatie over het medicijn zelf en nog eens goed de bijsluiter heb door gelezen, vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Ik wil gewoon op een normale manier van mijn spanning af en niet door één of andere gekke pil. Straks zit ik er nog veel langer aan vast of zo.
Gast- Gast
Nou inderdaad, eens met Susan. Ik denk dat het best een tijdje duurt voor je uberhaupt aan het idée van antidepressiva gaan slikken gewend ben, wat apart zeg.
Gast- Gast
Als je het medicijn had gekregen om rustiger te worden dan had ik het nog wel begrepen. Maar voor darmklachten? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik slik zelf ook AD en ik moet zeggen dat mijn darmklachten daardoor niet zijn verminderd (heb ze daarom ook niet gekregen). Ik eet nu wel elke dag een kommetje Al Bran (zitten veel vezels in), beweeg veel en drink ook veel. Het heeft al een heel stuk geholpen.
Als je er echt geen goed gevoel bij hebt dan zou ik ze niet innemen. Er zitten een hoop bijwerkingen aan vast en of dat nou weer op weegt tegen de darmklachten... Misschien zou je eens een afspraak kunnen maken met een homeopaat om te kijken of die iets voor je zou kunnen betekenen. Er zijn mensen die er echt baat bij hebben gehad.
Als je er echt geen goed gevoel bij hebt dan zou ik ze niet innemen. Er zitten een hoop bijwerkingen aan vast en of dat nou weer op weegt tegen de darmklachten... Misschien zou je eens een afspraak kunnen maken met een homeopaat om te kijken of die iets voor je zou kunnen betekenen. Er zijn mensen die er echt baat bij hebben gehad.
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Strawberry Shortcake schreef:Als je het medicijn had gekregen om rustiger te worden dan had ik het nog wel begrepen Ik denk in eerste instantie dat dat ook de achterliggende gedachte is, maar dan nog vind ik het best wel heftig om met een AD te beginnen. Maar voor darmklachten? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik slik zelf ook AD en ik moet zeggen dat mijn darmklachten daardoor niet zijn verminderd (heb ze daarom ook niet gekregen). Ik eet nu wel elke dag een kommetje Al Bran (zitten veel vezels in), beweeg veel en drink ook veel. Het heeft al een heel stuk geholpen.
Ik heb inderdaad contact gehad met een homeopaat. Er is alleen een redelijke wachtlijst, dus ik moet nog even geduld hebben
Gast- Gast
Ik kan me goed voorstellen dat je het dan heftig vindt om ermee te beginnen. Ik heb er ook heel veel moeite mee gehad en het heeft ook lang geduurd voordat ik de stap écht heb durven nemen. Wat vervelend dat de wachtlijsten zo lang zijn, ik hoop voor je dat je snel langs kunt gaan.
Ga anders in ieder geval nog eens een gesprek aan met je huisarts over hoe je denkt over het nemen van die medicatie. Uiteindelijk ben jij toch diegene die beslist, maar wie weet kan ze je iets anders voorschrijven wat minder zwaar/heftig is en helpt het je wel een beetje om de juiste beslissing te kunnen maken.
Succes en sterkte!
Ga anders in ieder geval nog eens een gesprek aan met je huisarts over hoe je denkt over het nemen van die medicatie. Uiteindelijk ben jij toch diegene die beslist, maar wie weet kan ze je iets anders voorschrijven wat minder zwaar/heftig is en helpt het je wel een beetje om de juiste beslissing te kunnen maken.
Succes en sterkte!
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Ik kan me ook wel voorstellen dat je het heftig vind om daar mee te beginnen, zeker als je alle bijwerkingen uit de bijsluiter leest. Echter moet je ook wel in je achterhoofd houden dat de, voor jou, voorgeschreven dosering vele malen lager is dan meestal wordt voorgeschreven voor personen met depressieve klachten.
Gezien je zegt, dat je zelf regelmatig last hebt van spanningen, en dat deze je darmklachten soms verergeren, heb je wellicht baat bij een dergelijk medicijn. Daarbij wordt anti-depressiva inderdaad wel vaker voorgeschreven bij dergelijke klachten, ook bij PDS wordt het wel eens voorgeschreven. Maar als je verder vragen hebt of er dingen onduidelijk zijn, zou ik gewoon je huisarts bellen.
Gezien je zegt, dat je zelf regelmatig last hebt van spanningen, en dat deze je darmklachten soms verergeren, heb je wellicht baat bij een dergelijk medicijn. Daarbij wordt anti-depressiva inderdaad wel vaker voorgeschreven bij dergelijke klachten, ook bij PDS wordt het wel eens voorgeschreven. Maar als je verder vragen hebt of er dingen onduidelijk zijn, zou ik gewoon je huisarts bellen.
Imperfect- Fluisteraar
- Aantal berichten : 66
Punten : 66
Ik heb ook AD en deels ook voor darmklachten (heb nog meer pijnklachten, maar ook flinke PDS). Ik wilde er totaal niet aan, aan de AD. Eerst heel veel andere dingen geprobeerd (vezels, dieet, homeopaat en ga zo maar door) en toen dat niet werkte heb ik een gesprek gehad erover. Toch besloten om voor de AD te gaan, al was het maar om te proberen en ik kon na een aantal maanden altijd weer afbouwen. Ik heb ze een halfjaar geslikt en het ging beter met me (minder pijnklachten en beter functioneren). Toch wilde ik toen afbouwen en dat kon ook gewoon. Daarna nog een halfjaar alles goed gegaan, en toen weer terug naar vervelende klachten. Een tijdje aangekeken en weer vanalles geprobeerd en toen weer naar de AD. Die slik ik nu alweer bijna 2 jaar en wil er voorlopig niet meer af! Hoewel ik dus echt niet depri ben heeft het bij mij een zeer positief effect om mijn pijnbeleving, terwijl ik verder echt niet merk dat ik ze slik. Ben geen suf konijn en merk verder ook geen rare veranderingen in mijn persoonlijkheid of gedrag ofzo..
Niet dat je zomaar AD moet nemen hoor, maar ik dacht ik vertel toch even dat het wel degelijk een succes kan zijn. Laat je goed voorlichten en doe niks waar je niet achter staat zou ik zeggen!
Niet dat je zomaar AD moet nemen hoor, maar ik dacht ik vertel toch even dat het wel degelijk een succes kan zijn. Laat je goed voorlichten en doe niks waar je niet achter staat zou ik zeggen!
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik zou inderdaad ook niet zo snel beginnen met AD. Wat bij mij goed helpt, heb ook behoorlijk last van vreemde darmen en helemaal als ik stress heb, is Menstruasan van Vogel. Ik kwam hierachter omdat ik dat slikte voor mijn menstruatieklachten, maar las in de bijsluiter dat je er ook rustiger van wordt, wellicht dat het wat voor jou is?! Ik denk dat je beter iets anders kan slikken dan AD, want los van of het wel of niet helpt voor je darmen en andere dingen zitten er nogal wat haken en ogen aan, zoals het "vlak" worden qua emotie en het afkicken op het moment dat je stopt, helemaal bij seroxat..
Roze Roos- Ratel
- Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10
PapillonRose schreef:Ik heb ook AD en deels ook voor darmklachten (heb nog meer pijnklachten, maar ook flinke PDS). Ik wilde er totaal niet aan, aan de AD. Eerst heel veel andere dingen geprobeerd (vezels, dieet, homeopaat en ga zo maar door) en toen dat niet werkte heb ik een gesprek gehad erover. Toch besloten om voor de AD te gaan, al was het maar om te proberen en ik kon na een aantal maanden altijd weer afbouwen. Ik heb ze een halfjaar geslikt en het ging beter met me (minder pijnklachten en beter functioneren). Toch wilde ik toen afbouwen en dat kon ook gewoon. Daarna nog een halfjaar alles goed gegaan, en toen weer terug naar vervelende klachten. Een tijdje aangekeken en weer vanalles geprobeerd en toen weer naar de AD. Die slik ik nu alweer bijna 2 jaar en wil er voorlopig niet meer af! Hoewel ik dus echt niet depri ben heeft het bij mij een zeer positief effect om mijn pijnbeleving, terwijl ik verder echt niet merk dat ik ze slik. Ben geen suf konijn en merk verder ook geen rare veranderingen in mijn persoonlijkheid of gedrag ofzo..
Mag ik vragen welke je slikt en hoeveel mg?
Gast- Gast
Ik slik Efexor (venlafaxine), 1 capsule van 150mg per dag. Vorige keer dat ik het gebruikte zelfs maar 75mg, maar toen ik het opnieuw ging gebruiken waren mijn klachten erger en hebben we uit voorzorg de dosering wat opgehoogd.
PapillonRose- Ratel
Ik slik zelf ook AD en heb ook een spastische darm maar merk geen verschil. Daar heb ik het ook niet voor gekregen. Uberhaupt zou ik nooit Seroxat slikken, dat is nogal een vreemde AD. In Amerika wordt het al niet eens meer voorgeschreven en ook in NL zijn er vraagtekens gerezen bij dit middel na de bijlmoord in Badhoevedorp (google maar eens).
Gast- Gast
Ik heb zelf ook paroxetine geslikt, en zou je echt afraden het te gebruiken! Ik heb het wel tegen depressie gehad, maar ben na paar weken gestopt, want het was echt troep. Ik weet niet hoeveel mg je moet slikken, maar ik had bij een lage dosis al dat ik me een zombie voelde.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Over Seroxat heb ik inderdaad ook niet al te beste verhalen gehoord.. Heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar hoor inderdaad dat je er nogal suf van kunt worden en qua persoonlijkheid erg afvlakt. Slik zelf liever ook geen AD hoor, maar met de mijne vind ik het goed te doen qua bijwerkingen. Maargoed, als je het zonder kunt oplossen zou ik dat als eerste proberen.
PapillonRose- Ratel
Vreemd dat je seroxat krijgt als je aangeeft dat je darmklachten hebt!
Ik krijg alleen maar meer last als ik extra vezels eet, dus bij mij werken zakjes vezels of cruesli o.i.d. als ontbijt alleen maar tegenovergesteld.
Ik krijg alleen maar meer last als ik extra vezels eet, dus bij mij werken zakjes vezels of cruesli o.i.d. als ontbijt alleen maar tegenovergesteld.
Gast- Gast
Dat de antidepressiva voorschrijven bij darmklachten, vind ik opmerkelijk, maar niet erg zorgwekkend. Anti-epileptica worden bijvoorbeeld vaak voorgeschreven bij mensen met ernstige migraine, anti-psychotica wordt ook gebruikt bij mensen die erg rusteloos zijn. De pil is eigenlijk een anticonceptiemiddel, maar wordt ook voorgeschreven bij mensen met menstruatieklachten. Soms zijn de bijwerkingen van een medicijn heel helpend bij een andere aandoening.
Echter, Seroxat/Paroxetine (paroxetine is niet een nieuwe naam, maar gewoon de stofnaam, Seroxat is de merknaam), staat bekend om z'n verschrikkelijke bijwerkingen, waardoor er tegenwoordig zeer terughoudend omgesprongen wordt met dit middel. Er zijn ontzettend veel SSRI's, die een stuk minder bijwerkingen heeft. Het kan zijn dat een van die bijwerkingen van Seroxat nou juist het redmiddel is voor jouw buikklachten, maar ik kan me dat amper voorstellen.
Wellicht zou je een second opinion kunnen aanvragen.
Echter, Seroxat/Paroxetine (paroxetine is niet een nieuwe naam, maar gewoon de stofnaam, Seroxat is de merknaam), staat bekend om z'n verschrikkelijke bijwerkingen, waardoor er tegenwoordig zeer terughoudend omgesprongen wordt met dit middel. Er zijn ontzettend veel SSRI's, die een stuk minder bijwerkingen heeft. Het kan zijn dat een van die bijwerkingen van Seroxat nou juist het redmiddel is voor jouw buikklachten, maar ik kan me dat amper voorstellen.
Wellicht zou je een second opinion kunnen aanvragen.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Stoppen met anti depressiva
» Zwangerschap en anti depressiva
» Anti-depressiva vragenlijstje.
» Afbouwen medicijnen (anti depressiva)
» Dosering anti-depressiva verhogen
» Zwangerschap en anti depressiva
» Anti-depressiva vragenlijstje.