Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voorlezen aan een baby raar?

+16
VeryCherry
Bolleke
kwak
Jazzlyn
Happydobby
Susan
Darius
Printje
Parisienne
sabje
Flower_L
PapillonRose
Liadan
Steep
Floor
Sjirafje
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Sjirafje wo 9 nov 2011 - 6:55

Ik krijg veel uiteenlopende reacties als mensen horen dat ik elke dag een boekje bekijk en bespreek met mijn zoontje. Het verhaal van "Raad eens hoeveel ik van je hou" is ondertussen toch wel erg favoriet (van mama). De een lacht me keihard uit en de ander zegt dat het heel goed is om te doen, maar hoe denken jullie erover? Ben ik de enige die elke dag een boekmomentje heeft of zijn er meer mama's die dit regelmatig doen.

FOTO WEG
Zo ziet het er dus uit.......


Laatst aangepast door Sjirafje op wo 9 nov 2011 - 22:21; in totaal 1 keer bewerkt
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 233
Punten : 251
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 6:56

Ik denk dat aandacht en liefde voor je baby gewoon goed is, en als jij dat doet door voor te lezen, lijkt me dat heel goed/fijn voor jullie band. En hij zal als die wat ouder wordt er ook zeker wat van gaan opsteken.. Ik lied ook speciale kinderliedjes aan mijn oppasbaby horen, samen dansen Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 7:00

ik vind het niet raar, ik vond het alleen niks aan. Onze dochter zat gewoon de andere kant op te kijken of probeerde zich uit m'n armen te wurmen. Zodra ze wat ging reageren zijn we samen boekjes gaan lezen, voorlezen is ze niet geduldig genoeg voor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Floor wo 9 nov 2011 - 7:02

ik vind het juist leuk dat je voorleest aan je baby. Dat is toch leuke aandacht voor hem/haar.
Mijn oppaskindje (inmiddels 10 jaar) werd ook door mij voorgelezen toen ze een baby was (en later natuurlijk ook nog), ook ging ik met haar zingen en dansen.
Misschien dat wij onze baby straks ook wel gaan voorlezen, ik vind het leuke positieve/goede aandacht die je speciaal aan je kindje geeft.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Sjirafje wo 9 nov 2011 - 7:03

Jullie reacties doen mij goed! Wist natuurlijk wel dat het geen kwaad kon dat "lezen", maar ik begon wel te twijfelen of het wel normaal was door al die lachende reacties. study En super fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben die dat doet! Very Happy
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 233
Punten : 251
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Steep wo 9 nov 2011 - 7:05

Floor schreef:ik vind het juist leuk dat je voorleest aan je baby. Dat is toch leuke aandacht voor hem/haar.
Mijn oppaskindje (inmiddels 10 jaar) werd ook door mij voorgelezen toen ze een baby was (en later natuurlijk ook nog), ook ging ik met haar zingen en dansen.
Misschien dat wij onze baby straks ook wel gaan voorlezen, ik vind het leuke positieve/goede aandacht die je speciaal aan je kindje geeft.

+1, geeft mij ook iets om over na te denken. Het hoeft natuurlijk niet een heel boekwerk te zijn, maar ook van die zachte boekjes..
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 7:06

Hier ook vanaf dag 1 dat we thuis waren een kort verhaaltje gedaan voor het slapengaan smile nu doen we s'avonds een verhaaltje voorlezen (of 2) en overdag kijken we samen in prentenboekjes om dingen te benoemen.

Ik vond en vind voorlezen gewoon een fijn moment samen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Liadan wo 9 nov 2011 - 7:06

Ik vind het ook niet gek, maar deed het eigenlijk bij Yara ook niet. Kian krijgt het nu automatisch mee als ik voorlees aan zijn zus. Maar zo op schoot zitten om te lezen, werkt niet zo goed hier. Kian wil het boekje dan hebben, trekt het uit mijn handen en stopt het in zijn mond. Als ik het buiten zijn bereik houd, dan wordt hij boos Rolling Eyes . Hij 'leest' nu zelf zijn knisperboekjes door ze te bekijken en in zijn mond te stoppen smile .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  PapillonRose wo 9 nov 2011 - 7:40

Ik vind het niet gek. Heel in het begin deed ik het af en toe, voorlezen. Nu vrijwel iedere dag. Al moet ik dan wel het boekje buiten haar bereik houden, anders gebeuren er hele andere dingen mee laughcry En als het verhaaltje uit is, dan mag ze zelf bladeren. Ik vind het wel een fijn moment zo samen smile
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Flower_L wo 9 nov 2011 - 7:45

Ik vind het ook niet raar, maar heb het ook niet veel gedaan. Nu doe ik vaak 's avonds nog een poging, maar OF hij gooit telkens het boek dicht OF hij gaat het boek opeten.
Het is even een rustmomentje voor jou en je kind...althans, dat zou het moeten zijn smile

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  sabje wo 9 nov 2011 - 7:47

Ik lees hem nu een maand of 4 voor voordat hij naar bed gaat. De ene keer in de schommelstoel en de andere keer zit hij in zijn bedje (dan lees ik een verhaaltje voor van jip en janneke). Overdag kijkt hij zelf veel in boekjes met kartonnen bladzijde en vertel hem dan wat hij ziet.
sabje
sabje
Prater
Prater

Aantal berichten : 872
Punten : 890
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Parisienne wo 9 nov 2011 - 7:49

Rejoy. schreef:ik vind het niet raar, ik vond het alleen niks aan. Onze dochter zat gewoon de andere kant op te kijken of probeerde zich uit m'n armen te wurmen. Zodra ze wat ging reageren zijn we samen boekjes gaan lezen, voorlezen is ze niet geduldig genoeg voor.
Hier precies hetzelfde. N. wilde graag zelf boekjes lezen zodra ze dat kon, dus alleen maar de bladzijden omslaan. Nu lees ik wel elke avond voor.. althans.. zij slaat de bladzijden om, ik vertel wat we op de pagina zien en maak daar een verhaaltje bij. Daarna mag ze weer de volgende bladzijde omslaan en vertel ik weer verder. Ze kijkt wel wat aandachtiger en luistert ook, samen benoemen we de dingen die we zien en daar doet ze ook wel actief in mee. Maar de bladzijden omslaan blijft toch het leukst :P

Ik vind het ook totaal niet raar dat je het doet hoor, juist alleen maar leuk. Gewoon lekker blijven doen!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Printje wo 9 nov 2011 - 7:51

Dat is niet raar maar juist heel erg goed! Ik lees ook al vanaf het begin voor aan mijn mannetje. In het begin lijkt het alsof ze misschien niet altijd luisteren maar het is gewoon erg belangrijk (ik ben ook kleuterjuf en grote voorstander van eht voorlezen!)
Ik lees nog steeds iedere dag enkele verhaaltjes voor en mijn zoontje 'leest' ook regelmatig zelf boekjes, hij kletst er dan helemaal op los.


Het is trouwens in de klas goed te merken welke kinderen wel/niet voorgelezen worden. Oa de woordenschat van kinderen die wel voorgelezen worden is vele malen groter, ook de zinsbouw is vaak al veel beter.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Darius wo 9 nov 2011 - 7:59

Liadan schreef:Ik vind het ook niet gek, maar deed het eigenlijk bij Yara ook niet. Kian krijgt het nu automatisch mee als ik voorlees aan zijn zus. Maar zo op schoot zitten om te lezen, werkt niet zo goed hier. Kian wil het boekje dan hebben, trekt het uit mijn handen en stopt het in zijn mond. Als ik het buiten zijn bereik houd, dan wordt hij boos Rolling Eyes . Hij 'leest' nu zelf zijn knisperboekjes door ze te bekijken en in zijn mond te stoppen smile .

Hier hetzelfde. Ik ben met Laurens wel begonnen toen hij baby was, maar dat was drie keer niets. En ik vond mezelf een hele slechte mama....Maar sinds hij een jaar is, is het echt feest! Lekker allemaal boekjes lezen, heerlijk!!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 8:01

Niet raar, juist goed!
Leuke foto!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Susan wo 9 nov 2011 - 8:29

Printje schreef:
Het is trouwens in de klas goed te merken welke kinderen wel/niet voorgelezen worden. Oa de woordenschat van kinderen die wel voorgelezen worden is vele malen groter, ook de zinsbouw is vaak al veel beter.

Weet je dan ook echt dat die kinderen worden voorgelezen of denk je dat?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Printje wo 9 nov 2011 - 8:42

Susan schreef:
Printje schreef:
Het is trouwens in de klas goed te merken welke kinderen wel/niet voorgelezen worden. Oa de woordenschat van kinderen die wel voorgelezen worden is vele malen groter, ook de zinsbouw is vaak al veel beter.

Weet je dan ook echt dat die kinderen worden voorgelezen of denk je dat?

Dat weet ik Very Happy
Naast dat ik het aan de ouders vraag, waarvan ik natuurlijk niet altijd weet of ze de waarheid spreken vraag ik het ook regelmatig aan de kinderen. je merkt vaak gewoon duidelijk het verschil.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Happydobby wo 9 nov 2011 - 8:46

@Printje, wat is de beste leeftijd om te beginnen met voorlezen?, ik heb M. al lid gemaakt van de bieb maar heb me nog niet verdiept in boekjes voor baby's.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Jazzlyn wo 9 nov 2011 - 8:47

Ik hoef mijn zoontje echt niet voor te lezen. Absoluut geen geduld. We praten veel, ik leg veel uit. Maar een boekje lezen? Verder dan halverwege de tweede zin ben ik nog nooit gekomen. Dan is het ´op´. :P

Hij geeft vanzelf wel aan wanneer hij het wil.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 8:50

Jazzlyn schreef:Ik hoef mijn zoontje echt niet voor te lezen. Absoluut geen geduld. We praten veel, ik leg veel uit. Maar een boekje lezen? Verder dan halverwege de tweede zin ben ik nog nooit gekomen. Dan is het ´op´. :P

Hij geeft vanzelf wel aan wanneer hij het wil.

het 'beste' is om vanaf dag 1 te beginnen. De taalontwikkeling begint al in de buik, een kind hoort intonatie en emotie, klankverschillen en melodie, pikt woorden op en de regels van de taal, allemaal aspecten van de taal. Maargoed, voorlezen is maar een piepklein deel waarop een kind de taal verwerft. Het grootste deel wordt verworven door te luisteren naar de taal om zich heen, dus ook naar wat jij tegen je partner zegt. Het is het beste om alle aspecten van de taal met elkaar te combineren, dus praten naar je kindje, brabbelen met je kindje, uitleggen wat je doet, wat je ziet en wat er gaat gebeuren, maar ook voorlezen, gedichtjes vertellen of liedjes zingen horen daarbij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Printje wo 9 nov 2011 - 8:52

Happydobby schreef:@Printje, wat is de beste leeftijd om te beginnen met voorlezen?, ik heb M. al lid gemaakt van de bieb maar heb me nog niet verdiept in boekjes voor baby's.

Ik ben zelf erg vroeg begonnen omdat ik denk dat ze het zo ook 'leren' om even rustig te zitten, het is hier al een hele tijd een rustmoment op de dag. Je hebt ook voor hele jonge kindjes al leuke boekjes, het gaat dan maar om het idee uiteraard en om de plaatjes die hij/zij ziet.
De 'beste' leeftijd weet ik dus eigenlijk niet echt, zo rond een jaar zou ik zeker wel het 'boekjes' lezen geintroduceerd hebben denk ik.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Jazzlyn wo 9 nov 2011 - 8:56

Rejoy. schreef:
Jazzlyn schreef:Ik hoef mijn zoontje echt niet voor te lezen. Absoluut geen geduld. We praten veel, ik leg veel uit. Maar een boekje lezen? Verder dan halverwege de tweede zin ben ik nog nooit gekomen. Dan is het ´op´. :P

Hij geeft vanzelf wel aan wanneer hij het wil.

het 'beste' is om vanaf dag 1 te beginnen. De taalontwikkeling begint al in de buik, een kind hoort intonatie en emotie, klankverschillen en melodie, pikt woorden op en de regels van de taal, allemaal aspecten van de taal. Maargoed, voorlezen is maar een piepklein deel waarop een kind de taal verwerft. Het grootste deel wordt verworven door te luisteren naar de taal om zich heen, dus ook naar wat jij tegen je partner zegt. Het is het beste om alle aspecten van de taal met elkaar te combineren, dus praten naar je kindje, brabbelen met je kindje, uitleggen wat je doet, wat je ziet en wat er gaat gebeuren, maar ook voorlezen, gedichtjes vertellen of liedjes zingen horen daarbij.

Tja, ik praat volop tegen hem.. Beiden kletskousen. We nemen de dag door, vertel wat we gaan doen/aan het doen zijn. Einde van de dag kletspraatje. Hij luistert erg goed en praat ook al erg goed. We zingen liedjes en hebben lol. Maar stilzitten voor een boek is er gewoon nog niet bij. hij komt nu af en toe zelf met zijn dierenboek aan, dan kijken we samen wat voor dieren erin staan en ik maak de geluiden nerd. Waardoor hij hard moet lachen. Maar 2 minuten en boek dicht Laughing
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  kwak wo 9 nov 2011 - 8:57

het is toch leuk dat je je zoontje voorleest!
ik las D. eerder ook altijd voor, maar nu heeft ze er geen geduld meer voor.
ik begin weer als ze het snapt en dat ze rustig bij me komt zitten.

ik praat wel de hele dag tegen haar, ik vertel alles, ik zeg alles, ik vraag zelfs alles!
ik krijg daar wel eens commentaar op van vreemde als ik in de stad loop.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Susan wo 9 nov 2011 - 9:00

Yrsa heeft ook niet echt geduld om voor te lezen, ze zit altijd aan de bladzijden te trekken. Af en toe lukt het haar wel om een verhaaltje uit te zitten, soms twee. Ze vindt het wel leuker om samen in een prentenboek te bladeren en dingen aan te wijzen en te benoemen. Op die manier leert ze ook snel nieuwe woordjes. Zingen vindt ze ook heel leuk, dan zingt ze altijd hele stukken mee.

Ezra heeft wel iets meer geduld voor voorlezen, dat gebeurt al sinds hij baby is, voordat hij naar bed gaat. Soms, als Ezra en Yrsa samen in bad zijn geweest, dan mag Yrsa wel eens in haar pyjama naar de kamer van Ezra en dan mogen ze samen naar een avondverhaaltje luisteren. Dat vinden ze altijd heel gezellig.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gast wo 9 nov 2011 - 9:01


@ Jazzlyn: Onze dochter heeft nu heel erg veel interesse in boekjes, ze komt om de 10 minuten met een boekje aan zetten bij wijze van, dan gaan we even zitten, komt zij bij me op schoot, bladeren we samen in hoog tempo het boekje door, waarbij ik een poging doe om te vertellen wat er op de pagina's staat, dan is het boekje uit, slaat ze 'm dicht, roept heel hard UIT! en gaat weer met iets anders verder.

Een boekje lezen is hier echt geen rustmoment, het zorgt juist voor een actieve houding van haar. Ze vindt de boekjes waarin bijvoorbeeld zwaaiende of springende kindjes staan ook het leukst, dat doet ze dan na. Dit is natuurlijk ook een vorm van taalontwikkeling!

@ Kwak: wil D ook geen boekjes samen kijken? Toen ze laatst hier was hebben we een hele tijd aandachtig in een glitterboekje gekeken, vond ze volgens mij erg interessant Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voorlezen aan een baby raar? Empty Re: Voorlezen aan een baby raar?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum