Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vanaf wanneer voorlezen?

+5
JD
holaagirl
Rouge
Printje
mauwmauw
9 plaatsers

Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  mauwmauw zo 20 nov 2011 - 7:53

vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met het voorlezen aan je kindje.
En deed je dit dan voor het slapen gaan of tussen door?
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 7:58

Hier is laatst nog een heel topic over geweest, weet alleen de precieze naam niet meer.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Rouge zo 20 nov 2011 - 7:59

Denk dat we sinds zoon bijna 2 was, we standaard iedere avond voor het slapen gaan zijn gaan lezen. Daarvoor was hij niet geinteresseerd of geconcentreerd. Tussendoor boekjes lezen gebeurd ook wel maar sowieso voor het slapen.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  holaagirl zo 20 nov 2011 - 8:02

Van de een op andere dag had hij ineens interesse voor boekjes ( rond 11 maanden ofzo?).
Echt het verhaal lezen wilt hij niet, plaatjes kijken, geluidjes maken en flapjes omslaan is veel leuker. We lezen overdag en hebben ondertussen héél veel boekjes ( wel met harde bladzijdes uiteraard). N wordt vrij druk van/door het lezen dus wij doen het (nog) niet voor het slapen gaan.
Ik zou gewoon eens lekker met V gaan zitten, boekjes pakken en kijken wat hij doet. Bied het regelmatig aan en hij gaat het vanzelf interessant vinden (of niet, haha)!
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 8:04

Zal ook nog even antwoord geven.
Ik lees al vanaf dag 1 aan hem voor (ben dan ook kleuterjuf en dol op lezen). Hij vindt het vanaf kleins af aan al heeerlijk en hij kan er ook goed de rust voor nemen om samen te lezen. Meestal lezen we voor het slapengaan. Je wilt ook niet weten hoeveel boeken ons ventje al heeft Embarassed
Met 2 mnd had hij ook al een abbo op de bieb hahaha en daar komen we vrijwel iedere week.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 8:13

Ik lees voor sinds onze dochter 3 maanden is, dat doen voor het slapen gaan en ook tussendoor op de dag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  JD zo 20 nov 2011 - 8:19

Je kunt idd als voorlezen als je kindje een paar maanden oud is. De kleurtjes,materiaal van t boek...prikkelt toch de zintuigen. Denk dat V het nu ook wel al interessant zou vinden, gewoon kartonnen boekjes waarin je dingen kunt voelen,of met flapjes.
Echt voorlezen en luisteren naar het verhaal zal hij niet doen, dat is pas rond 2,5 ofzo...
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 8:20

JaneDoe schreef:Je kunt idd als voorlezen als je kindje een paar maanden oud is. De kleurtjes,materiaal van t boek...prikkelt toch de zintuigen. Denk dat V het nu ook wel al interessant zou vinden, gewoon kartonnen boekjes waarin je dingen kunt voelen,of met flapjes.
Echt voorlezen en luisteren naar het verhaal zal hij niet doen, dat is pas rond 2,5 ofzo...

Dit kunnen ze al veel eerder, luisteren naar een verhaal maar dat ligt ook deels natuurlijk aan je kindje en aan jezelf. Rustige omgeving etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Sjirafje zo 20 nov 2011 - 8:22

Printje schreef:Hier is laatst nog een heel topic over geweest, weet alleen de precieze naam niet meer.
https://yescafe.actieforum.com/t17262-voorlezen-aan-een-baby-raar nerd
Sjirafje
Sjirafje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 233
Punten : 251
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 8:23

Sjirafje schreef:
Printje schreef:Hier is laatst nog een heel topic over geweest, weet alleen de precieze naam niet meer.
https://yescafe.actieforum.com/t17262-voorlezen-aan-een-baby-raar nerd
Jep die bedoelde ik, dank je wel!
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  JD zo 20 nov 2011 - 8:25

Printje schreef:
JaneDoe schreef:Je kunt idd als voorlezen als je kindje een paar maanden oud is. De kleurtjes,materiaal van t boek...prikkelt toch de zintuigen. Denk dat V het nu ook wel al interessant zou vinden, gewoon kartonnen boekjes waarin je dingen kunt voelen,of met flapjes.
Echt voorlezen en luisteren naar het verhaal zal hij niet doen, dat is pas rond 2,5 ofzo...

Dit kunnen ze al veel eerder, luisteren naar een verhaal maar dat ligt ook deels natuurlijk aan je kindje en aan jezelf. Rustige omgeving etc.

En het verhaal ook echt begrijpen bedoel ik dan...
Tuurlijk boekjes waarin ie dieren of dingen kan benoemen snapt hij,maar de echte voorleesboeken als berenjacht,de mol etc.... Snappen ze naar mijn mening niet voor 2,5. Althans....ik hoef t bij mij op de dreumesgroep niet voor te lezen.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 8:37

JaneDoe schreef:
Printje schreef:
JaneDoe schreef:Je kunt idd als voorlezen als je kindje een paar maanden oud is. De kleurtjes,materiaal van t boek...prikkelt toch de zintuigen. Denk dat V het nu ook wel al interessant zou vinden, gewoon kartonnen boekjes waarin je dingen kunt voelen,of met flapjes.
Echt voorlezen en luisteren naar het verhaal zal hij niet doen, dat is pas rond 2,5 ofzo...

Dit kunnen ze al veel eerder, luisteren naar een verhaal maar dat ligt ook deels natuurlijk aan je kindje en aan jezelf. Rustige omgeving etc.

En het verhaal ook echt begrijpen bedoel ik dan...
Tuurlijk boekjes waarin ie dieren of dingen kan benoemen snapt hij,maar de echte voorleesboeken als berenjacht,de mol etc.... Snappen ze naar mijn mening niet voor 2,5. Althans....ik hoef t bij mij op de dreumesgroep niet voor te lezen.

Tsja echt snappen..dat zal inderdaad ook nog niet..dat vind ik zelfs bij sommige kleuters hahaha dat ze het verhaal nog niet snappen;)
Maar goed das natuurlijk geen reden om niet eerder te gaan voorlezen, voorlezen is zoo ontzettend belangrijk. Ik ben een activiste op voorleesgebied lijkt soms wel hahahaha maar het wordt helaas soms veel en veel te weinig gedaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  JD zo 20 nov 2011 - 10:19

Dat ben ik helemaal met je eens printje; er wordt veel te weinig voorgelezen.
Ik heb op mijn werk de cursus tot voorleescoach gedaan,om ze iedereen enthousiaster te krijgen over voorlezen.
Ik vind het ook zo jammer dat er tegenwoordig zo weinig ouders lid zijn van de bibliotheek, dat is zo ontzettend leuk!
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 10:21

JaneDoe schreef:
Printje schreef:
JaneDoe schreef:Je kunt idd als voorlezen als je kindje een paar maanden oud is. De kleurtjes,materiaal van t boek...prikkelt toch de zintuigen. Denk dat V het nu ook wel al interessant zou vinden, gewoon kartonnen boekjes waarin je dingen kunt voelen,of met flapjes.
Echt voorlezen en luisteren naar het verhaal zal hij niet doen, dat is pas rond 2,5 ofzo...

Dit kunnen ze al veel eerder, luisteren naar een verhaal maar dat ligt ook deels natuurlijk aan je kindje en aan jezelf. Rustige omgeving etc.

En het verhaal ook echt begrijpen bedoel ik dan...
Tuurlijk boekjes waarin ie dieren of dingen kan benoemen snapt hij,maar de echte voorleesboeken als berenjacht,de mol etc.... Snappen ze naar mijn mening niet voor 2,5. Althans....ik hoef t bij mij op de dreumesgroep niet voor te lezen.

je hebt ook wel voorleesboekjes die eenvoudiger te begrijpen zijn. Ik heb een voorleesboek en dat begrijpt m'n dochter prima. Ze heeft alleen het geduld niet om er langer dan 2 pagina's naar te luisteren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Susan zo 20 nov 2011 - 10:30

Wij zijn wel lid van de bibliotheek, maar eerlijk gezegd lees ik veel liever voor uit boeken die van onszelf zijn aangezien je dat eindeloos kan herhalen. We hebben ook wel heel veel boeken, sowieso twee dikke boeken van Kimio, dus heel veel verhalen voor jonge peuters, plus nog heel veel andere boeken, en mijn eigen boeken van toen ik klein was.

Ik ben nu zelf ook bezig om kinderverhalen te schrijven, eens kijken hoe het is om die voor te lezen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Printje zo 20 nov 2011 - 10:52

Susan ik wil zo ook wel voor je voorlezen op school, jouw verhalen.

Cool voorleescoach hoe word je dat.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Susan zo 20 nov 2011 - 10:54

Printje schreef:Susan ik wil zo ook wel voor je voorlezen op school, jouw verhalen.

Cool voorleescoach hoe word je dat.

Oh, lijkt me leuk, ik ben nog niet zo ver, maar als ik wat meer verhalen af heb zal ik eraan denken.

Voorleescoach klinkt inderdaad leuk. Ik zou wel een cursus voorlezen willen volgen of zo, ik heb zelf vaak het gevoel dat ik het voor geen meter kan. Mijn vader kan het echt heel goed, maar die heeft dan ook heel veel ervaring in het onderwijs.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 10:59

Wij zijn al vrij vroeg gaan beginnen met voorlezen. Volgens mij was T. toen pas 2 of 3 maanden. Maar met 10 maanden raakte hij zelf geïnteresseerd in boekjes. En nu lezen wij eigenlijk over de gehele dag voor. Hij kan dan heerlijk tegen ons aan gaan zitten en verwonderlijk zitten luisteren. Ook komt hij zelf met boekjes aanzetten die wij dan moeten voorlezen. Momenteel is zijn bumba boek het grote favoriet (die sleept hij heel de kamer door), maar ook nijntje doet het goed. En bij andere boekjes (zoals bert en ernie) trekt hij heel erg naar de plaatjes toe. Zijn boekjes staan in een kast die hij open mag maken. Dat is altijd weer grote pret als hij dat kastje mag uitladen en is dat kastje is ook echt van hem!

Ik ben dus ook een grote voorstander van voorlezen. Hoe eerder hoe beter!

Voor het slapen gaan doen wij altijd liedjes zingen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  snoezel zo 20 nov 2011 - 18:56

Ik lees al sinds dat ze een week is elke avond voor het slapen een verhaaltje voor. Het hoort bij ons bedritueel. Hoe ouder ze wordt, hoe een andere waarde het heeft voor haar. Was het eerst nog gewoon even samen zijn, het horen van onze stem, het rustig in slaap vallen met papa/mama op de achtergrond en het ritueelstukje, nu gaat het steeds meer ook om het verhaal. Ik lees voor uit het dikke boek van Jip en Janneke, elke avond een verhaal. Na haar tandenpoetsen wijst ze zelf omhoog naar haar boek en zegt "da" en gaat er dan helemaal voor klaar zitten of liggen met haar knuffels... I love you

Ook tussendoor lees ik geregeld voor, dan vooral uit prentenboeken enzo. De tekst is dan veel minder, vooral mooie platen en prenten waar zij dan op kan anticiperen door dingen aan te wijzen die ik vraag of die ik dan benoem. Het is dan veel meer "samen" lezen.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gast zo 20 nov 2011 - 19:10

Al best heel snel, dan bekeken we plaatjes en benoemde ik de dingen die ik zag en de geluiden die ze maken enzv.
Nu heeft hij al aandacht voor korte verhaaltjes vind dat ook erg leuk, hier lezen we een paar boekjes op een dag! Soms kijken we alleen en benoemen we het maar soms lezen we ook verhaaltjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  loesje zo 20 nov 2011 - 20:25

alex vind sinds kort boekjes reuze interesant en komt er zelf ook mee van wil je dit voor lezen Very Happy het zijn wel boekjes waar hij iets moet doen voelen of openklappen ect.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

vanaf wanneer voorlezen? Empty Re: vanaf wanneer voorlezen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum