Basisschool kiezen
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Basisschool kiezen
Over 2 maanden mag N naar de basisschool. Tot nu toe heb ik hem nog nergens ingeschreven. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe hebben jullie de basisschool gekozen? Keken jullie naar de afstand.(huis-school) of hielden jullie rekening mee met waar de vriendjes van je kind heen gaan? N heeft een paar vriendjes op het kdv. Zij gaan allemaal naar de christelijke school. Die school trekt mij niet zo maar daar kent hij wel veel kinderen. Er zit hier ook een openbare basisschool en een montessorischool. Waarom kiezen jullie voor de school waar je kind op zit?
Gast- Gast
Re: Basisschool kiezen
Je moet een school kiezen waar je je prettig bij voelt, nieuwe vriendjes maakt hij toch wel.
Kijk of je je prettig voelt bij het gebouw, bij de mensen die er rondlopen en bij het onderwijs dat er gegeven wordt. Montessori is heel ander onderwijs dan regulier onderwijs.
Motessori gaat erg uit van een zelf corrigerende , vrije leeromgeving. Ze gebruiken veel natuurlijke materialen en alle spelletjes zijn maar geschikt voor 1 leerdoel (dus als je met een spelletje kunt leren optellen, kun je er niet ook nog kleuren mee leren bijv (doordat de blokjes in verschillende kleuren zijn). Past dit bij N?
Kijk verder naar hoe ze met bepaalde dingen omgaan. Welke methodes worden er gebruikt, wat doen ze aan het sociaal emotionele aspect?
Hoe zijn de lestijden (ook niet onbelangrijk).
Wil je hem iets over het christelijke geloof meegeven, en dus voor de christelijke school kiezen, of zou je er alleen voor kiezen vanwege de kindjes?
Op het openbare onderwijs (daar werk ik zelf ook), krijgen de kids eigenlijk van alles wel wat mee.
Er zitten kids van allerlei culturen in de klas, dus er komen ook allerlei feesten aan bod, want er is altijd wel iemand die wat te vieren heeft.
Kijk of je je prettig voelt bij het gebouw, bij de mensen die er rondlopen en bij het onderwijs dat er gegeven wordt. Montessori is heel ander onderwijs dan regulier onderwijs.
Motessori gaat erg uit van een zelf corrigerende , vrije leeromgeving. Ze gebruiken veel natuurlijke materialen en alle spelletjes zijn maar geschikt voor 1 leerdoel (dus als je met een spelletje kunt leren optellen, kun je er niet ook nog kleuren mee leren bijv (doordat de blokjes in verschillende kleuren zijn). Past dit bij N?
Kijk verder naar hoe ze met bepaalde dingen omgaan. Welke methodes worden er gebruikt, wat doen ze aan het sociaal emotionele aspect?
Hoe zijn de lestijden (ook niet onbelangrijk).
Wil je hem iets over het christelijke geloof meegeven, en dus voor de christelijke school kiezen, of zou je er alleen voor kiezen vanwege de kindjes?
Op het openbare onderwijs (daar werk ik zelf ook), krijgen de kids eigenlijk van alles wel wat mee.
Er zitten kids van allerlei culturen in de klas, dus er komen ook allerlei feesten aan bod, want er is altijd wel iemand die wat te vieren heeft.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zou gewoon een gesprek inplannen en op alle 3 de scholen gaan kijken. Vooraf op papier zetten wat je belangrijk vindt voor N. en dat als uitgangspunt gebruiken.
Ik denk dat een goed gevoel bij de school, heel belangrijk is.
Ik denk dat een goed gevoel bij de school, heel belangrijk is.
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Ow, ik weet niet waar je woont.
Maar als je in Amsterdam 2 maanden voor de 4e verjaardag een school gaat zoeken, ben je erg laat!
Dan heb je nog maar weinig keus! Wij zitten bijvoorbeeld dit hele schooljaar al vol!
Maar als je in Amsterdam 2 maanden voor de 4e verjaardag een school gaat zoeken, ben je erg laat!
Dan heb je nog maar weinig keus! Wij zitten bijvoorbeeld dit hele schooljaar al vol!
GeKKiE- Prater
- Aantal berichten : 801
Punten : 840
Wij hebben twee scholen in de buurt bezocht een openbare en een christelijke.
Ik wilde een realistische afspiegeling van de samenleving en een school die in ieder geval de basis van het Christelijke geloof meegaf. Weten wat Kerst, Pasen en Pinksteren is enz.
De Christelijke basisschool had geen realistische afspiegeling van de samenleving. Daarbij was het een school met kweenie hoeveel leerlingen. Elke groep heeft twee klassen. Echt heel groot dus, zeker voor zo'n kleintje van 4 jaar. Daarbij was bijvoorbeeld de bibliotheek best ver rijden en moeten er altijd ouders ingezet worden
De openbare school besteedt ook aandacht aan het Christelijke geloof maar vertelt ook dat er andere geloven zijn. Daarbij kende de directeur alle kindjes bij naam. Alle activiteiten zijn op loopafstand, dus geen onnodige risico's met auto rijden enz.
Uiteindelijk hadden we onderaan de streep een heel goed gevoel over de openbare school en daarvoor gekozen. Een leuk bijkomend voordeel is dat veel kindjes uit de straat er ook heen gaan. Dus straks met halen en brengen genoeg hulptroepen
Ik wilde een realistische afspiegeling van de samenleving en een school die in ieder geval de basis van het Christelijke geloof meegaf. Weten wat Kerst, Pasen en Pinksteren is enz.
De Christelijke basisschool had geen realistische afspiegeling van de samenleving. Daarbij was het een school met kweenie hoeveel leerlingen. Elke groep heeft twee klassen. Echt heel groot dus, zeker voor zo'n kleintje van 4 jaar. Daarbij was bijvoorbeeld de bibliotheek best ver rijden en moeten er altijd ouders ingezet worden
De openbare school besteedt ook aandacht aan het Christelijke geloof maar vertelt ook dat er andere geloven zijn. Daarbij kende de directeur alle kindjes bij naam. Alle activiteiten zijn op loopafstand, dus geen onnodige risico's met auto rijden enz.
Uiteindelijk hadden we onderaan de streep een heel goed gevoel over de openbare school en daarvoor gekozen. Een leuk bijkomend voordeel is dat veel kindjes uit de straat er ook heen gaan. Dus straks met halen en brengen genoeg hulptroepen
Gast- Gast
Waar ik woon zijn helemaal geen wachtlijsten. Anders had ik al veel langer geleden besloten.
Ik zou hem graag op een school doen met een continurooster maar die zitten helemaal aan de andere kant van de stad. Zou dat niet vervelend zijn voor N ? Dan kan hij niet Omaar even bij andere kindjes spelen of zij bij hem.
Volgende week heb ik op alle 3 de scholen een gesprek.
Ik maak me een beetje zorgen over de openbare school. Daar zitten heel veel buitenlandse kinderen die nog geen woord Nederlands spreken als ze voor het eerst naar school gaan. Zou dat heel veel uit maken qua aandacht?
Ik zou hem graag op een school doen met een continurooster maar die zitten helemaal aan de andere kant van de stad. Zou dat niet vervelend zijn voor N ? Dan kan hij niet Omaar even bij andere kindjes spelen of zij bij hem.
Ik maak me een beetje zorgen over de openbare school. Daar zitten heel veel buitenlandse kinderen die nog geen woord Nederlands spreken als ze voor het eerst naar school gaan. Zou dat heel veel uit maken qua aandacht?
Gast- Gast
Ik dacht ook... 2 maanden, 2 jaar bedoelt ze zeker?
Waar ik woon moet je ze bijna al met 1 jaar inschrijven als je echt keuze wilt hebben...
Succes met het maken van de keuze!
Waar ik woon moet je ze bijna al met 1 jaar inschrijven als je echt keuze wilt hebben...
Succes met het maken van de keuze!
Bluestar- Prater
- Aantal berichten : 601
Punten : 700
Registratiedatum : 11-04-12
yvonne schreef:Waar ik woon zijn helemaal geen wachtlijsten. Anders had ik al veel langer geleden besloten.
Dat zou ik niet doen, dat betekent ook dat hij waarschijnlijk nooit zelfstandig naar school kan gaan, omdat de school gewoon te ver weg is.
Plus dat er waarschijnlijk in de buurt niemand is die naar die school gaat, dus dat hij ook in de straat/wijk niet veel bekende kindjes zal hebben.
Ik krijg ook regelmatig kindjes binnen die geen woord NL spreken, bij ons maakt het niet veel verschil in aandacht. We hebben een onderwijsassistent die veel met ze oefent, we hebben stagiaires die ingezet kunnen worden, ik doe zelf regelmatig werkjes/spelletjes met ze. Zowel met de kids die goed NL spreken, als met de kids die dat niet doen.
Ik denk eerder dat je moet kijken naar de grootte van de klassen. Ik heb 29 kleuters, en dat is best veel!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Soortgelijke onderwerpen
» Basisschool kiezen.
» kiezen basisschool
» Basisschool uitzoeken
» basisschool dilemma
» Rondleiding basisschool
» kiezen basisschool
» Basisschool uitzoeken