Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd)

+9
LotteK
Bruintje Beer
Flip Fluitketel
Darius
Teddyaapje
Spring
Filoria
Liadan
Nana
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd) Empty Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd)

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 8:19

Hoi meiden,

Even behoefte aan tips, adviezen en raad.

Ik moest vandaag naar het cb met mijn dochtertje voor de 6 maanden controle. Nu bleek dat ze van 4 tot 6 maanden maar 200 gram is gegroeid. Ze groeide hiervoor juist heel snel. Ze krijgt alleen borstvoeding en heeft nog geen bijvoeding gehad (vandaag mee begonnen). Na een voeding is ze tevreden, laat er 4 uur tussen en zit op 4 à 5 voedingen per dag.

Kan het zijn dat mijn borstvoeding opeens veel minder voeding bevat?

Ze is heel beweeglijk, zou ze daarom veel verbranden?

Ik voel me best wel schuldig omdat ze opeens zo slecht aankomt van mijn melk, alsof ik haar tekort doe. Ik twijfel nu heel erg om bv af te bouwen en fv te gaan geven.

Wie kan mij helpen?
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd) Empty Re: Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd)

Bericht  Liadan di 4 okt 2011 - 8:22

Het is wel normaal dat de groei wat minder snel gaat vanaf 4 maanden bij borstvoeding.
Je kan haar lengte en gewicht even invullen op de borstvoedingscurve op borstvoeding.com en kijken of haar lijntje daarop ook afbuigt.

Ik vind 4 voedingen op een dag trouwens wel weinig.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd) Empty Re: Weinig aangekomen op bv (4 tot 6 mnd)

Bericht  Filoria di 4 okt 2011 - 8:26

Jouw vragen lijken met typisch vragen voor het CB, en daar kom je net vandaan lees ik? Wat zeiden ze er daar dan over?

Volgens mij is het heel normaal dat kinderen afvallen zodra ze actiever worden met rollen, kruipen etc.

Verder begrijp ik dat je nu gaat beginnen met bijvoeden. Als je dat echt als extraatje geeft, dus niet als vervanging voor een voeding, dan gaat ze daar ook wel van aankomen denk ik smile

Ik zou me pas echt druk gaan maken als ze er dun en bleekjes uit gaat zien en slap of ziekjes overkomt.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gast di 4 okt 2011 - 8:29

ik zou bij dit soort vragen eerder een lactatiekundige inschakelen of bellen met LLL ofzo. Op het cb weten ze over het algemeen niet zo bijster veel over bv.

en ik zou de groeicurve op bv.com ook even invullen. En ik begreep dat ze nu bij één meting maar matig is aangekomen? Dan zou ik me sowieso nog geen zorgen maken, wie weet is het de komende maand wel weer helemaal bij getrokken, of er is de vorige keer een meetfout gemaakt (volle blaas en maag bijvoorbeeld).

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 4 okt 2011 - 8:45

Ik geloof dat het CB in mijn stad echt een uitzondering is, want ik lees op internet altijd alleen maar dat het CB een soort babypolitie is waar ze je ondervragen en weer wegsturen.

Terwijl ik daar altijd terechtkon / kan met allerlei vragen, ook over borstvoeding. Ze wisten me meestal heel goed te informeren en gerust te stellen. Zo hoort dat toch ook?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Spring di 4 okt 2011 - 8:59

Ik gaf tot zes maanden ook volledige bv en mijn dochter is helemaal niets aangekomen in de 4e tot de 6e maand. Vanaf zes maanden ben ik veel meer flesvoedingen gaan geven en bijvoeding. Toen is ze in een week 2cm en 700gram gegroeid...

Naar mijn idee had ze dus echt niet meer genoeg aan de borstvoeding.

Ook had ze vanaf de zes maanden ineens veel vollere luiers.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959

Bericht  Teddyaapje di 4 okt 2011 - 9:16

Wat zeiden ze er op het cb over? Ik zou niet overstappen op kv, vooral omdat ze verder gewoon gezond en vrolijk is. Kan t zijn dat ze de vorige keer net een voeding had gehad en deze keer niet? Als ze 200cc per voeding drinkt kan dat een verschil zijn van 400gram.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 9:16

Filoria schreef:Jouw vragen lijken met typisch vragen voor het CB, en daar kom je net vandaan lees ik? Wat zeiden ze er daar dan over?

Ze vonden het wel zorgelijk en wilde dat ik over twee maanden een keer extra langs kom om te wegen. Toen ik vertelde dat ik bijvoeding ging geven via Rapley adviseerde ze mij om daarna het eten wat nog over was toch even te prakken en dan op een lepeltje aan te bieden.

Haar cijfers tot nu toe zijn als volgt:

Geboorte: 53 cm, 3690 gram
1 maand: 57 cm, 5120 gram
2 maanden: 62 cm, 6320 gram
3 maanden: 66 cm, 7300 gram
4 maanden: 68 cm, 7900 gram
6 maanden: 71 cm, 8100 gram
Nana
Nana
Prater
Prater

Bericht  Darius di 4 okt 2011 - 9:22

Ik zou het invullen in de groeicurve op bv.com. Als ik de reactie van het cb interpreteer, hoef je je niet zoveel zorgen te maken, anders was je wel naar de kinderarts gestuurd of had je eerder terug moeten komen om te wegen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Flip Fluitketel di 4 okt 2011 - 9:22

Nana schreef:

Hmmmm mijn dochtertje is op dit moment 100gram zwaarder en 1cm langer. En dit was met 11 maanden bij haar gemeten.

Maar ik zou het nog even afwachten tot de volgende afspraak op het CB en dan evt aankijken hoe en wat. Voorlopig zou ik het gewoon BV blijven geven zeker als het z'on vrolijk meisje is. Ga je binnenkort met bijvoeding starten?

Verder zou ik inderdaad een grafiek bijhouden.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Bruintje Beer di 4 okt 2011 - 9:27

Flip Fluitketel schreef:
Nana schreef:

Hmmmm mijn dochtertje is op dit moment 100gram zwaarder en 1cm langer. En dit was met 11 maanden bij haar gemeten.

Maar ik zou het nog even afwachten tot de volgende afspraak op het CB en dan evt aankijken hoe en wat. Voorlopig zou ik het gewoon BV blijven geven zeker als het z'on vrolijk meisje is. Ga je binnenkort met bijvoeding starten?
+ 1
Mijn dochter kwam ook altijd weinig aan rond die periode.
Zij woog met 6maanden 6315 gram
Ik zou doen wat je hart je ingeeft.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  LotteK di 4 okt 2011 - 9:36

Ook mijn zoon kwam weinig aan met bv vanaf 4,5 maanden. Ik zag er niet direct de ernst van in, maar ging wel vaker wegen bij het cb. Met 5,5 maand moest ik bij de kinderarts zijn voor zijn verborgen reflux. Maar zij vond het veel zorgwekkender dat hij in anderhalve maand, maar 200 gram was aangekomen. Naar haar verhaal was ik best geschrokken. Zij vond dat ik of moest kolven en hiermee moest bijvoeden of met flesvoeding moest bijvoeden, na elke borstvoeding. Kloven lukte niet, dus uiteindelijk ben ik met flesvoeding gaan bijvoeden. Dit ging 4 dagen moeilijk, maar daarna dronk hij erg veel nog na de borstvoeding. Hij kwam toen in 2 weken tijd 700 gram aan. Alle klachten die ik aan zijn terugkerende reflux hing, verdwenen als sneeuw voor de zon. Hij had dus gewoon honger. Achteraf heb ik spijt dat ik met flesvoeding ben begonnen, dit was natuurlijk helemaal funest voor mijn productie. Een volgende keer zou ik eerst met een lactatiedeskundige gaan kijken om uit te zoeken of hij verkeerd aanhapte of dat zij een manier had om mijn productie op te krikken. Hij dronk toen gemiddeld om de 2 uur, 's nacht zat hij vaak 3/4 uur tussen.
Mijn dochter heeft tot 15 maanden borstvoeding gehad en dat ging vrijwel vlekkenloos, snap daarom nog steeds niet goed waar het is misgegaan. Hij krijgt nu nog 's ochtends en 's avonds bv en soms tussendoor om te troosten.

Als ik jou was zou ik niet direct met fv beginnen, maar idd een lactatiedeskundige inschakelen en misschien over 2 weken nog eens wegen. Ik moest toen elke week komen, eerst op cb, later bij de kinderarts.
Succes!
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 252

Bericht  LotteK di 4 okt 2011 - 9:43

De kinderarts zei trouwens dat als zij arts was op het cb, ze J. eerder had doorgestuurd op basis van zijn gewicht. Nu kwamen we er voor zijn verborgen reflux (dacht ik).
Niet direct omdat er iets ernstigs zou zijn, maar volgens haar zijn er 3 oorzaken waarom baby's niet aankomen. 1: ze krijgen te weinig binnen 2: wat ze binnen krijgen, spugen of poepen (diarree) ze meteen weer uit. 3: wat ze binnenkrijgen nemen ze niet goed op en dan moeten ze dus uitzoeken hoe dat komt. En volgens haar was het zaak om snel te weten hoe het kwam.

Ik kan morgen zijn lijstje er wel eens bij Alken. Gewichten die ik nu typ zijn uit mijn hoofd.

Hebben jullie op het trouwens een weeguurtje elke week? Geen idee of dat standaard is?
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 9:50

LotteK schreef:De kinderarts zei trouwens dat als zij arts was op het cb, ze J. eerder had doorgestuurd op basis van zijn gewicht. Nu kwamen we er voor zijn verborgen reflux (dacht ik).
Niet direct omdat er iets ernstigs zou zijn, maar volgens haar zijn er 3 oorzaken waarom baby's niet aankomen. 1: ze krijgen te weinig binnen 2: wat ze binnen krijgen, spugen of poepen (diarree) ze meteen weer uit. 3: wat ze binnenkrijgen nemen ze niet goed op en dan moeten ze dus uitzoeken hoe dat komt. En volgens haar was het zaak om snel te weten hoe het kwam.

Ik kan morgen zijn lijstje er wel eens bij Alken. Gewichten die ik nu typ zijn uit mijn hoofd.

Hebben jullie op het trouwens een weeguurtje elke week? Geen idee of dat standaard is?

Ja hier is ook een wekelijkse weeginloop. Wil alleen niet iedere week gaan omdat ik me er dan teveel op focus. Vind het zo vreemd dat ze eerst wel goed groeide en nu niet. Was dat bij J. ook zo?

Hier zijn de grafieken van mijn dochtertje (hoop dat ze te zien zijn want de site is natuurlijk persoonlijk):

Laatst aangepast door Nana op wo 5 okt 2011 - 1:44; in totaal 1 keer bewerkt
Nana
Nana
Prater
Prater

Bericht  Gast di 4 okt 2011 - 10:30

Ik heb de rest van de antwoorden nog niet gelezen, maar ik herken het wel. Ik heb dit bij beide kinderen gehad, zelfs bij de oudste die toen al flesvoeding kreeg. De 2e kreeg 16 maanden bv, en bij hem zat er tussen de 4 en 6 maanden (toevallig) ook nog geen 200 gram groei in.
Ik hoefde daar toen niks mee te doen verder, kreeg ook niet het advies om flesvoeding te geven ofzo.

Ik mag morgen met de meiden, en ik ben zeeeer benieuwd. Ik ben sinds deze week begonnen met fruit en groente. Ik zit nog zeker op 7 voedingen per dag, buiten de bijvoeding dus. En dat zal ook nog wel even zo blijven denk ik, ik had dat bij de 2e ook, pas toen hij goed zijn fruit en groente at, bouwde hij zelf af. Hier hebben ze er ook echt behoefte aan.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 4 okt 2011 - 10:35

Ik vind dat ze een goed gewicht heeft hoor! Mijn zoontje was 8 pond met de geboorte, en met 6 maanden 6720 gr. met volledige bv, en ik heb werkelijk waar nooit gehoord dat ze zich daar zorgen over maakten oid. Ik moest op een gegeven moment wel boter aan de groente toevoegen bijv. maar verder niks bijzonders gehoord eigenlijk. Hij groeit gewoon prima volgens zijn eigen lijn.
Nu is hij nog steeds aan de lichte kant, staat niet echt in verhouding met zijn lengte, maar het is een super slechte eter sinds hij 1 jaar is.

Gast
Gast

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 10:42

_MamaRosa_ schreef:Ik heb de rest van de antwoorden nog niet gelezen, maar ik herken het wel. Ik heb dit bij beide kinderen gehad, zelfs bij de oudste die toen al flesvoeding kreeg. De 2e kreeg 16 maanden bv, en bij hem zat er tussen de 4 en 6 maanden (toevallig) ook nog geen 200 gram groei in.
Ik hoefde daar toen niks mee te doen verder, kreeg ook niet het advies om flesvoeding te geven ofzo.

Ik mag morgen met de meiden, en ik ben zeeeer benieuwd. Ik ben sinds deze week begonnen met fruit en groente. Ik zit nog zeker op 7 voedingen per dag, buiten de bijvoeding dus. En dat zal ook nog wel even zo blijven denk ik, ik had dat bij de 2e ook, pas toen hij goed zijn fruit en groente at, bouwde hij zelf af. Hier hebben ze er ook echt behoefte aan.

Fijn om een zelfde ervaring te horen waar het gewoon goed mee is gegaan!

Ben benieuwd naar de cijfers van jouw meiden aangezien al onze meiden van 4 april zijn! Gek he alweer een halfjaar?
Nana
Nana
Prater
Prater

Bericht  Gast di 4 okt 2011 - 11:05

Nana schreef:!\

Ben benieuwd naar de cijfers van jouw meiden aangezien al onze meiden van 4 april zijn! Gek he alweer een halfjaar?

Ja joh, het gaat echt te snel hoor! Maar het wordt wel weer steeds leuker, cliché!
Ik zal als ik er aan denk morgen hier even laten weten wat de stand is! Laatste keer waren ze bijna en net 6 kilo, dus ben benieuwd!

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje di 4 okt 2011 - 19:40

LotteK schreef:Ook mijn zoon kwam weinig aan met bv vanaf 4,5 maanden. Ik zag er niet direct de ernst van in, maar ging wel vaker wegen bij het cb. Met 5,5 maand moest ik bij de kinderarts zijn voor zijn verborgen reflux. Maar zij vond het veel zorgwekkender dat hij in anderhalve maand, maar 200 gram was aangekomen. Naar haar verhaal was ik best geschrokken. Zij vond dat ik of moest kolven en hiermee moest bijvoeden of met flesvoeding moest bijvoeden, na elke borstvoeding. Kloven lukte niet, dus uiteindelijk ben ik met flesvoeding gaan bijvoeden. Dit ging 4 dagen moeilijk, maar daarna dronk hij erg veel nog na de borstvoeding. Hij kwam toen in 2 weken tijd 700 gram aan. Alle klachten die ik aan zijn terugkerende reflux hing, verdwenen als sneeuw voor de zon. Hij had dus gewoon honger. Achteraf heb ik spijt dat ik met flesvoeding ben begonnen, dit was natuurlijk helemaal funest voor mijn productie. Een volgende keer zou ik eerst met een lactatiedeskundige gaan kijken om uit te zoeken of hij verkeerd aanhapte of dat zij een manier had om mijn productie op te krikken. Hij dronk toen gemiddeld om de 2 uur, 's nacht zat hij vaak 3/4 uur tussen.
Mijn dochter heeft tot 15 maanden borstvoeding gehad en dat ging vrijwel vlekkenloos, snap daarom nog steeds niet goed waar het is misgegaan. Hij krijgt nu nog 's ochtends en 's avonds bv en soms tussendoor om te troosten.

Als ik jou was zou ik niet direct met fv beginnen, maar idd een lactatiedeskundige inschakelen en misschien over 2 weken nog eens wegen. Ik moest toen elke week komen, eerst op cb, later bij de kinderarts.
Succes!

Wat jammer dat jullie er pas zo laat achter zijn gekomen, maar ik denk dat iedere andere moeder hier aan zou denken (dat t reflux was).

Bij TO is dit eigenlijk niet van toepassing want haar kindje is verder helemaal tevreden, vrolijk en gezond. Ik vraag me echt af of t misschien een 'weegfout' is geweest of dat met 4 maanden net een voeding binnen was en ze niet geplast had, en met de 6 maanden de voeding erna is gegeven en ervoor geplast is...dat kan een behoorlijk verschil maken! Misschien kun je net voordat je de volgende keer gaat wegen een voeding geven? En als je wilt weten wat ze binnen krijgt per voeding zou je misschien voor een weekje een weegschaal kunnen huren en haar voor en na de voeding even wegen.

Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Darius di 4 okt 2011 - 20:01

Teddyaapje schreef:
LotteK schreef:Ook mijn zoon kwam weinig aan met bv vanaf 4,5 maanden. Ik zag er niet direct de ernst van in, maar ging wel vaker wegen bij het cb. Met 5,5 maand moest ik bij de kinderarts zijn voor zijn verborgen reflux. Maar zij vond het veel zorgwekkender dat hij in anderhalve maand, maar 200 gram was aangekomen. Naar haar verhaal was ik best geschrokken. Zij vond dat ik of moest kolven en hiermee moest bijvoeden of met flesvoeding moest bijvoeden, na elke borstvoeding. Kloven lukte niet, dus uiteindelijk ben ik met flesvoeding gaan bijvoeden. Dit ging 4 dagen moeilijk, maar daarna dronk hij erg veel nog na de borstvoeding. Hij kwam toen in 2 weken tijd 700 gram aan. Alle klachten die ik aan zijn terugkerende reflux hing, verdwenen als sneeuw voor de zon. Hij had dus gewoon honger. Achteraf heb ik spijt dat ik met flesvoeding ben begonnen, dit was natuurlijk helemaal funest voor mijn productie. Een volgende keer zou ik eerst met een lactatiedeskundige gaan kijken om uit te zoeken of hij verkeerd aanhapte of dat zij een manier had om mijn productie op te krikken. Hij dronk toen gemiddeld om de 2 uur, 's nacht zat hij vaak 3/4 uur tussen.

Succes!

Wat jammer dat jullie er pas zo laat achter zijn gekomen, maar ik denk dat iedere andere moeder hier aan zou denken (dat t reflux was).

Bij TO is dit eigenlijk niet van toepassing want haar kindje is verder helemaal tevreden, vrolijk en gezond. Ik vraag me echt af of t misschien een 'weegfout' is geweest of dat met 4 maanden net een voeding binnen was en ze niet geplast had, en met de 6 maanden de voeding erna is gegeven en ervoor geplast is...dat kan een behoorlijk verschil maken! Misschien kun je net voordat je de volgende keer gaat wegen een voeding geven? En als je wilt weten wat ze binnen krijgt per voeding zou je misschien voor een weekje een weegschaal kunnen huren en haar voor en na de voeding even wegen.

TO geeft aan dat dit geen optie is, ze wil liever ook niet naar de wekelijkse weegmomenten op het CB, omdat ze zich anders te veel gaat focussen.

Nana, ik wil je toch nog even wijzen op borstvoeding.com, daar staat een artikel over langzame gewichtstoename na vier maanden. Ik kan trouwens jouw grafiekje niet zien, jammer!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  LotteK di 4 okt 2011 - 20:44

Teddyaapje schreef:

Succes!

O nee ik wil ook helemaal niet zeggen dat het verhaal van de TO hetzelfde is, helemaal niet zelfs, want haar dochter is inderdaad wel tevreden. Het was meer om te zeggen dat er bij mij zoon dus wel iets was, toen hij niet aankwam, maar dat hij zich ook niet tevreden gedroeg. Dus dat als haar dochter tevreden is, ik dus niet meteen naar flesvoeding zou overstappen. Zat gisteren op mijn Ipad te typen en dat werkt iets minder makkelijk als op de laptop, dus heb mijn verhaal niet goed kunnen nalezen. Als dat niet duidelijk is geweest sorry. Was niet mijn bedoeling om haar hierdoor bezorgd te maken.
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 22:31

Hoi meiden!

Wat lief dat jullie zo meedenken!

Ik ga deze week groenten en fruit geven en blijf gewoon bv geven. Volgende week ga ik dan kijken of ze al wat is gegroeid en hoeveel. Voor nu probeer ik niet te veel te piekeren en af te wachten tot het volgende weeguurtje.

Nana
Nana
Prater
Prater

Bericht  Nana di 4 okt 2011 - 22:32

Jammer trouwens dat jullie de grafiek niet kunnen zien. Ik zal vanmiddag even proberen een print screen te maken en die te plaatsen.
Nana
Nana
Prater
Prater

Bericht  Darius di 4 okt 2011 - 22:36

Nana schreef:Jammer trouwens dat jullie de grafiek niet kunnen zien. Ik zal vanmiddag even proberen een print screen te maken en die te plaatsen.

Ik hoop dat het lukt, ik ben erg benieuwd namelijk!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 4 okt 2011 - 22:53

Ik ben net geweest, en hier gaf de arts aan, maar dat wist ik ook al wel, dat ze rond deze leeftijd vaak een dip krijgen, en je merkt dat ze met 6 maanden toch meer calorieen gaan nodig hebben, dus groente en fruit bijv.

Hier wegen ze nu 6540 (was 5920) en 63 cm, en de ander 6365 (was 5770) en 63 cm.

Hier hebben ze het dus redelijk gedaan. Ze zijn wat kleiner dan gemiddeld, maar ze waren natuurlijk ook wat lichter bij de geboorte, en ze staan met gewicht en lengte keurig in verhouding. Mijn zoontje woog met 6 maandne het zelfde ruim 6,5 kilo, maar die was 69 cm, dus een spriet. Ik kan ook echt wel zien dat de meiden lekkere spekjes hebben, dat ken ik niet, haha! Scheelt dus echt een heel eind dat ze ook wat kleiner zijn qua lengte.

Ik mocht ook al beginnen met een broodkorst en yoghurt na de groente, ook omdat ze nog steeds bv krijgen, en geen flesvoeding. Maar ik wacht wel eerst tot ze hun fruit en groente goed leren eten.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: