Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

+14
Fearie
Flower_L
PapillonRose
loesje
Bruintje Beer
Annie24
Darius
ekjir@M
Tania
Liadan
SarahKey
Mamsie
Printje
Dominoo
18 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Dominoo di 27 sep 2011 - 10:15

Misschien een vreemde vraag maar kan het nergens vinden en ben me eigen er een beetje aan in het verdiepen.
Wat kost een baby gemiddeld per maand het eerste jaar? Wat ben je gemiddeld per maand kwijt aan luiers? Hoe snel is het uit de kleertjes?
Wat voor kosten heb je nog meer? Moet je betalen voor het consultatiebureau of zit dat bij je zorgverzekering in?
En wat kan je allemaal terugvragen?
Heeft iemand ongeveer een schatting? Als je normaal leeft?
Dominoo
Dominoo
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 34
Punten : 66
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Printje di 27 sep 2011 - 10:18

Pfff ik weet het niet meer precies.

kleertjes bijv kun je net zo duur maken als je wilt natuurlijk. Je kunt leuke kleertjes kopen bij de Hema of gaan voor merkkleding.
Wij gaven flesvoeding en deden ongeveer een week met een pak. Wij hadden nutrilon omneo en die was 11 euro ongeveer?
Luiers had/heb ik vd Kruidvat en die zijn prima. In het begin gebruik je wel meer luiers, na iedere voeding maar als ze wat groter worden wordt het wel ietsje minder. Ik koop een groot pak Kruidvat luiers en doe er een kleine maand mee geloof ik.

Consultatiebureau is gratis en ook word je kindje gratis bijgeschreven bij je zorgverzekering. Je moet wel zelf zorgen dat hij/zij wordt ingeschreven bij de dela ofzo.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Mamsie di 27 sep 2011 - 10:22

Dat ligt eecht heel erg aan jezelf. Geen je Bv dan kost het je al geen poedermelk. Ga je fruit en groente vers maken en porties invriezen dan kost je dat ook minder dan elke dag 2 potjes vanaf 6 maanden.
Zelf koop ik 1 x in de 2 weken ongeveer een pak luiers van de kruidvat van 8 euro.
Kleertjes is ook erg persoonlijk natuurlijk.

Ik zelf vind een baby niet veel kosten per maand.


Laatst aangepast door Mamsie op di 27 sep 2011 - 10:23; in totaal 1 keer bewerkt
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 10:22

Luiers, billendoekjes en voeding kon ik het eerste jaar van de kinderbijslag doen door goed op aanbiedingen te letten (60 euro in de maand).

Kledingmaten gaan het eerste jaar erg snel, mijn dochter was vier of vijf maten verder tegen de tijd dat ze één was. Maar ook hier kun je budget shoppen als je wilt bijvoorbeeld bij de Wibra.

Ik zou zeggen, naast de kinderbijslag en zonder kinderopvang zou je met 100 euro per maand echt klaar moeten kunnen zijn het eerste jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Mamsie di 27 sep 2011 - 10:24

ja 100 euro wanneer je flesvoeding geeft dan want met bv zou ik niet weten hoe ik aan 100 euro elke maand zou komen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 10:29

Een pak luiers van het Kruidvat waar er 80 inzitten kost 13 euro. In het begin heeft je baby meer luiers nodig dan na een aantal maanden. In het begin ongeveer 6 a 7 en later 5 a 4. En meestal gebruik je 1 pak billendoekjes in de week in het begin. Daarnaast heeft je baby natuurlijk eten nodig. Gemiddeld doe je met een pot Nutrilon standaard (11 euro) een week en in het begin iets korter. Later als hij naast melk iets anders mag hebben en je gebruikt alleen maar potjes kost dat ongeveer 1 euro per potje en hij heeft er 2 nodig (groente en fruit) daarnaat ook 1 pak liga's of andere koekjes/tussendoortje. Dus met ongeveer 6 maanden zit je gemiddeld op zo'n 20-25 euro per week voor voeding en luiers

Kleding gaat de ene keer iets sneller als de andere keer. S. heeft bijv. heel kort in maat 62 gezeten maar weer heel lang in maat 68. Nu heeft hij sinds 2 weken maat 80 van kleding en hij is nu 14 maanden. Kleding kan je natuurlijk zo duur of goedkoop mogelijk aanschaffen hoe je wil. Ik koop vaak voor S. spijkerbroekjes en truitjes bij de Hema en ben gemiddels zo'n 18 euro kwijt per setje (sokken en rompertjes zitten er dan niet bij)

Je krijg eigenlijk niks terug (behalve als je speciale voeding nodig hebt, die krijg je geloof ik terug van de verzekering). Wel krijg je 4x (?) per jaar kinderbijslag (194 euro per keer)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 10:31

Mamsie schreef:ja 100 euro wanneer je flesvoeding geeft dan want met bv zou ik niet weten hoe ik aan 100 euro elke maand zou komen.

Dat ging er bij mij door aan koekjes en chocola, haha! Ik had echt constant trek toen ik borstvoeding gaf, maar dat hoor ik inderdaad nooit van anderen. Die 100 euro lijkt me inderdaad ook een erg ruim budget voor het eerste jaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  SarahKey di 27 sep 2011 - 18:36

wij hebben ook 100 euro gerekend per maand. Is ruim, maar beter te ruim dan te kort komen. In eerste instantie alleen voor luiers en verzorginsproducten (wil proberen om zelf borstvoeding te geven).
Zijn die 100 euro echt te ruim gaat daar de kleding bij of gaan we het bedrag wat we overhouden sparen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Liadan di 27 sep 2011 - 18:36

Wij zijn niet zoveel per maand kwijt aan geld voor Kian. Ongeveer een pak luiers per week, dat komt op ongeveer 35 euro per maand, luierdoekjes nog 10 euro erbij. Kleertjes hebben we genoeg gehad voor het hele jaar.
Ik geef borstvoeding dus dat kost me niks. Kinderdagverblijf gaat hij niet naartoe, zorgverzekering is gratis.
We gaan wel weer meer betalen aan gas/water/licht, maar hoeveel dat precies zal zijn weet ik pas over een half jaar.
Ik denk dat we voor hem per maand max. 70 euro kwijt zijn.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Tania di 27 sep 2011 - 18:54

Wij waren de eerste maanden ongeveer kwijt:
Luiers en doekjes 40 euro
Flesvoeding 60 euro (borstvoeding kwam niet op gang en we gebruikten Omneo voeding i.v.m. krampjes, andere voeding maakte het alleen maar erger)
Kleding was erg wisselend, in 1 jaar zijn we van maat 50 naar maat 80 gegaan. Vanaf maat 74 gaat het groeien hier wat minder snel en doet hij dus langer met z'n kleertjes.
Gastouder is rond de 120 euro per maand maar dat ligt natuurlijk maar net aan hoeveel uur je nodig hebt en hoeveel je terug krijgt van de belasting.

Dan nog de overige dingen, flesjes, slaapzakken, speentjes, slabbetjes enz. Daar waren we denk ik gemiddeld 20 euro per maand aan kwijt.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  SarahKey di 27 sep 2011 - 19:02

kinderopvang tel ik niet mee met die 100 euro. Dat hebben we nu meegeteld met de vaste lasten.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  ekjir@M di 27 sep 2011 - 19:19

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Als je flesvoeding geeft kan je Nutrilon halen voor 10 euro per pak of je kan Kruidvat eigen merk halen voor 6 euro per pak, wij deden hier ongeveer een week met een pak. J. heeft tot 10 maanden Nutriton door z´n voeding gehad, dit koste bij de drogist 6,50 per pakje en bij het Kruidvat 4,89 per pakje. Eens in de 2 weken naar het Kruidvat scheelde mij dus al 6 euro per week.

De luiers haal ik altijd van pampers in de aanbieding. Meestal wacht ik de aanbiedingen van de Makro of Sligro af, ik heb laatst maar 6,29 incl btw betaald voor een pak pampers maar het duurt wel weer even voordat er weer zo´n aanbieding is denk ik.

J. heeft wel vaak potjes voeding gehad. Dat kostte zo 2 euro per dag. Bij de volgende doe ik dat ook niet meer omdat ik dan toch al moet koken voor J.

Kleertjes haal ik vaak van de Hema. Toen J. geboren was heb ik zoveel bonnen gehad van de Hema dat ik tot 9 maanden z´n kleertjes daar kon halen. Ook heb ik veel kleertjes gekregen van de buurvrouw.

Kinderopvang zijn wij voor 1 dag per week 88 euro per maand voor kwijt en 2 dagen per week past m´n moeder op.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 19:59

Ik ben wel veel meer kwijt aan boodschappen. Nu heb ik 16 weken verlof en 3 weken vakantie. Dus ben hele dagen thuis terwijl ik voorheen 40 uur per week werkte. Dat zijn meer boodschappen en meer energiekosten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Darius di 27 sep 2011 - 20:35

Zijn jullie nou echt zoveel meer gaan betalen voor gas/water/licht? Hier eigenlijk niet. Nu hebben we geen gasaansluiting, maar we hebben alles elektrisch, maar we betalen zeker niet meer eigenlijk.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Annie24 di 27 sep 2011 - 20:48

Darius schreef:Zijn jullie nou echt zoveel meer gaan betalen voor gas/water/licht? Hier eigenlijk niet. Nu hebben we geen gasaansluiting, maar we hebben alles elektrisch, maar we betalen zeker niet meer eigenlijk.

Ik heb toevallig gister mijn afrekening van Eneco gehad. Ik heb 150 euro meer betaald dan in 2009/2010. Y. is geboren op 28 januari, maar omdat het de 1e paar weken erg koud was en hij erg klein was stond de verwarming dag én nacht meestal op 23 graden (en zaten papa en mama bij wijze van in een korte broek en t-shirt :P ) Qua verbruik zat ik er niet veel boven, maar de prijzen zijn natuurlijk omhoog gegaan, dus daar komt die 150 euro denk ik vandaan.
Ook de waterafrekening gehad en daar moest ik 4 euro bijbetalen. Ook daar ongeveer net zoiets verbruikt als in 2009/2010. Y. gaan dan ook maar 2x per week in bad (gevoelig huidje) en verder wassen we met een washandje.
Valt op zich wel mee dus, want ik had een veel hoger verbruik verwacht.

Wbt andere kosten kan je het idd zo duur maken als je zelf wil. Desnoods koop je kleding van marktplaats (staan vaak ook mooie dingen op) Wibra/Zeeman heeft ook best leuke dingen hangen, al vind ik dat altijd best breed vallen, dus als je een smal kindje hebt zal dat misschien wat minder 'mooi' staan, maar dan is het nog maar de vraag of dat je dat een pré vindt.
Wij hadden eerst voeding van kruidvat tegen krampjes: 9 euro per pak. Met 1 pak haalden we net geen week, maar ook dat ligt er weer aan hoeveel flessen je kindje krijgt, want nu doen we er wel een week mee en hij krijgt inmiddels de standaardvoeding, deze is 6 euro per pak.
Luiers hebben we nog héél veel pampers, maar we hebben ook Kruidvat staan. Ook al heb je nog geen luiers nodig kan je die wel vast kopen als er een aanbieding is. Vaak mag je ze omruilen voor een andere maat als het pak nog dicht is. (hier iig bij de Etos en Kruidvat wel)

Conclusie: het meeste kan je dus zo duur maken als je zelf wilt.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Bruintje Beer di 27 sep 2011 - 20:49

Darius schreef:Zijn jullie nou echt zoveel meer gaan betalen voor gas/water/licht? Hier eigenlijk niet. Nu hebben we geen gasaansluiting, maar we hebben alles elektrisch, maar we betalen zeker niet meer eigenlijk.
Hier valt dat ook ontzettend mee.
Water betalen we wel wat meer maar dat komt ook dat we elke dag douchen of in bad gaan.Soms wel 2x in de week en natuulijk meer de wasmachine aanstaat.

Ik geef borstvoeding is dus gratis. Hij gebruikt luiers van de kruitvat maat 2 waar wolgens mij in zo'n pak van 13 euro 86 luiers inzitten.
Mijn kinderen groeide niet zo hard. Mijn dochter zat vaak 4 maanden in een kledingmaat. Ze zit nu met haar 26 maanden in maat 86. Zoontje zit ook nog in maat 56.(was wel een klein bij de geboorte) gaat langzaam naar 62. Kleren kan je zo goedkoop doen als je wilt. Ene maand koop ik meer kleren dan de maand daarop. Zowel geen merk als wel merk.
Fruit en groentehap maak ik zelf scheelt ook in de kosten en is lekker vers.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  loesje di 27 sep 2011 - 22:02

Luiers, billendoekjes en voeding kon ik het eerste jaar van de kinderbijslag doen door goed op aanbiedingen te letten (60 euro in de maand). Wij zijn 10 euro meer gaan betalen voor water.

Kledingmaten gaan het eerste jaar erg snel, mijn zoon ging van maat 50 naar maat 74/80 in 1 jaar. Maar ook hier kun je budget shoppen ik heb heel veel van marktplaats gehaald alleen de rompers en zijn sokjes niet.

maar wat je natuurlijk ook niet moet vergeten hij wil ook wat te spelen hebben en dat kost ook geld

Ik zou zeggen, naast de kinderbijslag en zonder kinderopvang zou je met 100 euro per maand echt klaar moeten kunnen zijn het eerste jaar.

+1
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  PapillonRose di 27 sep 2011 - 22:44

Ik denk ook dat 100 euro per maand best moet lukken, en het misschien ook nog wel voor minder kan. Ik was hier ongeveer 40 euro kwijt voor 4 Pampers per maand (maar meestal minder, koop vaak in de aanbieding), 30 euro voor de flesvoeding, een paar euro voor billendoekjes en verder nog wat kleertjes.

Nu is het wat anders verdeeld, ik heb iets minder luiers nodig, minder flesvoeding en juist weer meet boodschappen zoals groente en fruit. Maar zoveel eet ze nog niet, dus extreem veel extra boodschappengeld heb ik niet nodig.

Met 100 euro zou ik het best kunnen redden denk ik zo. Al is het regelmatig meer omdat ik graag kleertjes, speelgoed en andere dingen shop Embarassed
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 23:41

Darius schreef:Zijn jullie nou echt zoveel meer gaan betalen voor gas/water/licht? Hier eigenlijk niet. Nu hebben we geen gasaansluiting, maar we hebben alles elektrisch, maar we betalen zeker niet meer eigenlijk.
Hier wel... Ik was eerst 5 dagen per week van huis. Nu heb ik 10 weken in de ziektewet gezeten. Daarna nog 10 weken maar 2 dagen gewerkt. En daarna verlof 20 weken... We hebben dus veel meer gas water en licht gebruikt. En meer boodschappen.


Laatst aangepast door Kruumel op wo 28 sep 2011 - 0:02; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast di 27 sep 2011 - 23:44

Hier ook meer gas/ water/ licht, ben natuurlijk al vanaf 23 weken fulltime thuis. Tegen de tijd dat ik ga werken ben ik 9 maanden fulltime thuis, dus dat zal ik zeker merken in de afrekening.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Darius di 27 sep 2011 - 23:51

Het klopt idd dat thuisblijven ook geld kost, wat je bijvoorbeeld ook merkt aan de koffie, er gaan er thuis zeker 2 koppen doorheen die ik anders op mijn werk dronk.

Water betalen we ongeveer 10 euro per maand, elektriciteit ongeveer 120 euro per maand. We hebben dus geen gas. Maar ik open even een ander topic hiervoor.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 0:05

En als je t over koffie hebt. Het kraambezoek.. Krijg de koffie, thee, beschuiten en muisjes niet aangesleept.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 0:06

Kruumel schreef:En als je t over koffie hebt. Het kraambezoek.. Krijg de koffie, thee, beschuiten en muisjes niet aangesleept.
Ik doe altijd cake met slagroom en daar muisjes op. Gaat sneller en geeft minder rommel.
Alleen kost het wat meer natuurlijk, maar ach, het is voor 2 kinderen tegelijk Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Flower_L wo 28 sep 2011 - 6:33

Denk dat de kosten meer zitten, in andere zaken die op den duur aan bod komen:

- buggy
- autostoel
- kinderstoel
- fietszitje
- speelgoed
- etc.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Fearie wo 28 sep 2011 - 6:42

Ik denk dat wij op dit moment nog erg weinig kosten hebben voor D.ean. Ik geef borstvoeding en dat gaat goed, dus denk dat ik ga kolven als ik aan het werk ga en het zolang mogelijk volhoud.
Daarnaast hebben we enorm veel kleding voor hem gekregen, dat ik in ieder geval tot maat 74 geen extra dingen hoef te halen (al gebeurd dat wel) en luiers hebben we ook genoeg gekregen.
Enige wat ik nu in de aanbieding wel haal zijn de zwitsal billendoekjes. Voor de rest zien we over een paar weken/maand wel weer wat de kosten worden.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar? Empty Re: Wat kost een baby gem. Per maand het 1e jaar?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum