Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

4 plaatsers

Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zeester di 20 sep 2011 - 21:14

Hallo allemaal,

Wij zijn druk bezig met het aankopen van een huis. We zijn al lang op zoek en hebben nu eindelijk een huis op het oog dat het helemaal is. Nu begint een spannende tijd.
We hebben een eerste bezichtiging gehad en hebben een bouwtechnisch rapport laten maken.
Volgende week gaan we naar de bank om te bekijken wat we maximaal kunnen bieden. We weten wat we kunnen lenen, maar de regels zijn wat aangescherpt. Daarna gaan we een bod uitbrengen.
Het makkelijkst is natuurlijk een aankoopmakelaar in te schakelen. Ik vind het moeilijk om zakelijk te blijven en me te laten leiden door mijn gevoel. Mijn vriend en schoonvader zijn wel heel zakelijk, dus zij gaan de onderhandeling in. Van mij mag de koop wel rond zijn. Ik vind het zo spannend!!
Zijn er meer die zonder aankoopmakelaar een huis hebben gekocht? En hebben jullie tips?

Zeester
Zeester
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 85
Punten : 105
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Lady4 wo 21 sep 2011 - 4:54

Ik heb het zonder gedaan en dat is prima gegaan. Ik zou wel altijd een tweede bezichtiging doen, omdat je dan toch een heleboel dingen ziet die je tijdens je eerste (enthousiaste) bezichtiging gemist hebt.

Veel succes!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zininzon wo 21 sep 2011 - 6:23

Ik heb het ook zonder aankoopmakelaar gedaan.
Ik kende de buurt en het soort huis al, mijn vader is mee gegaan naar de bezichtiging voor bouwkundig advies.

De onderhandeling heb ik zelf gedaan. Mijn advies is niet te hoog beginnen. Als ze het bod niet serieus nemen, kun je altijd hoger gaan.
De verkopend makelaar gaf aan dat ik erg goed had onderhandeld doordat ik niet 'al te ambitieus' was begonnen.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zeester wo 21 sep 2011 - 21:52

Wat fijn om te horen dat er ook zonder aankoopmakelaar, goede ervaringen zijn.
Om mij heen hoor ik vooral dat een aankoopmakelaar een must is.
Zininzon: Wat knap je je de onderhandelingen zelf hebt gedaan. Dit zou ik nooit kunnen. Ik vind het al lastig op de markt te onderhandelen. Laat staan bij een huis. Wel ben ik van mening dat je niet meer geld kunt verdienen dan bij een onderhandeling.

Tot hoeveel kun je onder de vraagprijs bieden? Het huis staat voor 249.000 te koop. Waar zou je dan beginnen? Aangezien de markt nu een kopersmarkt is, zaten we zelf te denken aan 205.000. Is dit te laag?

Lady4, we gaan volgende week voor een tweede keer kijken. Ik heb foto's van jouw huisje gezien en wat leuk zeg! Jij woont daar nog niet zo lang he? K
Ik kan niet wachten tot we een ander huis hebben. We wonen nu echt te klein.
Zeester
Zeester
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 85
Punten : 105
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Novalee wo 21 sep 2011 - 22:28

Wij hebben ons huis ook zonder makelaar gekocht. Mijn vriend heeft alle onderhandelingen gedaan. Je kunt je eventueel inschrijven bij Vereniging Eigen Huis. Zij kunnen je dan ook advies geven over alles.

Mij lijkt persoonlijk een bod van €205.000,- bij een vraagprijs van €249.000,- erg weinig. Dat is 20% minder. Ik zou eerder €225.000,- bieden denk ik? Het ligt er ook aan hoe lang het te koop staat, in welke staat het is en of er meerdere geïnteresseerden zijn.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Lady4 wo 21 sep 2011 - 22:33

Een aankoopmakelaar is zeker geen must. Zolang beide partijen een beetje redelijk blijven en niet het onmogelijke gaan vragen, is het prima zelf te onderhandelen.

Bedankt voor je compliment. De aankoop van mij huis was echt mijn beste zet ooit. Ik ben zo gelukkig hier, echt heel blij dat ik deze stap genomen heb!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Zininzon do 22 sep 2011 - 5:21

Mij lijkt 205.000 ook een beetje weinig. Ik denk dat je blij moet zijn als je het voor 235.000 of 240.000 kunt kopen, maar dat is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Ik zou beginnen met 220.000

Misschien heb je iemand in je netwerk die 'iets' met huizen doet? Hoeft geen makelaar te zijn, maar iemand die wat vaker prijzen voorbij ziet komen. Ook wil een hypotheekadviseur soms advies geven
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis aankopen zonder aankoopmakelaar Empty Re: Huis aankopen zonder aankoopmakelaar

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum