Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Help! Kunnen we het wel betalen?

+22
Coco
Annie24
Fearie
chipa
joyce0606
studiebol
Tania
Lejow
Vancity_girl
Rush
Muurvlindertje
Filoria
Supertalentje
blondje1313
Spring
Susan
Flip Fluitketel
Pussycat
M@niek
Darius
Annemie
Ellebel
26 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel zo 18 sep 2011 - 23:38

Mijn vriend en ik willen één dezer maanden graag voor een kindje gaan. Ik ben 2 weken geleden gestopt met de pil maar wil eerst ongeveer 3 cyclussen afwachten. Foliumzuur heb ik al in huis, daar ga ik volgende maand mee beginnen.

Maar nu is het zo dat wij onlangs een redelijk prijzig huis hebben gekocht. Het is een nieuwbouwhuis en wordt in het voorjaar van 2012 opgeleverd. Vanaf dan zijn onze vaste lasten (excl boodschappen) gebaseerd op het salaris van mijn vriend. Mijn volledige salaris is dan over voor boodschappen, sparen en de leuke dingen. Voor ons twee is dit meer dan voldoende.

Nu heb ik zojuist opgezocht wat de kinderopvang zou moeten gaan kosten wanneer ik 3 of 4 dagen aan het werk blijf en hoeveel we terug krijgen van de belastingdienst. Dit viel toch even tegen! Als ik dan ook nog eruit van ga dat ik minder ga werken en dus minder ga verdienen, dan houden we helemaal niet veel over voor kleding, sparen en de leuke dingen. En dan wordt alles volgend jaar ook nog eens duurder en de toeslagen minder.

Kortom: ik zie even niet in hoe we dit moeten gaan betalen en vraag me af hoe anderen dit gedaan hebben. Heb je dit voordat je zwanger werd allemaal uitgezocht? Hoe heb je de opvang geregeld? Hoeveel ben je er op achteruit gegaan toen je minder bent gaan werken?
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Annemie zo 18 sep 2011 - 23:41

Wij willen binnenkort voor een 2e gaan en maak me ook wel zorgen om de kosten, aangezien alles stukken duurder gaat worden, maar ik laat me daardoor niet weerhouden. Het zal allemaal vast wel goed komen, als je graag een kindje wil moet je er gewoon voor gaan.
Wij zijn er wel op achteruit gegaan, maar dat komt ook omdat ik een dag minder ben gaan werken, voor de rest vind ik de kosten allemaal nog wel meevallen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Darius zo 18 sep 2011 - 23:43

Eigenlijk had je er bij het kopen van je huis al rekening mee moeten houden...

Maar goed, dat is achteraf gepraat natuurlijk. Wij hebben ook een behoorlijke hypotheek en vaste lasten, maar we redden het prima. Maar met een nieuwbouw ben je behoorlijk veel geld kwijt aan inrichting, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuwe gordijnen, nieuwe muren, verf, nieuwe tuin, oprit bestraten. Daarbij gingen wij ook nog eens trouwen en was ik zwanger van Laurens, dus je kunt nagaan dat onze spaarrekening leeg was.
Maar nu redden we het prima, we geven natuurlijk minder uit aan uitstapjes en etentjes en we gaan minder op vakantie, maar ach.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  M@niek zo 18 sep 2011 - 23:47

Is er een mogelijkheid dat ouders/schoonouders 1 of 2 dagen op kunnen passen? Dat scheelt natuurlijk, mits het kan. Wij hebben dat geluk wel gehad dus wij zijn geen kosten kwijt aan de kinderopvang.

Tuurlijk zijn wij er op achteruit gegaan toen ik minder ben gaan werken, hoe we dat hebben opgelost. Leukere dingen wat vaker laten staan. Dan maar wat minder uit eten gaan (dit werd toch minder met een kleintje), minder kleding kopen en dan maar iets minder sparen. Wat meer op de aanbiedingen letten enz enz.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel zo 18 sep 2011 - 23:50

Darius schreef:Eigenlijk had je er bij het kopen van je huis al rekening mee moeten houden...

Maar goed, dat is achteraf gepraat natuurlijk. Wij hebben ook een behoorlijke hypotheek en vaste lasten, maar we redden het prima. Maar met een nieuwbouw ben je behoorlijk veel geld kwijt aan inrichting, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuwe gordijnen, nieuwe muren, verf, nieuwe tuin, oprit bestraten. Daarbij gingen wij ook nog eens trouwen en was ik zwanger van Laurens, dus je kunt nagaan dat onze spaarrekening leeg was.
Maar nu redden we het prima, we geven natuurlijk minder uit aan uitstapjes en etentjes en we gaan minder op vakantie, maar ach.

Met alles wat bij een nieuwbouwhuis komt kijken hebben we al rekening gehouden en dat geld hebben we ook gewoon. Heb ook al bedrag gereserveerd voor de baby-uitzet dus ook dat is het probleem niet.

Het gaat me meer om de kosten van de opvang en het terug gaan in salaris. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de opvang zó duur is en daar staat dan ook nog tegenover dat er minder inkomen zal zijn. Ben dus met name benieuwd hoe anderen dit hebben opgevangen. Hoeveel minder werken, welke vorm van opvang, etc.
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Pussycat zo 18 sep 2011 - 23:51

Inderdaad ik heb alles al uitgezocht voordat we een huis kochten.
Zowel hoeveel de hypotheek per maand is + wat als ik minder zou gaan werken.
Nu kunnen we het nog makkelijk betalen allemaal.
Een 2e kindje kost minder geld denk ik omdat je veel dingen al hebt wagen/box/badje etc...
Dus dat kunnen we ook nog makkelijk aan.

Ook wij hebben geen opvang nodig wat natuurlijk scheelt.
Maar als je bang bent het niet te zullen redden en daardoor twijfelt of je nog wel leuke dingen kunt doen/genoeg kleding kunt kopen. Zou ik er nog even goed over nadenken als ik jou was.
Of een inkomen en uitgaven lijstje maken dat je het heel duidelijk voor je hebt. Dat is wel iets wat ik heel belangrijk vind. Ik wil kunnen leven hoe ik wil en ook genoeg voor mijn kinderen over hebben etc.. als ik op een houtje moet gaan bijten dat doe ik niet.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Flip Fluitketel zo 18 sep 2011 - 23:53

Ik heb er wel over nagedacht over het financiele plaatje, maar het niet verder uitgezocht. Wij hebben ook een koophuis en hoge vaste lasten, maar zijn express niet tot het maximale van onze hypotheek gegaan. Verder ben ik een dag minder gaan werken en heeft mijn man een dag betaald ouderschapsverlof in de week. We zijn wel iets erop achteruit gegaan, maar moet eerlijk zeggen dat we daar nu nog niet zoveel merken. Verder geven we niet bakken met geld uit aan uitstpapjes, stappen e.d.. (Dit deden we al niet). En kunnen we nog gewoon leuke kleding kopen voor ons allemaal, elke maand sparen (al is dit wel minder dan voorheen) en een weekendje weg of op vakantie. Onze dochter gaat niet naar de kinderopvang, maar opa en oma's passen op en dit is vaak 1 á 2 keer in de week omdat ik ook s'avonds en in de weekenden werkt.


Laatst aangepast door Flip Fluitketel op zo 18 sep 2011 - 23:56; in totaal 1 keer bewerkt
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Susan zo 18 sep 2011 - 23:54

Ik had geen vaste baan toen we aan kinderen begonnen, dus alles was al berekend op alleen zijn inkomen. Toen we Ezra kregen verdiende hij minder dan nu en hadden we ook lagere woonlasten, nu hebben we een duurder huis en verdient hij meer. Ik werk freelance en dat kan ik zelf indelen, voorheen kon ik nog aardig wat tijd daaraan besteden en kwam er dus lekker veel bovenop, nu staat dat door omstandigheden even op een laag pitje en is het even wat krapper.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel ma 19 sep 2011 - 0:00

Maar als je bang bent het niet te zullen redden en daardoor twijfelt of je nog wel leuke dingen kunt doen/genoeg kleding kunt kopen. Zou ik er nog even goed over nadenken als ik jou was.
Of een inkomen en uitgaven lijstje maken dat je het heel duidelijk voor je hebt. Dat is wel iets wat ik heel belangrijk vind. Ik wil kunnen leven hoe ik wil en ook genoeg voor mijn kinderen over hebben etc.. als ik op een houtje moet gaan bijten dat doe ik niet.[/quote]

Ja precies, dat vind ik ook allemaal belangrijk, vandaar dat ik me vandaag ben gaan verdiepen in de kosten van de kinderopvang. Want daar zit met name het knelpunt. Helaas hebben we maar 1 oma ter beschikking die 1 dag kan oppassen. Dan blijven er 2 a 3 dagen over. Nu weet ik natuurlijk ook niet precies hoeveel ik er op achteruit ga in salaris aangezien de belasting die je betaald ook minder is in verhouding. Eigenlijk zou ik moeten weten hoeveel ik ga verdienen wanneer ik 24, 28 en 32 uur zou werken. Maar hoe kom ik daar precies achter? Loonstroken opvragen bij mijn werkgever is geen optie aangezien ik niet wil dat zij weten dat ik eventueel zwanger wil worden.
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Gast ma 19 sep 2011 - 0:01

Ik had alles redelijk berekend op 1 kindje, en dat zou prima te doen zijn.

Maar goed, het werden er gelijk 2 en ik ben gestopt met rekenen, we zien het wel. De eerste maanden ben ik nog thuis, en we zullen het best redden.
Terugstoppen kan toch niet meer, dus we zullen het er mee moeten doen! Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Darius ma 19 sep 2011 - 0:02

Ellebel schreef:
Darius schreef:Eigenlijk had je er bij het kopen van je huis al rekening mee moeten houden...

Maar goed, dat is achteraf gepraat natuurlijk. Wij hebben ook een behoorlijke hypotheek en vaste lasten, maar we redden het prima. Maar met een nieuwbouw ben je behoorlijk veel geld kwijt aan inrichting, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuwe gordijnen, nieuwe muren, verf, nieuwe tuin, oprit bestraten. Daarbij gingen wij ook nog eens trouwen en was ik zwanger van Laurens, dus je kunt nagaan dat onze spaarrekening leeg was.
Maar nu redden we het prima, we geven natuurlijk minder uit aan uitstapjes en etentjes en we gaan minder op vakantie, maar ach.

Met alles wat bij een nieuwbouwhuis komt kijken hebben we al rekening gehouden en dat geld hebben we ook gewoon. Heb ook al bedrag gereserveerd voor de baby-uitzet dus ook dat is het probleem niet.

Het gaat me meer om de kosten van de opvang en het terug gaan in salaris. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de opvang zó duur is en daar staat dan ook nog tegenover dat er minder inkomen zal zijn. Ben dus met name benieuwd hoe anderen dit hebben opgevangen. Hoeveel minder werken, welke vorm van opvang, etc.

Ik neem aan dat je op www.toeslagen.nl hebt gekeken voor de kinderopvangtoeslag?
Na de geboorte van Laurens ben ik vier dagen ipv vijf dagen gaan werken, maar dat beviel heeeeel slecht, mede door de lange reistijd. Na een jaar ben ik 50% gaan werken, dus eigenlijk 2,5 dagen, eigenlijk 3. Door meer te werken heb ik alle schoolvakanties ook vrij. Ik vind drie dagen wel erg lekker, en verdien dus de helft van wat ik normaal zou verdienen. Het is nu even wat krapper, even wat meer op de aanbiedingen letten, maar ik ga gewoon meer werken als de kinderen wat ouder zijn, dat lukt makkelijk.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Darius ma 19 sep 2011 - 0:05

Ellebel, dat kun je gewoon opvragen bij P&O, en daar hoeft jouw direct leidinggevende toch niet achter te komen? En daarbij, je gaat minder uren werken, je zegt toch niet dat je zwanger wilt worden?
Volgens mij bestaat er trouwens ook een site waar je dat kunt berekenen, ik weet zo even niet waar.

Optie is natuurlijk dat als jij vier dagen werkt, en je man vier, en 1 dag oma, dan blijven er twee dagen kdv over. Dat is voor 1 kind 92 uur per maand, en uurprijs is 6,36. (dat is bij ons dus zo, kun je dat even op toeslagen.nl gebruiken)
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Susan ma 19 sep 2011 - 0:07

Wat ik in ieder geval NIET zou doen is constructies bedenken waarbij een van jullie een of meer dagen thuiswerkt terwijl jullie kind ook thuis is, want dat werkt niet. Je bent dan niet met je aandacht bij je kind en ook niet bij je werk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Pussycat ma 19 sep 2011 - 0:11

Ellebel schreef:. Eigenlijk zou ik moeten weten hoeveel ik ga verdienen wanneer ik 24, 28 en 32 uur zou werken. Maar hoe kom ik daar precies achter? Loonstroken opvragen bij mijn werkgever is geen optie aangezien ik niet wil dat zij weten dat ik eventueel zwanger wil worden.

Daar kom je zo achter hoor. Very Happy
Je krijgt vast wel loonstrookjes?
Ik weet niet hoeveel uur je nu werkt?
Staat er geen loon wat je per uur verdient?
En anders als je normaal 38 uur per week = 152 uur per maand werkt... En je verdient bijvoorbeeld 2,000 euro netto. = ruim 13 euro per uur. En dat weer keer 96 doet (dat is namelijk 24 uur per week) dan hou je nog 1263 per maand over, dus zou je er 800 euro op achteruit gaan. smile

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel ma 19 sep 2011 - 0:17

[quote="Darius"]Ellebel, dat kun je gewoon opvragen bij P&O, en daar hoeft jouw direct leidinggevende toch niet achter te komen? En daarbij, je gaat minder uren werken, je zegt toch niet dat je zwanger wilt worden?
Volgens mij bestaat er trouwens ook een site waar je dat kunt berekenen, ik weet zo even niet waar.

Dat zou je inderdaad denken, maar nu is het zo dat ik in de zakelijke dienstverlening werk en dat parttime werken niet echt op prijs wordt gesteld. Minder dan 32 uur werken mag dan ook niet, maar goed, ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden. Wanneer ik ga vragen om minder te werken, dan weten zij genoeg. Aangezien mijn vaste contract pas 1 okt ingaat wil ik gewoon nog niet dat dat nu 'bekend' wordt. Er wordt hier meteen heel anders tegen je aan gekeken. ook ivm promoties etc. Wellicht duurt het wel even voordat ik zwanger wordt, maar maak ik daar geen kans meer op promotie omdat mijn baas weet dat ik moeder wil worden op korte termijn. Helaas werkt dat hier zo.
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel ma 19 sep 2011 - 0:22

Pussycat schreef:
Ellebel schreef:. Eigenlijk zou ik moeten weten hoeveel ik ga verdienen wanneer ik 24, 28 en 32 uur zou werken. Maar hoe kom ik daar precies achter? Loonstroken opvragen bij mijn werkgever is geen optie aangezien ik niet wil dat zij weten dat ik eventueel zwanger wil worden.

Daar kom je zo achter hoor. Very Happy
Je krijgt vast wel loonstrookjes?
Ik weet niet hoeveel uur je nu werkt?
Staat er geen loon wat je per uur verdient?
En anders als je normaal 38 uur per week = 152 uur per maand werkt... En je verdient bijvoorbeeld 2,000 euro netto. = ruim 13 euro per uur. En dat weer keer 96 doet (dat is namelijk 24 uur per week) dan hou je nog 1263 per maand over, dus zou je er 800 euro op achteruit gaan. smile

Maar je betaald toch minder belasting als je parttime werkt? Je valt dan in een andere box, toch...?

En dan zit ik ook nog met een lease-auto die me meer kost wanneer ik minder werk. Maar, die zou ik eventueel ook alleen zakelijk kunnen gaan rijden dan dan kost ie me helemaal niks meer! Dat zou al 1 besparing kunnen zijn cheers
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Spring ma 19 sep 2011 - 0:23

Wij hebben daar ook niet van alles voor uitgerekend. Wij konden toen we allebei werkten doen wat we wilden, niet heel ruig hoor. Maar we deden genoeg leuke dingen. Nu hebben we een dochter en heb ik op het moment geen werk. Dan moet je wel zuiniger doen. Ik weet ook nog niet hoeveel ik straks ga verdienen, dat is allemaal afwachten.
Ik wil wel alvast berekenen wat we minimaal nodig hebben en wat we graag willen kunnen blijven doen.

Zuinig aan doen is soms even nodig maar ik vind het wel zo prettig om straks weer lekker te kunnen doen wat we willen en om te kunnen gaan sparen.

Je moet voor jezelf bekijken wat je hebt aan vaste lasten, en wat je verder minimaal te besteden wilt hebben.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Susan ma 19 sep 2011 - 0:26

Ellebel schreef:

Maar je betaald toch minder belasting als je parttime werkt? Je valt dan in een andere box, toch...?


Kun je dat dan niet navragen bij de Belastingdienst, of uitrekenen op hun website?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Darius ma 19 sep 2011 - 0:27

Ellebel schreef:
Dat zou je inderdaad denken, maar nu is het zo dat ik in de zakelijke dienstverlening werk en dat parttime werken niet echt op prijs wordt gesteld. Minder dan 32 uur werken mag dan ook niet, maar goed, ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden. Wanneer ik ga vragen om minder te werken, dan weten zij genoeg. Aangezien mijn vaste contract pas 1 okt ingaat wil ik gewoon nog niet dat dat nu 'bekend' wordt. Er wordt hier meteen heel anders tegen je aan gekeken. ook ivm promoties etc. Wellicht duurt het wel even voordat ik zwanger wordt, maar maak ik daar geen kans meer op promotie omdat mijn baas weet dat ik moeder wil worden op korte termijn. Helaas werkt dat hier zo.

O jakkes, dat vind ik niks. 1 van de grote voordelen van mijn werk is dat het echt heel flexibel is. Men 'verwacht' dat ik van maandag tot donderdag beschikbaar ben, maar het lukt me vrij goed om de dinsdag vrij te houden. Mijn man werkt dan thuis, en net wat Susan zegt, thuiswerken met een kind erbij is geen goed idee. Dat kan de eerste 9 maanden, en nu Laurens wat ouder is, kun je ook wel een uurtje aan het werk, maar 8 uur werken met een kind thuis lukt je niet.

Maar goed, wat ik dus eigenlijk zeggen wil met dit hele verhaal..... nerd Ik zelf zou een werkgeven zoals jij die omschrijft niet kunnen combineren met kinderen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Pussycat ma 19 sep 2011 - 0:27

Ooh dat weet ik eigenlijk niet ellebel smile
Zou heel goed kunnen haha.
Ik heb vooral berekent wat ik extra kwijt zou zijn en de voordelen die rekende ik niet mee haha zo heb ik altijd geld over.
Net als dat ik nooit ja invul op mijn loonstrook bij loonheffingskorting dan heb ik lekker veel geld terug van de belastingdienst Very Happy

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Ellebel ma 19 sep 2011 - 0:30

Susan schreef:
Ellebel schreef:

Maar je betaald toch minder belasting als je parttime werkt? Je valt dan in een andere box, toch...?


Kun je dat dan niet navragen bij de Belastingdienst, of uitrekenen op hun website?

Dat ga ik inderdaad eens uitzoeken. Ik weet van collega's dat zij niet precies in verhouding achteruit gegaan zijn zeg maar. In verhouding hielden zij meer over. Las ook net dat het voordeliger kan zijn wanneer beide partners 32 uur werken ipv 1 partner 24 uur, ook door de belastingen.
Ellebel
Ellebel
Prater
Prater

Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  blondje1313 ma 19 sep 2011 - 0:52

Je werkgever hoeft trouwens geen toestemming te geven om je ouderschapsverlof te gebruiken om een dag minder te gaan werken...

Maar als je van het salaris van je man de hypotheek en de vaste lasten kunt betalen lijkt me wel dat je het verder moet kunnen redden (al weet ik natuurlijk niet wat jij verdient).
Voor het gemak even alles op een rijtje zetten en dan maar wel even uitgaan van een globale berekening om je salaris te berekenen als je minder gaat werken, maar dan moet je toch wel een indruk kunnen krijgen over wat haalbaar is.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Supertalentje ma 19 sep 2011 - 2:53

Je kunt berekenen wat je bruto gaat verdienen adhv je bruto salaris + aantal uur nu en dan kun je je 'nieuwe bruto' salaris invullen op http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto
zij houden rekening met de belasting.

Je kunt het nu allemaal uitrekenen en kloppend maken, maar hoelang duurt het voor je zwanger wordt? Heb je het dan nog naar je zin op je werk? Wil je dan nog 32 uur werken? Heb je dan nog een baan met de nieuwe aankomende recessie? Wat ik wil zeggen is, je weet niet hoe de wereld er dan uit ziet... Ik vind het heel slim dat jullie het huis gekocht hebben op het inkomen van je vriend zodat jouw inkomen voor de boodschappen en de leuke dingen is, maar meer dan dat kun je denk ik niet doen. Zodra het zover is moet je het toch doen zoals het kan...

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Filoria ma 19 sep 2011 - 3:13

Hebben jullie al nagedacht over goedkopere vormen van kinderopvang? Kun je iets regelen met vrienden of familie?

Ik zou in deze situatie misschien toch eerst een paar maanden kijken hoeveel je overhoudt. Dan weet je ook hoeveel je kunt besteden aan een kindje straks. Aan de andere kant ben ik het ook eens met Supertalentje.

Verder krijg ik het idee dat er bij het bedrijf waar je werkt niet zo positief wordt aangekeken tegen moeder worden. Zie je jezelf dan uberhaupt nog wel werken daar als je eenmaal moeder bent?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Muurvlindertje ma 19 sep 2011 - 3:16

Ik vraag me ook af of we het over 2 jaar kunnen betalen. We hebben nu net een nieuw(bouw)huis gekocht van 450.000 euro en moeten komende 1,5 jaar, tijdens de bouw, ontzettend veel bouwrente gaan betalen, plus de hypotheekkosten van ons flatje waar we nu zitten. Natuurlijk krijg je een gedeelte wel weer terug (we hebben uitgerekend dat we in 2013 over 2012 iets van 11.000 euro terug krijgen).

Maar goed, dan wonen we daar en willen we graag een kindje (willen er volgend jaar voor gaan), zodat ik zwanger het nieuwe huis in ga. En als ik dan minder ga werken, weet ik niet of we rond komen. Nu zitten wij namelijk sowieso al te hoog voor toeslagen etc. Gelukkig wil m'n schoonmoeder en mijn ouders graag oppassen. Maar ben benieuwd hoe ons financiële plaatje er over 2 jaar uitziet. Ik zal wss minder verdienen, maar mijn man veel meer (zit in carrierestroomversnelling). En als we er eenmaal wonen, zijn de lasten veel lager dan de komende 1,5 jaar bouwrente per maand plus hypotheek van het huidige huis.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Help! Kunnen we het wel betalen? Empty Re: Help! Kunnen we het wel betalen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum