Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwanger en werken in de kinderopvang

+9
Printje
Monnie
Bruintje Beer
Flip Fluitketel
Famke
Rouxxxe
Liadan
Pien
Isa
13 plaatsers

Ga naar beneden

Zwanger en werken in de kinderopvang Empty Zwanger en werken in de kinderopvang

Bericht  Isa vr 18 maa 2011 - 23:00

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het werken in de kinderopvang (of vergelijkend werk). Ik werk momenteel 32 uur op een babygroep en ik ben 14 weken zwanger. Ik heb nu nog nergens last van maar ik vraag me af of het realistisch is om te denken dat ik het werken tot 34 weken zwangerschap vol hou. Tijdens mijn werk moet ik heel veel bukken en tillen. Mijn manager denkt dat het wel mogelijk is om tot het einde door te werken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Natuurlijk wil ik het liefst lekker door kunnen werken want thuis zitten vind ik maar niks. Het gaat het er bij mij meer om dat ik liever nu al maatregelen neem bijv. op een peutergroep gaan werken, dan dat ik dat pas ga doen als het te laat is en ik dus klachten krijg/heb en daardoor uitval.

Bedankt voor het lezen!

groetjes Isa Very Happy
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwanger en werken in de kinderopvang Empty Re: Zwanger en werken in de kinderopvang

Bericht  Gast vr 18 maa 2011 - 23:03

Sommige vrouwen kunnen prima door werken tot 34 of 36 weken, maar er vallen er ook heel veel (deels) uit, helemaal bij zwaar werk. Ik zou het gewoon proberen en als het niet lukt minder uren gaan werken, de zware taken over laten nemen door collega's als dat mogelijk is, of helemaal in de ziektewet gaan.

Gast
Gast

Zwanger en werken in de kinderopvang Empty Re: Zwanger en werken in de kinderopvang

Bericht  Pien vr 18 maa 2011 - 23:06

Ik zou daar zelf nog niet teveel mee bezig gaan, indien het nodig is, kun je altijd nog je werk aanpassen.
daarnaast is het bij iedereen verschillend hoe het lichaam erop reageerd..

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Liadan vr 18 maa 2011 - 23:14

Ik werk zelf in de kinderopvang en mij is het bij mijn vorige zwangerschap niet gelukt om tot 34 weken door te werken en nu is het weer niet gelukt. Maar een collega van mij heeft een paar maanden geleden wel tot 34 weken doorgewerkt.
Ik zou je daar nu nog niet druk om maken, als het gaat dan gaat het. Zo niet, dan niet.
Bij mijn vorige zwangerschap zat ik vanaf 27 weken voor 50% in de ziektewet en heb ik de laatste weken alleen nog kantoorwerk gedaan omdat ik een gekneusde rib had.
Dit keer ben ik een paar weken geleden 50% gaan werken omdat ik teveel harde buiken had en sinds vorige week werk ik nog maar 5 uur in de week op kantoor omdat ik waarschijnlijk weer een gekneusde rib heb er hier veel pijn aan heb.

Laatst aangepast door Liadan op za 19 maa 2011 - 0:55; in totaal 1 keer bewerkt

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Rouxxxe vr 18 maa 2011 - 23:49

Ik denk dat het ook heel erg van je zwangerschap afhangt. Ik heb twee zwangere collega's en de ene had vanaf het begin al een zware zwangerschap en is met 20 weken volledig uitgevallen vanwege o.a bekkeninstabiliteit. Terwijl m'n andere collega tot 32 weken zonder probelemen heeft kunnen werken, heeft ook een vrij makkelijke zwangerschap gehad. Alleen haar laatste twee weken werden wat zwaar voor dr en ze is toen boventallig geplaatst.
Rouxxxe
Rouxxxe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Famke vr 18 maa 2011 - 23:59

Ik werk dan niet in de kinderopvang maar in de zorg en moet dus ook veel bukken en tillen en me in moeilijke bochten wringen. Hier heb ik beide zwangerschappen tot 34 weken volledig gewerkt. Het kan dus wel, moet wel zeggen dat ik vrij makkelijke zwangerschappen heb, geen last van bekken en rug enz.

Ik zou gewoon zien hoe het gaat, is van te voren niet te voorspellen.
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268

Bericht  Flip Fluitketel za 19 maa 2011 - 0:23

Ik werk dan ook wel niet in de kinderopvang, maar wel in de zorg/verpleging ook veel bukken en tillen. Ik heb zelf tm de 24e week 100% gewerkt. En ben toen eerst 75% gaan werken en paar weken later 50%. Met de 32e week ben ik volledig de ziektewet ingegaan met zwangerschap gerelateerde klachten en was toen ook flink verkouden en echt helemaal op.

Ik denk dat je er nog niet druk over moet maken, als het te zwaar wordt merk je het vanzelf. De ene zwangerschap is anders dan de ander. En de ander houdt het wel tot 34weken vol en de ander niet.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Bruintje Beer za 19 maa 2011 - 0:28

Ik werk in de zorg. Dus ook zwaar werk!!
Ik werkte bij de 1e met 20 weken 75% vanwege bekkenklachten. En met 30 weken volledig in de ziekteweet vanwege mijn bekken en 3 weken groeiachterstand.
Nu ben ik 28 weken en werk ik sinds deze week 50% vanwege gevoelige banden en harde buiken. Maar dit hou ik w.s ook niet vol t/m 34 weken.

Maar je moet je daar nog niet druk overmaken iedere zwangerschap is anders en ieder mens zit anders in elkaar.
Voor mij waren 3 collega's zwanger en die hebben het wel gered tot 34 weken.

Gewoon op je aflaten komen.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  Monnie za 19 maa 2011 - 0:31

Ik werk in de lichamelijk gehandicaptenzorg met veel zware adl. Heb 100% kunnen werken tot 30 weken, daarna voor 50% de ziektewet ingegaan. Het wisselt gewoon enorm per zwangerschap. En als het niet meer gaat ga je vaak minder uren werken, ook niet acuut stoppen. Kijk het gewoon even aan, nog niet druk om maken nu.

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416

Bericht  Printje za 19 maa 2011 - 0:37

Ik sta voor de klas, heb kleuters en moet dus ook veel tillen, bukken etc. Ik heb het prima tot 36 weken volgehouden en had voor mijn gevoel nog wel langer door kunnen gaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gast za 19 maa 2011 - 0:49

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar als ik naar mijn collega's die zwanger zijn geweest kijk en die fulltime werkten in de kinderopvang, zijn het er maar weinig die het wel uit hebben gehouden. De meesten gingen na verloop van tijd een dag minder werken, of 50% werken, of bijvoorbeeld op de BSO aan de slag. En een aantal van hen ging ook eerder met verlof.

Kinderopvang en zwanger zijn is een zware combi. Maar ik denk niet dat je je daar nu al druk om zou moeten maken. Bekijk het per week, en zo lang het goed gaat, gaat het goed. Let alleen wel op het tillen, probeer jezelf nú al handigheidjes aan te leren om je rug straks, in een later stadium te sparen. Niet mandje en kind tegelijk dragen, eerst mandje op commode, dan kind oppakken en kind op commode, kinderen zelf op de commode laten klimmen en met hulp zelf in de kinderstoel laten klimmen, kinderen zoveel mogelijk laten lopen, jezelf een goede houding aanleren en bewust zijn van je manier van tillen, etc. Dat zijn dingen waar je straks, verder in je zwangerschap, alleen maar profijt van hebt.

Gast
Gast

Bericht  Smaragdje za 19 maa 2011 - 1:11

Ik werk niet in de kinderopvang, maar heb wel een baan waarbij ik hele dagen stond en ook geregeld moest bukken of tillen. Dat was dan maar 24 uur per week, maar heb wel tot 36 weken doorgewerkt. Of dat lukt hangt er maar net aan hoe het gaat met je zwangerschap. Bij de één gaat het wel en bij de ander niet. Dit valt niet van te voren zeggen.
In het begin van mijn zwangerschap heb ik ook nog op een kinderdagverblijf gewerkt, dus ik begrijp wel wat je hele dagen moet doen. Probeer gewoon de kinderen zoveel mogelijk zelf te laten doen en let inderdaad op je houding zoals eerder al is gezegd. Het belangrijkste zijn jij en je kindje, dus je moet gewoon je zelf in de gaten houden. Gaat het niet dan gaat het niet en zul je misschien in de ziektewet komen, maar misschien heb je ook wel weinig last van je zwangerschap en kun je gewoon doorwerken.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Kat1980 za 19 maa 2011 - 2:28

Ik werk ook in kinderopvang en kreeg het met 30 weken toch wel zwaar op mijn werk (werkte toen 25 uur per week). Ik had best wel last van rugklachten, waardoor ik grote delen van de dag gewoon pijn had en 's avonds van de pijn weer heel slecht in slaap kon komen, waardoor ik echt kapot was.
Ik werk op een peutergroep en probeerde het tillen tijdens mijn zwangerschap tot een minimum te beperken. Plasluiers verschoonde ik terwijl het kindje voor me stond en ik op een stoel zat. Bij poepluiers moeten ze natuurlijk wel op de commode, maar we hebben daar een trapje en die liet ik ze dus oplopen ipv zelf te tillen. Maar toch kom je er niet helemaal onderuit om te tillen. Als een kindje valt of iets dergelijks, til ik hem/haar toch op om te troosten. Ook bukken om speelgoed mee te helpen opruimen, bezorgde mij regelmatig harde buiken.
Met 30 weken heb ik samen met mijn leidinggevende besloten om halve dagen te gaan werken en daardoor is het me dus wel gelukt om tot 34 weken door te kunnen werken.

Maar goed, ik denk dat er niks van te zeggen valt hoe het bij jou gaat lopen, want ik heb een collega die op de dreumesgroep werkt en die is zelfs doorgegaan tot 36 weken. Wel deed ze op het eind bepaalde dingen niet meer (zoals tillen) en die namen dan collega's van haar over en deed zij weer andere dingen die nog wel lukte.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Isa za 19 maa 2011 - 2:46

Kat1980 schreef:Ik werk ook in kinderopvang en kreeg het met 30 weken toch wel zwaar op mijn werk (werkte toen 25 uur per week). Ik had best wel last van rugklachten, waardoor ik grote delen van de dag gewoon pijn had en 's avonds van de pijn weer heel slecht in slaap kon komen, waardoor ik echt kapot was.
Ik werk op een peutergroep en probeerde het tillen tijdens mijn zwangerschap tot een minimum te beperken. Plasluiers verschoonde ik terwijl het kindje voor me stond en ik op een stoel zat. Bij poepluiers moeten ze natuurlijk wel op de commode, maar we hebben daar een trapje en die liet ik ze dus oplopen ipv zelf te tillen. Maar toch kom je er niet helemaal onderuit om te tillen. Als een kindje valt of iets dergelijks, til ik hem/haar toch op om te troosten. Ook bukken om speelgoed mee te helpen opruimen, bezorgde mij regelmatig harde buiken.
Met 30 weken heb ik samen met mijn leidinggevende besloten om halve dagen te gaan werken en daardoor is het me dus wel gelukt om tot 34 weken door te kunnen werken.

Maar goed, ik denk dat er niks van te zeggen valt hoe het bij jou gaat lopen, want ik heb een collega die op de dreumesgroep werkt en die is zelfs doorgegaan tot 36 weken. Wel deed ze op het eind bepaalde dingen niet meer (zoals tillen) en die namen dan collega's van haar over en deed zij weer andere dingen die nog wel lukte.

Bedankt voor alle reacties! Ik snap dat het per persoon verschillend is, elke zwangerschap loopt weer anders. Ik maak me er ook geen grote zorgen om ik vind het alleen jammer om pas in actie te komen als het "al te laat is". Daarnaast speelt er ook wel een beetje schuld gevoel naar mijn collega's toe mee. Ik werkte voor heen op twee verschillende groepen. Vanaf november ben ik gevraagd om tijdelijk 4 dagen op de babygroep te gaan werken omdat daar een collega zwanger is en in de ziektewet zit. Er zijn dus al aardig wat wisselingen geweest en er heeft al veel inval gewerkt. Gelukkig gaat het nu goed en ik zal eens rond de tafel gaan zitten met mijn werkgever.
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Bericht  Ezzer za 19 maa 2011 - 5:20

Ik werk op een peutergroep en merk dat het de laatste tijd wel zwaarder wordt. Het tillen van kinderen is dan wel minder dan op een babygroep. Maar bukken doe je wel veel. Zo ga ik veel op lage stoeltjes zitten om extra bukken te voorkomen. Maar bij bv helpen met aankleden, schoenen aan doen enz kun je niet voorkomen om te bukken. Ook niet op lage stoeltjes.

Ik vind het moeilijk om te zeggen tot wanneer ik kan blijven werken. Het ligt volgens mij ook heel erg aan het persoon en omstandigheden. Zo stopt de één met werken na een paar x een harde buik en de ander blijft langer doorgaan voordat er aan de bel getrokken wordt. Per persoon en situatie verschillend dus
Ezzer
Ezzer
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 490
Punten : 533
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  JD za 19 maa 2011 - 15:03

ik werk zelf in de kinderopvang, en heb nog nooit een collega gehad die eerder stopte.
Maar wij hadden dan ook duidelijk afspraken gemaakt om haar een beetje te ontzien...
Wij namen de kindjes zoveel mogelijk over van de ouders, deden het meeste tilwerk etc.

Als je denkt dat je het niet trekt, kun je misschien met je leidinggevende overleggen of het mogelijk is om de laatste weken te ruilen met iemand van de BSO of peutergroep. Hier komt veel minder tilwerk aan te pas, en zo kun je misschien toch werken tot je verlof.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: