Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gauw weer afspreken?

+16
Pompoen
Rovine
Julia
Caresses
Starla
mzcharlotte
rapa nui
Snoes
Bliss
Lavendel
TukTuk
Carra
Melis_je
Nala
Susan
Marin
20 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Gauw weer afspreken? Empty Gauw weer afspreken?

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 4:44

Vriendin van me smste mij dat net, of we gauw weer eens af zullen spreken. Ze woont aan de andere kant van 't land, dus ik zie haar niet zo heel vaak (1x in de 2 maanden ofzo). Mijn gedachte op haar smste: 'Nou eigenlijk liever even niet.' maar ja, dat zeg je niet.

Ik heb eigenlijk best wel een drukke tijd gehad (als vanouds het hele land doorgereist met de trein naar deze en gene) en vind 't heerlijk dat ik weer eens even alleen thuis ben komende weken. Heb ineens ook een vriendje er bij wat ik moet combineren wat af en toe nog wel wennen is, en ik hoop straks een baan te hebben waarin ook nog tijd gaat zitten. Bovendien ben ik werkloos en teer op m'n spaarrekening die wel erg snel gaat met alle treinkosten.

Daarom heb ik dat haar ook eerlijk gesmst, met name dat ik gewoon eigenlijk eerst een baan wil voordat ik m'n sociale leven weer uitbreid. Vond ze geloof ik niet zo leuk om te horen, en kreeg een vrij kortaf smsje terug.

Ik vind dat altijd wel moeilijk.. Mijn vriendinnen lijken mij veel vaker te willen zien, dan dat ik hen wil zien. Omdat ik zo lang in 't buitenland heb gewoond, ben ik gewend dat ik vriendinnen niet wekelijks zie, dus dat hóeft van mij ook gewoon niet. Met een andere vriendin heb ik ook al ruzie gehad omdat zij vond dat ik nooit tijd voor haar maakte, terwijl ik elkaar 1x in de 2 weken gewoon te veel vind. Daarbij komt dat ik het heel erg moeilijk vind om nee te zeggen, wat dus resulteert in dat ik eigenlijk elke week denk 'pfff heb ik nou alweer zo veel afspraken staan?' Toen ik net overspannen was, heb ik m'n sociale leven tijdelijk even stopgezet, en heel eerlijk gezegd vond ik het een verademing! Don't get me wrong, ik vind m'n vriendinnen heel erg leuk en lief, maar gewoon soms.. af en toe, 1 x in de 2 maanden ofzo.

Hoe kan ik dit toch eens netjes en begripvol overbrengen aan vriendinnen, zonder dat ze me een lullige, slechte vriendin vinden? Hebben meer mensen hier last van?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Gauw weer afspreken? Empty Re: Gauw weer afspreken?

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 4:48

Ik begrijp jouw kant wel, maar ik begrijp het van haar kant ook volledig. Je kunt toch ook vragen of, gezien het feit dat je nu leeft op je spaargeld, ze het misschien leuk zou vinden om naar jou toe te komen, en dan misschien lekker bij jou thuis, samen koken, kletsen logeren. Dan is het toch wel rustig voor jou, het hoeft niet veel geld te kosten én je ziet elkaar.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 4:50

Ik herken het zelf niet, 1x in de 2 maanden vind ik ook wel heel erg weinig hoor. Ik zou het niet echt leuk vinden als een vriendin mij maar 6x per jaar zou willen zien, dus ik begrijp de reactie van je vriendin wel. Maar is het geen idee dat zij naar jou toekomt als het financiële gedeelte het grootste probleem is?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 4:52

Iedereen heeft natuurlijk een andere verwachting van een vriendschap.
En vullen dat op hun eigen manier in.

Zelf ben ik een beetje zoals jij.
Heb een druk leven met kinderen en ben blij als ik in het weekend met mijn man op onze luie kont op de bank kan zitten.
(Ok, wel wat anders dan dat jij reist maar even het idee...)

Maar ik heb ook vriendinnen die dat wel begrijpen en zelf ook wel een beetje hebben.

Persoonlijk vind ik dat je dat soort dingen ook gewoon tegen vriendinnen moet kunnen zeggen.
Dat je het nu even niet red qua tijd/geld wil toch niet zeggen dat je haar meteen helemaal niet meer wilt zien?

Maar, kan zij niet naar jou komen over een paar weken?
Dan heb jij de onkosten niet en als je weer werk hebt kun jij weer een keer daar heen.
Als je het voor over een paar weken inplant heb je het misschien ook wat minder druk?

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 4:56

Pippa, ja dat is een mogelijkheid..dat doen we meestal sowieso, omdat zij een auto heeft en zij nog bij haar ouders woont, dus zij vindt het sowieso prettiger om bij mij te komen. Maar ik hoef gewoon eigenlijk even niet af te spreken. Ik ga er dan vreselijk tegenop zien. Nou, leuk is dat, dat maakt een vriendenbezoekje niet leuker. Logeren is sowieso geen optie, dat vind ik vreselijk met vriendinnen, is slechts een heel klein aantal bij wie ik dat trek.

Yasmin, tja, ik vind het dus zelf eigenlijk niet meer dan normaal dat ik m'n vriendinnen zo weinig zie. Ze wonen bijna allemaal aan de andere kant van 't land of minstens een uur reizen. Een van m'n beste vriendinnen woont in Duitsland en heb ik al bijna 2 jaar niet gezien. Andere vriendin woont in Engeland en heb ik laatst ook voor 't eerst in 2 jaar weer gezien. Dat vind ik veel prettiger dan elke week af moeten spreken omdat dat moet. Ik vind die verplichting heel vervelend, en ik kan er geloof ik niet zo goed tegen dat de verwachting blijkbaar anders ligt bij hen. Ik heb het bij sommige vriendinnen ook al wel vaker aangegeven omdat ik daar wel eerlijk over wil zijn, maar ze lijken het niet zo goed te begrijpen, want ik kom keer op keer op 't zelfde uit. Negen van de tien keer zeg ik dan gewoon ja, om de vrede te bewaren en die vriendin (welke dan ook), dan maar tegemoet te komen, maar wel met tegenzin. Als ik ze dan zie, is het wel gezellig, maar ik hoef gewoon niet zo vaak.

Ik denk echt dat ik doodmoe zou worden als ik vriendinnen elke week zou zien, ik heb daar gewoon écht geen behoefte aan. Maar ja, hoe zeg je dat, zonder dat je de bitch bent.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 4:57

Ik herken overigens jouw gevoel niet, dat je ze niet vaker wil zien eigenlijk, ik zou mij vriendinnen wel stukken vaker willen zien, maar het komt erop neer dat er toch wel 2-3 maanden tussenzit voordat ik ze weer opnieuw zie. Omdat we gewoon stuk bij elkaar vandaan wonen, en ik het qua energie gewoon niet red om naar iedereen toe te gaan. Heel jammer, want ik mis ze wel enorm Sad

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 4:59

Joy_ schreef:

Ik denk echt dat ik doodmoe zou worden als ik vriendinnen elke week zou zien, ik heb daar gewoon écht geen behoefte aan. Maar ja, hoe zeg je dat, zonder dat je de bitch bent.

Je kunt best aangeven dat het voor nu niet uitkomt, maar dat dat is omdat je er gewoon geen behoefte aan hebt, komt misschien niet zo aardig over. En je moet oppassen dat ze dan niet aangeven van, maar je ziet je vriend wel (vrij) vaak, geeft wel geld aan hem uit qua reizen en steekt daar wel je energie in. Begrijp het volkomen, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan begrijpen dat het als goede vriendin wel kan kwetsen als ze zien en leze dat je daar wel alle moeite voor doet, dan voelt het als een aanval op haar persoonlijk, om het zo te zeggen.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:00

Dat is wel heel jammer Pippa. Dat is zo'n beetje dezelfde situatie, maar dan tegen je wil in. Ik zou het juist graag andersom willen zien, zou dat wel best vinden.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan wo 24 aug 2011 - 5:04

Ik snap het ook van beide kanten wel, ik denk dat het iets is wat je uiteindelijk allebei moet accepteren. Jij hebt af en toe even wat afstand nodig, maar zij zal daar teleurgesteld op reageren en die teleurstelling uiten en dat zul je dan ook even moeten slikken. Je kunt niet altijd verwachten dat mensen begrip hebben voor je keuzes en zeggen dat het oké is, daar heb je geen invloed op, dus soms zullen ze ervan balen en zul jij je daar even rot om voelen, maar dat is dan niet anders.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:05

Joy_ schreef:Dat is wel heel jammer Pippa. Dat is zo'n beetje dezelfde situatie, maar dan tegen je wil in. Ik zou het juist graag andersom willen zien, zou dat wel best vinden.

Ja. Het is alleen jammer dat sommige vriendinnen dat niet begrijpen, of willen begrijpen.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:08

Susan schreef:Ik snap het ook van beide kanten wel, ik denk dat het iets is wat je uiteindelijk allebei moet accepteren. Jij hebt af en toe even wat afstand nodig, maar zij zal daar teleurgesteld op reageren en die teleurstelling uiten en dat zul je dan ook even moeten slikken. Je kunt niet altijd verwachten dat mensen begrip hebben voor je keuzes en zeggen dat het oké is, daar heb je geen invloed op, dus soms zullen ze ervan balen en zul jij je daar even rot om voelen, maar dat is dan niet anders.

Ja dat is ook zo, daar heb je een goed punt. Alleen vind ik zelf niet dat ik dan dus zelf altijd maar ja moet zeggen op afspreken. Ik probeer er altijd wel eerlijk over te zijn inderdaad, maar heb niet het idee dat het echt goed wordt begrepen.

Eigenlijk wat Pippa ook zegt, maar dan net weer vanuit ander oogpunt. Net als Pippa heb ik die rust overigens ook echt nodig.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:11

Ik zou het, als ik jouw vriendin was, ook niet leuk hebben gevonden. Het is jouw keuze om het hele land door te reizen en daarmee je spaarrekening een stuk te laten slinken, en nu is zij er het 'dupe' van. En daarbij: je hoeft toch niet meteen over 2 weken met haar af te spreken? En wat is nu een paar uurtjes tijd maken voor iemand, daar ben je toch vriendinnen voor?

Aan de andere kant snap ik jou ook, want jij bent eenmaal zo en dat weten je vriendinnen ook als het goed is.
Maar toch vind ik het een beetje krom dat je wel tijd vrij kunt maken voor je vriend, en om te reizen, maar niet om je vriendinnen te zien.

Gast
Gast

Bericht  Nala wo 24 aug 2011 - 5:11

Ik herken het wel. Niet de situatie, maar wel je gevoel. Zelf heb ik een stuk of 5 vriendinnen die ik elk maar om de 2-3 maanden zie. Dat vind ik best. Ik werk fulltime, sport veel en heb een vriend. 'S avonds als ik niet ga sporten wil ik graag gezellig met mijn vriend thuis zijn. Ik heb gewoon geen behoefte om vriendinnen 1x/week te zien. Nooit gehad ook. Dit betekent wel ook dat ik geen 'beste' vriendin heb. Heb er gewoon 5 die minder close zijn, maar ze zijn er wel voor me. Voor die vriendinnen ben ik ook geen 'beste' vriendin, dus zij hebben er ook geen moeite mee dat we maar om de 2 maanden afspreken. Klinkt idd weinig als ik het optel, dat we elkaar maar 6x zien, maar zo weinig voelt het wel niet voor mij.
Nala
Nala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 138
Punten : 166
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Susan wo 24 aug 2011 - 5:13

Joy_ schreef:
Ja dat is ook zo, daar heb je een goed punt. Alleen vind ik zelf niet dat ik dan dus zelf altijd maar ja moet zeggen op afspreken. Ik probeer er altijd wel eerlijk over te zijn inderdaad, maar heb niet het idee dat het echt goed wordt begrepen.

Eigenlijk wat Pippa ook zegt, maar dan net weer vanuit ander oogpunt. Net als Pippa heb ik die rust overigens ook echt nodig.

Je hoeft zeker niet altijd overal ja op te zeggen, ik denk alleen dat je gewoon voor jezelf moet accepteren dat zij daar dan val zal balen en dat zal laten merken, want je verandert niks aan haar reactie. In een ideale situatie heeft zij er het volste begrip voor, maar in de praktijk meestal niet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:16

Storm schreef:Het is jouw keuze om het hele land door te reizen en daarmee je spaarrekening een stuk te laten slinken,

Ik bedoelde daarmee het hele land doorreizen om vriendinnen en familie te zien. Dus dat vind ik niet mijn keuze. Ja tenzij je heel diep gaat zitten over dat ik dan maar dichterbij familie en vriendinnen moet gaan wonen, maar dat is onzin natuurlijk Wink En dan heb ik sinds kort ook m'n vriend er bij, wat ik moet combineren. Dat vind ik best lastig. Hij en ik wonen ook al 2 uur bij elkaar vandaan van deur tot deur, dus dat vreet ook al veel geld en (reis)tijd. Super leuk, maar dat moet ik nog even goed leren te combineren, zeker straks met een nieuwe baan er bij.

Als ik vriendinnen vaker zie, ben ik daar zelf 'de dupe' van, zoals jij het zegt, want dan doe ik het met tegenzin. (wat ik eigenlijk dus steeds doe, ik zeg altijd ja ipv nee, waardoor ik altijd te veel afspraken heb staan, meer dan dat ik eigenlijk zou willen). Waarom zou ik dat doen, waarom kunnen zij dan niet begrip voor mij hebben? Snap je het dilemma?

Nala, fijn dat jij het wel herkend. Zij vinden het dus niet erg? Ik ben ook niet hun beste vriendinnen, overigens.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:18

Joy_ schreef:Als ik vriendinnen vaker zie, ben ik daar zelf 'de dupe' van, zoals jij het zegt, want dan doe ik het met tegenzin. Waarom zou ik dat doen, waarom kunnen zij dan niet begrip voor mij hebben? Snap je het dilemma?

Je zou dat doen, omdat je dingen soms ook gewoon voor vriendinnen over hebt. Aan de andere kant zullen ze het wellicht wel begrijpen, maar het wel leuk vinden om jou te zien, dus daar moet je dan een middenweg in vinden. Niet (te) vaak, maar wel regelmatig, daar ben je toch vriendinnen voor, om samen leuke dingen te doen en er voor/met elkaar te zijn.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:21

Pippa schreef:
Joy_ schreef:Als ik vriendinnen vaker zie, ben ik daar zelf 'de dupe' van, zoals jij het zegt, want dan doe ik het met tegenzin. Waarom zou ik dat doen, waarom kunnen zij dan niet begrip voor mij hebben? Snap je het dilemma?

Je zou dat doen, omdat je dingen soms ook gewoon voor vriendinnen over hebt. Aan de andere kant zullen ze het wellicht wel begrijpen, maar het wel leuk vinden om jou te zien, dus daar moet je dan een middenweg in vinden. Niet (te) vaak, maar wel regelmatig, daar ben je toch vriendinnen voor, om samen leuke dingen te doen en er voor/met elkaar te zijn.

Ik had 'm al ge-edit, met de zin dat ik dus eigenlijk altijd hun tegemoet kom en dus ja zeg, en dus eigenlijk een te volle agenda heb voor wat ik zelf prettig vind.

Nou ja, ik ben er ergens zelf gewoon wel trots op dat ik nu dus een keer nee heb gezegd ipv ja, en daar heeft die vriendin maar even mee te dealen. Ik heb gezegd dat ik het liefst gewoon eerst een baan vind, en daar m'n prioriteit leg voor nu. Ik laat anders altijd over me heen lopen als ik een reden geef en zij weer een tegenargument hebben waarom ik wél moet afspreken, en dan geef ik altijd toch wel toe uiteindelijk.

Laatst aangepast door Joy_ op wo 24 aug 2011 - 5:22; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:21

Storm schreef:Ik zou het, als ik jouw vriendin was, ook niet leuk hebben gevonden. Het is jouw keuze om het hele land door te reizen en daarmee je spaarrekening een stuk te laten slinken, en nu is zij er het 'dupe' van. En daarbij: je hoeft toch niet meteen over 2 weken met haar af te spreken? En wat is nu een paar uurtjes tijd maken voor iemand, daar ben je toch vriendinnen voor?

Aan de andere kant snap ik jou ook, want jij bent eenmaal zo en dat weten je vriendinnen ook als het goed is.
Maar toch vind ik het een beetje krom dat je wel tijd vrij kunt maken voor je vriend, en om te reizen, maar niet om je vriendinnen te zien.

Dit is wat ik ook dacht idd. Ik zou als vriendin wel balen als je idd wel het land door reist en met je vriend zoveel bent (dat snap ik en is ook logisch) maar dat je daardoor geen zin in hebt vriendinnen.

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 24 aug 2011 - 5:21

Niet iedereen vult vriendschappen hetzelfde in, sommige mensen willen hun vrienden of vriendinnen echt wekelijks zien, sommige mensen zien vrienden of vriendinnen net zo makkelijk maanden niet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Melis_je wo 24 aug 2011 - 5:23

Ik denk net als Susan dat je teleurstelling niet echt kan voorkomen. Ik denk alleen dat je beter kan zeggen dat je de komende maand al helemaal vol hebt of dat je een drukke periode hebt, dan iedere keer zeggen dat je geen behoefte hebt. Dat gesprek heb je één keer gevoerd, dat vergeten ze niet. "Ik heb het druk" is meer sociaal geaccepteerd dan "ik ben een einzelgänger". Jij hebt die tijd met jezelf wel nodig heb ik het idee. Je kunt ook reageren met: "Leuk! Kan jij het derde weekend van oktober?". Of geeft het al stress om de afspraak te hebben staan?
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:24

Theedoosje schreef:

Dit is wat ik ook dacht idd. Ik zou als vriendin wel balen als je idd wel het land door reist en met je vriend zoveel bent (dat snap ik en is ook logisch) maar dat je daardoor geen zin in hebt vriendinnen.

Dan heb je het totaal verkeerd geinterpreteerd. Ik reis zoveel het land door óm m'n vriendinnen te zien. En die vriend heb ik pas een maand, dit vriendinnen dilemma al een jaar sinds ik in Nederland woon. En toen ik nog in 't buitenland woonde, reisde ik ook altijd het hele land af voor m'n vriendinnen. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik altijd met een gigantische weekendtas liep als ik afgesproken had en dat ik altijd zo veel mogelijk probeerde te combineren en mensen te zien in de korte tijd dat ik er was.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:25

Ooow excuses Joy. Maar blijkbaar heb je met die vriendin een tjdje niet afgesproken en wil zij wel weer toch?

Maar goed zoiets blijft lastig.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 24 aug 2011 - 5:26

Joy_ schreef:
Pippa schreef:

Ik had 'm al ge-edit, met de zin dat ik dus eigenlijk altijd hun tegemoet kom en dus ja zeg, en dus eigenlijk een te volle agenda heb voor wat ik zelf prettig vind.

Nou ja, ik ben er ergens zelf gewoon wel trots op dat ik nu dus een keer nee heb gezegd ipv ja, en daar heeft die vriendin maar even mee te dealen. Ik heb gezegd dat ik het liefst gewoon eerst een baan vind, en daar m'n prioriteit leg voor nu. Ik laat anders altijd over me heen lopen als ik een reden geef en zij weer een tegenargument hebben waarom ik wél moet afspreken, en dan geef ik altijd toch wel toe uiteindelijk.
Ik snap je op zich ook wel, en zeker als je al zo'n drukke agenda hebt. Maar ik snap jouw vriendin(nen) ook, mede omdat ik zelf iemand ben die haar vriendinnen graag en vaak ziet, daarom kan ik me niet heel erg vinden in jouw verhaal.

Gast
Gast

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:26

Melis_je schreef:Ik denk net als Susan dat je teleurstelling niet echt kan voorkomen. Ik denk alleen dat je beter kan zeggen dat je de komende maand al helemaal vol hebt of dat je een drukke periode hebt, dan iedere keer zeggen dat je geen behoefte hebt. Dat gesprek heb je één keer gevoerd, dat vergeten ze niet. "Ik heb het druk" is meer sociaal geaccepteerd dan "ik ben een einzelgänger". Jij hebt die tijd met jezelf wel nodig heb ik het idee. Je kunt ook reageren met: "Leuk! Kan jij het derde weekend van oktober?". Of geeft het al stress om de afspraak te hebben staan?

In de periode dat het niet zo goed met me ging, heb ik echt een paar keer paniekaanvallen gehad omdat ik afspraken had staan met vriendinnen, en die heb ik ook afgezegd. Ik ging er echt werkelijk waar zó tegenop zien dat het niet goed meer was. Toen vond ik m'n rust echt veel belangrijker.

Nu gaat dat wel, maar ik merk dat ik dus inderdaad altijd over me heen laat lopen en dan maar ja zeg en afspreek, maar eigenlijk veel liever gewoon alleen ben. Ik hecht echt wel waarde aan die vriendschappen en wil m'n vriendinnen ook niet kwijt, maar ik wil ze gewoon niet zo vaak zien.

Wel lastig, denk dat je een goed punt hebt dat 'ik heb het druk' geaccepteerder is. Maar ik wil het juist niet druk hebben Wink

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin wo 24 aug 2011 - 5:28

Dat is prima Storm, je hoeft je ook niet te herkennen perse. Als je misschien een tip hebt om open en eerlijk duidelijk te maken vanuit mijn situatie, zou ik dat wel heel fijn vinden. gezien jij dus blijkbaar iemand bent die haar vriendinnen wel vaak wil zien. Wat zou jij graag willen horen van een vriendin zoals ik?

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: