Rare woorden
+45
loura
Kqip
Joli86
Dolphinne
Caroow
Alias
bolus26
Rush
Pompoen
Sushi
Bosjesvrouw
Bliss
Jerry
Snoopy
Poisongirl
Angela_1986
Lejow
Ugly Betty
Annoek
Mamsie
Burn
Sorella
Shisha
Spring
rapa nui
Lady Starstruck
Toet
Schaapke
GreenGrass
nina
girli
VeryCherry
Melis_je
Serena
Bimbam
Starla
minoessepoes
CCC
Caramba
TukTuk
Middleme
Susan
Mizz_S
Error
Tazz
49 plaatsers
Pagina 1 van 8
Pagina 1 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rare woorden
Soms hoor of lees je van die vreemde woorden. Woorden die streekgebonden zijn, of binnen een bepaalde sociale groep gebruikt worden. De mensen die die woorden gebruiken vinden ze heel normaal, maar voor een ander zijn ze dat allerminst.
Zo las ik de afgelopen week twee keer het woord 'tantezegger' op dit forum. Vind ik echt zó'n raar woord!
Gebruiken of lezen/horen jullie weleens woorden die niet echt algemeen bekend zijn? Ik vind het wel leuk om meer van de vreemde woorden te lezen
Gast- Gast
Re: Rare woorden
jaaa dat las ik net ook 'tantezegger' klinkt echt heel afstandelijk vind ik.
Ook las ik ergens 'bruidspersoneel'.
Mijn vriend zegt altijd dat de deur 'los' is ipv open.
Ik zou eigenlijk niet weten of ik vreemde woorden gebruik. Volgens mij spreek ik redelijk ABN.
Ook las ik ergens 'bruidspersoneel'.
Mijn vriend zegt altijd dat de deur 'los' is ipv open.
Ik zou eigenlijk niet weten of ik vreemde woorden gebruik. Volgens mij spreek ik redelijk ABN.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Daar had ik inderdaad ook nog nooit van gehoord. Andere woorden die je hier weleens leest ; Manlief (kriebelssss), konijnen (?), klussen ( in de zin van..) of nog erger, hubbie.
Gast- Gast
Ohja of vriendlief, krijg ik ook kriebels van Maar misschien zegt dat meer over mij en over mijn gebrek daaraan
En ik roep ook altijd gooi die deur los ipv open, maar dat doet echt bijna iedereen hier haha
En ik roep ook altijd gooi die deur los ipv open, maar dat doet echt bijna iedereen hier haha
Error- Prater
- Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11
Tantezegger ken ik ook wel.
Ik zeg vaak dat m'n vingers pikken of dat ik pikvingers/handen heb als ze plakken (als je bijvoorbeeld stroop op je handen hebt).
Ik zeg vaak dat m'n vingers pikken of dat ik pikvingers/handen heb als ze plakken (als je bijvoorbeeld stroop op je handen hebt).
Gast- Gast
Ik kom uit Brabant en wij zeiden vroeger regelmatig: 'Hoe laat rijden jullie aan?'
(Waarmee bedoeld wordt; hoe laat rijden jullie er heen?)
Gast- Gast
Oja, tot een jaar of twee geleden dacht ik dat 'dalijk' een gewoon, bestaand woord was (en ik snapte nooit dat Word er een rood streepje onder plaatste..)
Gast- Gast
Tantezegger was mij ook opgevallen, ik moest het een paar keer lezen voor ik het snapte, daar had ik dus nog nooit van gehoord.
Verder kan ik zo niet meteen wat bedenken, maar ik heb het ook vaak, dat ik denk, hè wat een raar woord.
Owja, mensen die zeggen dat ze 'groentjes' eten ipv groente. Dat vind ik net overkomen of je een kleuter bent ofzo.
Verder kan ik zo niet meteen wat bedenken, maar ik heb het ook vaak, dat ik denk, hè wat een raar woord.
Owja, mensen die zeggen dat ze 'groentjes' eten ipv groente. Dat vind ik net overkomen of je een kleuter bent ofzo.
Mizz_S- Kletskop
- Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10
Daar is bij ons een keer verwarring over ontstaan, doordat een collega smste dat hij om 9 uur was aangereden en het daardoor niet redde om er om half 10 er te zijn. Wij dachten allemaal dat hij door een andere auto was aangeredenMinneke schreef:Ik kom uit Brabant en wij zeiden vroeger regelmatig: 'Hoe laat rijden jullie aan?'
Gast- Gast
Volgens mij is tantezegger alleen maar bedoeld om onderscheid te maken tussen kinderen van broers en zussen en kinderen van je eigen ooms en tantes, aangezien dat alletwee wordt aangeduid als neven en nichten.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Dion noemt de afstandsbediening altijd het kastje, dan zie ik echt een megagroot houten ding voor me met allemaal rare hendels erop.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Volgens mij is tantezegger alleen maar bedoeld om onderscheid te maken tussen kinderen van broers en zussen en kinderen van je eigen ooms en tantes, aangezien dat alletwee wordt aangeduid als neven en nichten.
Volgens mij ook.
Ik kwam zelf er een paar maanden terug achter dat pulletjes (kleine, jonge eendjes) westfries is!
De deur is los wordt hier idd ook veel gezegd, ik zeg nog altijd dat hij op slot is
Middleme- Kletskop
- Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10
Mizz_S schreef:Tantezegger was mij ook opgevallen, ik moest het een paar keer lezen voor ik het snapte, daar had ik dus nog nooit van gehoord.
Dat is volgens mij iets typisch belgisch. Hier spreken ze altijd van groentjes ipv groenten. Heel irritant, zeker omdat je het na een jaar vanzelf over gaat nemen :S
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Het is hier een heel normaal woord hoor "tantezegger".
Laatst aangepast door Spetterdespat op zo 21 aug 2011 - 21:04; in totaal 1 keer bewerkt
Caramba- Ratel
- Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11
Ik zie dit woord hier voor het eerst, op mij komt het heel vreemd overSpetterdespat schreef:Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Gast- Gast
Volgens mij is Tantezegger fries.
Mijn pake en beppe (opa en oma) stelden mijn vroeger altijd voor al pake/beppe zegger en dan mijn naam
Mijn pake en beppe (opa en oma) stelden mijn vroeger altijd voor al pake/beppe zegger en dan mijn naam
Gast- Gast
Ik zie direct allemaal kleine kinderen voor me, die alleen meer aan een stuk door 'tante, tante, tante, tante, tante..' zeggen.
Gast- Gast
Daisy schreef:Volgens mij is Tantezegger fries.
Mijn zus woont in Limburg en haar schoonouders zijn echte Limbo's en in die familie word het ook gebruikt.
Caramba- Ratel
Nou mijn neefje en nichtje mogen absoluut geen tante van mij zeggen. Ik ben het dan wel, maar ik ben er mee opgegroeid om oom en tante te zeggen, maar vind dat zoiets verschrikkelijks, dus zij zeggen altijd mijn naam i.pv tante?.
Caramba- Ratel
Minneke schreef:Oja, tot een jaar of twee geleden dacht ik dat 'dalijk' een gewoon, bestaand woord was (en ik snapte nooit dat Word er een rood streepje onder plaatste..)
Hier in de buurt wordt dat ook veel gebruikt. Als ik tegen m'n peutertjes zeg dat papa/mama ze straks komt ophalen, zeggen ze: 'Neehee, daaaalijk!'
De woorden/uitdrukkingen die ik 'raar' vind zijn meestal gewoon niet bestaand of worden verkeerd gebruikt, zoals 'overigs', 'in een lastig pakket zitten', 'bewonderingswaardig', 'mits' en 'tenzij' die door elkaar gehaald worden, etc.
Laatst aangepast door freakielief op zo 21 aug 2011 - 21:14; in totaal 2 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik woon ook al 7 jaar in Limburg, maar had het woord "tantezegger" dus nog nooit gehoord.
Gast- Gast
Ava schreef:Ik woon ook al 7 jaar in Limburg, maar had het woord "tantezegger" dus nog nooit gehoord.
In die familie dus wel
Caramba- Ratel
Ik krijg een beetje de kriebels van zelfgemaakte woorden.... Zo heb ik iemand in mijn team die altijd 'eigenlijks' zegt ipv eigenlijk... Of me moeder, me huis enz. Ik vind dat zo irritant...
Mijn vriend en zijn zusje zeggen altijd bergeleidster ipv begeleidster... Heb dit ook al 20 keer gezegd, maar ze blijven het zeggen... Vind dat zooo vervelend... Maar miss. zegt dat meer over mij natuurlijk haha!
En owja... Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag, en mijn vader ook... hij zegt dus altijd: dat gooi ik wel even in de asbak (ipv prullenbak, vuilnisbak) of even wat drinken uit de ijskast pakken (koelkast)...
Mijn vriend en zijn zusje zeggen altijd bergeleidster ipv begeleidster... Heb dit ook al 20 keer gezegd, maar ze blijven het zeggen... Vind dat zooo vervelend... Maar miss. zegt dat meer over mij natuurlijk haha!
En owja... Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag, en mijn vader ook... hij zegt dus altijd: dat gooi ik wel even in de asbak (ipv prullenbak, vuilnisbak) of even wat drinken uit de ijskast pakken (koelkast)...
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
chococupcake schreef:Zo heb ik iemand in mijn team die altijd 'eigenlijks' zegt ipv eigenlijk...
Oh ja, dat vind ik net zoiets als 'zekers te weten', dat vind ik ook zo erg.
Asbak in plaats van prullenbak ken ik ook wel, ik kom ook uit Den Haag. Mijn oma had veel van die woorden, die had het ook altijd over de radiobode in plaats van de televisiegids, en over cider in plaats van sinas. Ze zei ook altijd 'uitdrinken' in plaats van 'opdrinken', dus 'drink je cider uit'.
Susan- Lady Post-a-lot
Wat ik tenenkrommende woorden vind:
Yep en nope
Euri in plaats van euro
Dinnetjes. Of sowieso vriendinnetjes als het om volwassenen gaat.
Hubbie, of mijn lief.
Drukken in plaats van poepen. Dat moet zogenaamd netjes klinken, maar ik vind het juist een heel plastische manier van uitdrukken.
Chips in plaats van shit.
Ik kom straks vast nog wel op meer woorden.
Yep en nope
Euri in plaats van euro
Dinnetjes. Of sowieso vriendinnetjes als het om volwassenen gaat.
Hubbie, of mijn lief.
Drukken in plaats van poepen. Dat moet zogenaamd netjes klinken, maar ik vind het juist een heel plastische manier van uitdrukken.
Chips in plaats van shit.
Ik kom straks vast nog wel op meer woorden.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» Woorden die eigenlijk geen echte woorden zijn.
» Wie ben jij in 5 woorden..
» 'Gekke' woorden
» Leuke woorden.
» Moeilijke woorden
» Wie ben jij in 5 woorden..
» 'Gekke' woorden
» Leuke woorden.
» Moeilijke woorden
Pagina 1 van 8
Permissies van dit forum: