Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rare woorden

+45
loura
Kqip
Joli86
Dolphinne
Caroow
Alias
bolus26
Rush
Pompoen
Sushi
Bosjesvrouw
Bliss
Jerry
Snoopy
Poisongirl
Angela_1986
Lejow
Ugly Betty
Annoek
Mamsie
Burn
Sorella
Shisha
Spring
rapa nui
Lady Starstruck
Toet
Schaapke
GreenGrass
nina
girli
VeryCherry
Melis_je
Serena
Bimbam
Starla
minoessepoes
CCC
Caramba
TukTuk
Middleme
Susan
Mizz_S
Error
Tazz
49 plaatsers

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Rare woorden Empty Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:19


Soms hoor of lees je van die vreemde woorden. Woorden die streekgebonden zijn, of binnen een bepaalde sociale groep gebruikt worden. De mensen die die woorden gebruiken vinden ze heel normaal, maar voor een ander zijn ze dat allerminst.

Zo las ik de afgelopen week twee keer het woord 'tantezegger' op dit forum. Vind ik echt zó'n raar woord!

Gebruiken of lezen/horen jullie weleens woorden die niet echt algemeen bekend zijn? Ik vind het wel leuk om meer van de vreemde woorden te lezen nerd

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Tazz zo 21 aug 2011 - 20:23

jaaa dat las ik net ook 'tantezegger' klinkt echt heel afstandelijk vind ik.

Ook las ik ergens 'bruidspersoneel'.

Mijn vriend zegt altijd dat de deur 'los' is ipv open. Rolling Eyes

Ik zou eigenlijk niet weten of ik vreemde woorden gebruik. Volgens mij spreek ik redelijk ABN.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:24

Daar had ik inderdaad ook nog nooit van gehoord. Andere woorden die je hier weleens leest ; Manlief (kriebelssss), konijnen (?), klussen ( in de zin van..) of nog erger, hubbie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Error zo 21 aug 2011 - 20:26

Ohja of vriendlief, krijg ik ook kriebels van Very Happy Maar misschien zegt dat meer over mij en over mijn gebrek daaraan laughcry

En ik roep ook altijd gooi die deur los ipv open, maar dat doet echt bijna iedereen hier haha angel
Error
Error
Prater
Prater

Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:27

Tantezegger ken ik ook wel.

Ik zeg vaak dat m'n vingers pikken of dat ik pikvingers/handen heb als ze plakken (als je bijvoorbeeld stroop op je handen hebt).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:28

Ik kom uit Brabant en wij zeiden vroeger regelmatig: 'Hoe laat rijden jullie aan?'

(Waarmee bedoeld wordt; hoe laat rijden jullie er heen?)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:29

Oja, tot een jaar of twee geleden dacht ik dat 'dalijk' een gewoon, bestaand woord was Embarassed (en ik snapte nooit dat Word er een rood streepje onder plaatste..)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Mizz_S zo 21 aug 2011 - 20:32

Tantezegger was mij ook opgevallen, ik moest het een paar keer lezen voor ik het snapte, daar had ik dus nog nooit van gehoord.
Verder kan ik zo niet meteen wat bedenken, maar ik heb het ook vaak, dat ik denk, hè wat een raar woord.
Owja, mensen die zeggen dat ze 'groentjes' eten ipv groente. Dat vind ik net overkomen of je een kleuter bent ofzo.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 20:33

Minneke schreef:Ik kom uit Brabant en wij zeiden vroeger regelmatig: 'Hoe laat rijden jullie aan?'

(Waarmee bedoeld wordt; hoe laat rijden jullie er heen?)
Daar is bij ons een keer verwarring over ontstaan, doordat een collega smste dat hij om 9 uur was aangereden en het daardoor niet redde om er om half 10 er te zijn. Wij dachten allemaal dat hij door een andere auto was aangereden Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Susan zo 21 aug 2011 - 20:49

Volgens mij is tantezegger alleen maar bedoeld om onderscheid te maken tussen kinderen van broers en zussen en kinderen van je eigen ooms en tantes, aangezien dat alletwee wordt aangeduid als neven en nichten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Susan zo 21 aug 2011 - 20:50

Dion noemt de afstandsbediening altijd het kastje, dan zie ik echt een megagroot houten ding voor me met allemaal rare hendels erop.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Middleme zo 21 aug 2011 - 20:53

Susan schreef:Volgens mij is tantezegger alleen maar bedoeld om onderscheid te maken tussen kinderen van broers en zussen en kinderen van je eigen ooms en tantes, aangezien dat alletwee wordt aangeduid als neven en nichten.

Volgens mij ook.

Ik kwam zelf er een paar maanden terug achter dat pulletjes (kleine, jonge eendjes) westfries is!

De deur is los wordt hier idd ook veel gezegd, ik zeg nog altijd dat hij op slot is smile
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  TukTuk zo 21 aug 2011 - 20:57

Mizz_S schreef:Tantezegger was mij ook opgevallen, ik moest het een paar keer lezen voor ik het snapte, daar had ik dus nog nooit van gehoord.
Verder kan ik zo niet meteen wat bedenken, maar ik heb het ook vaak, dat ik denk, hè wat een raar woord.
Owja, mensen die zeggen dat ze 'groentjes' eten ipv groente. Dat vind ik net overkomen of je een kleuter bent ofzo.

Dat is volgens mij iets typisch belgisch. Hier spreken ze altijd van groentjes ipv groenten. Heel irritant, zeker omdat je het na een jaar vanzelf over gaat nemen :S
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Caramba zo 21 aug 2011 - 21:00

Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Het is hier een heel normaal woord hoor "tantezegger".



Laatst aangepast door Spetterdespat op zo 21 aug 2011 - 21:04; in totaal 1 keer bewerkt
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 21:03

Spetterdespat schreef:Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Het is hier een heel normaal woord hoor "tantezegger".
Ik zie dit woord hier voor het eerst, op mij komt het heel vreemd over Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 21:04

Volgens mij is Tantezegger fries.

Mijn pake en beppe (opa en oma) stelden mijn vroeger altijd voor al pake/beppe zegger en dan mijn naam smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 21:05

Ik zie direct allemaal kleine kinderen voor me, die alleen meer aan een stuk door 'tante, tante, tante, tante, tante..' zeggen. laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Caramba zo 21 aug 2011 - 21:05

Daisy schreef:Volgens mij is Tantezegger fries.

Mijn pake en beppe (opa en oma) stelden mijn vroeger altijd voor al pake/beppe zegger en dan mijn naam smile

Mijn zus woont in Limburg en haar schoonouders zijn echte Limbo's en in die familie word het ook gebruikt.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Caramba zo 21 aug 2011 - 21:07

Nou mijn neefje en nichtje mogen absoluut geen tante van mij zeggen. Ik ben het dan wel, maar ik ben er mee opgegroeid om oom en tante te zeggen, maar vind dat zoiets verschrikkelijks, dus zij zeggen altijd mijn naam i.pv tante?.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 21:08

Minneke schreef:Oja, tot een jaar of twee geleden dacht ik dat 'dalijk' een gewoon, bestaand woord was Embarassed (en ik snapte nooit dat Word er een rood streepje onder plaatste..)
Very Happy

Hier in de buurt wordt dat ook veel gebruikt. Als ik tegen m'n peutertjes zeg dat papa/mama ze straks komt ophalen, zeggen ze: 'Neehee, daaaalijk!'

De woorden/uitdrukkingen die ik 'raar' vind zijn meestal gewoon niet bestaand of worden verkeerd gebruikt, zoals 'overigs', 'in een lastig pakket zitten', 'bewonderingswaardig', 'mits' en 'tenzij' die door elkaar gehaald worden, etc.


Laatst aangepast door freakielief op zo 21 aug 2011 - 21:14; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gast zo 21 aug 2011 - 21:08

Ik woon ook al 7 jaar in Limburg, maar had het woord "tantezegger" dus nog nooit gehoord.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Caramba zo 21 aug 2011 - 21:09

Ava schreef:Ik woon ook al 7 jaar in Limburg, maar had het woord "tantezegger" dus nog nooit gehoord.

In die familie dus wel :P
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  CCC zo 21 aug 2011 - 21:10

Ik krijg een beetje de kriebels van zelfgemaakte woorden.... Zo heb ik iemand in mijn team die altijd 'eigenlijks' zegt ipv eigenlijk... Of me moeder, me huis enz. Ik vind dat zo irritant...

Mijn vriend en zijn zusje zeggen altijd bergeleidster ipv begeleidster... Heb dit ook al 20 keer gezegd, maar ze blijven het zeggen... Vind dat zooo vervelend... Maar miss. zegt dat meer over mij natuurlijk haha!

En owja... Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag, en mijn vader ook... hij zegt dus altijd: dat gooi ik wel even in de asbak (ipv prullenbak, vuilnisbak) of even wat drinken uit de ijskast pakken (koelkast)...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Susan zo 21 aug 2011 - 21:40

chococupcake schreef:Zo heb ik iemand in mijn team die altijd 'eigenlijks' zegt ipv eigenlijk...

Oh ja, dat vind ik net zoiets als 'zekers te weten', dat vind ik ook zo erg.

Asbak in plaats van prullenbak ken ik ook wel, ik kom ook uit Den Haag. Mijn oma had veel van die woorden, die had het ook altijd over de radiobode in plaats van de televisiegids, en over cider in plaats van sinas. Ze zei ook altijd 'uitdrinken' in plaats van 'opdrinken', dus 'drink je cider uit'.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Susan zo 21 aug 2011 - 21:43

Wat ik tenenkrommende woorden vind:

Yep en nope

Euri in plaats van euro

Dinnetjes. Of sowieso vriendinnetjes als het om volwassenen gaat.

Hubbie, of mijn lief.

Drukken in plaats van poepen. Dat moet zogenaamd netjes klinken, maar ik vind het juist een heel plastische manier van uitdrukken.

Chips in plaats van shit.

Ik kom straks vast nog wel op meer woorden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rare woorden Empty Re: Rare woorden

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum