Rare woorden
+45
loura
Kqip
Joli86
Dolphinne
Caroow
Alias
bolus26
Rush
Pompoen
Sushi
Bosjesvrouw
Bliss
Jerry
Snoopy
Poisongirl
Angela_1986
Lejow
Ugly Betty
Annoek
Mamsie
Burn
Sorella
Shisha
Spring
rapa nui
Lady Starstruck
Toet
Schaapke
GreenGrass
nina
girli
VeryCherry
Melis_je
Serena
Bimbam
Starla
minoessepoes
CCC
Caramba
TukTuk
Middleme
Susan
Mizz_S
Error
Tazz
49 plaatsers
Pagina 3 van 8
Pagina 3 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: Rare woorden
Schaapke schreef:
@ Susan: mijn vriend zegt ook kastje tegen de afstandsbediening, inmiddels heb ik het van 'm overgenomen.
Ja, wij hebben dan ook nog zo'n mediastation waar films enzo opstaan, dat noemt hij ook een kastje, en het rode dressoir waar dat ding dan weer in staat is vanzelfsprekend ook een kastje, dus het kan zomaar zo zijn dat het kastje van het kastje in het kastje ligt.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
[quote="Schaapke"]Het voorbeeld van Nijmegen vind ik inderdaad ook heel tenenkrommend, bleeeh!
En ik vind het vooral heel irritant wanneer mensen ooto zeggen, i.p.v. auto. Er staat gewoon een au en geen oo. Als je je teen stoot, zeg je toch ook geen: 'oooooooo'?
Vind ik ook heel irritant.
En misschien zeg ik het zelf wel helemaal verkeerd, maar ik vind het heel vervelend klinken als mensen therapUIt uitspreken, ipv therapeut. Of is dat de normale manier van uitspreken soms?
En ik vind het vooral heel irritant wanneer mensen ooto zeggen, i.p.v. auto. Er staat gewoon een au en geen oo. Als je je teen stoot, zeg je toch ook geen: 'oooooooo'?
Vind ik ook heel irritant.
En misschien zeg ik het zelf wel helemaal verkeerd, maar ik vind het heel vervelend klinken als mensen therapUIt uitspreken, ipv therapeut. Of is dat de normale manier van uitspreken soms?
Gast- Gast
Mijn vader zei altijd zet het maar even in de ijskast in plaats van de koelkast. Een ijskast is schijnbaar een ouderwets woord voor een koelkast. Maar ik weet nog wel dat ik hem altijd heel geïrriteerd verbeterde dat het tegenwoordig toch echt een koelkast heet.
Mijn moeder zegt altijd ik ga vanavond stappen in plaats van uitgaan. Ik vind even stappen een tenenkrommend woord weet ook niet waarom. Maar ik moet dan altijd denken aan paarden die stappen ook en draven en galopperen.
Mijn moeder zegt altijd ik ga vanavond stappen in plaats van uitgaan. Ik vind even stappen een tenenkrommend woord weet ook niet waarom. Maar ik moet dan altijd denken aan paarden die stappen ook en draven en galopperen.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Dit blijven leuke topics haha! Dalijk zeggen wij hier ook, ik wist tot twee jaar geleden ook niet dat het dadelijk moet zijn. Ook gebruiken wij lopes in plaats van lopend.
Plu ipv paraplu vind ik irritant, evenals bibs, maar dat hoor ik bijna nooit.
Wij hebben hier ook heel veel domme woorden, die gewoon een hele andere betekenis hebben gekregen en die wij heel veel gebruiken. Maar die zijn zo dom dat ik ze bijna niet durf te vertellen.
Plu ipv paraplu vind ik irritant, evenals bibs, maar dat hoor ik bijna nooit.
Wij hebben hier ook heel veel domme woorden, die gewoon een hele andere betekenis hebben gekregen en die wij heel veel gebruiken. Maar die zijn zo dom dat ik ze bijna niet durf te vertellen.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
_MamaRosa_ schreef:Vind ik ook heel irritant.
En misschien zeg ik het zelf wel helemaal verkeerd, maar ik vind het heel vervelend klinken als mensen therapUIt uitspreken, ipv therapeut. Of is dat de normale manier van uitspreken soms? [/color][/b]
Dat klopt, je spreekt het officieel inderdaad uit als therapuit.
Susan- Lady Post-a-lot
nina schreef:Toch is het wel heel handig zoals Susan zegt. Je weet tenminste over wie je praat.Ava schreef:Ik zie dit woord hier voor het eerst, op mij komt het heel vreemd overSpetterdespat schreef:Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Het is hier een heel normaal woord hoor "tantezegger".
Oom- en tantezegger wordt hier in de kop van Overijssel ook gewoon gebruikt. Ik wist helemaal niet dat dit in de rest van het land niet gebruikelijk was. Je hebt het dan inderdaad over de kinderen van je broer/zus. Als je het over je neven / nichten hebt dan heb je het over de kinderen van je ooms en tantes.
Ik vind schoonbroer een vreemd woordt. Dat heet bij mij gewoon zwager.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
rapa nui schreef:nina schreef:Toch is het wel heel handig zoals Susan zegt. Je weet tenminste over wie je praat.Ava schreef:Ik zie dit woord hier voor het eerst, op mij komt het heel vreemd overSpetterdespat schreef:Dat "tantezegger" zal wel op mij duiden? De ene keer gebruik ik dit woord en de andere keer gebruik ik neefje of nichtje.
Het is hier een heel normaal woord hoor "tantezegger".
Oom- en tantezegger wordt hier in de kop van Overijssel ook gewoon gebruikt. Ik wist helemaal niet dat dit in de rest van het land niet gebruikelijk was. Je hebt het dan inderdaad over de kinderen van je broer/zus. Als je het over je neven / nichten hebt dan heb je het over de kinderen van je ooms en tantes.
Ik vind schoonbroer een vreemd woordt. Dat heet bij mij gewoon zwager.
Volgens mij is zwager afgeleid uit de Duitse taal. Schoonbroer zeggen ze volgens mij wel in België.
Lady Starstruck- Ratel
Susan schreef:_MamaRosa_ schreef:Vind ik ook heel irritant.
En misschien zeg ik het zelf wel helemaal verkeerd, maar ik vind het heel vervelend klinken als mensen therapUIt uitspreken, ipv therapeut. Of is dat de normale manier van uitspreken soms? [/color][/b]
Dat klopt, je spreekt het officieel inderdaad uit als therapuit.
Dus ik ben eigenlijk diegene die het verkeerd uitspreekt. En toch vind ik het vervelend klinken.
Gast- Gast
Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
Of: zeuven.
Of: papprika.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
Of SJagerijnig ipv sagerijnig (ik typ het even zoals het word uitgesproken). Ik weet alleen niet welke van de twee nou goed is.
Lady Starstruck- Ratel
Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
Of SJagerijnig ipv sagerijnig (ik typ het even zoals het word uitgesproken). Ik weet alleen niet welke van de twee nou goed is.
Ik zeg ook altijd sagerijnig, maar ik gok dat het officieel wel sjagerijnig moet zijn.
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
Ik zeg ook altijd sagerijnig, maar ik gok dat het officieel wel sjagerijnig moet zijn.
Ik zeg inderdaad ook altijd sagerijnig. Maar je schrijft het wel met ch. Ik heb echt geen flauw idee wat nou de juiste uitspraak ervan is.
Lady Starstruck- Ratel
Het is 'lopens' ipv 'lopus'.
Zo gaar als boter zijn, als in moe zijn.
Kletspoot, als je bijv in een plas gestampt hebt en een natte sok hebt. (Groningen)
Hier zeggen ze ook dat de deur los is, en waar kom je weg. (Drenthe)
Hubbie vind ik ook erg!
Zo gaar als boter zijn, als in moe zijn.
Kletspoot, als je bijv in een plas gestampt hebt en een natte sok hebt. (Groningen)
Hier zeggen ze ook dat de deur los is, en waar kom je weg. (Drenthe)
Hubbie vind ik ook erg!
Spring- Kletskop
- Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Lady Starstruck schreef:Mijn vader zei altijd zet het maar even in de ijskast in plaats van de koelkast. Een ijskast is schijnbaar een ouderwets woord voor een koelkast. Maar ik weet nog wel dat ik hem altijd heel geïrriteerd verbeterde dat het tegenwoordig toch echt een koelkast heet.
Wij zeggen hier altijd stappen i.p.v. uitgaan.
Ik heb een collega die regelmatig scheetje beef zegt i.p.v. beetje scheef. Heel irritant.
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
Ik zeg inderdaad ook altijd sagerijnig. Maar je schrijft het wel met ch. Ik heb echt geen flauw idee wat nou de juiste uitspraak ervan is.
Geen idee of de site betrouwbaar is verder qua uitspraak:
http://nl.forvo.com/word/chagerijnig/#nl
Laatst aangepast door _MamaRosa_ op zo 21 aug 2011 - 23:59; in totaal 2 keer bewerkt
Gast- Gast
Mijn tante heeft het altijd over spsychiater Gek word ik ervan. En wat ik steeds vaker hoor is schoonbroer, ik weet niet beter dan dat dat je zwager is.
En als ik toch bezig ben, mensen die leukemie uitspreken als in leuk, het is luikemie je schrijft het alleen niet zo. (Oké, is eigenlijk een ergenis van m'n moeder maar ik heb hem overgenomen )
En als ik toch bezig ben, mensen die leukemie uitspreken als in leuk, het is luikemie je schrijft het alleen niet zo. (Oké, is eigenlijk een ergenis van m'n moeder maar ik heb hem overgenomen )
Sorella- Kletskop
- Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
_MamaRosa_ schreef:Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Lady Starstruck schreef:Susan schreef:Ik vind het altijd irritant als mensen zeggen: Bert en Urnie.
[b]Geen idee of de site betrouwbaar is verder qua uitspraak:[/b
]http://nl.forvo.com/word/chagerijnig/#nl
Als ik de site mag geloven zeg ik het verkeerd haha.
Lady Starstruck- Ratel
Sorella schreef:Mijn tante heeft het altijd over spsychiater Gek word ik ervan. En wat ik steeds vaker hoor is schoonbroer, ik weet niet beter dan dat dat je zwager is.
Nooit geweten, dat laatste.
Gast- Gast
Susan schreef:
http://www.onzetaal.nl/advies/chagrijnig.php Je mag het in ieder geval op twee manieren schrijven. Ik spreek uit: "sjagrijnig", dus zonder 'e' achter de 'g'. Zo: http://translate.google.nl/#nl|en|chagrijnig
Als ik die 'e' ertussen zet, snapt hij het niet meer: http://translate.google.nl/#nl|en|chagerijnig
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Ik weet wel dat je die e niet schrijft, maar ik zeg 'm wel.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik vind het heel moeilijk om die 'e' uit te spreken, dat wordt bij mij een raar woord.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Ik zei altijd 'beurs' in plaats van 'portemonnee' en 'we gaan TE stappen' in plaats van 'we gaan stappen'.
Dat heeft mijn vriend me afgeleerd
Dat heeft mijn vriend me afgeleerd
Gast- Gast
Mijn vriend moet altijd keihard lachen als ik zeg dat iets uit het jaar kruik komt.
Voor mij klinkt het zo normaal
Voor mij klinkt het zo normaal
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ga ook altijd stappen. Dan ga ik naar de kroeg, maar ga ik uit, dan ga ik naar de discotheek!
Tantezegger inderdaad komt hier ook vaak voor.
En waar kom je weg?
Ik moest van oma laatst even de skutteldoek brengen.. Toen heb ik ook maar ff gevraagd was het was!
Tantezegger inderdaad komt hier ook vaak voor.
En waar kom je weg?
Ik moest van oma laatst even de skutteldoek brengen.. Toen heb ik ook maar ff gevraagd was het was!
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Pagina 3 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» Woorden die eigenlijk geen echte woorden zijn.
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Zes woorden verhalen
» 'Gekke' woorden
» Leuke woorden.
» Wie ben jij in 5 woorden..
» Zes woorden verhalen
» 'Gekke' woorden
» Leuke woorden.
Pagina 3 van 8
Permissies van dit forum: