Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

5 plaatsers

Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Gast zo 14 aug 2011 - 23:18

Mijn zoon gaat bijna naar school. Ik heb een gesprek op het kdv aangevraagd omdat ik nog benieuwd ben naar wat dingetjes. Maar wat zouden jullie bespreken in zo'n gesprek? Wat is belangrijk om te weten?

Verder gaven ze bij het cb aan dat hij wat achterloopt in hoe hij tekent. Naar mijn inzien is zijn fijne motoriek prima maar idd, het tekenen is wel nog een hoop gekras. Nu zag ik laatst een zelfde kleurplaat van mijn zoon en die van een vriendje die even oud is, en het verschil is wel heel groot.
Hoe goed kunnen de meeste kinderen van rond de 4 jaar tekenen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Le Chat Noir zo 14 aug 2011 - 23:53

Mijn neefje is net zo oud als jouw zoontje dan en hij krast ook alleen nog maar hoor. Hij kan wel weer als een speer fietsen en voetballen en dergelijke, veel beter in de grove motoriek dus. Hij is ook lekker druk, kan zich niet lang concentreren, ik denk dat hij daarom ook geen zin heeft in netjes tekenen.
Bij mij was dit juist andersom op die leeftijd Wink.
Zou me niet erg druk maken.
Le Chat Noir
Le Chat Noir
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  moepie ma 15 aug 2011 - 1:21

Krijg je niet standaard een gesprek als je zoontje naar de basisschool gaat?
Wij observeren kindjes rond de leeftijd van 3,5/4 jaar en houden een gesprek met ouders. Die observatie kunnen ze dan ook meenemen naar school. Zo heeft de juf ook een goed overzicht.
Hierin staan dingen als fijne motoriek, grove motoriek, sociaal gedrag, taalontwikkeling etc. Dat zijn dus dingen waarna je zou kunnen vragen in zo'n gesprek.

De meeste kindjes die bijna vier zijn die ik zie kunnen wel aardig netjes kleuren. Ze kleuren binnen de lijntjes. Maar... ik heb gemerkt dat meisjes hier over het algemeen verder in zijn op die leeftijd. Vind je zoontje het wel interessant? Als zijn interesse daar totaal niet ligt dan kan dat ook een reden zijn waarom hij daar nog niet zo ver in is.
En verder zijn natuurlijk alle kindjes verschillend, de een is daar goed in de ander weer in wat anders. Vaak komt het wel. Als het verder goed is gesteld met zijn fijne motoriek dan zou ik me nog niet zo'n zorgen maken.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Mamsie ma 15 aug 2011 - 3:22

Bij jongetjes zou ik me er niet te snel druk over maken. De meeste vinden er namelijk niks aan. Mijn oudste 2 konden ook echt pas een beetje fatsoenlijk tekenen in groep 2. Ze vinden er geen zak aan en zijn thuis ook altijd zo klaar. De middelste ( wordt in okt 5 ) kan echt voor geen poot tekenen haha.

Zelf zou ik niet te veel waarde hechten aan zo'n gesprek. Kinderen die niet naar een kdv gaan etc die stromen ook prima door naar groep 1. Niet druk maken en hem lekker op zn gemak laten starten in groep 1.

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Mamsie ma 15 aug 2011 - 3:24

Ik weet trouwens niet of je zoon links of rechts is maar ik hoor van de meeste van wie hun kind links is dat het tekenen ook later komt. Link is gewoon wat moeilijker dan rechts. Mijn middelste is trouwens ook links.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  marjoleinnn ma 15 aug 2011 - 3:46

Mamsie schreef:Ik weet trouwens niet of je zoon links of rechts is maar ik hoor van de meeste van wie hun kind links is dat het tekenen ook later komt. Link is gewoon wat moeilijker dan rechts. Mijn middelste is trouwens ook links.
Misschien dat het bij jongetjes zo is dat ze later beginnen met tekenen, maar ik vraag me af of het aan links of rechts zijn ligt want ik ben ook links en ik kon op de basisschool in groep 1 ook al vrij 'goed' tekenen en netjes kleuren. smile

Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken hoor! Mijn oppaskindje kon toen hij 4 jaar was ook nog niet echt goed tekenen, het leek bij hem ook meer op krassen dan wat anders maar dat is allemaal goed gekomen!
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Mamsie ma 15 aug 2011 - 3:49

marjoleinnn schreef:
Mamsie schreef:Ik weet trouwens niet of je zoon links of rechts is maar ik hoor van de meeste van wie hun kind links is dat het tekenen ook later komt. Link is gewoon wat moeilijker dan rechts. Mijn middelste is trouwens ook links.
Misschien dat het bij jongetjes zo is dat ze later beginnen met tekenen, maar ik vraag me af of het aan links of rechts zijn ligt want ik ben ook links en ik kon op de basisschool in groep 1 ook al vrij 'goed' tekenen en netjes kleuren. smile

Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken hoor! Mijn oppaskindje kon toen hij 4 jaar was ook nog niet echt goed tekenen, het leek bij hem ook meer op krassen dan wat anders maar dat is allemaal goed gekomen!

Ik weet het ook niet hoor maar ik hoor het vaker(?). Vooral dat linkshandige kinderen vaak ook meer moeite hebben met het schrijven omdat ze sneller kramp krijgen in hun hand en dus een linkshandige pen vaak erg fijn voor ze is.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 3:53

Het interesseert hem ook niet zo veel. Hij is rechts maar blijft zijn potlood ook verkeerd vastpakken. Ik vind het alleen raar dat het nog steeds hetzelfde gaat als op 2 jarige leeftijd.

Moepie, op het kdv worden niet standaard eind gesprekken gehouden, dit had ik wel verwacht eigenlijk aangezien ik vind dat alles altijd goed geregeld is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  marjoleinnn ma 15 aug 2011 - 3:54

Mamsie schreef:
marjoleinnn schreef:
Mamsie schreef:Ik weet trouwens niet of je zoon links of rechts is maar ik hoor van de meeste van wie hun kind links is dat het tekenen ook later komt. Link is gewoon wat moeilijker dan rechts. Mijn middelste is trouwens ook links.
Misschien dat het bij jongetjes zo is dat ze later beginnen met tekenen, maar ik vraag me af of het aan links of rechts zijn ligt want ik ben ook links en ik kon op de basisschool in groep 1 ook al vrij 'goed' tekenen en netjes kleuren. smile

Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken hoor! Mijn oppaskindje kon toen hij 4 jaar was ook nog niet echt goed tekenen, het leek bij hem ook meer op krassen dan wat anders maar dat is allemaal goed gekomen!

Ik weet het ook niet hoor maar ik hoor het vaker(?). Vooral dat linkshandige kinderen vaak ook meer moeite hebben met het schrijven omdat ze sneller kramp krijgen in hun hand en dus een linkshandige pen vaak erg fijn voor ze is.
Oh oke smile Ja ik heb hier verder nooit last van gehad, maar niet ieder kind is hetzelfde natuurlijk.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Fayebella ma 15 aug 2011 - 10:23

Mamsie schreef:
marjoleinnn schreef:
Mamsie schreef:Ik weet trouwens niet of je zoon links of rechts is maar ik hoor van de meeste van wie hun kind links is dat het tekenen ook later komt. Link is gewoon wat moeilijker dan rechts. Mijn middelste is trouwens ook links.
Misschien dat het bij jongetjes zo is dat ze later beginnen met tekenen, maar ik vraag me af of het aan links of rechts zijn ligt want ik ben ook links en ik kon op de basisschool in groep 1 ook al vrij 'goed' tekenen en netjes kleuren. smile

Maar ik zou me er ook niet zo druk over maken hoor! Mijn oppaskindje kon toen hij 4 jaar was ook nog niet echt goed tekenen, het leek bij hem ook meer op krassen dan wat anders maar dat is allemaal goed gekomen!

Ik weet het ook niet hoor maar ik hoor het vaker(?). Vooral dat linkshandige kinderen vaak ook meer moeite hebben met het schrijven omdat ze sneller kramp krijgen in hun hand en dus een linkshandige pen vaak erg fijn voor ze is.

Ik ben zelf ook linkshandig, maar vaak krijgen linkshandigen juist kramp, omdat ze met een vulpen moeten schrijven en dan een "bokkepoot" krijgen. Anders vlekt de inkt heel erg, als je je hand goed houdt. Maar ik weet helemaal niet of ze tegenwoordig nog met vulpen schrijven op de basisschool.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Overgang crèche/kdv naar de basisschool.  Empty Re: Overgang crèche/kdv naar de basisschool.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum