Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

+6
Susan
Mamsie
PapillonRose
Bruintje Beer
mauwmauw
Teddyaapje
10 plaatsers

Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 1:14

Kinderen die naar een goede crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuis blijven.

Dat concludeert ontwikkelingspsycholoog Elly Singer van de Universiteit van Amsterdam (UvA) na jarenlang onderzoek. Dat meldt het Algemeen Dagblad donderdag.

Kinderen die dagelijks met andere kinderen spelen, zouden sterkere sociale vaardigheden ontwikkelen. Ook blijken ze complexer gedrag te vertonen dan kinderen die thuis bij hun ouders blijven.
"Ze kijken wat een ander doet en imiteren dat, maar dagen elkaar ook uit,"' aldus Singer. "Zo leren kinderen nieuwe vaardigheden. Ze bouwen bijvoorbeeld moeilijkere torens en spelen meer rollenspellen."

Singer denkt ook dat baby's tot een half jaar er juist wel baat bij hebben veel bij vader en moeder thuis te zijn.


Zo af en toe is het ook wel eens fijn om te horen dat een KDV zo slecht nog niet is voor je kind. Sommige mensen geven je nog weleens het idee dat je een slechte ouder bent als je je kind naar een creche stuurt. Dan heb je nu in ieder geval een weerwoord Wink


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Teddyaapje do 24 maa 2011 - 1:22

Wij brengen ons zoontje ook juist om die reden naar het kdv (wel maar 1x per week) ipv dat we hem naar opa en oma brengen. Ik vind het belangrijk voor zijn ontwikkeling om met andere kindjes (en volwassenen) in aanraking te komen.

Edit: Minneke je bent echt geen slechte ouder hoor!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 1:23

Maar het essentiele hierin is dat er staat goede creche, en uit ander onderzoek is onlangs weer gebleken dat veel creches nog steeds onder de maat presteren op responsiviteit en sensitiviteit naar de kinderen toe.

Niet om je te ontmoedigen, en mijn kinderen zitten ook op een kdv, maar even nuanceren Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  mauwmauw do 24 maa 2011 - 1:28

mijn zoontje gaat dan wel niet naar een kdv maar die gaat wel als hij 2,5-3 jaar is 1 of 2 ochtenden naar een peuterspeelzaal,vooral ook om met andere kindjes in aanraking te komen,nu zijn er hier nog wel 2 andere kindjes van zijn leeftijd,maar ze zullen er nooit slechter op worden.

ik heb heb zelf op een kdv stage gelopen,en daar zaten kindjes 5 dagen in de week van s'ochtends dat het open ging tot dat het dicht ging,dat vind ik ook zielig.maar een paar daagjes in de week moet kunnen,en dat niet alleen de meeste van ons zullen wel moeten blijven werken om rond te kunnen komen.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 1:32

Ik vind het alleen maar hartstikke logisch. Kinderen die altijd bij mama thuis zijn hebben toch ook niet echt een uitdaging thuis? Nu weet ik wel dat die moeders niet alleen thuis zitten en ook wel bij anderen op bezoek gaan die ook kinderen hebben, maar dat is lang niet zo vaak en veel als een kindje dat een dag (of meer) naar een kdv gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 1:38

Maar om in contact te zijn met andere kinderen hoeven ze natuurlijk niet per se naar een creche. Daar zijn ook andere mogelijkheden voor.

En een goede creche vinden, is nog niet zo'n hele makkelijke opgave.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 1:41

Lieskuh schreef: Nu weet ik wel dat die moeders niet alleen thuis zitten en ook wel bij anderen op bezoek gaan die ook kinderen hebben, maar dat is lang niet zo vaak en veel als een kindje dat een dag (of meer) naar een kdv gaat.

Dat ligt er toch helemaal eraan hoe de instelling van de moeder is? Ik vind niet dat je dat zo stellig kunt zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 2:09

Teddyaapje schreef:Wij brengen ons zoontje ook juist om die reden naar het kdv (wel maar 1x per week) ipv dat we hem naar opa en oma brengen. Ik vind het belangrijk voor zijn ontwikkeling om met andere kindjes (en volwassenen) in aanraking te komen.

Edit: Minneke je bent echt geen slechte ouder hoor!

Haha, wat lief dat je dat zegt. Ik vind mezelf ook geen slechte ouder hoor. Maar ik krijg weleens de vraag (vooral van oudere mensen) of ik het niet zielig vind dat mijn kinderen naar een KDV gaan. Ik vind dat dus helemaal niet zielig. En ik merk aan de oudste ook juist dat ze het daar ontzettend naar haar zin heeft en dat ze met veel plezier gaat.
Ik vond het gewoon leuk om te lezen dat volgens dit onderzoek een goed KDV inderdaad iets toevoegt aan de ontwikkeling van je kinderen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 2:12

Mijn neefje is ook heel positief veranderd op de peuterspeelzaal..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Bruintje Beer do 24 maa 2011 - 2:17

S. gaat niet naar een KDV maar om die reden gaat S. naar een peuterspeelzaal over ee jaartje.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  PapillonRose do 24 maa 2011 - 2:20

Toch wil ik zelf een KDV zo lang mogelijk uitstellen. Maar wil haar wel als het tijd is naar de psz doen, uit sociaal oogpunt inderdaad. Hoewel het ook zomaar zou kunnen dat ze vanwege mijn rooster na de zomervakantie toch een dagje kdv per week krijgt, en dan vind ik dat ook helemaal niet slecht. Juist goed dat ze daar andere kinderen zien, etc. Hier is het meer dat ik zelf zo graag bij haar ben nu ze nog zo klein is angel
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 2:23

Door omstandigheden kan onze zoon op dit moment nog niet naar een KDV. Dit artikel verbaast me niet, en lijkt me eigenlijk ook wel logisch. Toch steekt het me wel een beetje, maar ik weet in mijn achterhoofd ook wel dat ik me het niet persoonlijk aan moet trekken omdat het op dit moment even niet anders kan. Wel zijn we van plan om onze zoon naar een peuterspeelzaal te laten gaan, zodat hij toch nog contact krijgt met leeftijdsgenootjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Mamsie do 24 maa 2011 - 3:20

Nou maar goed dat ik die van mij nooit gebracht heb, dan waren ze denk ik zo siciaal dat ze bij iedereen op een terrasje gingen mee eten.

:P
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Susan do 24 maa 2011 - 4:35

Mamsie schreef:Nou maar goed dat ik die van mij nooit gebracht heb, dan waren ze denk ik zo siciaal dat ze bij iedereen op een terrasje gingen mee eten.

:P

lol!
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 5:33

deze uitkomst verbaast me ook niks, eigenlijk best wel logisch. Op een kinderdagverblijf zijn er hele pedagogische plannen en die kinderen leren daar echt wel andere dingen dan thuis. Als onze dochter de leeftijd heeft gaat ze ook wel naar een peuterspeelzaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 5:36

Lijkt me ook een logische uitslag. Het is niet iets wat uit de lucht komt vallen neem ik aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 5:53

Susan schreef:
Mamsie schreef:Nou maar goed dat ik die van mij nooit gebracht heb, dan waren ze denk ik zo siciaal dat ze bij iedereen op een terrasje gingen mee eten.

:P

lol!

Ik denk niet dat het zegt dat kinderen die niet naar de creche gaan niet sociaal zijn. Dat is natuurlijk onzin.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 7:20

Het heeft misschien een beetje invloed maar dat sociale krijgen ze straks op de creche ook wel. Vroeger zaten we ook niet met z'n allen op het kdv en we zijn er ook niet slechter op geworden toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:21

Zou het kunnen dat Elly Singer een tijdje geleden al een onderzoek had gepubliceerd waaruit bleek dat het voor baby's onder de 6 maanden beter is om thuis te blijven? Want dat feit en die naam Singer kwam me even heel bekend voor Very Happy

Maar altijd leuk, dit soort onderzoeken. Al is de uitslag niet verrassend inderdaad.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Susan do 24 maa 2011 - 8:29

Filoria schreef:Zou het kunnen dat Elly Singer een tijdje geleden al een onderzoek had gepubliceerd waaruit bleek dat het voor baby's onder de 6 maanden beter is om thuis te blijven? Want dat feit en die naam Singer kwam me even heel bekend voor Very Happy

Maar altijd leuk, dit soort onderzoeken. Al is de uitslag niet verrassend inderdaad.

Volgens mij was dat Marianne Riksen-Walraven, als we het tenminste over hetzelfde onderzoek hebben.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  maiadebij do 24 maa 2011 - 8:35

N heeft vandaag een kijkdag (nouja, uurtje) op de psz gehad. Hij verloor mij meteen uit het oog en zat zo schattig in de kring tussen de kindjes! Maar OT, ik denk dat hij er ook echt aan toe is. Ik merk dat hij thuis de uitdaging begint te missen, hij heeft behoefte aan iets nieuws. Per april gaat hij 2 dagdelen naar de psz, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:43

Susan schreef:Volgens mij was dat Marianne Riksen-Walraven, als we het tenminste over hetzelfde onderzoek hebben.
Dat is toch alweer van een hele tijd geleden? Die publicatie van Singer was een jaar geleden ofzo geloof ik.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:46

Of haar naam komt me bekend voor van 'Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar', dat is ook van haar zie ik net. Dat boek heb ik hier liggen smile
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Printje do 24 maa 2011 - 9:08

Het lijkt me logisch dat die kidneren socialer zijn. Ze zijn daar de hele dag met meerdere kinderen, moeten wachten op dingen etc. Ik ben kleuterjuf en van ouders die kinderen nooit naar een kdv of wat dan ook gebracht hebben hoor ik altijd dat hun kind zoveel socialer is gworden sinds ze op school zitten.

Mijn zoontje gaat 2 dagen per week naar de opvang en hij vindt andere kindjes helemaal leuk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 9:47

N. gaat niet naar een KDV, heb voor 3 dagen in de week gewoon oppas thuis. Voor het sociale aspect wil ik haar over 1,5 jaar wel 2 dagdelen naar een PSZ laten gaan. Dit meer om het samen spelen en leren delen. Wij hebben helaas ook geen kindjes van N. haar leeftijd in onze vriendengroep of familie, dus dit gaan we wel missen. Of kindjes nou echt socialer zijn als ze naar een KDV gaan weet ik niet, maar ik denk wel dat ze beter samen kunnen spelen en beter kunnen delen met andere kindjes.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer' Empty Re: 'Kinderen die naar creche gaan zijn socialer'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum