Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kolf vraagjes

+5
Bruintje Beer
snoezel
Mamasapje
Happydobby
Pien
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

kolf vraagjes Empty kolf vraagjes

Bericht  Pien do 4 aug 2011 - 10:50

Ik heb wat vragen over het kolven...

- Hoe vaak kolf jij?
- Hoe lang kolf jij?
- Hoe veel kolf jij per keer?
-Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was?

Ik ga nu slapen, morgen reageer ik dus pas! Maar ben zo onzeker over alles....
-

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kolf vraagjes Empty Re: kolf vraagjes

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 11:03

Pien schreef:Ik heb wat vragen over het kolven...

- Hoe vaak kolf jij?

In het begin kolfde ik gemiddeld 10 keer per dag om alles op gang te krijgen. Daarna werd dat 8 keer per dag, 6 keer per dag en zo na een jaar nog 2 keer per dag. Nu kolf ik dus nog 2 keer per dag.

- Hoe lang kolf jij?

In het begin kolfde ik 15 minuten per borst, daarna ben ik met een dubbele kolf gaan werken. Dat scheelde echt veel tijd. Vanaf toen kolfde ik ook 15 tot 20 minuten per voeding.

Eerst heel weinig, net genoeg voor de eerste voedingen voor de eerste maand. Daarna kon ik de voedingen om en om kolven, gemiddeld 140 cc per keer.

Lang, het is bij mij nooit echt heel goed op gang gekomen. De tijd dat M. in het ziekenhuis lag stopte mijn voeding, ze kreeg toen sondevoeding. Na 4 weken ben ik gaan relacteren, na 5 weken had ik weer voldoende voor gemiddeld 4 voedingen per dag. Nu voed ik haar nog 2 keer per dag, ze is nu 16 maanden en ik ben van plan om dit nog een tijd te blijven doen,

Het is ook om soms onzeker van te worden hoor, ik weet er alles van. Bij mij heeft de voeding ook nooit goed gelopen en M. heeft het eerste jaar nooit aan de borst kunnen drinken dus ik moest alles afkolven. Dat is zwaar en het kost ook echt veel tijd. Het is echt een kwestie van doorzetten en er echt voor gaan, ik denk dat jullie dit samen best gaat lukken, het is nu allemaal nog zo nieuw voor jullie beide,
Ik ga nu slapen, morgen reageer ik dus pas! Maar ben zo onzeker over alles....
-

Gast
Gast

Bericht  Happydobby do 4 aug 2011 - 11:16

Ik heb wat vragen over het kolven...

- Hoe vaak kolf jij? 6 a 8 keer
- Hoe lang kolf jij?15 min met dubbele elctrische kolf
- Hoe veel kolf jij per keer? ong 100 cc, soms wat meer soms wat minder.
-Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was? Op dag 7 had ik al genoeg voor M.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Mamasapje do 4 aug 2011 - 12:01

- Hoe vaak kolf jij? In het begin wel een keer of 10 per dag - O. lag in de couveuse en mocht niet bij mij aan de borst elke voeding, dat kon hij niet aan. Ik moest mijn productie opbouwen. Sinds ik weer werk kolfde ik tot de 9mnd 2 x op een werkdag. Ik gaf rond 7 uur zijn voeding aan de borst, kolfde rond 11 en rond 15 uur. Na de 9mnd kolf ik nu alleen in mijn middagpauze op mijn werk. Nu gaat hij zaterdag met paps mee op vakantie ( ik volg maandag pas ivm werk) dan zal ik vaker moeten kolven.
- Hoe lang kolf jij?15 min per kant met Medela Mini Electric ( geen aanrader : heeeeeel veel herrie!)
- Hoe veel kolf jij per keer? Ongeveer 180 cc nu, mijn eerste kolfbeurt voor O had ik 8ml Wink Nu is mijn bv redelijk stabiel. Ik kan gerust een keer overslaan of andere tijden aanhouden. In het begin lukte dit echt niet!
-Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was? Bij mij duurde het lang voor mijn gevoel. O lag de eerste tijd van zijn leven in de couveuse omdat hij bijna 6 weken te vroeg was geboren. Ik denk met 2 mnd dat ik vond dat de kolfsessies echt soepel liepen en ik ook ongeveer even veel melk had. Daarvoor kwam het wel eens voor dat ik de ene voeding 150 cc had en een voeding erna maar 30 cc..

Inmiddels is O. bijna 10 mnd en geniet nog elke keer van mama's melk... daar doe ik het voor. Het was echt moeillijk en heb heel wat keren willen stoppen , zeker in het begin.. Als het eenmaal loopt is het weinig moeite meer.
Mamasapje
Mamasapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  snoezel do 4 aug 2011 - 17:24

Hoe vaak kolf jij?
Ik kolf niet meer, maar ik heb vanaf 6 weken totdat ze 9,5maand was gekolfd. Toen ik nog met verlof was kolfde ik alleen als ik weg ging en 1 keer per dag (s ochtends) om haar te geven om te oefenen met de fles. Toen ik ging werken kolfde ik elke 3 uur, in het ritme dat ze dronk. Kwam neer op 2 keer kolven overdag op mijn werk.

- Hoe lang kolf jij?
Heb dus van 6 weken tot 9,5 maand gekolfd.... Nu kolf ik niet meer, ook niet als ik een keer een voeding oversla (drinks s avonds en s ochtends nog gewoon bij mij, de flessen overdag zijn flessen kunstvoeding)
En qua tijd.. Meestal een minuut of 20 (had dubbele kolf)

Meestal rond de 150 a 200. Lag aan het tijdstip van de dag (s morgens ging altijd veel vaker dan s ochtends)

Een paar weken denk ik. Maar heb het altijd gezien als een variabele factor. Mijn "opbrengst" was altijd zo wisselend. Ik heb aardig wat dipjes gehad en ook als ik moe ed was, was het opeens stukken minder. Heb me daar de eerste tijd wel druk over gemaakt, maar het kwam altijd wel goed en gelukkig had ik een flinke voorraad in de vriezer.

snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 19:34

- Hoe vaak kolf jij?
Ik kolfde om de 3 uur en 's nachts om de 4 uur.

- Hoe lang kolf jij?
ik kolfde met een dubbele elektrische kolf ongeveer 20 minuten.

toen het goed op gang kwam, kolfde ik per borst ongeveer 150 cc

- Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was?
een weekje ofzo. met mijn productie was niks mis.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 19:57

- Hoe vaak kolf jij?
Ik kolfde om de 4 uur

- Hoe lang kolf jij?
Ik geloof iets van 15 minuten per borst

Ik kreeg iedere keer zo'n beker vol per borst, ik geloof dat daar 200 of 250 ml in kon

- Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was?
Gelijk de eerste keer. Toen ik stopte had ik ook enorm last van stuwing en dat deed echt zeer. Binnen 2-3 dagen
was het weer normaal

Gast
Gast

Bericht  Bruintje Beer do 4 aug 2011 - 20:04

.

- Hoe vaak kolf jij?Ik kolf vanaf dat D. 2 weken is. Ik kolf 4x op een dag. En als we weggaan kolf ik ook.
- Hoe lang kolf jij? rond de 10 minuten. Met een dubelle elektirische kolf
- Hoe veel kolf jij per keer? bij elkaar toch wel gemiddeld 300cc. Dit is met een dubbele kolf
-Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was?Het was eigenlijk vanaf het begin goed op gang

Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  chipa do 4 aug 2011 - 21:48

-Hoe vaak kolf jij?
5 tot 6x per dag

- Hoe lang kolf jij?
10 minuten per borst

's ochtends 150cc per borst (ze staan dan echt op knappen) en overdag ongeveer 60 cc per borst

Een paar dagen. In het begin heb ik ook ' s nachts gekolfd om de boel op gang te brengen
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665

Bericht  Limburg85 do 4 aug 2011 - 22:47

- Hoe vaak kolf jij? Bij iedere voeding voor- en achteraf kolven
- Hoe lang kolf jij? Tot er voldoende uit was, tot m'n borsten weer goed aanvoelde of totdat het op was
- Hoe veel kolf jij per keer? Werd steeds meer
- Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was? 1 week denk
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896

Bericht  Teddyaapje do 4 aug 2011 - 22:51

- Hoe vaak kolf jij?
Nu kolf ik zo'n 5x per dag (om de 4u en nog 1x voordat ik ga slapen) maar als mijn productie terug loopt kolf ik 1 of 2 dagen om de 2 uur. In het begin kolfde ik om de 3uur...T. kreeg ook om de 3u een voeding, snachts om de 4u.

- Hoe lang kolf jij?
*Ik kolf nu zo'n 9 maanden. In het begin dronk T een paar keer per week een voeding bij mij omdat ik niet wilde dat hij het zou verleren. Tussen de 5,5 en 7 maand heeft hij ook redelijk vaak bij mij gedronken. Sindsdien wil hij niet meer.
* Per kolfbeurt ben ik ong. 7min. bezig om beide kanten leeg te kolven. Alleen de eerste voeding smorgens langer omdat ik dan echt veel melk heb. Ik heb trouwens een dubbele electrische kolf (ameda lactaline)

* De eerste voeding smorgens rond de 400cc, de andere keren tussen de 150 en 200 cc, afhankelijk van wat ik heb gedronken en hoe druk ik ben geweest.

* Dat ging bij mij heel snel...de kraamhulp en een lactatiedeskundige in het zh wisten niet wat ze zagen haha. Mijn vriend noemde mij ook Bertha73
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Flip Fluitketel vr 5 aug 2011 - 4:26

- Hoe vaak kolf (de) jij? In het begin 6 á 7 keer op een dag, naarmate ze minder voedingen kreeg werd het kolven ook minder.
- Hoe lang kolf(de) jij? meestal 10minuten met dubbele elektrische kolf
- Hoe veel kolf(de) jij per keer? meestal z'on 250cc
-Hoe lang duurde het voordat alles goed op gang was? Vanaf het begin liep de Bv al goed.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:00

Wat kolven jullie grote hoeveelheden!! Ik heb eigenlijk 180cc per keer nodig, maar dat red ik niet.
Iemand tips hoe ik het mogelijk wel ga redden?

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:05

PM: als je je productie wilt verhogen moet je vaker kolven. Vooral vaker kolven zorgt voor een hogere opbrengst, langer kolven maakt niet zo heel veel uit.

Gast
Gast

Bericht  Flip Fluitketel vr 5 aug 2011 - 5:07

ProudMama schreef:Wat kolven jullie grote hoeveelheden!! Ik heb eigenlijk 180cc per keer nodig, maar dat red ik niet.
Iemand tips hoe ik het mogelijk wel ga redden?

Misschien is vaker kolven een optie. Dit verhoogt vaak de productie.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:09

Maar als ze om de 3 uur komen en ik kolf om de 2 uur, dan heb ik een uur later toch niet genoeg om mijn uk te voeden?
Of voeden jullie op dat soort dagen niet aan de borst?

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje vr 5 aug 2011 - 5:10

vaker kolven en dan tot je borsten helemaal leeg zijn, langer heeft geen zin. Genoeg drinken en ontspannen tijdens (en tussen) het kolven. Ik zelf kijk altijd tv onder het kolven.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Flip Fluitketel vr 5 aug 2011 - 5:15

@PM Hoeveel drinken ze nu dan? Op den duur zal je vast meer (voorraad) melk hebben en genoeg hebben om ze te voeden. Hier ging ze nooit aan de borst ivm aanleg problemen
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:21

Ze drinken ongeveer 80 a 90 cc uit de fles. Als ze aan de borst gaan geef ik daarna gewoon een fles en laat ik ze drinken tot ze zelf stoppen omdat ze genoeg hebben.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje vr 5 aug 2011 - 5:22

Ik voed niet meer zelf maar bij het cb hebben ze me eens gezegd dat je 2u voor een voeding mag kolven en er niet minder tussen moet zitten omdat je anders te weinig productie hebt voor de volgende voeding. Misschien zou je meteen na een voeding kunnen kolven, of drinken ze je helemaal leeg?

Het kan trouwens ook aan je kolf liggen. Met de medela swing (enkel) kolfde ik maar 100 a 120 met 2 borsten, sinds ik dubbelzijdig kolf heb ik veel meer productie vanwege het toeschietreflex.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:23

kun je dan niet een uurtje nadat ze gedronken hebben gaan kolven? Dan heb je twee uur later wel weer genoeg voeding. Daarbij wordt de melk aangemaakt tijdens het drinken hè, dus je borst zal niet snel helemaal leeg zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:30

Ik kolf nu na het voeden, dan heb ik daarna 2 uur tot de volgende voeding. Maar daardoor kan ik dus niet vaker gaan kolven...
Ga het morgen gewoon een dag proberen, om de 2 uur kolven, kijken wat het doet.

Gast
Gast

Bericht  Flip Fluitketel vr 5 aug 2011 - 5:33

Weet niet hoeveel je kolft per keer? Maar stel dat je 150cc per keer zou kolven om de 2u en om de 3u ze een voeding vragen. Met 2 á 3 keer kolven kom je op 300 á 450cc uit en ze hebben samen dan 360 á 380 cc nodig (bij 2 voedingen). Dan zou je uit moeten (kunnen) komen. Snap je hem nog.....

Het zal wel enige inspanning vragen om het je melkproductie te verhogen en hoop voor je dat het lukt.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 5:37

Ik zou proberen om inderdaad iedere twee uur te kolven en nadat je mannetjes rechtstreeks gedronken hebben een flesje geven. Op die manier zal je voorraad melk sowieso oplopen en waarschijnlijk heb je na een paar dagen wel meer productie.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje vr 5 aug 2011 - 5:51

Is t trouwens niet een idee om gewoon op verzoek te gaan voeden en ze beide elke voeding aan de borst te laten drinken? Allebei aan een kant? Ze hebben dan waarschijnlijk in het begin wel vaker een voeding nodig (bijv. om de 2u ipv om de 3 uur) maar dan regelen zij, samen met jou lichaam, je productie.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud