Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huis vs appartement

+4
Kaboutertje
Zininzon
Mon Amour
Caresses
8 plaatsers

Ga naar beneden

Huis vs appartement Empty Huis vs appartement

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 4:58

Waarom zijn appartementen in vergelijking met huizen eigenlijk zo duur? Ik zie persoonlijk alleen maar nadelen aan een appartement tov een huis.
Waar woon jij in en heb je daar bewust voor gekozen? Waarom?

Ik heb zowel in een appartement als in een huis gewoond, de 2 appartementen waarin ik heb gewoond waren eigenlijk uit noodzaak, omdat er geen huis vrij was (en ik uit elkaar was met mijn ex, met wie ik in een huis woonde wat voor mij alleen te duur was).
Nadelen aan een appartement vond ik: relatief klein, auto niet voor mijn huis parkeren en dus vaak ver lopen met boodschappen (en trappen op, geen lift), geen buitenruimte (alleen een klein balkon van 2 bij 2), alles op 1 verdieping in het ene appartement (last van geluiden en geurtjes uit kamer en keuken als er 1 nog niet in bed ligt en de ander wel, en ik heb altijd de behoefte om naar boven te gaan, dan sluit ik mijn dag beter af op de een of andere manier).
Voordelen appartement: geen (alleen dat mijn 2e appartement goedkoop was, maar dat was dan ook wel inimini, 65 m2).
Voordelen huis: relatief goedkoper (betaal nu maar €200 meer hypotheek dan ik voor het appartement aan huur betaalde, maar wel dubbel woonoppervlak), lekkere tuin, eigen achterom, eigen voordeur, auto voor de deur, 3 slaapkamers en zolder met vaste trap, geen geluid van buren aan alle kanten.
Nadelen huis: tuin moet ik natuurlijk bijhouden, meer te poetsen hier.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Huis vs appartement Empty Re: Huis vs appartement

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 5:10

In een appartement voel ik me veiliger (wanneer deze zich niet op de begaande grond bevindt).
Ik vind alles op één verdieping hebben fijn.

Gast
Gast

Bericht  Caresses do 4 aug 2011 - 5:10

Wij wonen in een appartement omdat er maar weinig echte huizen zijn hier. Die zijn ontzettend duur (of je komt terecht in een slechte wijk).
Liever hadden wij ook een huisje gehad.
Ik probeer altijd te denken aan de voordelen:
- minder om schoon te maken.
- alles gelijksvloers, dat vind ik fijn (behalve als ik wil slapen en vriend bezoek heeft).
- mooi uitzicht
- vind het fijn dat we niet beneden wonen, vind het 's avonds altijd eng in een huis op de begane grond omdat ik dan bang ben dat er inbrekers om het huis lopen.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Mon Amour do 4 aug 2011 - 5:30

ik voel me veiliger, en alles is gelijkvloers, en minder schoonmaak werk, in een appartement

Mon Amour
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 109
Punten : 109
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 5:50

Ik voel me ook veiliger.. Verder vind ik een loft idee erg mooi en dat zijn meestal grote appartementen.

Als ik ooit een appartement zal kopen wil ik wel een groot dakterras of zeer ruim balkon. Verder als het hoger is dan de 2e verdieping een lift.

Gast
Gast

Bericht  Zininzon do 4 aug 2011 - 9:12

Ik woon in een tussenwoning omdat:
- er vrijwel geen appartementen zijn waar ik woon
- de doorstroom in de appartementen die er zijn laag is
- de appartementen die er zijn vrij klein zijn
- de appartementen die er zijn duur zijn
- er bij de appartementen geen buitenruimte is
- ik uiteindelijk liever wilde kopen dan huren

Ik betaal netto 50 euro méér aan hypotheek dan wat ik aan huur zou betalen in een klein appartement dat ik toegewezen had gekregen.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 9:36

Voordelen aan mijn appartement:

*Veilig gevoel. Laat ik per ongeluk de balkondeur open, of expres, dan is er niemand die naar binnenkomt.
*Mijn woning is groot genoeg voor mezelf en eventueel ter overbrugging naar iets groter om samen te wonen.
*Door maandelijks aan de VvE te betalen, voorkom ik onverwachte kosten buitenshuis.
*Omdat ik in een klein complex woon, heerst hier een 'ons kent ons' gevoel. Wanneer je hulp nodig bent, ben je slechts een deurbel verwijderd van de oplossing.
*Post valt niet op de deurmat, ik bepaal zelf wanneer ik het haal.
*Het voorkomt troep. Dat wat je echt niet meer nodig bent, gooi je weg. I.p.v. in een kamer/zolder te stallen.
*Ik woon in het centrum. Heb ik niets in huis, dan loop ik de voordeur uit en koop ik iets bij de warme bakker. Of ik haal af bij de pizzaria, chinees, patatzaak, zonder daarvoor te hoeven rijden.
*Ik heb een vrij ruime berghok, waar ik mijn houdbare boodschappen stal.

Het is niet per definitie een nadeel aan het appartement, maar wel aan het parkeerbeleid van de gemeente:
*Op donderdagavond kan ik mijn auto niet of nauwelijks kwijt op de parkeerplaatsen waarvoor ik ontheffing heb.
*Op zaterdag kan ik beter niet met de auto op stap gaan, tenzij ik zeker weet dat ik niet voor 17.00u naar huis ga.
*Ik heb slechts voor één straat qua parkeerplaatsen ontheffing, dus zet ik mijn auto ergens anders heen, dan moet ik er rekening mee houden dat ik om de twee uur de auto verplaats en de parkeerschijf bijstel.

Herinnert me er weer aan dat ik de gemeente moet bellen om een dubbele ontheffing aan te vragen. laughcry

Voor nu zou ik nog niet in een gewoon huis willen wonen. Heb weinig problemen met het wonen in een appartement. Al vind ik het parkeerbeleid verschrikkelijk. Het is ons ook niet gevraagd ofzo, het is een half jaar geleden gewoon ingevoerd. Mad

Gast
Gast

Bericht  Kaboutertje do 4 aug 2011 - 12:34

Ik woon in een appartement omdat ik met enige spoed op zoek was naar woonruimte. Ook omdat ik nog studeer was een huis te duur voor mij alleen.

Dingen die ik als voordeel zie : wat eerder genoemd is, veiligheid. Ik voel me boven inderdaad veiliger. Pff, zit me nog meer voordelen te bedenken maar kom er niet op :P. Maargoed, in principe heb ik het hier prima naar mijn zin.
Het is niet groot, maar groot genoeg voor mij alleen, voor nu smile
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 14:18

Ik heb liever een huis dan een appartement, daarbij komt dat ik in een vrij klein dorp woon waar bijna geen appartementen zijn . De appartementen die er wel zijn, zijn in verhouding met het soort huis waar wij in wonen (tussenwoning) erg duur. Nu hebben we een huis met 3 slaapkamers op de 1e verdiepiing en vaste trap naar zolder en een (kleine) voortuin en een diepe achtertuin met achterom. De prijs, ruimte en het feit dat je een tuin hebt vind ik grote voordelen tov een appartement. Nadeel is dat de tuin onderhouden moet worden. Ik vind daar niks aan, maar moet wel om het netjes te houden.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 19:17

Wij wonen inmiddels in ons derde appartement. Ik zat er toevallig laatst nog aan te denken, wat ik mis aan een huis, maar het enige wat ik mis is een tuin. Verder bevalt het me prima hier, wij wonen met 2 kinderen en hebben echt genoeg ruimte. We hebben 100m2 en dat is excl muren, badkamer, wc, balkon en berging. Ik voel me veiliger in een appartement, ik vind het heel handig dat alles gelijkvloers is, heel overzichtelijk met kinderen ook.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 22:10

Ik heb in een gezinswoning gewoond en nu in een appartement.

Ik zit goed hier, voel me thuis, alles is gelijkvloers, grote kelder.
Het enige wat ik mis is een tuin. En dan niet zo zeer voor mezelf maar voor mijn zoon !
Maar verder....

Gast
Gast

Bericht  Suus do 4 aug 2011 - 22:29

Ik woon samen in een appartement en zie bijna alleen maar voordelen!

- Het is lekker ruim, meer dan 100 m2
- Alles is gelijkvloers
- Ik heb nooit last van de buren
- we hebben eerst een lange gang, waaraan de slaapkamer ook zit, deze grenst dus niet aan de woonkamer. Als de een eerder wil gaan slapen heb je dus geen last van de ander.
- Het is voordeliger dan de huizen die we gezien hebben (wij kunnen helaas nog niet kopen)
- Ik voel me hier veilig, kan rustig de balkondeur open laten staan als we weggaan en heb niet zo'n inkijk van buiten (we zitten op de 3e verdieping, met lift overigens, en voor ons huis is een parkje met bomen, geen overburen die naar binnen kijken dus).
- Altijd parkeerruimte voor de deur (kan ook onder het appartement, maar dan moet je betalen voor je eigen parkeerplek, voor de deur is het gewoon gratis)
- Mooie locatie

Ik zie wel dat heel veel voordelen ook gewoon een voordeel zijn van onze locatie en er niet per se mee te maken hebben dat het een appartement is en geen huis. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat we geen tuin hebben. Gelukkig hebben we wel een ruim balkon (15 m2). Het lijkt me wel lastig om een tuin te onderhouden, maar aan de andere kant zou ik later met kinderen wel graag een tuin willen.
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 4 aug 2011 - 22:43

Hier zijn appartementen 't enige redelijk betaalbare (koop dan) Eensgezinswoningen lijken hier qua prijs gewoon echt bedoeld voor de 2 verdieners, starters en alleenstaanden komen hier niet verder dan appartementen of schrale eensgezinwoninkjes in slechte wijken.

Ik woon graag in mijn appartement hoewel ik dat een te duur woord vind, dus ik woon gewoon in een flat :P Alles gelijkvloers vind ik prettig, schoonmaken is makkelijk. We hebben een parkeerterrein voor bewoners en bezoekers, ik hou van m'n uitzicht, heb 3 slaapkamers, ruime huiskamer, badkamer past gewoon ligbad in etc etc.

Tuurlijk zou ik een tuin heel fijn vinden, maar ons balkon met zon van 12:00 tot zonsondergang is ook heel fijn smile Wat ik wel nadeel vind, is dat ik naar beneden moet voor de post en vuilniszakken :P En ik moet wel rekening houden dat 'snel weg gaan' er voor mij niet in zit; naar beneden... Hopen dat je de lift mee hebt... Naar de schuur... Fiets pakken... Schuur weer goed op slot... En dan kan ik weg. Lijkt niks voor te stellen, maar als je maar 5 minuten naar station hoeft te fietsen en je bent aan de late kant en je hebt je trein te halen, dan zijn die momenten zenuwslopend Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Flippin' Bitch vr 5 aug 2011 - 7:47

Ik woon in een appartement met tuin, maar betaal bijna evenveel huur als mijn moeder die in een eensgezinswoning woont + grote tuin.
Heb er destijds voor gekozen omdat de wachttijd voor een (eenkamer)appartement het kortst was. Daarnaast studeerde ik nog en bleek een appartement in vergelijking met een studentenkamer een goedkopere oplossing te zijn.

Het voordeel vind ik vooral dat het niet zo groot is en je dus niet zo veel schoon te maken hebt. Daarnaast vind ik het fijn dat het in een monumentaal pandje is, want ik hou van oude huizen, mijn hoge ramen en mijn balkenplafond. Ligging is ook top. Heb ik een feestje, dan schroef ik even mijn bed uit elkaar en gaat ie tegen de muur, dan heb ik genoeg ruimte. Voor nu vind ik het prima, maar als volgende huis wil ik toch wel iets met minstens twee slaapkamers, zodat je ook soms gewoon iets kan laten liggen en de deur kan dichttrekken smile

Ik zou hier niet samen willen wonen, daarvoor is het gewoon te klein. Het nadeel van een eenkamerappartement is ook dat het snel een rommeltje is. Kan de was niet in de tuin drogen, dan staat je droogrek pontificaal in de kamer. Met koken let ik altijd goed op dat de afzuigkap aanstaat en meestal doe ik daarna de ramen open, je moet er wel in slapen. Boven mij zit een ander appartement, maar daar heb ik geen last van. Haar slaapkamer zit boven mijn huis, dus ik hoor haar alleen opstaan en naar bed gaan.
Flippin' Bitch
Flippin' Bitch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 8:03

Trouwens, voor het geld waarvoor ik mijn appartement heb gekocht, kon ik ook een hoekhuis kopen in dezelfde 'stad'. Ik heb hier vaak discussies over gehad met vrienden, omdat ze destijds mijn keuze van appartement kopen maar dom vonden. Ik snap ze wel, maar ik hoef niet zo nodig in een huis te wonen. En een tuin te hebben. Want buiten zitten doe ik amper. nerd

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 5 aug 2011 - 21:14

Een appartement hebben wij en ik vind het heerliijk!
Alles gelijkvloers vind ik ook ideaal. Met stofzuigen/dweilen ben je er zo door heen. En we hebben een dakterras dus buiten zitten gaat hier super. Nee zit prima hier Very Happy
Oow en parkeren, wij hebben een oprit en altijd plek dus.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk vr 5 aug 2011 - 21:27

Wij wonen in een 1 gezinswoning en ik zou toch echt niet anders willen hoor! Heb geen ervaring met een appartement, maar het enige voordeel wat ik kan bedenken is het minder schoonmaken.
We gebruiken de tuin niet super veel, maar de katten kunnen lekker naar buiten toe wanneer ze willen en je hebt minder last van elkaar als de 1 nog/al wakker is en de ander slaapt.

Overigs zijn de meeste huurappartementen hier 55/65+, of je krijgt voor 300/350 euro een 1 kamer appartement, terwijl je voor 100 euro per maand meer al een 1gezinswoning kan huren.
Ik vind 2 slaapkamers, het liefst 3, toch echt wel een pre.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Fayebella za 6 aug 2011 - 4:17

Ik woon nu in een maisonette met 2 slaapkamers en ga dadelijk naar een nieuwbouwwoning met 3 slaapkamers.
Ik ga toch liever naar het huis, omdat ik dan niet met mijn boodschappen 2 hoog hoef (zonder lift) en ik een tuin erbij heb. Mijn balkon is ook wel leuk, maar en tuin zit ik toch sneller in.

Verder begrijp ik het wel wat iedereen zegt, dat ze zich veiliger voelen in een appartement. Ik moet zeggen dat ik me hier ook erg veilig voel. Voordat zij bij mijn balkon komen moeten ze al 3 balkon voorbij....
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud