Hoe krijg ik hem aan een gezond voedingspatroon?
+17
sanne-84
Leine
LMCurious
CCC
girli
Zwoesj
Phileine
Rush
Possom
luisa
Minx
Susan
Saxy
Beachgirl
Sjonno
Lavendel
Jilke
21 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Hoe krijg ik hem aan een gezond voedingspatroon?
Vrij simpel uit te leggen "probleem": mijn vriend eet over het algemeen erg ongezond. Amper groente (hooguit 3x per week, en dan uit pot), af en toe fruit (alleen bananen, met uitzondering een sinaasappel) en erg vet.
Als ik gezond avondeten maak is dit standaard aardappels, groente uit pot en vlees. Nou ja gezond, voor zijn maatstaven gezond. Verse groente krijg ik er meestal niet in, alleen champignons/ui.
Dingen als rijst met gewokte groente lust hij niet, een schotel met groente erin lust hij niet.
En bij het avondeten komt standaard een berg mayonaise, en zout. Zelfs als ik in de aardappels geen zout doe gooit hij het er aan tafel nog wel overheen. En dan niet een beetje, maar behoorlijk wat.
Gisteren in de stad wat gegeten, een gegrilde hamburger, niet heel slecht op zich, maar hier moet dan weer friet bij en 2 kuipjes mayonaise.
Als middageten is het meestal brood met chocoladepasta, en af en toe een in druipend vet gebakken ei.
Als ik dan er wat van zeg is het: ja ik eet toch bananen, of ik heb van de week nog een sinaasappel op.
Hij ziet er echt het probleem niet van in, maar het gaat me toch behoorlijk dwars zitten. Hij is al niet gezond, mankeert het een en ander en gaat dan ook nog zo met zijn lichaam om.
Hoe krijg ik hem aan een gezond voedingspatroon? Ja gewoon koken en thats it, maar zo simpel is het niet. Hij eet het gewoon niet dan.
Iemand die DE tip heeft of dit probleem ook kent?
Als ik gezond avondeten maak is dit standaard aardappels, groente uit pot en vlees. Nou ja gezond, voor zijn maatstaven gezond. Verse groente krijg ik er meestal niet in, alleen champignons/ui.
Dingen als rijst met gewokte groente lust hij niet, een schotel met groente erin lust hij niet.
En bij het avondeten komt standaard een berg mayonaise, en zout. Zelfs als ik in de aardappels geen zout doe gooit hij het er aan tafel nog wel overheen. En dan niet een beetje, maar behoorlijk wat.
Gisteren in de stad wat gegeten, een gegrilde hamburger, niet heel slecht op zich, maar hier moet dan weer friet bij en 2 kuipjes mayonaise.
Als middageten is het meestal brood met chocoladepasta, en af en toe een in druipend vet gebakken ei.
Als ik dan er wat van zeg is het: ja ik eet toch bananen, of ik heb van de week nog een sinaasappel op.
Hij ziet er echt het probleem niet van in, maar het gaat me toch behoorlijk dwars zitten. Hij is al niet gezond, mankeert het een en ander en gaat dan ook nog zo met zijn lichaam om.
Hoe krijg ik hem aan een gezond voedingspatroon? Ja gewoon koken en thats it, maar zo simpel is het niet. Hij eet het gewoon niet dan.
Iemand die DE tip heeft of dit probleem ook kent?
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Re: Hoe krijg ik hem aan een gezond voedingspatroon?
Mijn man eet ook niet altijd gezond maar ik laat hem maar... Hij is volwassen genoeg om daarin zijn eigen keuzes te maken, en vaak slaat hij een maand later weer door naar het gezonde.
Gast- Gast
Als je nasi/pasta/iets anders maakt kun je de groenten pureren en die door de saus doen.
Ik was/ben ook een moeilijke eter en zo deed mijn moeder dat vroeger altijd.
Qua fruit kun je mss verse smoothies maken.
Ik was/ben ook een moeilijke eter en zo deed mijn moeder dat vroeger altijd.
Qua fruit kun je mss verse smoothies maken.
Gast- Gast
Hier slaat hij helaas niet over op het gezonde, het is altijd ongezond.
En maar klagen over vermoeidheid. Tja als je geen vitamines binnen krijgt?
Het frustrerende is dat hij prima weet wat gezond is, heeft vroeger WW gedaan en hiermee een hoop afgevallen dus hij weet het wel. Maar doet het gewoon niet. En ach, een mueslireep met chocolade is toch ook gezond? Pff
En maar klagen over vermoeidheid. Tja als je geen vitamines binnen krijgt?
Het frustrerende is dat hij prima weet wat gezond is, heeft vroeger WW gedaan en hiermee een hoop afgevallen dus hij weet het wel. Maar doet het gewoon niet. En ach, een mueslireep met chocolade is toch ook gezond? Pff
Jilke- Prater
Wie doet er boodschappen? Anders even geen mayonaise ed. kopen en kijken of hij het zo erg mist. Of gewoon voorstellen om samen een tijdje gezond te eten? Ik weet het eigenlijk niet. Ik woon nog niet samen maar mijn vriend wil juist altijd extreem gezond eten.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Ik doe de boodschappen, en die manier al geprobeerd, maar dan gaat hij het gewoon zelf halen. En gezond eten doen we al sinds februari, wat erop neer komt dat ik de enige ben die gezond eet.
Jilke- Prater
Hier precies hetzelfde, al is m'n man wel beter gaan eten sinds de geboorte van Rick. We hebben er al zo vaak woorden over gehad en nu ben ik op zo'n punt van laat maar, hij is oud en wijs genoeg om te weten dat zijn voedingspatroon niet zo gezond is.
Sjonno- Fluisteraar
- Aantal berichten : 468
Punten : 487
Registratiedatum : 19-11-10
Wat als je gewoon eens een keer verse groenten kookt, met aardappelen en vlees. En niks zegt. Eet hij het dan wel of niet?
Of gewoon toch een keer een groenteschotel maakt en het voor zijn neus neerzet?? Wiegert hij dan meteen of probeert hij het toch?
Want het beinvloedt ook jouw eetpatroon als hij niks lust, en je met het avondeten elke keer zijn voorkeur moet maken.
Of gewoon toch een keer een groenteschotel maakt en het voor zijn neus neerzet?? Wiegert hij dan meteen of probeert hij het toch?
Want het beinvloedt ook jouw eetpatroon als hij niks lust, en je met het avondeten elke keer zijn voorkeur moet maken.
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Sjonno schreef:Hier precies hetzelfde, al is m'n man wel beter gaan eten sinds de geboorte van Rick. We hebben er al zo vaak woorden over gehad en nu ben ik op zo'n punt van laat maar, hij is oud en wijs genoeg om te weten dat zijn voedingspatroon niet zo gezond is.
Maar vervelend lijkt me dat :S Maar als je kinderen hebt vind ik het wel een ander verhaal. Dan moet je nog meer je best doen om je er gewoon over heen te zetten om een goed voorbeeld te geven.
Lavendel- Ratel
Beachgirl_24 schreef:Want het beinvloedt ook jouw eetpatroon als hij niks lust, en je met het avondeten elke keer zijn voorkeur moet maken.
Als ik het voor zijn neus zet eet hij het niet, of alle groente wordt er uitgevist. Zoiezo lust hij niets van alles wat afwijkt van enigzinds normale smaken. Dus een preischotel lust hij bv niet, de saus vind hij weer niet lekker. Rijst lust hij niet, want al die soorten saus lust hij niet.
Inderdaad dat is ook wat me steeds frustreerd. Thuis at ik altijd verse groente, at ik erg gevarieerd. Nu kom ik gewoon niet verder dan aardappels groente vlees (en dan kan ik wel broccoli voor mezelf kopen, maar dan eet ik 3dagen broccoli) of friet of macaroni (zonder groente) of iets met champignons.
Ja of ik moet steeds apart staan koken, maar daar heb ik ook geen zin in en tijd voor soms.
Jilke- Prater
Nouja als jij dagen hebt dat je anders eet dan je zou willen dan moet hij zich de andere dagen maar aan jouw eten aanpassen toch? Dan vist hij het er maar uit of eet hij het niet. Jij kunt je niet alleen aan hem aanpassen.
Lavendel- Ratel
Lavendel schreef:Sjonno schreef:Hier precies hetzelfde, al is m'n man wel beter gaan eten sinds de geboorte van Rick. We hebben er al zo vaak woorden over gehad en nu ben ik op zo'n punt van laat maar, hij is oud en wijs genoeg om te weten dat zijn voedingspatroon niet zo gezond is.
Maar vervelend lijkt me dat :S Maar als je kinderen hebt vind ik het wel een ander verhaal. Dan moet je nog meer je best doen om je er gewoon over heen te zetten om een goed voorbeeld te geven.
Juist,hij moet van mij eten, hij is een voorbeeld voor Rick en Lisa en ik heb er niets aan als de papa niet wil eten. Zit ik dadelijk met 2 kids te kijken die ik ook maar amper wat willen eten.
Sjonno- Fluisteraar
- Aantal berichten : 468
Punten : 487
Registratiedatum : 19-11-10
Ik heb laatst gehoord dat groente uit pot net gezond is als verse groentes....
Ik vind verse groente lekkerder, dus wij eten zeker 4 a 5 keer per week verse groente. Maar ik pak (uit gemak) ook wel eens een pot doperwtjes van de Hak. Die vind ik overigens ook heerrrrrlijk
Ik vind verse groente lekkerder, dus wij eten zeker 4 a 5 keer per week verse groente. Maar ik pak (uit gemak) ook wel eens een pot doperwtjes van de Hak. Die vind ik overigens ook heerrrrrlijk
Saxy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 246
Punten : 265
Registratiedatum : 24-11-10
Hij kan toch ook zijn eigen potje koken? Beetje onzin dat jij elke dag moet eten wat hij wil, dus heel eenzijdig,of twee maaltijden moet koken. Hij is degene die een moeilijke eter is, waarom verwacht hij dat jij dat oplost?
En natuurlijk kun je af en toe best iets maken wat hij lekker vindt, maar nu eet je nooit meer wat je zelf lekker vindt.
En natuurlijk kun je af en toe best iets maken wat hij lekker vindt, maar nu eet je nooit meer wat je zelf lekker vindt.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Saxy schreef:Ik heb laatst gehoord dat groente uit pot net gezond is als verse groentes....
dat gaat om ingevroren groenten. Groenten uit pot en blik zij een heleboel suiker en conserveringsmiddelen aan toegevoegd om het "vers" te houden.
Moeilijk. misschien kun je hem eerst over krijgen op rode sauzen ipv mayonaise. En dan stiekem zelf die sauzen gaan maken haha.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Jij kookt gewoon groenten als je dat wil eten, dan is het toch zijn probleem als hij dat niet eet?
Jij kookt gewoon groenten als je dat wil eten, dan is het toch zijn probleem als hij dat niet eet?
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Misschien moet je hem vertellen hoe vervelend je het vindt dat jij nooit kan eten wat jij lekker vindt omdat hij zo'n zeurpiet is met eten. Ik weet dat mijn schoonmoeder een poos iets heeft gehad met een hele lieve man, maar die lustte ook alleen maar friet, gehaktballen en frikandellen en totaal geen groente. Terwijl zij echt gek is op koken en niet op frituur, en daarom is het nooit echt wat geworden.
Ik vind als je een beetje volwassen bent dat je best af en toe eens wat nieuws kunt proberen, al is het alleen maar voor jou, zeker omdat jij je altijd aanpast aan hem.
Ik vind als je een beetje volwassen bent dat je best af en toe eens wat nieuws kunt proberen, al is het alleen maar voor jou, zeker omdat jij je altijd aanpast aan hem.
Possom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11
Je wilt toch niet dat je vriend zich vet zit te mesten?luisa schreef:Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
In plaats van mayonaise zou je yofresh kunnen kopen, dat is op basis van yoghurt, dus daar zit al minder vet in. Daarnaast zou je sinaasappels kunnen kopen, die uitpersen en daar een grote kan mee vullen. Dan heb je voor meerdere dagen fruit dat hij zo uit de koelkast kan pakken. Met groente zou je kunnen proberen om vlees klaar te maken dat zo'n sterke smaak heeft, dat de smaak van de groente wegvalt. Wat wij weleens doen is kip heel lang laten koken (kipkluifjes), net zolang tot het van het bot af valt. Daarna groente en aardappeltjes erbij (of rijst/pasta) en je hebt een heerlijke maaltijd, zonder de overheersende smaak van groente die hij waarschijnlijk niet lekker vindt.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Rush schreef:Je wilt toch niet dat je vriend zich vet zit te mesten?luisa schreef:Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Nee, maar wat moet ze dan, dag in, dag uit koken wat hij wil, in de hoop dat hij alsjeblieft een hapje blikgroente wil proberen en niet naar de snackbar rent?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Nee dat zeg ik niet, maar ik vind het nog al makkelijk om te zeggen dat ze zich er niet zo druk om moet maken.Susan schreef:Rush schreef:Je wilt toch niet dat je vriend zich vet zit te mesten?luisa schreef:Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Nee, maar wat moet ze dan, dag in, dag uit koken wat hij wil, in de hoop dat hij alsjeblieft een hapje blikgroente wil proberen en niet naar de snackbar rent?
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Rush schreef:Je wilt toch niet dat je vriend zich vet zit te mesten?luisa schreef:Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Nee, maar ik wil ook niet voor zijn moeder spelen.
Ik zou er ook wel wat van zeggen hoor, maar als hij geen groenten wil dan kan je daar weinig aan doen. Ik begreep dat het probleem was dat vriend geen groenten eet, niet dat hij door slechte eetgewoontjes dik wordt. Als hij dik wordt zou ik dat ook echt wel aangeven, maar dan nog hij moet er zelf wat aan doen.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Rush schreef:Nee dat zeg ik niet, maar ik vind het nog al makkelijk om te zeggen dat ze zich er niet zo druk om moet maken.Susan schreef:Rush schreef:Je wilt toch niet dat je vriend zich vet zit te mesten?luisa schreef:Lijkt me zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind het ook belachelijk om groenten klaar te maken en die weer weg te gooien of de volgende dag op te warmen. Dan kan jij de volgende dag zijn afdankertjes opeten. Lekker zeg.
Possom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11
Wat eten jullie dan als jullie ongezond eten? Ik vind vlees, aardappelen en groente uit een potje ook niet echt uber gezond klinken.
Gast- Gast
Blik en pot is helemaal niet zo slecht hoor
http://dieet.blog.nl/gezondheid/2010/05/23/is-groenten-uit-blik-gezond
http://www.nu.nl/gezondheid/2381311/groente-pot-wel-gezond.html
http://dieet.blog.nl/gezondheid/2010/05/23/is-groenten-uit-blik-gezond
http://www.nu.nl/gezondheid/2381311/groente-pot-wel-gezond.html
Zwoesj- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» wijziging voedingspatroon en KDV