Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Keizersnee en borstvoeding

+3
Lejow
Susan
Petteflet
7 plaatsers

Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Petteflet vr 29 jul 2011 - 0:19

Naar alle waarschijnlijkheid krijg ik in de 39e week van mijn zwangerschap een ks. Helaas kan ik op internet weinig informatie vinden over borstvoeding geven na een ks.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Tips, trucs en ervaringen zijn welkom!

N.B. Bij de 1e heb ik geen borstvoeding gegeven en ook niet geprobeerd. Het is voor mij dus helemaal nieuw.
Petteflet
Petteflet
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 638
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Susan vr 29 jul 2011 - 0:24

Is dat dan zo anders?

Ik weet wel dat mijn nicht een (spoed)keizersnede heeft gehad en daarna anderhalf jaar borstvoeding heeft gegeven.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:25

Wat is daar anders aan dan ? Mijn jongste is ook via een ks gekomen, en ik voed haar nu 16 maanden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Lejow vr 29 jul 2011 - 0:26

Misschien omdat het kindje dan ligt/leunt op het litteken ofzo?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Petteflet vr 29 jul 2011 - 0:26

Ja het schijnt dat de borstvoeding dan niet zo "snel" op gang komt als bij een natuurlijke bevalling. Ook kan ik het kindje niet direct aanleggen, aangezien ik na de ks nog gehecht moet worden en daarna nog een tijdje op de uitslaapkamer moet liggen.
Ook moet ik het in rugbyhouding gaan voeden, aangezien je niet op of om komt na een ks.
Petteflet
Petteflet
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 638
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Happydobby vr 29 jul 2011 - 0:29

Petteflet, ik heb ook een keizersnee gehad en mijn zoon weigert de borst maar ik kolf wel. Had ook gewoon gelijk produktie maar mijn kraamverzorgster was wel verbaasd dat ik al zoveel kan kolven.
Nou had mijn zoon een te laag bloedsuiker en heeft hij bijvoeding gehad terwijl ik een nabloeding had en dus pas later beneden kwam.

Een vriendin van mij geeft ook de borst na een keizersnee dus het kan wel degelijk.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:30

Ik snap wat je bedoeld. Je kan inderdaad niet meteen aanleggen na de geboorte. Na ongeveer 1 uur ben je bij je kindje terug en dan kan je wel direct aanleggen. Je krijgt ook een geplande ks denk ik he ? Dan komt de borstvoeding inderdaad moeilijker op gang. Je gaat dat kolven in het ziekenhuis, ze hebben daar een heel opbouw schema. De eerste dagen kolfde ik ook zeeer minimaal, net genoeg voor fingerfeeding. Eenmaal thuis kwam het beter op gang en heb ik alle voeding kunnen afkolven. Het is even doorzetten en veeeel kolven maar dan komt het wel op gang.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Susan vr 29 jul 2011 - 0:32

Ik ben dan niet via een keizersnede bevallen, maar bij mij kwam het de eerste keer ook niet meteen op gang, ik weet nog dat ik een dag na de bevalling had gekolfd en dat er drie druppels uitgekomen waren. Pas de derde dag had ik stuwing en kwam er echt melk uit.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:41

Ik denk inderdaad dat vaker zo gaat. Het schijnt wel dat als je weeen krijgt, je meteen een bepaald hormoon aanmaakt voor het geven van borstvoeding. Bij de oudste ben ik dus wel natuurlijk begonnen, met veel weeen etc. en bij haar kwam het sneller op gang dan bij de jongste (geplande keizersnede bij 38 weken).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  holaagirl vr 29 jul 2011 - 0:43

Ik snap wat je bedoeld,
heb ook een ks gehad.
De borstvoeding kwam heeeeel moeilijk op gang, duurde echt dagen, zoniet weken tot ik 'goed' melk had.
Ook deed het litteken zeer wanneer hij op mijn buik lag...
Het is dus niet makkelijk.
Voedingskussen is heel handig, daar kan je wel wat mee doen.
De rugby-houding is ook wel slim (ff googlen)
maar verder weet ik het ook niet. Ben met 4 weken gestopt:( vond het te zwaar, moeilijk, pijnlijk, lukte niet etc)
Sterkte!
holaagirl
holaagirl
Prater
Prater

Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 0:50

Mama_van2 schreef:Ik denk inderdaad dat vaker zo gaat. Het schijnt wel dat als je weeen krijgt, je meteen een bepaald hormoon aanmaakt voor het geven van borstvoeding. Bij de oudste ben ik dus wel natuurlijk begonnen, met veel weeen etc. en bij haar kwam het sneller op gang dan bij de jongste (geplande keizersnede bij 38 weken).

Ja dat klopt idd.
Ik denk dat je gewoon heel veel moet aanleggen/kolfen en dat het dan vanzelf op gang gaat komen, maar het zal wel even doorzetten worden de eerste dagen/weken.
Je kan ook nog liggend voeden, op je zij ( kan dat als je een ks hebt gehad?)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 1:10

Het is inderdaad zo dat de borstvoeding vaak moeilijker op gang komt na een keizersnee. Tijdens de bevalling maak je het hormoon oxitocyne aan. Dat zorgt voor het samentrekken van de baarmoeder (weeën), maar ook voor het toeschietreflex bij borstvoeding. Je zou eens kunnen kijken op het borstvoedingsforum of het dragen en voeden forum. Je kunt ook een vrijwilliger van La leche league of VBN bellen voor informatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 1:16

Snoepy87 schreef:
Mama_van2 schreef:Ik denk inderdaad dat vaker zo gaat. Het schijnt wel dat als je weeen krijgt, je meteen een bepaald hormoon aanmaakt voor het geven van borstvoeding. Bij de oudste ben ik dus wel natuurlijk begonnen, met veel weeen etc. en bij haar kwam het sneller op gang dan bij de jongste (geplande keizersnede bij 38 weken).

Ja dat klopt idd.
Ik denk dat je gewoon heel veel moet aanleggen/kolfen en dat het dan vanzelf op gang gaat komen, maar het zal wel even doorzetten worden de eerste dagen/weken.
Je kan ook nog liggend voeden, op je zij ( kan dat als je een ks hebt gehad?)

Ja, dat kan hoor.Ik moet zeggen dat ik de tweede keer echt bijna geen last heb gehad van mijn buikwond. ik mocht ook al 24 uur na mijn bevalling naar huis. Misschien dat dat ook mee zal spelen ? Echt, de eerst weken/maand is het echt doorzetten, veel kolven en zonodig hulp inschakelen. De eerste keer heb ik ook niet doorgezet, maar ik zie nu ik hoe bijzonder het eigenlijk is op borstvoeding te geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Petteflet vr 29 jul 2011 - 2:47

Bij de eerste heb ik ook een ks gehad, maar dit was niet een geplande. Ik kreeg toen wel pas na 4 dagen last van stuwing.

Nu krijg ik idd een geplande keizersnee, dus vandaar mijn vraag over tips en trucs.

@mamavan2: Had je die kolf al in huis? Of hadden ze die in het zkh? Ik wil ook heel graag borstvoeding geven dit keer, dus wil er alles aan doen om het goed te laten slagen.
Petteflet
Petteflet
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 638
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Coco vr 29 jul 2011 - 3:00

Ik heb ook een geplande keizersnede gehad en kwam pas 4,5 uur later bij mijn kinderen. Aanleggen was een drama en ze hebben mij er ook een beetje mee aan het lot overgelaten. Pas op de derde dag mocht ik gaan kolven. Duurde wel 2 dagen voor dat echt een beetje op gang kwam, maar een week later kolfde ik al wel zo'n 300 cc per keer. Als je maar eenmaal aan het kolven gaat, dan komt het vast wel goed. Er zijn maar heel weinig vrouwen die echt geen productie aanmaken.
Ik zou dus direct om een kolf vragen na de keizersnede als het niet direct lukt met aanleggen of misschien al vooraf reserveren. Ze hebben vrijwel altijd wel een elektrische kolf op voorraad en die kun je vaak ook nog wel een paar weken huren.

Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 3:05

Ik ben de laatste keer bevallen dmv een spoedkeizersnee, ik had nog geen weeen gehad verder.
Ik kon ze na een uur ongeveer aanleggen, en dat kon gewoon op de normale manier, ik werd gewoon wat opgehesen door mijn man en een vp, ging prima. Pijn voelde ik toen nog niet, dus dat scheelt.

Hier geen problemen gehad verder, het kwam direct op gang. Ik kolfde ook al snel aardig wat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gast vr 29 jul 2011 - 3:12

In het ziekenhuis hebben ze vaak wel een elektrische kolf, die zijn erg fijn. Die kun je idd ook huren. Ik had in het ziekenhuis en thuis de Medela symphony.

@ Noin: Ben jij een oude bekende?? Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  red rose vr 29 jul 2011 - 6:54

Ik heb een spoedkeizersnede gehad, en pas na 2 uur heeft ze bij mij voor het het eerst gedronken. Ze snapte gelukkig heel erg goed hoe het moest. Het kwam dan ook snel goed op gang en heb echt teveel melk gehad. Nu voed ik haar nog steeds en ben bijna bij de voor mij toch wel magische grens van 6 maanden, en wil het gaan proberen vol te houden tot een jaar.
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnee en borstvoeding Empty Re: Keizersnee en borstvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum