Besnijdenis, hoe oud?
+20
SuperGrover
TGR
Lady1984
Rovine
TNMN
Spring
SoGood
Mamasapje
missmarm
Didi
marjoleinnn
Bolleke
Coco
Jazzlyn
Mamsie
maiadebij
Rush
Atelier Madame
Lejow
miss22
24 plaatsers
Pagina 6 van 7
Pagina 6 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Besnijdenis, hoe oud?
Hoe slaan we precies door in de keuzevrijheid bij kinderen dan? Het is toch niet jouw lichaam waar je een onnodige ingreep laat doen?
Gast- Gast
Rush schreef:Tot een bepaalde leeftijd mag je voorhuid toch ook niet naar achteren halen?
Ik weet niet precies hoe dat zit, ben geen moeder/huisarts, maar dat heb ik eens gelezen.
Klopt.
Gast- Gast
En wat als de besnijdenis is uit geloofsoverweging? Is dit dan nog steeds een onnodige ingreep?
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
James schreef:Hoe slaan we precies door in de keuzevrijheid bij kinderen dan? Het is toch niet jouw lichaam waar je een onnodige ingreep laat doen?
Ligt eraan in hoeverre je het onnodig vindt.
Ik ben van mening dat je bepaalde beslissingen best voor je kind mag nemen er vanuit gaande dat het de beste beslissing is waar je kind beter van zal worden.
Gast- Gast
James schreef:Rush schreef:Tot een bepaalde leeftijd mag je voorhuid toch ook niet naar achteren halen?
Ik weet niet precies hoe dat zit, ben geen moeder/huisarts, maar dat heb ik eens gelezen.
Klopt.
Tussen de 2 en 4 jaar zou hij los moeten komen. Vanaf 2 jaar kun je het proberen zolang je niets forceert.
Maar voor nu kan ik het dus niet schoonmaken.
Gast- Gast
Sunprincess schreef:James schreef:Hoe slaan we precies door in de keuzevrijheid bij kinderen dan? Het is toch niet jouw lichaam waar je een onnodige ingreep laat doen?
Ik ben van mening dat je bepaalde beslissingen best voor je kind mag nemen er vanuit gaande dat het de beste beslissing is waar je kind beter van zal worden.
Ja, zo stelde mijn moeder het ook. Dat het haar de beste beslissing leek toen. Het was niet medisch noodzakelijk en ik heb er wel jarenlang wat aan over gehouden. Ik ben het en was het dus niet met haar eens. Zolang je kind geen mogelijkheid heeft om te beslissen over zijn eigen lichaam, waarom zou je zoiets dan doen? Wacht er dan gewoon mee tot hij zelf de mogelijkheid heeft om te zeggen of hij het wil of niet. Hij zal echt niet de komende jaren al sex hebben en van een paar druppeltjes urine onder zijn voorhuid, mán het is maar urine. Als je het elke dag gewoon goed schoon maakt krijg je er niks van. Je kind hoeft niet smetteloos schoon te zijn ofzo.
Gast- Gast
luisa schreef:En wat als de besnijdenis is uit geloofsoverweging? Is dit dan nog steeds een onnodige ingreep?
Ja, natuurlijk. Het is niet ineens een geloof dat het nuttig maakt ofzo..
Gast- Gast
James schreef:Sunprincess schreef:James schreef:Hoe slaan we precies door in de keuzevrijheid bij kinderen dan? Het is toch niet jouw lichaam waar je een onnodige ingreep laat doen?
Ja, zo stelde mijn moeder het ook. Dat het haar de beste beslissing leek toen. Het was niet medisch noodzakelijk en ik heb er wel jarenlang wat aan over gehouden. Ik ben het en was het dus niet met haar eens. Zolang je kind geen mogelijkheid heeft om te beslissen over zijn eigen lichaam, waarom zou je zoiets dan doen? Wacht er dan gewoon mee tot hij zelf de mogelijkheid heeft om te zeggen of hij het wil of niet. Hij zal echt niet de komende jaren al sex hebben en van een paar druppeltjes urine onder zijn voorhuid, mán het is maar urine. Als je het elke dag gewoon goed schoon maakt krijg je er niks van. Je kind hoeft niet smetteloos schoon te zijn ofzo.
Schoonmaken lukt dus niet......
Gast- Gast
Hoe maak jij zijn piemel dan schoon? Ik gebruik gewoon een nat washandje en maak het zo goed schoon als ik kan. Dat ik niet onder zijn voorhuidje kan omdat dat nog vast zit, zal een reden voor zijn. Zelfs de huisarts zegt dat als je schoonmaakt waar je bij kan (dus nu nog niet het voorhuidje) dat het echt prima is. Waar ben je bang voor?
Gast- Gast
James schreef:luisa schreef:En wat als de besnijdenis is uit geloofsoverweging? Is dit dan nog steeds een onnodige ingreep?
Ja, natuurlijk. Het is niet ineens een geloof dat het nuttig maakt ofzo..
Ok , ik was gewoon benieuwd of dit verschil maakt. Ik vind zelf de reden ook niet van belang, of dat nou is uit geloofsoverweging of hygiene. Vaak valt dit ook samen, althans voor gelovigen.
Maar ik vind dus wel dat een besnijdenis veel groter wordt gemaakt dan het is. Op jonge leeftijd een besnijdenis ondergaan is echt niet iets waar het kind de rest van zijn leven last van heeft. En zo ver ik weet valt het qua pijn ook heel erg mee.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Ik vind juist dat het kleiner wordt gemaakt dan het is... Maar goed, hier gaan we toch niet uit komen. Ik hoop alleen dat SP hééél goed na gaat denken voordat ze haar zoons zulke ingrepen laat ondergaan.
Gast- Gast
Ik ben het volledig eens met James, en de felheid die zij heeft begrijp ik juist heel goed. Je haaldt een stukje van je kind weg, iets wat niet nutteloos is, maar er zit voor een reden. Bij C.hristian kan ik zijn voorhuid nu pas helemaal naar achter halen, en hij word volgende maand 5. Nooit een probleem mee gehad dat ik het eronder niet smetteloos schoonkreeg, in bad weekt het toch en spoelt het schoon, en het is maar urine. Ik vind dat ze zulke ingrepen niet eens mogen uitvoeren zonder een geloofsovertuiging of medinsche noodzaak.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
James schreef:Hoe maak jij zijn piemel dan schoon? Ik gebruik gewoon een nat washandje en maak het zo goed schoon als ik kan. Dat ik niet onder zijn voorhuidje kan omdat dat nog vast zit, zal een reden voor zijn. Zelfs de huisarts zegt dat als je schoonmaakt waar je bij kan (dus nu nog niet het voorhuidje) dat het echt prima is. Waar ben je bang voor?
Ik maak het nu ook met een washandje schoon en bij Ciske is zijn voorhuid wel een stukje los maar hij vind het niet fijn als ik zijn eikeltje schoonmaak.
Waar ben ik bang voor? Dat het hem tegen blijft staan dat we het schoonmaken en op de 1 of andere manier voelt dat voor mij veel meer ongemakkelijk als wanneer hij niet wil dat ik zijn haar was. Ik wil ook dat hij leert dat hij nee mag zeggen als hij niet wil dat iemand aan zijn piemel zit.
Dan ben ik ook nog bang dat het voorhuidje blijft zoals het nu is en hij over anderhalf jaar alsnog besneden zal moeten worden en het dan een veel grotere impact op hem zal hebben.
Gast- Gast
Geloof me James, ik ben er ook heeeeeel goed over na aan het denken. Daarom heb ik dit topic ook geopend, ik denk er zeker niet heel licht over.
Gast- Gast
Sunprincess, niet verdedigen hoor. Jij weet zelf wel wat het beste is voor jouw kind en ik vind het vervelend voor je dat mensen zo fel reageren want je handelt immers vanuit het perspectief dat je het beste wil voor jouw zoon en daar heeft niemand wat mee te maken.
Gast- Gast
Nou, ik ook. Ik vind de manier waarop gereageerd wordt echt buiten proportie.
Gast- Gast
Ja maar waarom staat het hem dan tegen doet het pijn? Dan zou ik gewoon niet eens een stukje naar achter trekken maar gewoon laten zitten. Het gaat vanzelf los. En dat er niemand aan zijn pieletje mag zitten, dat weet Ch.ristian ook, alleen mama met wassen en verder niet. Heet zou hem nu nog totaal niet tegen moeten staan. Ilk krijg het idee dat je juist teveel forceert. Ik zou het laten, en na een tijd gaat het vanzelf los. Christia.ns eikeltje heb ik hiervoor nooit schoongemaakt, want dat ging niet, nu trek ik zijn voorhuidje 1 a 2 keer in de week helemaal naar achter om daaronder schoon te maken, van wassen en in bad zitten is het echt wel zo goed schoon dat er geen infecties aan komen.
Ik reageer misschien "buiten proportie" omdat ik mij niet kan voorstellen dat ik zo'n dergelijke ingreep zou doen, om de redenen die SP geeft. Geen haar op mijn hoofd, ik reageer vanuit mijn moedergevoel, logisch misschien dat dat fel is, ik wil SP niet aanvallen, want ik lees dat ze er goed over nadenkt, en misschien komt het wel zo over maar ik probeer in deze post juist een oplossing aan te dragen.
Ik reageer misschien "buiten proportie" omdat ik mij niet kan voorstellen dat ik zo'n dergelijke ingreep zou doen, om de redenen die SP geeft. Geen haar op mijn hoofd, ik reageer vanuit mijn moedergevoel, logisch misschien dat dat fel is, ik wil SP niet aanvallen, want ik lees dat ze er goed over nadenkt, en misschien komt het wel zo over maar ik probeer in deze post juist een oplossing aan te dragen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Dat is dus niet altijd zo. Bij N.ali is het dan nog niet schoon genoeg. Hij heeft daardoor al heel vaak een ontstoken piemeltje gehad. Gelukkig vindt de uroloog ook dat hij besneden moet worden maar anders had ik het ook in zo'n centrum laten doen. Gewoon omdat het schijnbaar toch niet schoon wordt van badderen en zelf schoonmaken.kruimelje schreef:Ik ben het volledig eens met James, en de felheid die zij heeft begrijp ik juist heel goed. Je haaldt een stukje van je kind weg, iets wat niet nutteloos is, maar er zit voor een reden. Bij C.hristian kan ik zijn voorhuid nu pas helemaal naar achter halen, en hij word volgende maand 5. Nooit een probleem mee gehad dat ik het eronder niet smetteloos schoonkreeg, in bad weekt het toch en spoelt het schoon, en het is maar urine. Ik vind dat ze zulke ingrepen niet eens mogen uitvoeren zonder een geloofsovertuiging of medinsche noodzaak.
Gast- Gast
Gloria schreef:Nou, ik ook. Ik vind de manier waarop gereageerd wordt echt buiten proportie.
Welke reacties vind jij buiten proportie dan?
Gast- Gast
Ik forceer echt niet maar er is mij ook verteld dat als het een stukje los zit, je daaronder ook schoon moet maken omdat er dan ook vuil onder kan en kan gaan ontsteken.
Gast- Gast
Sunprincess schreef:James schreef:Hoe maak jij zijn piemel dan schoon? Ik gebruik gewoon een nat washandje en maak het zo goed schoon als ik kan. Dat ik niet onder zijn voorhuidje kan omdat dat nog vast zit, zal een reden voor zijn. Zelfs de huisarts zegt dat als je schoonmaakt waar je bij kan (dus nu nog niet het voorhuidje) dat het echt prima is. Waar ben je bang voor?
Ik maak het nu ook met een washandje schoon en bij Ciske is zijn voorhuid wel een stukje los maar hij vind het niet fijn als ik zijn eikeltje schoonmaak.
Waar ben ik bang voor? Dat het hem tegen blijft staan dat we het schoonmaken en op de 1 of andere manier voelt dat voor mij veel meer ongemakkelijk als wanneer hij niet wil dat ik zijn haar was. Ik wil ook dat hij leert dat hij nee mag zeggen als hij niet wil dat iemand aan zijn piemel zit.
Dan ben ik ook nog bang dat het voorhuidje blijft zoals het nu is en hij over anderhalf jaar alsnog besneden zal moeten worden en het dan een veel grotere impact op hem zal hebben.
Maar heeft hij nu dan al zodanige problemen aan zijn voorhuidje dat een besnijdenis noodzakelijk is? Hij zit nu ook op de leeftijd dat hij niet snapt waarom het moet, maar als hij ouder is begrijpt hij dat wel.
Gast- Gast
De verhouding van wat het is (besnijdenis) en hoe er wordt gereageerd is in mijn ogen buiten proportie. Jij zegt op een gegeven moment zelfs dat je het niet normaal vindt. En uit je woorden maak ik op dat je dit gebruik binnen een religie eigenlijk ook onacceptabel vindt. En dan je voorbeeld over die traumatische gebeurtenis met je moeder. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar het is natuurlijk niet zo dat daardoor elke ouder die zoiets besluit een trauma voor zijn/haar kind creëert. En dat is wel wat je indirect insinueert.James schreef:Welke reacties vind jij buiten proportie dan?Gloria schreef:Nou, ik ook. Ik vind de manier waarop gereageerd wordt echt buiten proportie.
Gast- Gast
Gloria schreef:De verhouding van wat het is (besnijdenis) en hoe er wordt gereageerd is in mijn ogen buiten proportie. Jij zegt op een gegeven moment zelfs dat je het niet normaal vindt. En uit je woorden maak ik op dat je dit gebruik binnen een religie eigenlijk ook onacceptabel vindt. En dan je voorbeeld over die traumatische gebeurtenis met je moeder. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar het is natuurlijk niet zo dat daardoor elke ouder die zoiets besluit een trauma voor zijn/haar kind creëert. En dat is wel wat je indirect insinueert.James schreef:Welke reacties vind jij buiten proportie dan?Gloria schreef:Nou, ik ook. Ik vind de manier waarop gereageerd wordt echt buiten proportie.
Jij vindt dat buiten proportie, ik vind dat gewoon een mening. Ik vind niet dat ik buiten proportie reageer, ik vind wel dat ik duidelijk zeg wat ik er van vind. Dat is iets anders.
Ik vind het ook niet normaal, ook niet binnen een religie. Maar dat mag ik toch vinden? Omdat een deel van de wereld dit wel normaal vindt, hoef ik het niet normaal te vinden. Je snijdt een stuk weg van zijn piemel, dat is nogal wat.
En natuurlijk creer je niet zomaar een trauma bij je kind, maar dat is ook niet wat ik er mee bedoelde te zeggen. Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik niet vind dat je als ouder recht hebt om dit soort dingen te beslissen over je kind. Als hij nog niet zelf daarover kan beslissen. Het is niet even een gaatje in je oor laten schieten.
Dat jij er een andere mening op na houdt, betekent niet dat ik buiten proportie reageer. Dan zou de meerderheid hier buiten proportie reageren, want ik zie veel forummers dezelfde mening hebben uiten als ik doe.
Gast- Gast
Nou, dan heffen we de discussie op. Als het toch enkel het neerzetten van een mening tegenover een andere mening is.
Gast- Gast
Gloria schreef:Nou, dan heffen we de discussie op. Als het toch enkel het neerzetten van een mening tegenover een andere mening is.
Jammer deze reactie. Echt jammer.
Gast- Gast
Pagina 6 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pagina 6 van 7
Permissies van dit forum: