wijze les van een leraar
+16
Fman
Aziraphale
blondje1313
Susan
Famke
mzcharlotte
Sayuri
Guus
CCC
Saxy
Lejow
PapillonRose
Jezzie
Rush
Antibes
nina
20 plaatsers
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: wijze les van een leraar
Mijn vader werkt in het onderwijs en hij geeft zelf altijd aan dat hij de vakanties een groot voordeel vindt en dat hij er niet aan zou moeten denken om zo weinig vakantie te hebben als iemand in het bedrijfsleven. Dat wil niet zeggen dat dat de reden is dat hij voor het onderwijs heeft gekozen (al zegt hij dat wel eens voor de grap), als je totaal niets met het onderwijs hebt en je moet er niet aan denken om met kinderen te werken dan maken die vakanties heus niet veel goed. Ik weet nog dat mijn vriendin op een school werkte waar ze het niet naar haar zin had en in die tijd kon ze amper van haar vakanties en weekends genieten. Bij haar kwam het dan door haar werkplek, maar als het onderwijs op zich je niet bevalt en je dus niet gelukkig bent op je werk dan geniet je ook niet van dat soort dingen. Dan kun je beter een baan hebben die bij je past met minder vrije tijd.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
'Helaas' verschilt dat inderdaad van school tot school. Naast het feit dat er geen invallers zijn voor de school (simpelweg geen centen voor) heb ik ook gewoon geen ADV dagen (of compensatieverlof, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet).
Iets wat ik absoluut niet begrijp, want ik ken ook een school waarbij de mensen zo 8 vrije dagen in hun schoot geworpen krijgen, zonder er iets voor te hoeven doen..
Toch raar, voor hetzelfde salaris..
Een paar jaar geleden hebben ze de normjaartaak in het leven geroepen. Dit om de werkdruk van de leerkracht te verminderen, en de uren beter te kunnen verantwoorden. Je maakt zoveel uur in totaal per jaar, waarvan een percentage voor de klas, percentage voor en na werk, percentage bijscholing, percentage werkgroepen enz enz enz. Zit je aan die uren, 'mag' je in feite niets meer doen. Alleen zo werkt het niet in de praktijk. Halverwege het jaar moet er nog iets geregeld worden, hup werkgroepje erbij. Een collega zit omhoog, hup die help je even. Enz Enz.
Je hebt pas recht op compensatieverlof, als je over die uren heen zit (logisch), alleen wordt het nu zo geregeld, dat niemand over die uren heen zit, en je dus verder geen vrije dagen meer hebt.
Zo werkt het bij ons tenminste.
Iets wat ik absoluut niet begrijp, want ik ken ook een school waarbij de mensen zo 8 vrije dagen in hun schoot geworpen krijgen, zonder er iets voor te hoeven doen..
Toch raar, voor hetzelfde salaris..
Een paar jaar geleden hebben ze de normjaartaak in het leven geroepen. Dit om de werkdruk van de leerkracht te verminderen, en de uren beter te kunnen verantwoorden. Je maakt zoveel uur in totaal per jaar, waarvan een percentage voor de klas, percentage voor en na werk, percentage bijscholing, percentage werkgroepen enz enz enz. Zit je aan die uren, 'mag' je in feite niets meer doen. Alleen zo werkt het niet in de praktijk. Halverwege het jaar moet er nog iets geregeld worden, hup werkgroepje erbij. Een collega zit omhoog, hup die help je even. Enz Enz.
Je hebt pas recht op compensatieverlof, als je over die uren heen zit (logisch), alleen wordt het nu zo geregeld, dat niemand over die uren heen zit, en je dus verder geen vrije dagen meer hebt.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Susan schreef:Mijn vader werkt in het onderwijs en hij geeft zelf altijd aan dat hij de vakanties een groot voordeel vindt en dat hij er niet aan zou moeten denken om zo weinig vakantie te hebben als iemand in het bedrijfsleven. Dat wil niet zeggen dat dat de reden is dat hij voor het onderwijs heeft gekozen (al zegt hij dat wel eens voor de grap), als je totaal niets met het onderwijs hebt en je moet er niet aan denken om met kinderen te werken dan maken die vakanties heus niet veel goed. Ik weet nog dat mijn vriendin op een school werkte waar ze het niet naar haar zin had en in die tijd kon ze amper van haar vakanties en weekends genieten. Bij haar kwam het dan door haar werkplek, maar als het onderwijs op zich je niet bevalt en je dus niet gelukkig bent op je werk dan geniet je ook niet van dat soort dingen. Dan kun je beter een baan hebben die bij je past met minder vrije tijd.
Jouw vader heeft een paar jaar geleden toch moeilijkheden gehad op zijn werk, Susan? Of heb ik nou de verkeerde voor me.
Zo niet, hoe gaat het nu met hem? (als je dit teveel info wilt, haal ik het weer weg hoor!)
Lejow- Lady Post-a-lot
Dat was in ieder geval niet mijn vader.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dan heb ik inderdaad de verkeerde voor me, sorry!
Lejow- Lady Post-a-lot
[b][b]
Ben je daar dan jaloers op? Denk je niet: ik werk bij een hele leuke school, misschien is t daar wel helemaal niet leuk?Lejow schreef:'Helaas' verschilt dat inderdaad van school tot school. Naast het feit dat er geen invallers zijn voor de school (simpelweg geen centen voor) heb ik ook gewoon geen ADV dagen (of compensatieverlof, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet).
Iets wat ik absoluut niet begrijp, want ik ken ook een school waarbij de mensen zo [b][b]8 vrije dagen in hun schoot geworpen krijgen, zonder er iets voor te hoeven doen..Toch raar, voor hetzelfde salaris..
Gast- Gast
Nou, jaloers is een groot woord, en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin op mijn werk.
Maar vind het wel raar dat zo iets kan, zeker na het in het leven roepen van de normjaartaak.
En 8 vrije dagen vind ik nogal wat!
Maar vind het wel raar dat zo iets kan, zeker na het in het leven roepen van de normjaartaak.
Lejow- Lady Post-a-lot
Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Lejow het leven is niet altijd eerlijk, maar daar ben je volgens mij goed van op de hoogte. Zo is t nou eenmaal. Ik vind het zonde dat je je daar druk over maakt. Vooral gezien het hoge aantal vakantiedagen dat je hebt, dat is echt uitzonderlijk. Hoe hard je ook werkt, anderen werken ook heel hard en krijgen dat niet. Wees blij met wat je hebt! Dat bespaart je heel veel energie.
Gast- Gast
Je begrijpt me verkeerd Odilia, ik maak me er zeker niet druk om, want er zijn ergere dingen op de wereld.
Ik ben ook erg blij met de dagen die ik heb, vind het ook heerlijk en ben er ook altijd echt aan toe als het weer vakantie is.
Ik verbaas me er alleen over dat het mogelijk is.
En Antibes, zo is het nou eenmaal wel haha
Ik ben ook erg blij met de dagen die ik heb, vind het ook heerlijk en ben er ook altijd echt aan toe als het weer vakantie is.
Ik verbaas me er alleen over dat het mogelijk is.
En Antibes, zo is het nou eenmaal wel haha
Lejow- Lady Post-a-lot
Antibes schreef:Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Haha, nou inderdaad. Heb je zoveel vakantie , ga je daar over klagen
Gast- Gast
James schreef:Antibes schreef:Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Jongeeeeeeeeeeeeee, weet je hoe duur!!!
Lejow- Lady Post-a-lot
Mijn punt was meer dat alle gezinnen met hetzelfde probleem zitten en ik het daarom een beetje zinloos vind dat als docent-nadeel te zien. Hoewel ik snap dat het anders voelt als je nog geen kids hebt, maar toch. Denk dan altijd "ja en met jou de andere helft van Nl".
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Antibes schreef:Mijn punt was meer dat alle gezinnen met hetzelfde probleem zitten en ik het daarom een beetje zinloos vind dat als docent-nadeel te zien. Hoewel ik snap dat het anders voelt als je nog geen kids hebt, maar toch. Denk dan altijd "ja en met jou de andere helft van Nl".
Wat ik wel irritant vond is dat bij mijn vriend mensen met kinderen voorgingen, bij het indelen van vakantie. Deels logisch natuurlijk, alleen telde dit niet voor mijn vriend, omdat we niet getrouwd waren :S Terwijl ik ook niet buiten de vakanties kan.
Gelukkig is het dit jaar veranderd en is het 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'
Wat ik het stomme vind aan de vakanties, is dat er vaak heel veel verschil in zit welke school wanneer vakantie heeft. En dan niet zo zeer in de zomer, maar wel met kerst/voorjaar/mei/pinksteren enz. Als er gezinnen zijn met kinderen op verschillende scholen, kan het zomaar voorkomen dat ze niet eens op vakantie kunnen, omdat de schoolvakanties niet gelijk lopen.
Geloof dat ze daar nu mee bezig zijn, om meer lijn te trekken in de vakantie...
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik vind het niet echt bijzonder, maar ik kan me ook niet inbeelden dat je een beroep doet dat je niet leuk vind en het dan 37 jaar vol houd...
Gast- Gast
James schreef:Antibes schreef:Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Maar ken je echt mensen die daar uit zichzelf over klagen of is het een reactie als mensen tegen hen zeggen dat ze zo lekker veel vakantie hebben.
Ik vind het ook wel jammer dat we niet in september of oktober een paar weken weg kunnen, of juist in mei of juni, niet vanwege de prijs maar omdat het in sommige gebieden in die periodes een stuk leuker is. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders, en ik ben uiteraard erg blij met de vele weken vakantie die ik heb, maar daar werk ik de rest van het jaar ook gewoon hard voor!
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
blondje1313 schreef:James schreef:Antibes schreef:Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Maar ken je echt mensen die daar uit zichzelf over klagen of is het een reactie als mensen tegen hen zeggen dat ze zo lekker veel vakantie hebben.
Ik vind het ook wel jammer dat we niet in september of oktober een paar weken weg kunnen, of juist in mei of juni, niet vanwege de prijs maar omdat het in sommige gebieden in die periodes een stuk leuker is. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders, en ik ben uiteraard erg blij met de vele weken vakantie die ik heb, maar daar werk ik de rest van het jaar ook gewoon hard voor!
+1
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik dacht dat de regelingen hiervoor voor iedereen gelden -> CAO geregeld..Lejow schreef:Nou, jaloers is een groot woord, en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin op mijn werk.
Maar werk niet in het basisonderwijs.. dus weet het niet zeker..
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
blondje1313 schreef:James schreef:Antibes schreef:Het enige wat ik altijd stom vind van juffen/meesters/leraren is dat ze vaak klagen dat ze tot het hoogseizoen verplicht zijn met vakanties...
Ik ken echt mensen die daar over klagen..Volgens mij kunnen de meeste mensen gewoon pas in de zomervakantie op vakantie, dus ik snap dat argument nooit zo goed.
Gast- Gast
Mijn vriendinnen gaan heel vaak buiten de zomervakantie, maar zij hebben (nog) geen kinderen. Als je kinderen hebt die leerplichtig zijn zit je natuurlijk ook aan schoolvakanties vast.
Ach, mensen hebben ook graag wat te klagen, en zeker leraren hebben daar wel een handje van geloof ik
Ach, mensen hebben ook graag wat te klagen, en zeker leraren hebben daar wel een handje van geloof ik
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
nina schreef:Ik dacht dat de regelingen hiervoor voor iedereen gelden -> CAO geregeld..Lejow schreef:Nou, jaloers is een groot woord, en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin op mijn werk.
Nee, zo werkt het dus niet.
Je zit met je norm jaartaak en hoe je daar als school mee omgaat staat kennelijk vrij.
Zuig t niet uit mijn duim hoor..
Lejow- Lady Post-a-lot
Nee joh, dat bedoel ik ook helemaal niet.Lejow schreef:nina schreef:Ik dacht dat de regelingen hiervoor voor iedereen gelden -> CAO geregeld..Lejow schreef:Nou, jaloers is een groot woord, en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin op mijn werk.
Je zit met je norm jaartaak en hoe je daar als school mee omgaat staat kennelijk vrij.
Het verbaast me alleen dat ze er op jouw school op deze manier mee omgaan want het gaat juist om taakverlichting..... Mja daar kun jij helemaal niets aan doen
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Ik werk in het basisonderwijs maar van mij mag de zomervakantie een stuk korter . Ik ken trouwens een hoop leerkrachten (collega's natuurlijk en oud-klasgenoten) maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over op vakantie gaan in het hoogseizoen. Jndedaad zijn wij daar niet alleen in, heel kindhebbend NL moet dan op vakantie en bouwvakkers etc.
Overigens krijgen leerkrachten niet zo'n geweldig loon op jaarbasis en komt dat ongeveer overeen met het aantal uren dat we werken op jaarbasis
Overigens krijgen leerkrachten niet zo'n geweldig loon op jaarbasis en komt dat ongeveer overeen met het aantal uren dat we werken op jaarbasis
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
nina schreef:Nee joh, dat bedoel ik ook helemaal niet.Lejow schreef:nina schreef:Ik dacht dat de regelingen hiervoor voor iedereen gelden -> CAO geregeld..Lejow schreef:Nou, jaloers is een groot woord, en ik heb het gelukkig heel erg naar mijn zin op mijn werk.
Het verbaast me alleen dat ze er op jouw school op deze manier mee omgaan want het gaat juist om taakverlichting..... Mja daar kun jij helemaal niets aan doen
Haha, ok sorry!
Maar dat is het hem, het is taakverlichting, maar zo is er weinig verlichtends aan. Het geldt als het goed is voor onze hele stichting.
Lejow- Lady Post-a-lot
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: