Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stelling: Mogen deze mensen kinderen krijgen?

+13
xxDila
studiebol
Atelier Madame
Tsjip
sterremaan
Julia
SuperGrover
Toet
Pien
TGR
Kabouter
Sweety
VeryCherry
17 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Stelling: Mogen deze mensen kinderen krijgen? - Pagina 3 Empty Re: Stelling: Mogen deze mensen kinderen krijgen?

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 9:26

Ben ook het tweede deel aan het kijken nu.

Ivax: ja dat vraag ik me ook af. Treurig is die gedachte he.

Melanie lijkt me trouwens wel een slim meisje.

Sunprincess: ben het met je eens. Die instanties zijn heel dubbelzinnig bezig: aan de ene kant proberen ze in adviesgesprekken met de ouders rustig te blijven, en stellen ze geen strenge eisen. Aan de andere kant kunnen ze er wel voor zorgen dat een kind uit huis geplaatst wordt. Ik heb geen idee wat er buiten de camera om allemaal gezegd is, maar in het begin van aflevering 2 heb ik me echt verbaasd over dat gesprek met de ouders van Melanie:

- Coach zegt: 'jullie hebben te weinig regels', vader zegt: 'mja, we hebben wel een regel hoor'. En daarmee is de kous af.
- Coach zegt: 'vader was ruw met Melanie', vader zegt: 'dat shirtje was ook te klein'. En dan houden ze daar ook over op.

Die twee kwesties zijn de kern van de zaak: de ouders kunnen geen grenzen stellen en ze zijn te ruw met hun dochter. Dan moet daar toch een stevig gesprek over gevoerd worden? Ik vind het een beetje slapjes allemaal.
Maar het zal er wel mee te maken hebben dat die gezinscoaches niet bevoegd zijn om harde eisen te stellen. Ze kunnen blijkbaar alleen maar advies geven en een beetje bijsturen. Das voor sommige mensen niet voldoende helaas Sad
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stelling: Mogen deze mensen kinderen krijgen? - Pagina 3 Empty Re: Stelling: Mogen deze mensen kinderen krijgen?

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 9:33

Oké, ik heb niks gezegd. Later in de aflevering komt er een duidelijke eisenlijst naar voren over Melanie. Dat ze haar complimentjes moeten geven, niet hardhandig mogen zijn etc. Dat klinkt wel goed allemaal.

Wel bizar dat het blijkbaar nodig is tegen deze mensen te zeggen dat ze hun kind elke dag naar school moeten brengen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Zininzon zo 24 jul 2011 - 10:29

Ik heb ook beide afleveringen gezien, maar dit topic niet.
Tot een paar jaar geleden vond ik dat eigenlijk alle mensen wel kinderen mochten krijgen. Nu ben ik een paar jaar werkzaam als maatschappelijk werker en ben ik daarin veel met kinderen/scholen en opvoedondersteuning bezig. Ik heb mijn mening zodanig bijgesteld dat ik vind dat sommige mensen echt nóóit kinderen hadden mogen krijgen en sommige mensen niet nog méér kinderen mogen krijgen. Waar de grens ligt, is erg lastig. In mijn werk kom ik genoeg hoogopgeleide mensen tegen die er weinig van bakken, die zijn bijvoorbeeld zo opgefokt door hun carierre dat ze geen tijd hebben voor de kinderen en hun stress op de kids afreageren. Of mensen met normaal iq waarvan je denkt dat ze een persoonlijkheidsstoornis hebben, maar waar geen diagnose is (en die er ook niet komen gaat vanuit vrijwillig kader).

Filoria schreef:Oké, ik heb niks gezegd. Later in de aflevering komt er een duidelijke eisenlijst naar voren over Melanie. Dat ze haar complimentjes moeten geven, niet hardhandig mogen zijn etc. Dat klinkt wel goed allemaal.

Wel bizar dat het blijkbaar nodig is tegen deze mensen te zeggen dat ze hun kind elke dag naar school moeten brengen.

Ik denk dat de coach andere dingen mag/kan dan de voogd. In het latere gesprek is de voogd er ook bij, in de verdere begeleisding alleen de coach.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 10:34

Zininzon schreef:Ik denk dat de coach andere dingen mag/kan dan de voogd. In het latere gesprek is de voogd er ook bij, in de verdere begeleisding alleen de coach.
Goed punt!

Pff dat werk lijkt me heftig hoor! Ik doe het ze niet na.

Zou jij zulk soort werk kunnen doen Zininzon?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Zininzon zo 24 jul 2011 - 10:48

Filoria schreef:
Zininzon schreef:Ik denk dat de coach andere dingen mag/kan dan de voogd. In het latere gesprek is de voogd er ook bij, in de verdere begeleisding alleen de coach.
Goed punt!

Pff dat werk lijkt me heftig hoor! Ik doe het ze niet na.

Zou jij zulk soort werk kunnen doen Zininzon?

Ik zou het niet willen doen. Sowieso spreekt werken met minder begaafde mensen me al niet zo aan, maar ook hulpverlening vanuit een gedwongen kader niet. (Dus een combinatie van beide al helemaal niet Wink) Ik werk nu vanuit een vrijwillig kader en dan is het al lastig genoeg om mensen naar zichzelf te laten kijken. Meestal komen ze toch bij je met: 'mijn kind doet dit, mijn kind doet dat'. Terwijl het gedrag van het kind vaak een reactie is op wat de ouder zelf niet zo handig doet.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 10:57

Moeilijk hoor. Die mensen zouden eigenlijk eerst op een cursus 'omgaan met feedback' moeten, voordat ze bij jou terechtkomen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 17:57

Filoria schreef:Oké, ik heb niks gezegd. Later in de aflevering komt er een duidelijke eisenlijst naar voren over Melanie. Dat ze haar complimentjes moeten geven, niet hardhandig mogen zijn etc. Dat klinkt wel goed allemaal.

Ik denk alleen dat die eisenlijst te eenzijdig is. Er wordt gezegd: " Er moet een deurklink op de deur" waarop vader dan zegt dat Melanie dan bij de oven kan maar daar wordt niet op in gegaan.
Dat de bedden niet elke week verschoond worden lijkt mij geen ramp maar daar worden ze wel hard op afgerekend.
Vader reageert in eerste instantie vanuit zijn woede en wil niet meer mee werken maar komt daar vrij snel op terug maar dan is het te laat en wordt Melanie uit huis geplaatst.
En dat lijkt onomkeerbaar en vooral dat laatste is iets waar ik het nogal moeilijk mee heb.

Gast
Gast

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 18:40

Wij verschonen ons bed soms maar 1 keer per maand Embarassed

Maar als wij te horen zouden krijgen dat we het elke week moeten doen, omdat Tomas anders uit huis geplaatst zou worden, dan zou ik als de wiedeweerga naar de linnenkast rennen.

Je bed verschonen is zoiets simpels. Ik vind het juist erg tekenend dat ze zelfs dát niet doen. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor de hulpverleners het signaal is: 'ze weigeren hun best te doen'.

En dat ze niet ingaan op de excuses van die vader snap ik ook wel. Je zegt het al: 'hij reageerde in eerste instantie vanuit zijn woede'. Dat is precies het enge denk ik. Dat je het idee krijgt dat hij dat ook doet bij zijn dochter.
Als hij al hardhandig is waar de gezinscoach bij is (bijvoorbeeld met dat shirtje en dat hekje), hoe gedraagt hij zich dan als hij alleen is met het meisje?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Julia zo 24 jul 2011 - 20:06

Filoria schreef:Wij verschonen ons bed soms maar 1 keer per maand Embarassed

Maar als wij te horen zouden krijgen dat we het elke week moeten doen, omdat Tomas anders uit huis geplaatst zou worden, dan zou ik als de wiedeweerga naar de linnenkast rennen.

Je bed verschonen is zoiets simpels. Ik vind het juist erg tekenend dat ze zelfs dát niet doen. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor de hulpverleners het signaal is: 'ze weigeren hun best te doen'.

En dat ze niet ingaan op de excuses van die vader snap ik ook wel. Je zegt het al: 'hij reageerde in eerste instantie vanuit zijn woede'. Dat is precies het enge denk ik. Dat je het idee krijgt dat hij dat ook doet bij zijn dochter.
Als hij al hardhandig is waar de gezinscoach bij is (bijvoorbeeld met dat shirtje en dat hekje), hoe gedraagt hij zich dan als hij alleen is met het meisje?

+1 Ik ben het volledig met je eens. Juist het feit dat ze al weigeren om iets simpels te doen als de kattenbak verschonen of je bed verschonen, om hun dochter te behouden, geeft al erg veel aan. Ik heb het idee dat de coaches echt hun best hebben gedaan om ze met, bijvoorbeeld de huishoudelijke taken, te helpen. Schema's opstellen end.
Laat staan als je kijkt naar het punt dat ze hun dochter elke dag naar school moeten brengen en dit dus niet doen. Dit soort "simpele" zaken gaan zelfs met hulp al niet goed.
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Supertalentje zo 24 jul 2011 - 21:14

Ik heb de docu niet gezien maar ik vraag me eigenlijk af hoe je er zelf bij komt als drugsverslaafde of zwakzinnige om een kind te krijgen? Je snapt toch zelf ook wel dat jeje kind niks te bieden hebt?

Ik ga de docu ff kijken, haha!

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gast ma 25 jul 2011 - 3:37

Julia schreef:
Filoria schreef:Wij verschonen ons bed soms maar 1 keer per maand Embarassed

+1 Ik ben het volledig met je eens. Juist het feit dat ze al weigeren om iets simpels te doen als de kattenbak verschonen of je bed verschonen, om hun dochter te behouden, geeft al erg veel aan. Ik heb het idee dat de coaches echt hun best hebben gedaan om ze met, bijvoorbeeld de huishoudelijke taken, te helpen. Schema's opstellen end.
Laat staan als je kijkt naar het punt dat ze hun dochter elke dag naar school moeten brengen en dit dus niet doen. Dit soort "simpele" zaken gaan zelfs met hulp al niet goed.

Maar aan de andere kant, stel dat ze haar echt niet mishandeld hebben dan is het best logisch, zeker vanuit zijn beperking gezien, dat hij boos wordt als hij daarvan beschuldigd wordt.
Wat ik ook een beetje mis is de vraag waarom het dan niet lukt om die kattenbak te verschonen of haar elke dag naar school te brengen.
Als ik van mezelf uitga, zou ik ook alles doen om mijn kind bij me te houden maar dit zijn wel mensen met een beperking en die hebben waarschijnlijk gewoon meer hulp bij nodig en een kind definitief uit huis plaatsen vindt ik een heeeeeeele grote stap.

Gast
Gast

Bericht  xxDila ma 25 jul 2011 - 5:59

Supertalentje schreef:Ik heb de docu niet gezien maar ik vraag me eigenlijk af hoe je er zelf bij komt als drugsverslaafde of zwakzinnige om een kind te krijgen? Je snapt toch zelf ook wel dat jeje kind niks te bieden hebt?

Nee, dat snapt een persoon met de diagnose zwakzinnigheid niet. Dat lijkt me vrij logisch... Rolling Eyes Ze hebben een beperkt inlevingsvermogen. Ook hebben ze soms het gevoel dat wat zij doen echt het beste is voor hun kindje.
Voor je andere vraag.. Het zijn ook mensen, mensen met gevoelens, mensen met moeder/vader gevoelens, net als jij en ik..

En (sorry voor mijn hardheid) maar jij was één van de zwangere biechtjes toch? Wie zegt dat jij een kind op kan voeden alleen omdat je een normaal functionerende bovenkamer hebt?
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Filoria ma 25 jul 2011 - 6:37

Sunprincess: ik ben het ook wel met jou eens. Het is zo dubbel. Als deze mensen hun dochtertje hadden mogen houden, en er was een paar maanden later iets ernstigs met haar gebeurd (door verwaarlozing of mishandeling), zou iedereen roepen: 'waarom is dat kind niet weggehaald daar!'.
Maar de manier waarop ze het meisje nu hebben weggehaald vind ik ook erg heftig.

Supertalentje: jouw reactie klinkt wat lacherig. Was je dat nog steeds na het kijken van de docu? Ik vind het zelf vrij heftige, beladen verhalen. Word er eerder treurig van.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 25 jul 2011 - 7:21

Supertalentje schreef:Ik heb de docu niet gezien maar ik vraag me eigenlijk af hoe je er zelf bij komt als drugsverslaafde of zwakzinnige om een kind te krijgen? Je snapt toch zelf ook wel dat jeje kind niks te bieden hebt?

Wat een simpele gedachte zeg. Natuurlijk beseffen deze mensen dat niet, dat jij dat niet snapt vind ik wel gek. En waarom die "haha"? Vind je dit grappig?

Ik vind de verhalen ook erg schrijnend en verdrietig. Net als sunprincess vind ik dit ook moeilijk..

Gast
Gast

Bericht  Supertalentje ma 25 jul 2011 - 23:29

xxDila schreef:

Nee, dat snapt een persoon met de diagnose zwakzinnigheid niet. Dat lijkt me vrij logisch... Rolling Eyes Ze hebben een beperkt inlevingsvermogen. Ook hebben ze soms het gevoel dat wat zij doen echt het beste is voor hun kindje.
Voor je andere vraag.. Het zijn ook mensen, mensen met gevoelens, mensen met moeder/vader gevoelens, net als jij en ik..

En (sorry voor mijn hardheid) maar jij was één van de zwangere biechtjes toch? Wie zegt dat jij een kind op kan voeden alleen omdat je een normaal functionerende bovenkamer hebt?

Eerlijk is eerlijk, ik weet niet zoveel van zwakzinnigen af zeg maar. Maar er moeten dan toch mensen in je omgeving zijn die je dit afraden? Er zullen toch best mensen zijn die snappen dat ze dermate geestelijke beperkingen hebben dat ze geen kind kunnen opvoeden?
Ik snap best dat het mensen met gevoelens zijn, maar daar heeft een kind toch niks aan? Ik vind dat het krijgen van kinderen geen verworven recht is of maar voor iedereen toegankelijk moet zijn, soms kunnen dingen gewoon niet. Dan kun je het wel doen en dan krijg je documentaires als deze waarbij hoe dan ook de kinderen de rekening betalen en dat vind ik onverteerbaar.

En nee, ik vind het niet hard. Ik heb me dit zelf ook afgevraagd gister, maar als ouder doe je je best en er zullen altijd dingen zijn waarvan kinderen achteraf zeggen dat ze dat zelf anders gaan doen, maar trauma's zal ik mijn kind niet bezorgen, toevallig alleen maar omdat mijn bovenkamer naar behoren werkt.

@Filoria: ik ben eerder ontzettend verbaasd en ontzet. Op het moment dat een drugsverslaafde moeder haar kind ter wereld zet heeft dat kind toch al bij voorbaat een 'achterstand'? Hij/zij zal hoe dan ook de rekening betalen en dat niemand daar vantevoren over nagedacht heeft vind ik schokkend.

@Tealeaf: ik heb geplaatst wat ik vond na het lezen van de reacties, maar om echt een mening te hebben vond ik dat ik eerst de docu gezien moest hebben.
En dan maar simpel. Deze kinderen hadden dit schrijnende leven niet hoeven hebben, dat je ze dit aandoet vind ik onbegrijpelijk. Dat mensen die zwakzinnig zijn dit zelf niet hadden kunnen weten zal best zo zijn, maar iemand, wie dan ook, had moeten nadenken.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: