Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

5 plaatsers

Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  LMCurious vr 1 jul 2011 - 21:47

Nav het andere topic, en de herhaaldelijke topics over (schoon)ouders die hun kinderen teveel verwennen heb ik een vraag voor jullie.

Degene die de problemen niet hebben;
-hoeveel worden je kinderen verwend, dus wat krijgen ze extra van opa's en oma's? En hoe vaak is dat dan?

Degene die de problemen wel hebben;
- hoe zouden jullie het qua verwennen wel graag zien? Dus wat zouden ze wel extra mogen geven? en hoe vaak dan?

Voor mijzelf blijft het een lastig iets. Net in het andere topic had ik al even beschreven dat Dave en ik het er niet altijd over eens zijn. Hij is gewend alles te krijgen, en nu gewoon alles te eten waar hij zin in heeft. Heeft 5 jaar lang 5x per week friet en snacks gegeten (toen hij in de frituur werkte) en kwam geen grammetje aan. Hij ontbijt niet, en leeft al jaren lang overdag verder op koffie en eventueel een frikandel ofzo als lunch, een enkele keer een broodje. Maar de gezondheidstest op zn werk geven (ergens ook helaas) geen afwijkende waardes, dus hij gaat vrolijk zo door.
Ik kom altijd vlug aan, en heb mijn hele leven al gezeten met overgewicht. Ik heb er zelf lange tijd geen moeite mee gehad dat ik dikker was, maar wel altijd in mn achterhoofd dat het niet gezond is. Dus ik probeer er wel al sinds een jaar of 5 op te letten (en dan gaat het ook goed in de zin dat ik niet verder aankom!)
Dave heeft dus helemaal het idee dat het allemaal neit zo'n vaart loopt met de kids, ik probeer er wel op te letten en ervoor te zorgen dat het inderdaad niet de verkeerde kant opgaat. maar er blijven regelmatig discussiepunten bestaan over wat wel en niet mag.

Wij komen er thuis op uit; Joris eet gem. 3-4 sneden brood of beschuiten/crackers per dag met wisselend beleg. 2 bekers melk. 2 a 3 stuks fruit per dag. gem. 1,5 koekje per dag (klein speculaasje, sultanakoekje, eierkoek ofzo) savonds eet hij een normale tot grote hoeveelheid warm eten en wil meestal nog wel een toetje. ong. 3x gewoon yoghurt, ong. 2x per week krijgt hij vruchtenyoghurt/vla ofzo. Soms krijgt hij dan nog extra fruit (als hij nog niet veel fruit gehad heeft).
In het weekend mag hij meestal wel krentebollen/harde broodjes/worstenbroodje/kroketje op brood. Dus eigenlijk 1x iets extra bij ontbijt of lunch. Dan heeft hij ook nog meestal 1 of 2 keer een extra tussendoortje of een groter iets. Dus een ijsje, een extra snoepje of koekje, een stukje taart ipv een standaard koekje zoiets. Dat vind ik een normaal eetpatroon.

Als we dan een keer een verjaardag hebben, mag hij van mij best een paar chippies (half uitdeelzakje) en een stukje taart extra. Van Dave mag hij dan een volledig stuk taart (op zn limburgs!) en dan nog chippies, een uitdeelzakje. Verder snoept hij sowieso meer fruit zoals druiven en aardbeien tussendoor. Wij trekken de grens de ene keer bij wat ik vind, de andere keer bij wat Dave vind.
Maar als we dus bij mn schoonouders zijn, vinden zij dat ie wel 2 stukken vlaai mag, krentebollen bij de lunch, 250 gr. fruit, 2 uitdeelzakjes chips, 3-4 glazen ranja/sap ipv een keertje water/melk tussendoor en als toetje standaard ijs/pudding of van die kindertoetjes als Paula enzo. Als we erbij zijn proberen we het binnen de perken te houden, maar krijgt hij stiekem dingen toegestopt, maar als we er niet bij zijn krijgt hij dit sowieso. (vertellen ze dan ook trots!)
Ohw ja, als we tegen Joris zeggen dat het genoeg is geweest en dat ie het laatste chippie mag pakken dan is het voor hem ook goed trouwens. Dan zeurt ie ook niet meer om meer. Een enkele keer dat ie dan anderen een chippie gaat brengen en vast een minihapje neemt onderweg, maar dat is uitzondering. Alleen als we niks zeggen blijft hij dooreten totdat alles op is.

Ben benieuwd hoe het dan eigenlijk bij jullie gaat. Want misschien krijgen jullie kinderen sowieso meer, waardoor je er minder moeite mee hebt? Of geven opa's oma's minder?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Thunder vr 1 jul 2011 - 21:54

Ik heb die probelemen niet met mijn (schoon) ouders. Mijn eigen ouders zijn wat strenger wat snoepen betreft als mijn schoonouders. Bij mijn ouders gaat het eigenlijk net zoals bij ons thuis, 2-3 tussendoortjes per dag. Bij mijn schoonouders is dat meestal wat vaker, maar dat vinden wij niet zo'n ramp. Daar zijn ze immers opa en oma voor. Zolang ze maar wel hun gewone, gezonde, dagelijkse voeding krijgen.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Gast vr 1 jul 2011 - 21:54

Voor ze één wordt mag ze niet verwend worden met snoep of ander eten. Tot die tijd mag ze schandalig verwend worden met aandacht (en na die tijd natuurlijk ook).

Vanaf dat moment gaan wij ook wat losser worden met suikers e.d., maar ik vind het niet nodig om helemaal volgepropt te worden. Als wij op visite gaan, dan proppen we ons toch ook niet helemaal vol? Als volwassene neem je toch ook maar één stukje taart of één koekje en af en toe een handje chips? Ze mag straks rustig wat taart of koek mee-eten, maar ik vind het niet nodig om haar twee stukken te geven. Af en toe een paar chipjes of een keer een snoepje is prima, maar niet de hele dag/middag door.

Thuis hebben we overigens geen snoep en chips eten we doordeweeks niet en daar gaan we ook niet aan beginnen. Als tussendoortje neem ik vaak een beschuitje of een cracker, waarschijnlijk zal dat er bij onze dochter op die manier ook wel in slijten. Tot ze het echt door heeft ga ik ook geen snoep voor haar halen, hooguit wat rozijntjes ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  LMCurious vr 1 jul 2011 - 21:58

Dromertje schreef:Voor ze één wordt mag ze niet verwend worden met snoep of ander eten. Tot die tijd mag ze schandalig verwend worden met aandacht (en na die tijd natuurlijk ook).

Vanaf dat moment gaan wij ook wat losser worden met suikers e.d., maar ik vind het niet nodig om helemaal volgepropt te worden. Als wij op visite gaan, dan proppen we ons toch ook niet helemaal vol? Als volwassene neem je toch ook maar één stukje taart of één koekje en af en toe een handje chips? Ze mag straks rustig wat taart of koek mee-eten, maar ik vind het niet nodig om haar twee stukken te geven. Af en toe een paar chipjes of een keer een snoepje is prima, maar niet de hele dag/middag door.

Thuis hebben we overigens geen snoep en chips eten we doordeweeks niet en daar gaan we ook niet aan beginnen. Als tussendoortje neem ik vaak een beschuitje of een cracker, waarschijnlijk zal dat er bij onze dochter op die manier ook wel in slijten. Tot ze het echt door heeft ga ik ook geen snoep voor haar halen, hooguit wat rozijntjes ofzo.

In Limburg dus niet Minimaal 2 grote stukken!!!
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Bolleke vr 1 jul 2011 - 22:15

Ik denk dat het eerder iets ist per persoon geldt, ipv een hele provincie. Heb nog nooit gezien dat 2 stukken vlaai normaal is en woon al mijn hele leven in Limburg.

Verwennen vind ik niet erg, maar bij ons gebeurd het eigenlijk ook niet, hooguit als hij bij de buren is dan krijgt hij een snoepje extra.

Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Gast vr 1 jul 2011 - 22:24

LMCurious schreef:Nav het andere topic, en de herhaaldelijke topics over (schoon)ouders die hun kinderen teveel verwennen heb ik een vraag voor jullie.

Degene die de problemen niet hebben;
-hoeveel worden je kinderen verwend, dus wat krijgen ze extra van opa's en oma's? En hoe vaak is dat dan?
Hier bestaat het iets extra's krijgen uit een klein bakje chips bij de schoonouders of een extra snoepje of ijsje. Die mensen zien we 1x in de week dus ik heb er geen enkel probleem mee. Verder valt het verwennen aan die kant reuze mee. Daar lijkt het heel veel op thuis, op de chips na want die heb ik nooit in huis en krijgen ze dus ook nooit behalve op verjaardagen ofzo.
Bij mijn ouders krijgen ze dan 2 snoepjes meer als bijv. thuis. Of als we er in het weekend zijn komt er kaas, komkommer, worst en la vache quirit kaasjes op tafel. Daar eten ze vrolijk van mee, vinden ze heerlijk.
Mijn moeder heeft er een handje van om als we binnen komen ('s morgens) meteen een snoepje of een koekje te geven. Als ik dat niet nodig vind dan zeg ik er wat van en gebeurt het niet. Mijn moeder verwent de kinderen wel veel, maar als ik het niet wil hebben dan gebeurt het niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Teddyaapje vr 1 jul 2011 - 23:04

LMCurious schreef:
Dromertje schreef:Voor ze één wordt mag ze niet verwend worden met snoep of ander eten. Tot die tijd mag ze schandalig verwend worden met aandacht (en na die tijd natuurlijk ook).

Vanaf dat moment gaan wij ook wat losser worden met suikers e.d., maar ik vind het niet nodig om helemaal volgepropt te worden. Als wij op visite gaan, dan proppen we ons toch ook niet helemaal vol? Als volwassene neem je toch ook maar één stukje taart of één koekje en af en toe een handje chips? Ze mag straks rustig wat taart of koek mee-eten, maar ik vind het niet nodig om haar twee stukken te geven. Af en toe een paar chipjes of een keer een snoepje is prima, maar niet de hele dag/middag door.

Thuis hebben we overigens geen snoep en chips eten we doordeweeks niet en daar gaan we ook niet aan beginnen. Als tussendoortje neem ik vaak een beschuitje of een cracker, waarschijnlijk zal dat er bij onze dochter op die manier ook wel in slijten. Tot ze het echt door heeft ga ik ook geen snoep voor haar halen, hooguit wat rozijntjes ofzo.

In Limburg dus niet Minimaal 2 grote stukken!!!

Hihi...als je bij ons in de familie vraagt "welke vlaai wil je; rijste met slagroom, appel, kersen, kruimel?"Dan is het antwoord van mijn vader en een aantal ooms: "doe maar in die volgorde!" En dat eten ze dan ook gerust op!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Gast vr 1 jul 2011 - 23:07

Mijn ouders verwennen H. met name met aandacht en leuke dingen doen.
Een stukje wandelen en gezellig naar de eendjes en onderweg een krentebolletje eten ofzo.
Als ze komen nemen ze meestal een banaan mee, omdat ze weten dat H. daar zo ongeveer een moord voor doet Very Happy
Of een bisquitje ofzo. Heeeeeeeeel af en toe komt er een kleinigheidje bij kijken. Een leuke knuffel ofzo.

Zo vind ik het ook prima. Dat is precies zoals het bij ons vroeger was en dat vind ik wel prettig.
Het enige echte "verwending" is dat ze 1 keer in de 2 weken yoghurt met wat hagelslag krijgt.
Mijn vader eet dat en daar krijgt ze ook een paar happen van. Dat is echt iets van hun tweetjes en dat weet ze al erg goed Very Happy

Mijn schoonmoeder vind ik echt extreem. Zodra we daar komen krijgt ze twee doosjes krentjes.
Want ja, ze heeft twee handjes... Vervolgens kan ze gelijk door naar de cadeautafel en daar liggen minimaal 4 cadeau's te wachten en 4 setjes kleding. Dit gebeurd elke keer als we daar zijn of als ze naar ons toe komen, minimaal 1 keer per week... H. is daar nooit alleen en we zijn daar nooit langer dan een uurtje of twee dus verder qua eten enzo zal ze daar niet verwend worden.
Ik stoor me enorm aan die cadeau's. Vind het overdreven en totaal niet nodig.
Maar goed, daar is het hier laatst ook al over gegaan en ik weet dat andere het best normaal vinden.

Mijn schoonvader zien we niet zo vaak. Hij werkt nog full time en is vaak met de motor weg ofzo.
Maar hij is ook niet van het verwennen maar gewoon "normaal".
Daar durf ik H. ook met een gerust hart achter te laten.

Ik weet van mijn eigen ouders en mijn schoonvader dat ze nooit stiekem iets zullen doen waarvan ze weten dat wij het niet goed vinden. En dat vind ik erg prettig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Teddyaapje vr 1 jul 2011 - 23:12

Net zoals Dromertje al zei: Tot 1 jaar hoeft T. ook niet verwend te worden met eten. Zeker niet met snoep of andere kunstmatige suikerhoudende dingen.

Daarna denk ik dat we met verjaardagen wat milder zijn, zovaak komen die toch niet voor. Als het de spuigaten uitloopt zeggen we er dan wel wat van.

Wij kregen vroeger altijd eerst ontbijt, om 10u een klein snoepje, 12u lunch, om 15u een klein snoepje, 18u avondeten. Op zaterdagavond kregen we savonds nog een klein bakje chips (denk ong. net zoveel als in een klein zakje). En op was op. Dat wisten we en dat was ook altijd prima. Ik verwacht dat het bij mijn ouders en bij mijn oma (mocht T. daar ooit logeren) ook zo zal gaan. Mijn schoonouders luisteren op dit moment nog goed naar hoe wij het willen dus ik hoop dat ze dat ook blijven doen!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Gast vr 1 jul 2011 - 23:44

- hoeveel worden je kinderen verwend, dus wat krijgen ze extra van opa's en oma's? En hoe vaak is dat dan?

Opa en oma hebben wat minder regels in huis, D. mag er aan knopjes zitten en aan de afstandsbediening, ze mag gillend van plezier door het huis rennen, met speelgoed gooien etcetera.

Wat eten betreft: ze krijgt er wel eens een koekje en krijgt sowieso meer tussendoortjes. Ook krijgt ze er drinken met toegevoegde suiker. Thuis krijgt ze geen zoetigheid, maar gezonde snacks: komkommer, stukje kaas, soepstengel enzovoorts.

Ik vind het geen probleem dat dit afwijkt van onze manier van doen. Wij zijn namelijk degenen die haar echt opvoeden, opa's en oma's zijn er tot op zekere hoogte ook wel voor het verwennen, vind ik. Ze neemt geen vervelende gewoonten mee naar huis, dus ze snapt dat er verschil in regels is tussen verschillende plekken. Geen probleem dus.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Liadan vr 1 jul 2011 - 23:54

De eerste 1,5 tot 2 jaar is Yara niet verwend met eten. Daarna werden we wat losser. Ze kreeg toen ze 1,5 was wel eens een hapje pudding als ze bij opa en oma was of een koekje. Oma (mijn moeder) past 1 dag in de week op en dat kreeg ze dan als wij er niet bij waren en dat hoorde ik dan achteraf, maar dat vond ik geen probleem.
Ze krijgt nu als ze bij mijn schoonouders is standaard dorakoekjes en als mijn schoonmoeder hier komt dan neemt ze ook altijd dorakoekjes mee. Yara weet dat ondertussen goed en vraagt er ook naar als het te lang duurt tot ze ze krijgt, haha.
Een tijdje terug kreeg ze bijna elke keer als we bij mijn schoonouders waren een stuk taart, dat vond ik wel een beetje te gek worden en we hebben aangegeven dat we taart bij een verjaardag of een feest vinden horen dus dat we dat niet elke keer willen. Dat was ook geen probleem.
Mijn schoonouders vragen altijd aan ons of ze iets mag hebben. Mijn ouders geven haar vaker iets wat ik niet nodig vind zonder het eerst te overleggen (en dat zijn geen dramatische dingen, maar dan geef ik aan dat ik dat liever niet heb).
Verder zijn allebei de opa's en oma's gek op de kleinkinderen, ze zien ze graag en ze krijgen dan veel aandacht en ook regelmatig een kadootje. Ik kan er zelf ook van genieten om te zien hoe leuk Yara het vindt als de opa's en oma's er zijn.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Bolleke za 2 jul 2011 - 3:19

Ik eet ook wel eens een tweede stukje, maar het staat er zo alsof iedereen in Limburg minimaal 2 stukken vlaai eet, en dat is niet zo.
Mijn ouders hebben eigenlijk precies dezelfde regels als mij, alleen mijn vader geeft hem nog wel eens stiekum een ijsje, maar dat is er dan maar 1 en dat vind ik geen probleem. Mijn moeder verwent hem wel met speklappen want iedere keer als we daar eten maakt ze die omdat hij die zo lekker vind, heb nog nooit zoveel speklappen gegeten in mijn leven..
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  LMCurious zo 3 jul 2011 - 1:37

Over die taart 2 stukken was niet bedoeld alsof iedereen in Limburg 2 stukken eet, maar zo zeggen ze het bij mijn schoonouders wel, en overal waar mijn man en zijn familie over de vloer komt schijnt het ook zo te zijn. Ik weet ook dat als ze dan een keer ergens komen waar geen vlaai ofzo is, het echt een item is waarover gesproken word.
Bovendien zien zij de vlaai ook meer als tussendoortje standaard elk weekend (of zelf door de weeks regelmatig) ipv een koekje ofzo. Maar goed, bij mijn schoonfamilie is het dus standaard, dus vinden ze dat Joris dat dan ook mag.

Ik was trouwens het eerste jaar ook strenger, en toen ging het ook eigenlijk altijd goed. Maar daarna had ik zoiets van; hij mag meer van mij hebben nu. En vanaf dat moment gingen gewoon alle remmen los ofzo. Alleen dingen als pinda's ofzo waar hij zich in kan verslikken geven ze hem niet, maar verder mag hij gewoon alles van hen. En dat vind ik overdreven.

Maar wat ik bij de meeste lees hoe de kinderen verwend worden, is dat dus ook wat ikzelf acceptabel vind. Alleen is het bij ons dus wel altijd veel meer. En dan dus ook elke keer, met of zonder feestjes.
En ik denk dan, wat is er mis met gewoon leuke dingen met hem doen?! En hem op die manier verwennen zoals iemand anders ook al zei. Die dingen vind ik totaal niet erg. Als mijn schoonmoeder hier is, gaat ze eigenlijk altijd met hen naar een winkelcentrum in de buurt, en dan mag Joris wel een keer of 10 in zo'n autootje wat bij de deur van zo'n winkel staat. Nou superleuk toch voor een kind! Maar waarom dan ook nog al dat eten en al die cadeautjes steeds.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden? Empty Re: nav hoeveel mogen je kinderen wel verwend worden?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum