Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kindjes vergelijken...

+6
Thunder
Susan
Tania
nisavi
mauwmauw
Pien
10 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty kindjes vergelijken...

Bericht  Pien ma 27 jun 2011 - 5:00

Doen jullie dat ook? Jullie zoon/ dochter altijd maar vergelijken met andere?

Zo ja, ga je je dan ook rot voelen als een ander kindje sneller is qua ontwikkeling in motoriek of woordkennis? Laat je je erdoor beïnvloeden? Ga je bijv extra met je kindje bezig om hem woordjes te laten spreken?

ALs je het niet doet, wat is dan de reden daarvan? (Al denk ik overigens dat iedereen het onbewust doet...)

Mijn zus is namelijk altijd mijn neefje aan het vergelijken en maakt zichzelf heel vaak onzeker. Omdat ik natuurlijk nog geen mama ben weet ik niet hoe ik daar zelf in sta, maar ik vind het zo lullig voor haar dat zij zich zo laat leiden door andere kindjes/ mamas. Ze voelt zich er soms gewoon echt een slechte moeder door...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  mauwmauw ma 27 jun 2011 - 5:05

een buurmeisje hier is 6 dagen jonger dan V,en onbewust ben je wel aan vergelijken,vooral omdat ze zo weinig schelen.maar zorgen maken doe ik niet,in dat opzicht dat wij denken dat V beter ontwikkeld dan dat meisje.V is stukken groter,en kan goed eten dat is voor ons belangrijk,het goede eten dan niet de lengte.Zij is stukken kleiner en eet redelijk slecht.wat wij eigenlijk meer vergelijken is de manier van met het kind om gaan door hun en door ons.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 6:23

Tuurlijk vergelijk ik.
Maar niet op een verkeerde manier.

H. is sneller in het één terwijl de ander iets anders al kan.

Ik denk dat je zus daar dan misschien wat in doorslaat.
Erg jammer want i kdnek niet dat je daardoor optimaal kunt genieten.
Elk kind is nu eenmaal anders. En dat kun je niet beinvloeden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  nisavi ma 27 jun 2011 - 6:26

Ik vergelijk mijn dochter zelden met andere kindjes. Wel wordt ze regelmatig door anderen vergeleken met andere kindjes. Soms vind ik het wel vervelend, vooral omdat het vaak gebeurt in de negatieve zin. Daar zit ik dan gewoon niet op te wachten.

Mijn dochter ontwikkelt zich op haar eigen tempo en ik ga niet (nu al) beginnen met vergelijken.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Tania ma 27 jun 2011 - 6:30

Ik heb het er wel is over met andere moeders wat hun kindje kan en doet. Maar dat is alleen maar omdat het leuk is om te weten. Het maakt me echt helemaal niet uit of J. ergens snel mee is of niet. Zo loopt hij nog niet echt los en sommige mensen schijnen dat toch wel ernstig te vinden. Ik vraag me echt af waarom mesen zich daar druk om maken. Het maakt toch niks uit of het een maandje eerder of later is.

Mijn zoontje woordjes leren doe ik een beetje. Als we een boekje lezen zeg ik bijvoorbeeld Boom en dan probeert hij me na te zeggen. Dat vindt hij erg grappig. Maar ik ben met dat soort dingen niet heel bewust bezig.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 6:33

jawel, ik vergelijk wel. Als een kindje kan kruipen, dan denk ik vaak wel even terug aan de leeftijd waarop Y. kon kruipen. Ik weet zelf of ze daarmee vroeg/laat was en heb daarmee ook een vergelijking of het normaal, vroeg of laat is dat een kindje dat kan. Het maakt me verder niet uit, ik word er ook niet onzeker van. Ik ga er ook niet om op lopen scheppen, maar ik vergelijk wel. Ik vind dat ook heel normaal eigenlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 6:36

Ik doe dat wel. Niet als wedstrijd of zo, maar als het bijvoorbeeld om taalontwikkeling gaat dan maak ik me al snel zorgen als een ander kind van Yrsa's leeftijd meer kan zeggen dan zij, niet omdat ik zo graag een wedstrijdje wil winnen, maar door de taalachterstand van Ezra en omdat ik zo graag wil weten dat haar taalontwikkeling wel goed verloopt.

Ik ga het niet bewust opzoeken en aan mensen vragen hoeveel hun kind al kan zeggen.

Even in het algemeen, ik hou ook niet zo van opscheppen en tegen elkaar opbieden en daar probeer ik ook zo weinig mogelijk aan mee te doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 6:56

Vergelijken doe ik inderdaad ook wel op een leuke manier. Vind het leuk om te zien wat andere kindjes van Jespers leeftijd kunnen.

Als iemand leuk vertelt over wat zijn/haar kindje kan en doet zal ik niet zo snel roepen wat Jesper allemaal kan. Daty opscheppen en opbieden vind ik zo irritant.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Thunder ma 27 jun 2011 - 7:08

Vergelijken doe ik ook, maar mijn jongste is niet te vergelijken. Die loopt in alles achter.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  pindaatje ma 27 jun 2011 - 7:14

Ik vergelijk wel eens, maar eigenlijk alleen met vrienden van wie de kindjes even oud zijn als mijn dochter..
En ook niet zozeer om te zien wie wat beter kan dan de ander, want daar gaat het natuurlijk niet om.
Wel is het leuk om te zien hoe andere kindjes bv ergens heel anders op kunnen reageren dan de mijne, en te merken hoe verschillend ze allemaal op mekaar reageren...

En natuurlijk is het ook vaak wel leuk om te zien hoe anderen hun kind opvoeden, om te zien of ze het heel anders doen dan wij, of dat we het redelijk hetzelfde doen....

pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  PapillonRose ma 27 jun 2011 - 7:29

Ik vergelijk ook weleens. Niet zozeer om te kijken of mijn meisje 'beter' is of juist achter zou lopen, maar meer om te kijken hoe verschillend de ontwikkeling kan zijn. Zo was er laatst iemand waarmee ik een cursus heb gevolgd waarvan het kindje nog helemaal niets vastgreep, en mijn meisje kan nergens vanaf blijven Wink En dat kindje kon al echt heel vroeg beide kanten op rollen, en dat deed de mijne toen nog niet. En uiteindelijk (als alles goed verloopt) kunnen ze toch hetzelfde. Dat vind ik bijzonder!

Ook vergelijk ik weleens een beetje om te kijken hoe A. het doet ten opzichte van andere kindjes, in de zin van of ze vroeg, gemiddeld of laat is met bepaalde dingen. Niet dat ik me daar al heel druk om maak, meer om eventuele opvallenheden in mijn achterhoofd te houden.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:08

Ja ik vergelijk ook. En ook bewust ! Vooral nu in zijn taal ontwikkeling. Volgende week word hij 2 en S kan wel geteld 5 woorden.
Papa, mama, bumba, hoie en zijn eigen naam.
Ik begin me langzaam maar zeker zorgen te maken ! Vooral na vandaag dat een kindje bij mij op het werk zowat alle woorden van het prentenboek na vertelde en hij is ook nog eens jonger dan mijn zoon.

S zal snel naar het cb moeten (2 jaar consult) en ik denk dat ze hier iets over gaan zeggen aangezien hij een half jaar geleden 3 woorden kon.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Monnie ma 27 jun 2011 - 8:16

Ik vergelijk ook wel eens met andere kindjes van zijn leeftijd. Maar ook omdat ik dat leuk vindt. Soms kan ik er wel onzeker van worden als andere kindjes al veel meer kunnen dan N. En dan vooral door hoe anderen dan reageren, reacties als: "kan hij dat nou nog niet dan"? Maar ik denk ook wel weer snel er achteraan van "het komt wel".

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:18

Stuiterbal schreef:Ja ik vergelijk ook. En ook bewust ! Vooral nu in zijn taal ontwikkeling. Volgende week word hij 2 en S kan wel geteld 5 woorden.
Papa, mama, bumba, hoie en zijn eigen naam.
Ik begin me langzaam maar zeker zorgen te maken ! Vooral na vandaag dat een kindje bij mij op het werk zowat alle woorden van het prentenboek na vertelde en hij is ook nog eens jonger dan mijn zoon.

S zal snel naar het cb moeten (2 jaar consult) en ik denk dat ze hier iets over gaan zeggen aangezien hij een half jaar geleden 3 woorden kon.

Maar het feit dát ze er wellicht iets over gaan zeggen is niet verkeerd toch? Het is inderdaad geen 'gemiddelde' taalontwikkeling die jouw zoontje laat zien. Misschien is er niks aan de hand, misschien wel. Maar dan lijkt het me juist fijn en belangrijk dat er iemand eens naar kijkt, toch?

Ik kan me je zorgen goed voorstellen in ieder geval. hug

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 8:23

Ik kan me je zorgen ook voorstellen, ik voelde me anderhalf jaar geleden precies hetzelfde. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren, wat er bij mij in ieder geval gebeurde, is dat je een extra consult krijgt aangeboden voor over een paar maanden en dat er voorzichtig wat mogelijkheden voor nader onderzoek ter sprake worden gebracht.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:25

Ja ik ben blij dat we snel naar het cb weer moeten want ik heb al vaker mijn zorgen uit gesproken ook naar mijn ex maar die slaat het in de wind ! En roept dat hij al heel veel woorden kan zeggen. Maar ik let goed op zijn taal maar verder dan deze 5 woorden kom ik niet. Daarbij noemt hij iedereen zowat papa zelfs mij en soms mama.
Misschien maak ik me onterecht zorgen en komt het dadelijk ineens tegelijk, maar ergens heb ik het idee dat er toch iets is.
Zijn gehoor zou zomaar kunnen aangezien ik ook een slecht gehoor heb. (aangeboren afwijking)
Maar hij hoort b.v. wel mijn telefoon in de mijn tas die ik niet eens hoor..... dus dan twijfel ik weer.

Daarnaast denk ik dat het ook een beetje stil ligt gezien de situatie. Het zal voor hem ook allemaal niet echt makkelijk zijn.
Wel gaat hij deze week over naar de peutergroep en eigenlijk hoop ik dat het dan verder ontwikkeld.
En natuurlijk kijken wat het cb ervan gaat zeggen !

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:27

Susan schreef:Ik kan me je zorgen ook voorstellen, ik voelde me anderhalf jaar geleden precies hetzelfde. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren, wat er bij mij in ieder geval gebeurde, is dat je een extra consult krijgt aangeboden voor over een paar maanden en dat er voorzichtig wat mogelijkheden voor nader onderzoek ter sprake worden gebracht.

Ja dat denk ik ook aangezien mijn vriendin dat ook heeft gehad voor haar zoontje.
Ik hoop dat het verder niks is en hij gewoon wat langzamer is in taal. Maar als ik dan denk dat hij maar 5 woorden kent... terwijl de meeste andere peuters echt wel meer vertellen word ik er echt onzeker van !

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:29

Stuiterbal, als je er zelf iets mee zou willen doen, dan kan ik je het boek 'Praten doe je met zijn tweeën' aanraden. Daarin staan behoorlijk veel praktische tips voor ouders. Met name voor ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Susan ma 27 jun 2011 - 8:33

Zijn gehoor zou ik zeker laten nakijken, het liefst bij een audiologisch centrum. Gehoorverlies wil niet zeggen dat iemand geen enkel geluid kan horen, dus ik zou geen conclusies trekken op basis van die telefoon die hij wel hoort of meer van dat soort observaties. Echt, neem het zekere voor het onzekere en laat het nakijken. Als je er over een jaar pas achterkomt dat hij al die tijd niet goed gehoord heeft dan is het doodzonde van de tussenliggende tijd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:34

Minneke schreef:Stuiterbal, als je er zelf iets mee zou willen doen, dan kan ik je het boek 'Praten doe je met zijn tweeën' aanraden. Daarin staan behoorlijk veel praktische tips voor ouders. Met name voor ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling.

Dank je wel voor de tip ! Ik ga het meteen opzoeken en bestellen Very Happy
Ik probeer al heel veel te communiceren met hem. Ik wijs alles aan en benoem het. Of laat hem aanwijzen en ik benoem het woord.
Begrijpen doet hij wel heel goed ! Maar doordat hij zich niet kan verwoorden komen er ook behoorlijk frustraties bij kijken !

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:36

Susan schreef:Zijn gehoor zou ik zeker laten nakijken, het liefst bij een audiologisch centrum. Gehoorverlies wil niet zeggen dat iemand geen enkel geluid kan horen, dus ik zou geen conclusies trekken op basis van die telefoon die hij wel hoort of meer van dat soort observaties. Echt, neem het zekere voor het onzekere en laat het nakijken. Als je er over een jaar pas achterkomt dat hij al die tijd niet goed gehoord heeft dan is het doodzonde van de tussenliggende tijd.

Ook dat ga ik doen want nu maak ik me toch wel oprecht zorgen zo te lezen...
Ik zal er morgen meteen voor gaan bellen ik neem aan dat dit via de dokter kan gaan ???

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Printje ma 27 jun 2011 - 8:53

Stuiterbal schreef:Ja ik ben blij dat we snel naar het cb weer moeten want ik heb al vaker mijn zorgen uit gesproken ook naar mijn ex maar die slaat het in de wind ! En roept dat hij al heel veel woorden kan zeggen. Maar ik let goed op zijn taal maar verder dan deze 5 woorden kom ik niet. Daarbij noemt hij iedereen zowat papa zelfs mij en soms mama.

Toevallig las ik vd week dat het heel normaal is dat dreumessen tegen iedereen papa/mama roepen ook al herkennen ze natuurlijk papa/mama wel.
Mijn zoontje riep gisteren ook nog vol overtuiging naar een man PAPAAAAAAAAAAAAA.


Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:55

Ik heb zojuist een audiologisch centrum een mail gestuurd met mijn vragen erin.
Hopelijk krijg ik daar morgen antwoord op ! Baad het niet schaad het niet toch ?

Susan een persoonlijke vraag, hoe zijn jullie er bij Ezra achter gekomen dat hij een achterstand had? Je mag me ook antwoorden in een pm !

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:57

Printje schreef:
Stuiterbal schreef:Ja ik ben blij dat we snel naar het cb weer moeten want ik heb al vaker mijn zorgen uit gesproken ook naar mijn ex maar die slaat het in de wind ! En roept dat hij al heel veel woorden kan zeggen. Maar ik let goed op zijn taal maar verder dan deze 5 woorden kom ik niet. Daarbij noemt hij iedereen zowat papa zelfs mij en soms mama.

Toevallig las ik vd week dat het heel normaal is dat dreumessen tegen iedereen papa/mama roepen ook al herkennen ze natuurlijk papa/mama wel.
Mijn zoontje riep gisteren ook nog vol overtuiging naar een man PAPAAAAAAAAAAAAA.



Mijn zoon is een peuter nu en ik denk dat ze nu wel het verschil moeten weten lijkt mij ?
Wel schattig van je zoontje dat deed S ook van de week naar een vriend van mij..... scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gast ma 27 jun 2011 - 8:57

Printje schreef:
Stuiterbal schreef:Ja ik ben blij dat we snel naar het cb weer moeten want ik heb al vaker mijn zorgen uit gesproken ook naar mijn ex maar die slaat het in de wind ! En roept dat hij al heel veel woorden kan zeggen. Maar ik let goed op zijn taal maar verder dan deze 5 woorden kom ik niet. Daarbij noemt hij iedereen zowat papa zelfs mij en soms mama.

Toevallig las ik vd week dat het heel normaal is dat dreumessen tegen iedereen papa/mama roepen ook al herkennen ze natuurlijk papa/mama wel.
Mijn zoontje riep gisteren ook nog vol overtuiging naar een man PAPAAAAAAAAAAAAA.



Bij dreumesen is dat inderdaad normaal. Mijn dochter heeft een tijdje gehad dat ze elke vrouw die ze aardig vond 'oma' noemde laughcry (mijn vriendinnen waren dus allemaal oma's haha). Maar op een gegeven moment hebben ze door welk labeltje er bij een bepaalde persoon hoort.

Maar bij een tweejarige vind ik dit wel opvallend te noemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kindjes vergelijken... Empty Re: kindjes vergelijken...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum