Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gelovige kindjes?

+4
Tania
LotteK
Printje
Bolleke
8 plaatsers

Ga naar beneden

Gelovige kindjes? Empty Gelovige kindjes?

Bericht  Bolleke wo 16 mei 2012 - 0:56

Bij mijn zoontje in de klas zitten verschillende geloven door elkaar. Vind ik heel leuk, zo leren kinderen heel veel over andere geloven en gebruiken. Wij zijn zelf niet gelovig, maar ik heb zeker wel respect voor mensen die gelovig zijn en dat wil ik C. ook bijbrengen. Er zit bijvoorbeeld een jongetje dat Jehovah' s getuige is, en die mag bepaalde dingen niet en daar stelt hij vragen over. Verder geen probleem, zo ook diverse moslimkindjes.
Er zit echter ook een jongetje in de klas dat zwaar Christelijk word opgevoed, en de laatste tijd irriteer ik mij een beetje aan het jongetje, werkelijk iedere keer dat ik C. naar school breng of haal praat dat jongetje over Jezus. Tegen C. of tegen andere kinderen.
" Jezus is doodgegaan, maar toen weer opgestaan". Net was sportdag, dus ik ga kijken, tijdens de lunch zit hij weer tegen een groepje kinderen hetzelfde verhaaltje af te steken.
Wij geloven zelf niet in het opstandingsverhaal (tenminste ik niet) en C. zegt dus dat dat niet kan. Dus begint het jongetje weer helemaal overnieuw met zijn mantra.

Hier zijn vast ook gelovige gezinnen, hoe doen jullie dat met jullie kinderen? Vertellen jullie dat er mensen zijn die niet geloven en dat ze dat ook gewoon moeten respecteren?
En buiten dat, vinden jullie niet dat het een beetje ver gaat, als een jongetje van amper 6 jaar het constant over zijn geloof heeft?
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gelovige kindjes? Empty Re: Gelovige kindjes?

Bericht  Printje wo 16 mei 2012 - 0:58

Ik heb ook verschillende geloven in mijn klas en de kinderen gaan daar erg goed mee om. Ik leer ze ook om respect te hebben voor alle geloven en dat iedereen iets anders gelooft.

Ik vertel trouwens ook de katholieke verhalen op school over Jezus maar werk ook op een Katholieke school.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  LotteK wo 16 mei 2012 - 1:09

Wij zijn zelf niet gelovig, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat dat jongetje daar onlangs een verhaal over gehoord heeft en daar nog erg mee bezig is. En het er daarom veel over heeft. Sommige kinderen zijn onder de indruk van een uitstapje in het weekend en praten daar veel over en hij is nu even hier mee bezig.

Overigens lijkt mij 6 jaar ook nog erg vroeg om al te begrijpen dat je het er niet de hele dag tegen iedereen over moeten hebben. Als je als kind ergens vol van bent, dan heb je het daar veel over. Maar mijn kinderen zijn nog niet in die leeftijd, dus ik heb er geen ervaring mee.
LotteK
LotteK
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 252
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 1:13

Ik denk dat je tegen een gemiddelde 6 jarige best kunt zeggen dat ie het daar niet de hele tijd over moet hebben. Ik zou het ook echt niet tof vinden als een kind dat de hele tijd tegen mijn zoon zou vertellen. Voor mij reden genoeg in ieder geval om dit te melden bij de juffrouw.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 1:20

Wij zijn zelf ook gelovig, en ik merk aan de oudste dat zij er soms ook 'vol' van is, en er dan telkens weer over begint of vragen stelt. Ik denk niet dat het jongetje zich er al bewust van is dat hij dit niet elke keer hoeft te vertellen, dat hoort volgens mij echt bij de leeftijd. Ze beginnen het nu pas een beetje te snappen. (wat ik merk aan mijn oudste dan, die begrijpt de bijbelverhalen nu pas een beetje)

Gast
Gast

Bericht  Tania wo 16 mei 2012 - 1:35

Ik denk dat ik het er ook even over zou hebben met de leerkracht. Ik kan me voorstellen dat het een beetje vervelend begint te worden als hij het bijna nergens anders meer over heeft. Misschien kan de leerkracht er op een of andere manier aandacht aan besteden in de klas.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Bolleke wo 16 mei 2012 - 1:43

Ik was inderdaad aan het denken om het te melden bij de juf, maar ik was bang dat dat misschien een beetje rigoreus is. Het jongetje woont bij ons in de wijk en buiten heeft hij het er ook over. Ik vind het gewoon een beetje vervelend worden op deze manier.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Bericht  Viva wo 16 mei 2012 - 2:39

Ik vind het eerlijk gezegt onzin als je gaat "zeuren" dat je een gespreksonderwerp van een kind niet leuk vindt.
Er zijn genoeg kinderen die het dag in dag uit over hun favoriete tv programma hebben oid. (vroeger vaak/veel pokemon bijvoorbeeld)

Met pasen sterft Jezus en staat hij weer op. Morgen herdenken wij/zij dat Hij naar de hemel gegaan is, en met pinksteren dat de heilige geest gekomen is. Het zal dus wel vaak verteld worden aan dat jongetje op dit moment.
Wie weet dat dit over 3 weken weer minder is, als pinksteren ook weer even voorbij is.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Kruidkoek wo 16 mei 2012 - 2:53

Viva schreef:Ik vind het eerlijk gezegt onzin als je gaat "zeuren" dat je een gespreksonderwerp van een kind niet leuk vindt.
Er zijn genoeg kinderen die het dag in dag uit over hun favoriete tv programma hebben oid. (vroeger vaak/veel pokemon bijvoorbeeld)

Met pasen sterft Jezus en staat hij weer op. Morgen herdenken wij/zij dat Hij naar de hemel gegaan is, en met pinksteren dat de heilige geest gekomen is. Het zal dus wel vaak verteld worden aan dat jongetje op dit moment.
Wie weet dat dit over 3 weken weer minder is, als pinksteren ook weer even voorbij is.

Ben ik het mee eens. Ik ben ook niet gelovig maar respecteer het geloof/mensen die geloven wel. Mijn zus en mijn zijn niet gelovig maar hun zoontje gaat wel naar een gelovige basisschool dus hij komt ook met verhalen over het geloof thuis en daar praten ze dan over. Kan trouwens ook voor grappige situatie's zorgen, zo haalde mijn zus hem een keer rond pasen van school en neefje zag dat er bij de kerk een groot doek met tekst hing. Hij vroeg aan mijn zus wat daar op stond en dat was heel groot: Jezus leeft, dus dat zei mijn zus. Waarop mijn neefje heel bijdehand antwoorde, echt niet die hangt aan het kruis, heeft juf zelf gezegd ;-) Ach ja, de logica van een bijna 5 jarig jongetje Gelovige kindjes? 394967

Kruidkoek
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 534
Registratiedatum : 05-08-11

Bericht  Viva wo 16 mei 2012 - 2:59

Kruidkoek schreef:
Viva schreef:Ik vind het eerlijk gezegt onzin als je gaat "zeuren" dat je een gespreksonderwerp van een kind niet leuk vindt.

Ben ik het mee eens. Ik ben ook niet gelovig maar respecteer het geloof/mensen die geloven wel. Mijn zus en mijn zijn niet gelovig maar hun zoontje gaat wel naar een gelovige basisschool dus hij komt ook met verhalen over het geloof thuis en daar praten ze dan over. Kan trouwens ook voor grappige situatie's zorgen, zo haalde mijn zus hem een keer rond pasen van school en neefje zag dat er bij de kerk een groot doek met tekst hing. Hij vroeg aan mijn zus wat daar op stond en dat was heel groot: Jezus leeft, dus dat zei mijn zus. Waarop mijn neefje heel bijdehand antwoorde, echt niet die hangt aan het kruis, heeft juf zelf gezegd ;-) Ach ja, de logica van een bijna 5 jarig jongetje Gelovige kindjes? 394967
Gelovige kindjes? 394967, die vind ik wel heel scherp van je neefje, haha!
Wij zijn overigens wel gelovig.
Viva
Viva
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11

Bericht  Bolleke wo 16 mei 2012 - 3:05

Misschien heeft het inderdaad te maken met het moment, aangezien het morgen Hemelvaart is.. Ik ben ook geen zeurtype, maar C. vind het vervelend want het jongetje achtervolgt hem, dat is ook echt zo.. Hij rent achter de andere kindjes aan en roept dan "jezus leeft". Als ouder van dat kindje zou mij dat echt te ver gaan.
Overigens heb ik ook respect voor die mensen, iedereen moet leven hoe hij/zij wil, en in leer C. ook om hem niet te esten zoals andere kinderen bijvoorbeeld doen.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Bericht  Paper Crown wo 16 mei 2012 - 3:34

Bolleke schreef:Misschien heeft het inderdaad te maken met het moment, aangezien het morgen Hemelvaart is.. Ik ben ook geen zeurtype, maar C. vind het vervelend want het jongetje achtervolgt hem, dat is ook echt zo.. Hij rent achter de andere kindjes aan en roept dan "jezus leeft". Als ouder van dat kindje zou mij dat echt te ver gaan.
Overigens heb ik ook respect voor die mensen, iedereen moet leven hoe hij/zij wil, en in leer C. ook om hem niet te esten zoals andere kinderen bijvoorbeeld doen.
Haha, ik vind het eigenlijk wel een beetje grappig. Hij zal thuis behoorlijk gehersenspoeld zijn. Mijn man had ook zo'n vriendje en met verjaardagsfeestjes werd er voorgelezen uit de bijbel. Ik zou het bij de juf aankaarten. Dan kan de juf er wat mee of in ieder geval ingrijpen als je zoontje weer eens wordt aangerend door het jongentje. Vind het trouwens wel echt schattig zo met zijn geloof bezig zijn,hihi
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Tania wo 16 mei 2012 - 3:36

Ja maar aan de andere kant vraag ik me af of gelovige mensen het leuk vinden als andere kinderen de hele dag tegen hun kind zeggen dat God niet bestaat en de bijbel een sprookjesboek is.
Ik zou ook niet meteen naar de juf gaan maar als hij het echt weken vol blijft houden denk ik dat het best goed is om daar even aandacht aan te besteden in de klas. En dan niet speciaal over dat jongetje maar in het algemeen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Bolleke wo 16 mei 2012 - 3:53

Ik denk dat er best gezegd mag worden, dat hij niet tegen iedereen moet gaan vertellen dat Jezus leeft. Voor andere kinderen leeft Allah en voor het jongetje dat Jehovah' s getuige is leeft Jehovah.
Ik heb speciaal voor deze school gekozen, omdat ik vind dat geloven iets moet zijn dat je van thuis mee krijgt en niet van school. Er word ook niets gevierd op school, geen kerst, geen pasen, geen carnaval etc. We word er een andere viering georganiseerd waar alle kindjes aan mee kunnen doen. Dus ik vind het een beetje ongepast.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 4:10

Ik zou het zelf ook knap vervelend vinden als er zo'n manneke achter Tygo aan zou lopen. Dan heb ik het wel over continue achter hem aan lopen he. Dus een enkele keer is niet zo erg maar als hij het constant over Jezus en God zou hebben dan zou ik daar ook echt niet blij mee zijn. Maar hier zijn we ook totaal niet gelovig en zitten ze ook niet op een katholieke school. Ik zou, als het echt zo extreem is als Bolleke zegt, het ook echt aankaarten bij de juf. Prima dat hij er zo mee bezig is, maar daar hoeft een ander natuurlijk geen 'last' van te hebben. En dat heeft het zoontje van Bolleke duidelijk wel. Het gaat trouwens niet eens om waarover hij zo extreem veel praat.

Gast
Gast

Bericht  Bolleke wo 16 mei 2012 - 4:56

CKC, ik vond het ook grappig. Maar nu niet meer zo smile En ik vind het zielig dat het jongetje zo gehersenspoeld word eigenlijk. Dat kindjes geloven vind ik leuk, maar dan vertellen ze er kinderlijk over, dit jongetje is gewoon een voorbeeld van zo iemand dat later iederen gaat proberen te overtuigen.
Lieskuh, het is echt zo extreem. In het begin dacht ik nog goh wat heeft dat jongetje het er veel over, maar nu denk ik, kind praat ergens anders over, speel met je vriendjes! C. heeft er last van op het moment dat ze samen in een groepje zitten, maar zodra ze ieder hun eigen weg gaan is C. het wel kwijt.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Bericht  Le Chat Noir wo 16 mei 2012 - 6:20

Ik zou het tegen de juf zeggen dat het je opvalt. Zij kan het bijvoorbeeld ook voorzichtig tegen de ouders zeggen? Ik kan me best voorstellen dat een jongetje gepest kan gaan worden door zulk gedrag. Zo'n jongetje kan er niks aan doen, hij roept gewoon wat hem steeds verteld wordt. Waarschijnlijk heeft hij opgevangen dat het goed is het evangelie te verkondigen.
Le Chat Noir
Le Chat Noir
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: