Tweede kindje financieel niet mogelijk...?
+4
Lavendel
Pussycat
Curious
Chelle
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Tweede kindje financieel niet mogelijk...?
Altijd heb ik gedacht en geweten dat ik 1 kindje wilde. Ik zag mezelf altijd met 1 kindje. En ik moet zeggen dat het nu nog steeds zo voelt. Ik ben al zo blij dat ik eindelijk zwanger raakte na 3 jaar.
Maar nu wordt mij heel vaak gezegd dat dit gevoel waarschijnlijk wel zal veranderen. Ik geloof dit zelf (nog) niet, maar wie weet....
Maar ALS we toch voor een tweede zouden willen gaan is dat eigenlijk voor ons financieel niet eens mogelijk.
Ik ben zo benieuwd hoe anderen dit voor elkaar krijgen.
Ik heb uitgerekend wat wij per maand aan vaste lasten hebben en wat de inkomsten zijn. Daarnaast gaat A. straks naar de kdv en dat kost ook aardig wat. Bij de inkomsten heb ik trouwens ook al de belastingteruggaaf meegerekend.
Wij zullen een tweede kindje dus écht niet kunnen betalen. Dat betekend, 2x kdv betalen, en dubbele kosten.
Stoppen met werken gaat ook niet lukken omdat we dan ook te weinig inkomsten hebben van alleen mijn man om onze hypotheek en vaste lasten te betalen. Het zit er dus echt niet in.
Nu wilde ik altijd al 1 kindje, maar nu ik eigenlijk helemaal geen tweede kán betalen irriteert het me dat dít nou juist de reden is in plaats van mijn gevoel.
Ik zou gewoon zelf willen beslissen of ik echt geen tweede wil in plaats van mijn portomonee.
Mijn moeder roept; waar een wil is, is een weg. Maar als de wil er is, dan is er echt geen weg. Wat ik ook bedenk.
Opa's en oma's op laten passen lukt ook niet omdat mijn ouders fulltime werken, en mijn man zijn ouders kunnen we ook niet vragen (ze zijn al best oud en gaan heel vaak op vakantie voor lange tijden).
Ik merk dat ik soms best jaloers kan zijn als ik om mij heen zie dat iedereen meerdere kindjes hebben/krijgen en het ze ook nog lukt! Ik snap dan ook echt niet hoé ze de dit flikken!
Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe jullie dit doen...
Maar nu wordt mij heel vaak gezegd dat dit gevoel waarschijnlijk wel zal veranderen. Ik geloof dit zelf (nog) niet, maar wie weet....
Maar ALS we toch voor een tweede zouden willen gaan is dat eigenlijk voor ons financieel niet eens mogelijk.
Ik ben zo benieuwd hoe anderen dit voor elkaar krijgen.
Ik heb uitgerekend wat wij per maand aan vaste lasten hebben en wat de inkomsten zijn. Daarnaast gaat A. straks naar de kdv en dat kost ook aardig wat. Bij de inkomsten heb ik trouwens ook al de belastingteruggaaf meegerekend.
Wij zullen een tweede kindje dus écht niet kunnen betalen. Dat betekend, 2x kdv betalen, en dubbele kosten.
Stoppen met werken gaat ook niet lukken omdat we dan ook te weinig inkomsten hebben van alleen mijn man om onze hypotheek en vaste lasten te betalen. Het zit er dus echt niet in.
Nu wilde ik altijd al 1 kindje, maar nu ik eigenlijk helemaal geen tweede kán betalen irriteert het me dat dít nou juist de reden is in plaats van mijn gevoel.
Ik zou gewoon zelf willen beslissen of ik echt geen tweede wil in plaats van mijn portomonee.
Mijn moeder roept; waar een wil is, is een weg. Maar als de wil er is, dan is er echt geen weg. Wat ik ook bedenk.
Opa's en oma's op laten passen lukt ook niet omdat mijn ouders fulltime werken, en mijn man zijn ouders kunnen we ook niet vragen (ze zijn al best oud en gaan heel vaak op vakantie voor lange tijden).
Ik merk dat ik soms best jaloers kan zijn als ik om mij heen zie dat iedereen meerdere kindjes hebben/krijgen en het ze ook nog lukt! Ik snap dan ook echt niet hoé ze de dit flikken!
Ik ben dus eigenlijk benieuwd hoe jullie dit doen...
Chelle- Prater
- Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Tweede kindje financieel niet mogelijk...?
Je kunt ook wachten tot je eerste kindje 3 jaar is en tegen de bevalling richting de basisschool gaat natuurlijk. Zo blijf je maar 1x kdv betalen.
Gast- Gast
Idd, en is het nog niet te vroeg om over een 2e kindje na te denken? Je bent net pas bevallen..Lieskuh schreef:Je kunt ook wachten tot je eerste kindje 3 jaar is en tegen de bevalling richting de basisschool gaat natuurlijk. Zo blijf je maar 1x kdv betalen.
Gast- Gast
Dat dacht ik ook altijd, en dan blijk je een tweeling te krijgen...
En het zal allemaal best op z'n pootjes terecht komen. Voor de 2e betaal je bijv een stuk minder aan opvang.
En het zal allemaal best op z'n pootjes terecht komen. Voor de 2e betaal je bijv een stuk minder aan opvang.
Gast- Gast
Ik denk dan dat de meeste dan meer verdienen dan jullie doen.
En volgens mij werken er ook best veel mensen thuis zodat ze geen oppas hoeven te regelen of vragen opa's oma's waardoor de kosten van de kinderopvang laag blijven.
Ik zelf ben gastouder waardoor we ons zoontje niet weg hoeven te brengen. Mijn vriend verdient genoeg waardoor ik niet fulltime hoef te werken. En hij verdient echt niet boven gemiddeld
*edit* en wat is er mis met 1 kindje? Al jij dat graag wilt, dan is dat toch prima?
En volgens mij werken er ook best veel mensen thuis zodat ze geen oppas hoeven te regelen of vragen opa's oma's waardoor de kosten van de kinderopvang laag blijven.
Ik zelf ben gastouder waardoor we ons zoontje niet weg hoeven te brengen. Mijn vriend verdient genoeg waardoor ik niet fulltime hoef te werken. En hij verdient echt niet boven gemiddeld
*edit* en wat is er mis met 1 kindje? Al jij dat graag wilt, dan is dat toch prima?
Gast- Gast
Ik heb geen kinderen, maar volgens mij hoeft een tweede kindje niet perse heel veel extra kosten met zich mee te brengen.
KDV bijvoorbeeld, die kosten verdubbelen niet, je krijg namelijk meer geld terug van de belastingdienst. Ik heb het eens uitgerekend voor het geval ik kinderen zou krijgen, en dat kostte mij dan 50 euro in de maand meer (met teruggaaf eraf).
Daarnaast kun je spullen hergebruiken (kleren, babyspullen etc.). En op marktplaats kun je ook veel goede dingen kopen.
En je kunt er ook voor kiezen zelf wat minder ruim te leven (voor jezelf en man minder kleren bijv, of minder lang/vaak op vakantie).
Daarnaast worden de kosten voor boodschappen als je met 4en bent niet zo heel veel duurder. Je krijgt kinderbijslag extra.
Als je met een ' even ' aantal bent in een gezin, zijn kosten tijdens bijv. vakantie vaak relatief stuk goedkoper.
KDV bijvoorbeeld, die kosten verdubbelen niet, je krijg namelijk meer geld terug van de belastingdienst. Ik heb het eens uitgerekend voor het geval ik kinderen zou krijgen, en dat kostte mij dan 50 euro in de maand meer (met teruggaaf eraf).
Daarnaast kun je spullen hergebruiken (kleren, babyspullen etc.). En op marktplaats kun je ook veel goede dingen kopen.
En je kunt er ook voor kiezen zelf wat minder ruim te leven (voor jezelf en man minder kleren bijv, of minder lang/vaak op vakantie).
Daarnaast worden de kosten voor boodschappen als je met 4en bent niet zo heel veel duurder. Je krijgt kinderbijslag extra.
Als je met een ' even ' aantal bent in een gezin, zijn kosten tijdens bijv. vakantie vaak relatief stuk goedkoper.
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
En als je allebei werkt met een kindje krijg je toch ook belastingvoordeel?
Gast- Gast
ProudMama schreef:En als je allebei werkt met een kindje krijg je toch ook belastingvoordeel?
FF heel off-topic: heet jij K en je zoon B? Je staat in de Hyves bij een kennis van me dan haha. Waar woon je? In L?
Gast- Gast
Wij dachten ook dat we veel geld moesten inleveren als we een tweede wilden. Maar laatst hebben we de echt dure uitgaven eens op een rij gezet. En inderdaad voor opvang betaal je een stuk minder bij een tweede. En uiteindelijk vind je altijd wel een weg.
Gast- Gast
Nee, dat ben ik niet. Die 2 in mijn buik worden onze eerste kindjesJada schreef:ProudMama schreef:En als je allebei werkt met een kindje krijg je toch ook belastingvoordeel?
FF heel off-topic: heet jij K en je zoon B? Je staat in de Hyves bij een kennis van me dan haha. Waar woon je? In L?
Edit: Bedoel je misschien ProudMom? Die heeft wel een zoon die B heet!
Laatst aangepast door ProudMama op ma 27 jun 2011 - 4:08; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Ik ben vergeten erbij te "vermelden" dat mijn man al 42 is. Over 3 jaar aan een kindje beginnen is dus ook niet echt slim aangezien ik dus vorige keer ook niet snel zwanger raakte en mijn man wil niet te oud weer vader worden. We zouden eigenlijk al stoppen met "proberen" toen hij 40 werd.
Daarom denk ik er eigenlijk nu al overna.
@ Snoepy, er is inderdaad helemaal niks met 1 kindje. Ik ben zo enorm blij dat dit meisje ons gegund is. Maar ik kan er gewoon niet tegen dat onze financiele situatie deze beslissing eigenlijk maakt in plaats van ons gevoel. Daarom ben ik erover na gaan denken.
Ik wist niet dat kdv niet verdubbeld. Ik weet ook niet hoeveel we nu precies gaan terug krijgen en hoeveel dat wordt met 2 kindjes.
Maar de "oplossing" over 3 jaar zou de beste oplossing zijn. Maar ja, dan zitten we weer met de leeftijd van mijn man.
Daarom denk ik er eigenlijk nu al overna.
@ Snoepy, er is inderdaad helemaal niks met 1 kindje. Ik ben zo enorm blij dat dit meisje ons gegund is. Maar ik kan er gewoon niet tegen dat onze financiele situatie deze beslissing eigenlijk maakt in plaats van ons gevoel. Daarom ben ik erover na gaan denken.
Ik wist niet dat kdv niet verdubbeld. Ik weet ook niet hoeveel we nu precies gaan terug krijgen en hoeveel dat wordt met 2 kindjes.
Maar de "oplossing" over 3 jaar zou de beste oplossing zijn. Maar ja, dan zitten we weer met de leeftijd van mijn man.
Chelle- Prater
Dat is proudmom toch? Of zeg ik nu iets heel doms?
Edit: Ow haha proudmama had later een edit gedaan niet gezien
Ontopic dan maar...:
Hier werkt mijn man 4 dagen in de week en ik 3. Ik werk in de zorg dus kan bijvoorbeeld ook een nacht werken of s'avonds als man terug is van zijn werk. Daardoor hebben wij geen oppas nodig en ontlopen we elkaar niet haha.
Ook wij verdienen niet bovengemiddeld, maar dit is prima te doen zo een 2e of 3e zou ook makkelijk lukken.
Ik denk juist heel vaak waarom lukt het andere mensen niet? Ik heb geen idee hoeveel een kdv kost hoor, maar zal wel veel geld zijn dan.
Maar zou jou man wel sowieso een 2e willen dan dat je hieraan denkt? Wat als je toch maar 1 kindje wilde, wat maakt het dan uit dat het financieel niet mogelijk is? Je wilt het toch niet.
Of begin je stiekem toch wel nu al te twijfelen?
Edit: Ow haha proudmama had later een edit gedaan niet gezien
Ontopic dan maar...:
Hier werkt mijn man 4 dagen in de week en ik 3. Ik werk in de zorg dus kan bijvoorbeeld ook een nacht werken of s'avonds als man terug is van zijn werk. Daardoor hebben wij geen oppas nodig en ontlopen we elkaar niet haha.
Ook wij verdienen niet bovengemiddeld, maar dit is prima te doen zo een 2e of 3e zou ook makkelijk lukken.
Ik denk juist heel vaak waarom lukt het andere mensen niet? Ik heb geen idee hoeveel een kdv kost hoor, maar zal wel veel geld zijn dan.
Maar zou jou man wel sowieso een 2e willen dan dat je hieraan denkt? Wat als je toch maar 1 kindje wilde, wat maakt het dan uit dat het financieel niet mogelijk is? Je wilt het toch niet.
Of begin je stiekem toch wel nu al te twijfelen?
Laatst aangepast door Pussycat op ma 27 jun 2011 - 4:18; in totaal 1 keer bewerkt
Pussycat- Ratel
- Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10
Ik zou gewoon lekker wachten tot je echt de kriebels krijgt om voor een 2de te gaan en dan is te gaan kijken naar de mogelijkheden. Maar wie weet komen die kriebels helemaal niet en zijn jullie heel blij met jullie meisje.
Ik denk dat als je heel graag een 2de wilt dat het dan ook wel gaat lukken ( financieel)
Ik denk dat als je heel graag een 2de wilt dat het dan ook wel gaat lukken ( financieel)
Gast- Gast
Vlg mij ook.Pussycat schreef:Dat is proudmom toch? Of zeg ik nu iets heel doms?
Gast- Gast
Waarschijnlijk een hele brutale vraag hoor. Maar als een 2e kindje financieel echt niet zou kunnen wonen/leven jullie dan misschien niet een beetje boven je stand?
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Ik ken de precieze situatie natuurlijk niet, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk dan denk ik toch dat een tweede kindje niet noodzakelijk heel veel extra geld hoeft te kosten.
Ik heb het zelf ook niet heel breed (studerende, alleenstaande moeder), maar toch denk ik dat een tweede nog best zou kunnen. Niet dat er sprake van is hoor
Maar veel spullen kun je hergebruiken en ook MP is een goede optie. Qua kinderopvang heb ik het nu dan makkelijk omdat mijn moeder kan oppassen, maar mocht dat niet meer gaan dan gaat ze naar het KDV en een tweede krijg je trouwens inderdaad meer voor terug van de belasting hoorde ik laatst. En boodschappen zal inderdaad ook niet extreem veel uitmaken denk ik.
Alleen als jij zelf met 1 kindje tevreden bent, dan is het toch goed? En als je toch graag een tweede zou willen dan zou ik nog eens heel goed nalopen waar die kosten dan in zouden zitten, dat het niet haalbaar zou zijn. Dat je niet heel lang meer zou willen wachten als je toch nog een kindje zou willen, kan ik begrijpen. Gezien dat het bij de eerste 3 jaar geduurd heeft en dat je man al wat ouder is.
Ik heb het zelf ook niet heel breed (studerende, alleenstaande moeder), maar toch denk ik dat een tweede nog best zou kunnen. Niet dat er sprake van is hoor
Maar veel spullen kun je hergebruiken en ook MP is een goede optie. Qua kinderopvang heb ik het nu dan makkelijk omdat mijn moeder kan oppassen, maar mocht dat niet meer gaan dan gaat ze naar het KDV en een tweede krijg je trouwens inderdaad meer voor terug van de belasting hoorde ik laatst. En boodschappen zal inderdaad ook niet extreem veel uitmaken denk ik.
Alleen als jij zelf met 1 kindje tevreden bent, dan is het toch goed? En als je toch graag een tweede zou willen dan zou ik nog eens heel goed nalopen waar die kosten dan in zouden zitten, dat het niet haalbaar zou zijn. Dat je niet heel lang meer zou willen wachten als je toch nog een kindje zou willen, kan ik begrijpen. Gezien dat het bij de eerste 3 jaar geduurd heeft en dat je man al wat ouder is.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Lavendel schreef:Waarschijnlijk een hele brutale vraag hoor. Maar als een 2e kindje financieel echt niet zou kunnen wonen/leven jullie dan misschien niet een beetje boven je stand?
Haha!! Is niet brutaal hoor!
Volgens mij leven wij niet boven onze stand. Ja, onze hypotheek is niet goedkoop maar we wonen in een rijtjeshuis (zonder zolder) maar hebben wel de grootste gedeelte van de hypotheek als spaarhypotheek.. vandaar de kosten.
Het struikelpunt is echt puur de kinderopvang.
Toen we beiden fulltime werkten hadden we het erg ruim en konden eigenlijk alles doen. Maar nu ga ik parttime werken (3 dagen) én hebben we kosten voor kdv. Dus én ik ga minder verdienen, én we gaan meer betalen.
Ik denk ook dat we beter gewoon kunnen afwachten en kijken of het nog gaat kriebelen en dan kijken of het mogelijk is. Misschien dat mijn man dan meer verdient, en ik kan stoppen met werken zodat we ook geen kdv hoeven te betalen. Daar hoop ik eigenlijk op.
Lief dat jullie allemaal meedenken. Zelf zit ik er maar mee in mijn hoofd.
Mijn man zou overigens best wel een tweede willen heeft ie pas gezegd. Terwijl ik dat nooit had gedacht! haha!
Het probleem zou gewoon opgelost zijn als onze ouders kunnen oppassen of ik kan stoppen met werken. Maar helaas... dat zit er niet in.
Chelle- Prater
En jij een dag meer werken kan niet? Of een andere (beter betaalde) baan?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je allebei werkt je niet rond kan komen met 2 kinderen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je allebei werkt je niet rond kan komen met 2 kinderen.
Gast- Gast
James schreef:En jij een dag meer werken kan niet? Of een andere (beter betaalde) baan?
ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen, maar ben gewoon benieuwd hoe anderen het voor elkaar krijgen. Soms zou ik wel eens willen weten wat anderen betalen en verdienen zodat ik kan zien of ik het echt zo anders heb, maar ja, dat is toch een onderwerp waar niemand het over heeft. Haha!
Chelle- Prater
ik kan het me ook niet voor stellen denk dat je finacieen toch nog eens moet nakijken of je niks kan schappen.
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Maar die kinderen worden ook groot. Luiers kun je niet van kind op kind hergebruiken en kinderen blijven niet tevreden met spullen van grote broer/zus of marktplaats. En daarna komt de studie..Curious schreef:Ik heb geen kinderen, maar volgens mij hoeft een tweede kindje niet perse heel veel extra kosten met zich mee te brengen.
Gast- Gast
Hier op het forum komt het anders redelijk vaak aan bod.Chelle schreef:James schreef:En jij een dag meer werken kan niet? Of een andere (beter betaalde) baan?
ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen, maar ben gewoon benieuwd hoe anderen het voor elkaar krijgen. Soms zou ik wel eens willen weten wat anderen betalen en verdienen zodat ik kan zien of ik het echt zo anders heb, maar ja, dat is toch een onderwerp waar niemand het over heeft. Haha!
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Rush schreef:Hier op het forum komt het anders redelijk vaak aan bod.Chelle schreef:James schreef:En jij een dag meer werken kan niet? Of een andere (beter betaalde) baan?
ja dat weet ik maar toen was ik er niet echt mee bezig, dus heb zo'n topic dan overgeslagen..
Chelle- Prater
Nou, open een topic met een vragenlijstje. Mensen beantwoorden dat wel als ze het willen.
Gast- Gast
ProudMama schreef:Nee, dat ben ik niet. Die 2 in mijn buik worden onze eerste kindjesJada schreef:ProudMama schreef:En als je allebei werkt met een kindje krijg je toch ook belastingvoordeel?
Edit: Bedoel je misschien ProudMom? Die heeft wel een zoon die B heet!
Ik heet idd K, en m'n zoontje B. Maar woon niet in L.
Wij wonen in S. haha, lekker onduidelijk zo he!
Ben nu wel benieuwd welke kennis van jou dat is. Ik woon namelijk wel in de buurt van een plaats/stad beginnend met de letter L.
ProudMom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 425
Punten : 457
Registratiedatum : 14-05-11
Soortgelijke onderwerpen
» wanneer een kindje krijgen niet mogelijk blijkt te zijn..
» Wel een tweede kindje willen maar niet zwanger willen zijn
» Op kraamvisite bij tweede kindje..ook kado oudste kindje?
» Tweede kindje
» Tweede kindje
» Wel een tweede kindje willen maar niet zwanger willen zijn
» Op kraamvisite bij tweede kindje..ook kado oudste kindje?
» Tweede kindje
» Tweede kindje
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: