Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rijden met sneeuw

+22
Snoopy
JustMeDaan
Pompoen
Toet
RioolSpook
Jeanette
Happydobby
Liz
ThinkPink
Marin
Blond
vlindertje
Caramba
Esperanza
Tania
SuperGrover
Zininzon
Antibes
Ayla
Angela_1986
Bubbelicious
Atelier Madame
26 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Blond ma 19 dec 2011 - 7:36

Als het glad is wegrijden in de twee, ipv de een. En verder, rustig rijden, goed blijven kijken en rustig blijven.

Winterbanden zijn heerlijk, ik vond het de investering absoluut waard.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Caramba ma 19 dec 2011 - 7:36

Zininzon schreef:
Spetterdespat schreef:En als je gaat dan ga je toch wel. Dat heb ik ook al meegemaakt. Stond bijna stil, maar toen gleed ik nog eens van de weg af.

Inderdaad. Ik heb vorig jaar schuin boven een sloot gehangen en later heb ik nog een draai op de weg gemaakt waardoor ik ineens achterstevoren op m'n eigen weghelft stond (op een recht stuk!!!). Gelukkig kwamen er op dat moment geen tegenliggers aan, anders had ik dikke schade gehad.

Ik heb 6,5 jaar mijn rijbewijs, waarvan ik 3,5 jaar bijna dagelijks op de weg zit (zo'n 60 km per dag). Met gladheid zit ik toch echt niet lekker in mijn auto. Ik moet sowieso al een kwartier naar de snelweg toe en dan nog een kwartier op de snelweg. In de winter doe ik er soms een uur of anderhalf uur over!

Volgens mij heb ik ook zolang mijn rijbewijs denk ik. De eerste 2 jaar amper gereden, maar nu zit ik iedere dag op de weg. Weer of geen weer. Gladde wegen heb ik ook een hekel aan, zit ook niet ontspannen in de auto hoor.
Maar rij per week wel meer dan 1000 km.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:37

Rendier kopen met een slee. Dan ben je wel heel cool Cool

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Caramba ma 19 dec 2011 - 7:39

Hehe rij automaat, moet de auto wel op de handrem zetten wanneer het vriest, zit geen parkeerstand op etc. wegrijden in de 2 zit er dus ook niet bij.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Marin ma 19 dec 2011 - 7:41

Handige tips! Ik heb vorig jaar toen ik net rijles had wel in de sneeuw gereden, maar toen deed ik zelf nog amper wat. Ik heb er nu eigenlijk wel zin in, wil het wel eens echt proberen! (Maar dan wel tijdens rijles met een instructeur naast me)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  ThinkPink ma 19 dec 2011 - 8:02

Als er veel sneeuw ligt, optrekken in z'n 2. En verder rustig rijden en dan niet meteen remmen maar eerst terugschakelen totdat je bijna stilstaat en dan remmen. Meestal rijd je heel langzaam met zulk weer en kom je niet verder dan versnelling 3 en rijd je zo ongeveer 45 km dus je staat ook zo stil.

Ik rijd altijd binnendoor, dus dan rijd je misschien ook minder hard dan op de snelweg met zulk weer. Vaak strooien ze hier wel goed maar naar mate ik bij mijn werk kom, is het vaak erg slecht gestrooid. Ik vind rijden in de sneeuw verschrikkelijk en houd niet van sneeuw. Hoop ook echt dat het dit jaar niet meer komt en volgend jaar ook niet Evil or Very Mad

ThinkPink
Prater
Prater

Aantal berichten : 705
Punten : 720
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Marin ma 19 dec 2011 - 8:04

ThinkPink schreef:
Ik rijd altijd binnendoor, dus dan rijd je misschien ook minder hard dan op de snelweg met zulk weer.

Maar de snelwegen worden toch juist beter schoongehouden dan al die provinciale wegen dacht ik?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Zininzon ma 19 dec 2011 - 8:10

Joy_ schreef:
ThinkPink schreef:
Ik rijd altijd binnendoor, dus dan rijd je misschien ook minder hard dan op de snelweg met zulk weer.

Maar de snelwegen worden toch juist beter schoongehouden dan al die provinciale wegen dacht ik?

Bij ons niet!
En het is ook per gemeente anders. Ik woon zelf echt in een boerengat en werk in Enschede. Ik kan het op de provinciale weg gewoon zien wanneer ik van de 'boerengemeentes' de gemeente Enschede in rijd. Precies daar is er slechter gestrooid en is het veel gladder!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Caramba ma 19 dec 2011 - 8:21

Hier word er, naar mijn idee, wel voldoende gestrooid. Zowel op de provinciale weg als op de binnenwegen.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Liz ma 19 dec 2011 - 8:23

De beste tip is rustig blijven, als je gaat glijden vooral niet panieken want dan wordt het alleen maar erger. Ik vind het tegenwoordig niet meer eng om in de sneeuw te rijden, ik zorg gewoon dat ik heel ruim van tevoren vertrek zodat ik niet hoef te stressen smile
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  ThinkPink ma 19 dec 2011 - 8:26

Joy_ schreef:
ThinkPink schreef:
Ik rijd altijd binnendoor, dus dan rijd je misschien ook minder hard dan op de snelweg met zulk weer.

Maar de snelwegen worden toch juist beter schoongehouden dan al die provinciale wegen dacht ik?
Bij ons is het altijd wel goed gestrooid, ook de binnenwegen. Helaas rijd ik vlak voor mijn werk een andere gemeente in waar waardeloos wordt gestrooid.

Ik kan ook over de snelweg, maar met sneeuw sta je dan zeker in de file. Binnendoor rijdt het langzaam, maar kun je wel gewoon doorrijden en sta je niet nutteloos stil.

ThinkPink
Prater
Prater

Aantal berichten : 705
Punten : 720
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Happydobby ma 19 dec 2011 - 8:39

Op tijd weggaan.
Niet bang zijn.
Niet plots hoeven remmen.
Dan komt het best goed! Very Happy

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 10:35

Minder hard rijden.
Niet remmen, zeker niet in de bocht. En inderdaad zoveel mogelijk op de m otor remmen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 10:42

Dolcis_ schreef:Rendier kopen met een slee. Dan ben je wel heel cool Cool

Daar heb ik natuurlijk geen rendier voor nodig laughcry.

Meiden onwijs bedankt! Ik ga gewoon op mijn slakkengangetje rijden als het zo ver is, niet te veel remmen en anders een beetje pompend en met veel sneeuw optrekken in zijn 2 Very Happy.

_Chance schreef:Winterbanden zijn heerlijk, ik vond het de investering absoluut waard.

Het is een bedrijfswagen en het bedrijf doet niet aan winterbanden. Ik ga daar dan ook geen geld in steken gezien het contract wat ik heb en ik rijd er ook niet prive in...

Hier wordt overigens wel goed gestrooid, alleen de kleine weggetjes niet dus het is eigenlijk gewoon een kwestie van je wijk uitkomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Jeanette ma 19 dec 2011 - 11:12

Niet te hard rijden natuurlijk en niet abrupt remmen, maar geleidelijk je gas los laten en rustig bijremmen. Verder geen abrupte bochten gaan maken en rustig sturen.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  RioolSpook ma 19 dec 2011 - 11:43

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is een leeg parkeerterrein opzoeken zodra het gesneeuwd heeft en daar een paar keer flinke rondjes slippen. Dan krijg je wat vertrouwen in je auto en weet je hoe ie reageert met gladheid.
RioolSpook
RioolSpook
Prater
Prater

Aantal berichten : 824
Punten : 905
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Toet ma 19 dec 2011 - 11:58

Ik snap het koppeling/rem-verhaal niet zo goed? Je gaat juist eerder slippen met de koppeling ingedrukt.
Behalve alles wat al gezegt is in ieder gevaal nooit sturen en remmen tegelijk, dan ga je geheid aan het glijden.

Verder is bijvoorbeeld sneeuw om door heen te rijden prettiger omdat je dan ziet dat het glad is. Het weer zoals nu (regen dat later op de weg bevriesd) is wat dat betreft veel linker, veel wegen kunnen niet glad zijn en dan is er ineens één bocht die wel glad is. In de buurt van sloten en op plekken waar duikers onder de weg door liggen is het sowieso altijd gladder.
Als er echt een dik pak sneeuw ligt kun je beter -indien mogelijk- een 'nieuw' spoor maken dan in de sporen gaan rijden die er al liggen, verse sneeuw is veel ruwer dan platgereden sneeuw.

Zusje, wat mij verder nog erg geholpen heeft is gewoon eens wat gaan testen. Denk je dat het glad is? Doe dan een keer een rem test op een recht en veilig stuk, kijk wat er gebeurd. Ligt er sneeuw? Ga eens op een grote lege (parkeer)plaats wat dingen testen, wat gebeurd er als je plotseling moet remmen, als je moet remmen en sturen tegelijk etc. etc. Hierdoor leer je de auto beter kennen. Geef je zelf een soort mini slipcursus op een veilige plaats.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Pompoen ma 19 dec 2011 - 12:32

Wat ik merkte is hoe angstiger en verkrampter ik reed, hoe minder goed het ging. Om minder angstig te worden met gladheid ben ik bewust de grenzen gaan opzoeken van mijn auto. Dus met gladheid op een rustig plekje uitproberen wat er wanneer gebeurde. Niet zoals bij een slipcursus je auto laten rondspinnen ofzo. Maar bijvoorbeeld gas geven en dan hard remmen. Ik merkte daardoor goed wat mijn auto wel en niet kon en daardoor kreeg ik mee vertrouwen. In de stad rijden met gladheid vind ik geen enkel probleem meer. Op de snelweg vind ik wel enger, vooral als er gestrooid is, ik durf daar dan toch niet zo goed op te vertrouwen ofzo. Door te oefenen heb ik ook gemerkt hoe je uit je slip kunt raken. Door te stoppen met remmen, door mee te sturen en in ieder geval door rustig te blijven.

Mijn tips zijn dus eigenlijk: Oefenen, uitproberen, rustig blijven en rustig rijden!!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  JustMeDaan ma 19 dec 2011 - 12:51

Pas ontkoppelen als je daadwerkelijk in een slip zit anders niet!
Een ontkoppelde auto is levensgevaarlijk. Ook in bochten niet ontkoppeld rijden, zorg dat je voor een bocht klaar bent met terugschakelen. Vooral niet te hard remmen en op tijd remmen, en als je gaat slippen ontkoppelen, sturen in de richting die je uit wilt en dan echt als een razende sturen, en dan juist vooral niet remmen!.

En echt ik raad een anti slipcursus aan, gewoon volgend jaar doen wanneer je tijd hebt. Je voelt je een stuk zekerder.
Ik heb er 2 gedaan, een toen ik nog schakelbak reed, en dit jaar een omdat ik automaat rijd nu.
Voor mij nog lastiger dus omdat ik geen koppeling heb, de auto stukken minder op de motor remt omdat een automaat altijd wil blijven trekken, en niet zelf kan kiezen in welke versnelling ik wegrijd. Wel heb ik gelukkig zowat alle denkbare veiligheidjes erop zitten zoals abs, vsc enz enz.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Snoopy ma 19 dec 2011 - 21:00

Inderdaad altijd even flink remmen op een stuk waar het kan, zo weet je hoe je auto reageert als je slipt.

Verder heel belangrijk: anticiperen! Goed vooruit kijken en geen gokjes nemen. Ik had vorige jaar iemand die iets te snel de weg opdraaide en uitgleed naar de volgende baan, waar ik reed. Gelukkig reed ik langszaam, als ik 1 min eerder weg was gegaan of iets snaller was eweest dan hadmie tegen me aan gezeten.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Rush ma 19 dec 2011 - 21:07

Toet schreef:Ik snap het koppeling/rem-verhaal niet zo goed? Je gaat juist eerder slippen met de koppeling ingedrukt.
Inderdaad! Dan is de 'druk' eraf. Gewoon remmen zoals je gewend bent, rempedaal zachtjes behandelen en op het laatst de koppeling erbij om te schakelen.

Uhm JustMeDaan legt het al goed uit op de vorige pagina.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Atelier Madame ma 19 dec 2011 - 21:10

Eigenlijk moet je dus alles doen zoals je het hebt geleerd met rijlessen
-Zorgen dat je klaar bent met terugschakelen voordat je een bocht indraait
-Nooit met ingetrapte koppeling een bocht nemen
-Afremmen op de motor in plaats van al vroeg beginnen te remmen

En natuurlijk heel veel kijken en rustig blijven!

Vind de tip van wegrijden in zn 2 ook een hele goede, daardoor word je sowieso al gedwongen om wat rustiger te rijden!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Pompoen ma 19 dec 2011 - 21:48

Atelier Madame schreef:Eigenlijk moet je dus alles doen zoals je het hebt geleerd met rijlessen
-Zorgen dat je klaar bent met terugschakelen voordat je een bocht indraait
-Nooit met ingetrapte koppeling een bocht nemen
-Afremmen op de motor in plaats van al vroeg beginnen te remmen

En natuurlijk heel veel kijken en rustig blijven!

Vind de tip van wegrijden in zn 2 ook een hele goede, daardoor word je sowieso al gedwongen om wat rustiger te rijden!

Wegrijden in z'n 2...maar dan gaan je wielen toch juist veel sneller slippen? Volgens mij kun je dan beter rustig wegrijden in z'n 1!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  TukTuk ma 19 dec 2011 - 21:56

тыквашка schreef:
Atelier Madame schreef:Eigenlijk moet je dus alles doen zoals je het hebt geleerd met rijlessen
-Zorgen dat je klaar bent met terugschakelen voordat je een bocht indraait
-Nooit met ingetrapte koppeling een bocht nemen
-Afremmen op de motor in plaats van al vroeg beginnen te remmen

En natuurlijk heel veel kijken en rustig blijven!

Vind de tip van wegrijden in zn 2 ook een hele goede, daardoor word je sowieso al gedwongen om wat rustiger te rijden!

Wegrijden in z'n 2...maar dan gaan je wielen toch juist veel sneller slippen? Volgens mij kun je dan beter rustig wegrijden in z'n 1!

Nee als het heel glad is, kan je beter wegrijden in zijn 2. Moet je wel heel langzaam je koppeling op laten komen. Want in zijn 1 spinnen de wielen juist te snel dan.

Overigs is het belangrijkste om het gewoon te doen en rustig te blijven.. Rustig rijden, ook al mag je 70 op een weg, als je het niet vertrouwd boven de 30, doe het dan niet. Hebben mensen last van je, halen ze je maar in.
En ook vooral niet het gladde weer ontwijken. Je leert het alleen maar door het te doen. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik juist in de winter gelest heb, (achteraf gezien, toen op dat moment niet over nagedacht), ik heb 50% van de tijd met sneeuw gereden, en toen ik moest afrijden was het de vraag of het wel door ging, gelukkig wel. Ik had dus vanaf het eerste moment geen angst om met sneeuw te rijden. Je moet gewoon rustig blijven, en idd, als je gaat ga je toch wel, kan je beter gewoon je koppie er bij houden. Overdreven veel afstand houden en vooral geen gekke dingen doen.

Hier staan nog wat goede tips:
www.auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/49041-autorijden-als-de-wegen-glad-zijn.html
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Sweety ma 19 dec 2011 - 22:25

Ik voel me altijd opgejaagd als ik veel afstand neem van de bestuurder voor me, want de bestuurder achter me gaat dan zo dicht op me rijden. Terwijl ik dan zoiets heb van ga me dan voorbij! Soms kan dat helaas niet vanwege het feit dat ik dan op een 1 richtings-verkeer weg rij. Ik reed 2 jaar geleden in mijn nieuwe wagen en gleed toen op de rotonde uit tegen de kant aan, ik was echt bang dat ik schade had. Auto achter me stond maar te toeteren, heel stom, maar ik raakte een beetje in paniek. heb zelfs een beetje gehuild Embarassed Uiteindelijk kwam ik bij mijn vriendin aan en toen ik hun zag was ik zo blij dat ik er was. Heb er een paar nachten geslapen vanwege het feit dat ik niet durfde te rijden. Vorig jaar heb ik winterbanden gekocht, maar zelfs nu vind ik het nog wel eng/spannend. Ik heb een hekel aan de sneeuw en de gladheid. Van mij mag het beide weg blijven tot het moment dat ik nooit meer hoef te rijden :P
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw - Pagina 2 Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum