Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rijden met sneeuw

+22
Snoopy
JustMeDaan
Pompoen
Toet
RioolSpook
Jeanette
Happydobby
Liz
ThinkPink
Marin
Blond
vlindertje
Caramba
Esperanza
Tania
SuperGrover
Zininzon
Antibes
Ayla
Angela_1986
Bubbelicious
Atelier Madame
26 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 6:12

Waarschijnlijk voorbarig maar ik dacht, laat ik me eens voorbereiden laughcry.

Ik heb weinig rijervaring en sinds een tijdje dus een auto waarmee ik overdag moet rijden (voor mijn werk). Ik ben inmiddels wel iets relaxter achter het stuur maar nu komt de winter er dus aan...

Wie heeft er tips voor mij voor als het gaat sneeuwen? Wat moet ik juist wel doen en wat niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Atelier Madame ma 19 dec 2011 - 6:14

deze beginnende bestuurder leest mee Very Happy
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 6:16

Niet krampachtig rijden, vooral niet te snel schrikken, want dan trap je op de rem en ja... Dan glij je weg... En vooral voorzichtig rijden, maar zeer zeker niet te voorzichtig. Als ik rem, rem ik pompend. Zeer zeker niet in één keer. En de laatste keer dat ik een slippertje maakte, heb ik het gas losgelaten en mijn stuur een beetje bijgestuurd. Ik stond zo weer recht. Rustig blijven is eigenlijk het woord. Als je gaat, ga je toch wel. Althans, dat is altijd mijn gedachte als ik weer door zo'n bocht glij. En dat zorgt er kennelijk voor dat ik weer recht op de weg kom.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Bubbelicious ma 19 dec 2011 - 6:17

Niet remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, maar op de motor laten stoppen (indien dit natuurlijk kan, en je niet abrupt moet remmen) en zachtjes de pedalen op laten komen in plaats van vol gas geven laughcry Weet ik namelijk uit eigen ervaring angel
Niet je auto op de handrem zetten (kan gaan bevriezen) maar in zijn 1 zetten. Mmmm verder zou ik het zo snel even niet weten. Ik weet wel dat mijn vriend altijd zegt dat je gewoon auto moet rijden, zodat je de minste ongelukken maakt. Juist het extreem voorzichtig gaan doen, en heel langzaam rijden kan ervoor zorgen dat er iemand achterop je botst. Maar ik vind dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Bubbelicious
Bubbelicious
Prater
Prater

Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Den Haag

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Angela_1986 ma 19 dec 2011 - 6:17

Haha nou ja je voorbereiden kan natuurlijk nooit geen kwaad!

Volgens mij is rust het belangrijkste; rustig rijden, rustig remmen en rustig de bochten nemen. Als je vol op de rem gaat staan of de bocht snel door wilt gaan dan ga je schuiven met alle mogelijke gevolgen van dien. Je moet de koppeling ook wat meer gebruiken bij het remmen, dan ga je niet zo hard. Als je 'n paar keer met sneeuw hebt gereden dan voel je het ook wel aan.

En je ramen goed schoon houden zodat je goed overzicht hebt, dan vind ik zelf ook wel prettig.

Succes!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Bubbelicious ma 19 dec 2011 - 6:18

Maura schreef:Niet krampachtig rijden, vooral niet te snel schrikken, want dan trap je op de rem en ja... Dan glij je weg... En vooral voorzichtig rijden, maar zeer zeker niet te voorzichtig. Als ik rem, rem ik pompend. Zeer zeker niet in één keer. En de laatste keer dat ik een slippertje maakte, heb ik het gas losgelaten en mijn stuur een beetje bijgestuurd. Ik stond zo weer recht. Rustig blijven is eigenlijk het woord. Als je gaat, ga je toch wel. Althans, dat is altijd mijn gedachte als ik weer door zo'n bocht glij. En dat zorgt er kennelijk voor dat ik weer recht op de weg kom.

O ja en dat vooral ook!
Bubbelicious
Bubbelicious
Prater
Prater

Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Den Haag

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 6:19

Angela_1986 schreef:Haha nou ja je voorbereiden kan natuurlijk nooit geen kwaad!

Volgens mij is rust het belangrijkste; rustig rijden, rustig remmen en rustig de bochten nemen. Als je vol op de rem gaat staan of de bocht snel door wilt gaan dan ga je schuiven met alle mogelijke gevolgen van dien. Je moet de koppeling ook wat meer gebruiken bij het remmen, dan ga je niet zo hard. Als je 'n paar keer met sneeuw hebt gereden dan voel je het ook wel aan.

En je ramen goed schoon houden zodat je goed overzicht hebt, dan vind ik zelf ook wel prettig.

Succes!

Angela, wat bedoel je precies met het dik gedrukte? Ik druk eigenlijk altijd de koppeling in als ik rem, is dat wat je bedoelt of iets anders?

Bedankt meiden!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Ayla ma 19 dec 2011 - 6:26

Dat je eerder de koppeling indrukt, zodat je op de motor afremt ipv met het rempedaal. Denk ik toch?
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Angela_1986 ma 19 dec 2011 - 6:28

Ayla schreef:Dat je eerder de koppeling indrukt, zodat je op de motor afremt ipv met het rempedaal. Denk ik toch?

Dat bedoel ik inderdaad maar ik kreeg 't niet goed opgeschreven nerd
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 6:33

Ah ok, volgens mij doe ik dat altijd al whaha Very Happy.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Antibes ma 19 dec 2011 - 6:36

Zusje schreef:Ah ok, volgens mij doe ik dat altijd al whaha Very Happy.

Schijnt erg slecht te zijn voor je koppelingsplaten.. Wink

Gewoon ver vooruit kijken, rustig rijden (langzaam gas geven/remmen) en pompend remmen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Zininzon ma 19 dec 2011 - 6:49

Afstand houden!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Ayla ma 19 dec 2011 - 6:57

Ja als het goed is heb je geleerd om te remmen, koppeling in, en dan doorremmen. Ik zou in de sneeuw koppeling al heel vroeg indrukken en desnoods terugschakelen, en pas remmen als je heel zacht rijd. Ofzoiets. Heb net 2 weken mn rijbewijs haha.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Zininzon ma 19 dec 2011 - 7:00

Ayla schreef:Ja als het goed is heb je geleerd om te remmen, koppeling in, en dan doorremmen. Ik zou in de sneeuw koppeling al heel vroeg indrukken en desnoods terugschakelen, en pas remmen als je heel zacht rijd. Ofzoiets. Heb net 2 weken mn rijbewijs haha.

Maar als het stoplicht 100 meter voor je neus op rood springt, heb je hier geen tijd voor! Dan zul je toch wat sneller tot stilstand moeten komen!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  SuperGrover ma 19 dec 2011 - 7:00

Ik denk niet dat ik met erge gladheid al durf te rijden, eerlijk gezegd. Maar er worden hier wel goede dingen gezegd!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:04

Zininzon schreef:
Ayla schreef:Ja als het goed is heb je geleerd om te remmen, koppeling in, en dan doorremmen. Ik zou in de sneeuw koppeling al heel vroeg indrukken en desnoods terugschakelen, en pas remmen als je heel zacht rijd. Ofzoiets. Heb net 2 weken mn rijbewijs haha.

Maar als het stoplicht 100 meter voor je neus op rood springt, heb je hier geen tijd voor! Dan zul je toch wat sneller tot stilstand moeten komen!

Ik schakel sowieso altijd terug naar zijn twee als ik rem voor het stoplicht. Pas als ik stil sta ga ik naar 1. Maar wat jij zegt, zo heb ik het volgens mij wel geleerd ja. En met sneeuw zal ik niet al te snel rijden dus dat komt vast goed.

SuperGrover, het is ook niet mijn ding hoor maar goed, ik zal toch moeten werken lijkt mij...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Tania ma 19 dec 2011 - 7:10

Misschien voel je je prettiger in de auto als je een keer een slipcursus doet?

Ik heb geen tips, ik rij gewoon niet met glad weer laughcry

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:12

Tania schreef:Misschien voel je je prettiger in de auto als je een keer een slipcursus doet?

Ik heb geen tips, ik rij gewoon niet met glad weer laughcry

Gaat hem niet worden denk ik aangezien de sneeuw eraan komt en er nog genoeg werk ligt Very Happy. Gelukkig heb ik mijn gebied helemaal klaar en hoef ik niet lang meer in de binnenstad te rijden haha! Hopelijk krijg ik wat leuke dingen van collega's waar ik geen kleine straatjes voor doorhoef. Vanmiddag zat ik ook alweer tegen een paaltje LOL Very Happy.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Esperanza ma 19 dec 2011 - 7:15

Dit is wel een goed topic voor mij. Ik krijg in januari, na jaren niet gereden te hebben, een auto. Het rijden zelf zie ik niet zo tegen op, al zal het wel weer even wennen zijn, maar ik maak me nu al druk om sneeuw en gladheid. Ik denk dat ik dan maar gewoon de trein pak laughcry
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Caramba ma 19 dec 2011 - 7:24

Ik heb geen idee hoe ik rij wanneer het glad is of er ligt sneeuw.
Het is automatisme wat ik dan doe. Verder rij ik wel rustig, dat weet ik dan wel, maar verder, geen idee.
En als je gaat dan ga je toch wel. Dat heb ik ook al meegemaakt. Stond bijna stil, maar toen gleed ik nog eens van de weg af.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:28

In lage toeren blijven rijden.
En niet te bang zijn, dat werkt bij mij al 4 jaar Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  vlindertje ma 19 dec 2011 - 7:28

Winterbanden!
vlindertje
vlindertje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 358
Registratiedatum : 09-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:29

Volgens mij krijgen wij geen winterbanden dus dat is niet iets waar ik zelf voor kan kiezen.

Lage toeren? Geen idee wat dat betekend *noob* Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Zininzon ma 19 dec 2011 - 7:31

Spetterdespat schreef:En als je gaat dan ga je toch wel. Dat heb ik ook al meegemaakt. Stond bijna stil, maar toen gleed ik nog eens van de weg af.

Inderdaad. Ik heb vorig jaar schuin boven een sloot gehangen en later heb ik nog een draai op de weg gemaakt waardoor ik ineens achterstevoren op m'n eigen weghelft stond (op een recht stuk!!!). Gelukkig kwamen er op dat moment geen tegenliggers aan, anders had ik dikke schade gehad.

Ik heb 6,5 jaar mijn rijbewijs, waarvan ik 3,5 jaar bijna dagelijks op de weg zit (zo'n 60 km per dag). Met gladheid zit ik toch echt niet lekker in mijn auto. Ik moet sowieso al een kwartier naar de snelweg toe en dan nog een kwartier op de snelweg. In de winter doe ik er soms een uur of anderhalf uur over!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 7:35

Zusje schreef:Volgens mij krijgen wij geen winterbanden dus dat is niet iets waar ik zelf voor kan kiezen.

Lage toeren? Geen idee wat dat betekend *noob* Embarassed

Hoge versnelling :P Dat je toerenteller onder de 3000 toeren blijft.
Je lbker teller zeg maar Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rijden met sneeuw Empty Re: Rijden met sneeuw

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum