Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

scholen in dorpen sluiten

+4
Happydobby
Atelier Madame
bolus26
Mint
8 plaatsers

Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty scholen in dorpen sluiten

Bericht  Mint zo 19 jun 2011 - 5:54

Wat vinden jullie er eigenlijk van?
Steeds meer dorpsscholen sluiten door de krimp op het platteland, waardoor kinderen verder moeten reizen om naar een 'bredere school' te gaan. Aan de ene kant denk ik dat het wel goed is voor kinderen omdat ze op deze manier wat vaker in contact zullen komen met verschillende culturen. Aan de andere kant vind ik het zonde, ik denk namelijk dat kleinere scholen veel meer kunnen bieden dan de 'bredere' scholen. Er zijn minder leerlingen, maar er is meer tijd voor het individuele leerproces van het kind..

had het erover met en vriendin, en ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie meningen Question
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 5:56

Toevallig vertelde mjn moeder dat er hier ook scholen dicht gaan. Ook die waar ik op gezeten heb. Dat voelt echt raar en heb echt een gevoel van NEEE niet doen!! Wink Maar ja te weinig leerlingen geloof ik ook ja.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Mint zo 19 jun 2011 - 5:58

Ja, ik heb dat gevoel dus ook heel sterk, maar echt goede argumenten kan ik er niet voor bedenken..
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 6:01

Ik weet het verder niet precies dus kan er verder ook geen oordeel over vellen. Maar mam had het er over dat er te weinig leerlingen waren. Maar goed zal nog wel meer mee spelen denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 6:02

Krimp is een issue dat voor hoofdbrekens zorgt bij schoolbesturen en gemeenten. De impact van krimp is groot en in veel regio’s inderdaad al op korte termijn voelbaar.

Wat wil je ervan vinden, krimp heeft verschillende gezichten en oplossingen moeten zowel onderwijskundig, organisatorisch als financieel en juridisch hout snijden. Wie hierover gestaafde uitspraken wil doen, moet ‘het grotere plaatje’ kunnen zien.

Krimp is mn vakgebied Cool.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Mint zo 19 jun 2011 - 6:31

Oke, maar denk je dat het sluiten van scholen zorgt voor minder leefbaarheid in dorpen? Als ik zo kijk naar de basisscholen in mijn dorp, dan vind ik niet dat het de leefbaarheid zou 'verpesten'. De scholen organiseren hier amper wat en staan bekend als 'minder goede scholen'.
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  bolus26 zo 19 jun 2011 - 6:59

wat mij wel opvalt, in het speciaal onderwijs (rec 4) is dat we veel neiuwe aanmeldingen krijgen van kinderen die naar een grotere school moeten. Op een klein schooltje konden ze het nog aan en nu niet meer.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 7:22

Mint schreef:Oke, maar denk je dat het sluiten van scholen zorgt voor minder leefbaarheid in dorpen? Als ik zo kijk naar de basisscholen in mijn dorp, dan vind ik niet dat het de leefbaarheid zou 'verpesten'. De scholen organiseren hier amper wat en staan bekend als 'minder goede scholen'.

Krimp heeft voordelen en nadelen. De ouders zien natuurlijk vooral de nadelen, die zijn ook triest. Maar boven alles hebben de scholen geen keus. Als zij niet genoeg aanmeldingen krijgen is het niet haalbaar scholen te laten bestaan om de leefbaarheid in het dorp hoog te houden. Dat is een beetje een eenzijdig oogpunt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 7:31

In ons dorp en buurdorp zijn drie scholen gesloten en tot puin geslagen. De reden; Een multifunctioneel complex waar alle openbare scholen één zijn geworden, waar een bibliotheek is, een naschoolse opvang e.d. Enerzijds dacht ik; Waarom moet dat? Vroeger hebben mijn ouders expres gekozen voor school X, omdat ze school Z niets vonden en school Y te ver weg was. Nu kan dat niet meer, er is maar één school. Daarnaast moeten kinderen uit buurdorp, en van school Y, ver fietsen om bij het complex te komen, omdat ze zelf geen basisscholen meer hebben. De enige keuze die nu makkelijker is geworden, is de keuze om ze naar een openbare of christelijke school te sturen. De christelijke school heeft namelijk hartelijk bedankt om openbaar te worden, en geef ze eens ongelijk. Het gebouwtje staat echter naast het complex, dus qua afstand hoeven ze het nu niet meer te laten.

Anderzijds, de maatschappij veranderd. Het moet allemaal sneller en we hebben veel meer eisen dan voorheen. Zo was er geen naschoolse opvang en ook scholen voelde er niets voor om dit op zich te nemen/een bedrijf in school te nemen. Nu is deze mogelijkheid er wel. Iedereen wil lezen, maar niemand wil ervoor lezen. Nu kunnen ze na school gelijk even langs de bibliotheek, wat tijd en moeite scheelt. En zo zullen er altijd voor en nadelen zijn.

Enerzijds vind ik het wel goed, als er maar iets voor terug komt, zoals wij nu hebben. Anderzijds, ja... Nee, ik vind het wel goed, zolang er maar zoiets als hierboven staat beschreven voor terugkomt. nerd


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Atelier Madame zo 19 jun 2011 - 7:46

mozzarella schreef:Krimp is een issue dat voor hoofdbrekens zorgt bij schoolbesturen en gemeenten. De impact van krimp is groot en in veel regio’s inderdaad al op korte termijn voelbaar.

Wat wil je ervan vinden, krimp heeft verschillende gezichten en oplossingen moeten zowel onderwijskundig, organisatorisch als financieel en juridisch hout snijden. Wie hierover gestaafde uitspraken wil doen, moet ‘het grotere plaatje’ kunnen zien.

Krimp is mn vakgebied Cool.
Cool Ik schrijf mn scriptie erover!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Atelier Madame zo 19 jun 2011 - 7:48

Mint schreef:Oke, maar denk je dat het sluiten van scholen zorgt voor minder leefbaarheid in dorpen? Als ik zo kijk naar de basisscholen in mijn dorp, dan vind ik niet dat het de leefbaarheid zou 'verpesten'. De scholen organiseren hier amper wat en staan bekend als 'minder goede scholen'.
mijn scriptieonderwerp is krimp en voorzieningen. En de leefbaarheid wordt geopende niet bepaald door voorzieningen maar door de sociale structuur van een dorp. Dus verpesten is een groot woord, maar het draagt wel bij tot ontmoetingen en daarmee sociale cohesie
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 7:59

Wat studeer jij dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Happydobby zo 19 jun 2011 - 8:02

Ja dat is balen want een vriendin van me heeft daardoor geen werk meer na de vakantie.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Atelier Madame zo 19 jun 2011 - 9:05

mozzarella schreef:Wat studeer jij dan?
Ik pm je ff!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Susan zo 19 jun 2011 - 9:23

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen daarvan balen, als ik in een dorp zou wonen dan zou ik mijn kind ook naar een school in dat dorp willen laten gaan. Dat lijkt mij alleen maar heerlijk, hun wereld wordt vanzelf wel groter als ze naar de middelbare school gaan en daarvoor hoeft dat wat mij betreft niet per se. Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat het voor zulke kleine scholen nauwelijks haalbaar is om het hoofd boven water te houden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  rapa nui zo 19 jun 2011 - 9:34

Mint schreef:Oke, maar denk je dat het sluiten van scholen zorgt voor minder leefbaarheid in dorpen? Als ik zo kijk naar de basisscholen in mijn dorp, dan vind ik niet dat het de leefbaarheid zou 'verpesten'. De scholen organiseren hier amper wat en staan bekend als 'minder goede scholen'.

Op de lange duur denk ik dat het sluiten van scholen wel wat uitmaakt voor de leefbaarheid van een dorp. Het dorp zal denk ik minder nieuwe inwoners krijgen omdat die liever gaan wonen in een plaats met een eigen basisschool. Ook zullen jongeren denk ik sneller wegtrekken / verhuizen ook ivm de school/reistijd voor de eventuele kinderen. En met minder inwoners kan de supermarkt en andere winkels het ook niet meer volhouden en moeten sluiten wat de leefbaarheid ook niet ten goede komt.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Atelier Madame zo 19 jun 2011 - 10:07

rapa nui schreef:
Mint schreef:Oke, maar denk je dat het sluiten van scholen zorgt voor minder leefbaarheid in dorpen? Als ik zo kijk naar de basisscholen in mijn dorp, dan vind ik niet dat het de leefbaarheid zou 'verpesten'. De scholen organiseren hier amper wat en staan bekend als 'minder goede scholen'.

Op de lange duur denk ik dat het sluiten van scholen wel wat uitmaakt voor de leefbaarheid van een dorp. Het dorp zal denk ik minder nieuwe inwoners krijgen omdat die liever gaan wonen in een plaats met een eigen basisschool. Ook zullen jongeren denk ik sneller wegtrekken / verhuizen ook ivm de school/reistijd voor de eventuele kinderen. En met minder inwoners kan de supermarkt en andere winkels het ook niet meer volhouden en moeten sluiten wat de leefbaarheid ook niet ten goede komt.
het proce se dat voorzieningen weggaan en het aanbod schraal wordt is als jaren aan de gang.. dus je zou in feite kunnen zeggen dat de leefbaarheid op het platteland al tijden in het geding is.. inwoners lijken dit ook vaak voor lief te nemen
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 10:17

Ik mag het niet hopen haha, hier in het dorp zit maar 1 basischool Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 19:26

Vroeger (in de tijd dat mijn moeder naar de basisschool ging), was de christelijke school in haar dorp het grootst en zat er nauwelijks iemand op de openbare. Dit is nu andersom. Christelijk wordt wel in stad gehouden, volgens de site hebben ze maar 3 of 4 groepen: 1/2, 3/4/5, (5/6) en 6/7/8. Er zijn alleen maar juffen en iedereen werkt parttime! Dit is trouwens in een dorpje in Zuid-Holland.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 19:30

Ik heb op een heel klein schooltje gezeten én later op een wat grotere school met idd verschillende culturen. Het één is niet slechter dan het ander, tenminste, voor mij niet. Wel totaal verschillend vond ik het, ik heb ook echt even een tijdje moeten wennen. En uiteindelijk heb ik wel warmere gevoelens bij het kleine schooltje met nog geen 80 leerlingen, ondanks dat de regels daar ontzettend streng waren laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 21:37

Er zitten zo'n 8 basisscholen binnen een straal van een kilometer hier, terwijl het echt een dorp is. Nu is er eentje inmiddels gesloten. Ik kan me er geen zorgen om maken... helemaal niet nu veel van die kinderen op de school komen waar mijn zusje werkt als juf en ik de schoolfoto's ga doen smile

Maar mijn dorp is ook niet echt 'platte land'. Er komen genoeg kinderen uit de buitenwijken van de stad hier op school omdat ouders dat prettiger vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Rovine zo 19 jun 2011 - 22:11

Ik heb op een school van 40 leerlingen gezeten. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal wat betreft grotere scholen. Mijn ouders hebben wel getwijfeld of ze mij niet op een grotere school moesten zetten omdat ik als enig meisje in mijn jaar niet zoveel aansluiting had.
Er is wel weinig gepest (was geen echt issue daar) en we hadden ons eigen cultuurtje wel een beetje; vrij nuchter. Met nikes was je niet echt stoer, men vond het meer overdreven bijvoorbeeld. Was wel erg wennen op de middelbare school trouwens.

Het kan trouwens toeval zijn geweest, maar in mijn groep zaten we met zijn zevenen, waarvan er 2 naar de LTS gegaan zijn, rest HAVO en VWO. Sommige mensen googlen hun oude klasgenoten nog weleens en komen erachter dat sommigen best sjappie zijn geworden, mijn klasgenoten zijn allemaal prima terechtgekomen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Caramba zo 19 jun 2011 - 22:18

Hier in het dorp zijn 3 basisscholen. Maar er zijn dan ook 2 dorpen die samen zijn. Alle scholen hier hebben best een hoog aantal scholieren.
Een dorp waar ik voorheen woonde heeft 2 basisscholen. Christenlijkonderwijs en openbaar onderwijs. In mijn tijd stond het openbareonderwijs er beter voor dan het christenlijk onderwijs. Hoe het er nu voor staat weet ik niet. Wel valt het mij op dat er nu veel minder fietsen staan dan toen ik er nog op school zat. (Openbare school).
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 22:56

Het dorp waar ik woon heeft ongeveer 4000 inwoners. Er zijn 3 basisscholen, een openbare, een christelijke en een RK. De Openbare en de RK basisschool zitten samen in 1 gebouw (maar verder wel apart van elkaar).
De christelijke school is net geleden uitgebreid. Ik heb geen flauw idee hoeveel leerlingen er op die scholen zitten, maar kennelijk hebben alle 3 de scholen nog bestaansrecht.
Ik ben zelf opgegroeid in een heel klein dorpje met maar 700 inwoners.
Er zaten 3 groepen in 1 lokaal met 1 juf of meester. Toen ik van school ging is dit uitgebreid naar 2 groepen per lokaal.
Per groep waren er ongeveer 8 leerlingen.
Ook nu nog loopt die school goed en zijn er voldoende leerlingen om de school open te houden. Zolang er voldoende kinderen in het dorp wonen, zal de school ook wel open blijven, verwacht ik.
Dit ondanks dat het dorp verder veel voorzieningen al is kwijtgeraakt en nog maar heel weinig over heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

scholen in dorpen sluiten Empty Re: scholen in dorpen sluiten

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum