Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

boek maatschappelijk werk en dienstverlening

4 plaatsers

Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Darius zo 12 jun 2011 - 2:24

Mijn zusje hoort donderdag of ze haar Havo-diploma mag ophalen. Ze wil hierna maatschappelijk werk en dienstverlening gaan studeren aan Windesheim. Ik wil haar graag als cadeautje een boek geven dat te maken heeft met deze studie, eentje die je ook na de studie goed als naslagwerk kunt gebruiken. Kan iemand mij een boek aanbevelen? Andere cadeausuggesties voor deze studie zijn ook welkom! (ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat deze studie inhoud....... Embarassed )
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  TukTuk zo 12 jun 2011 - 8:05

Je zou eens kunnen kijken of je misschien de boekenlijst kan vinden van het eerste jaar, desnoods even mailen/bellen naar de hogeschool en daarvan een boek kopen? Zomaar in het wilde weg een boek wat gericht is op hulpverlening uitzoeken is er lastig, grote kans dat je net iets pakt waar ze niet zoveel aan heeft/ wat net haar interesse niet heeft.

Wel een heel lief cadeau trouwens!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  xxDila zo 12 jun 2011 - 8:17

De gereedschapkist van de maatschappelijk werker

Ik vind het nu nog een mooi boek! Staat zoveel in over de verschillende methoden & technieken. Een boek dat ik ook daadwerkelijk leuk vond om te lezen Very Happy

(beschrijving van bol.com)
Een geordende 'gereedschapskist' voor maatschappelijk werkers beschrijven: dat stond Herman de Mönnink voor ogen bij het schrijven van dit boek. Het multimethodisch maatschappelijkwerkmodel (MMMW-model) dat in dit boek wordt beschreven, biedt een degelijke gereedschapskist, die de methodische praktijk van maatschappelijk werkers onderbouwt.
De ontstress- en empowermentaanpak speelt hierin een belangrijke rol. Deze aanpak behelst het opsporen en neutraliseren van spanningsbronnen (ontstressen) en het aanboren van krachtbronnen (empowerment), waarbij gebruikgemaakt wordt van drie denkstappen:
1 de persoonlijke archiefkast (PAK),
2 psychosociale stressanalyse (PSA),
3 psychosociale stressbegeleiding en -behandeling (PSB).

Ook wordt de theoretische grondslag van de maatschappelijke aanpak beschreven, de iSET, de integrale Stressreductie en Empowermenttheorie. De iSET onderbouwt het werken aan duidelijke doelen en meetbare resultaten van de maatschappelijk werker op wetenschappelijke wijze.

De praktijk is leidraad in De gereedschapskist van de maatschappelijk werker en vormt zo een stevige basis voor de beginnende maatschappelijk werker. Voor de ervaren maatschappelijk werker dient het boek als een gedegen naslagwerk en is het een hulpmiddel om het beroepsmatig handelen te legitimeren en helder te positioneren.
Opleiders vinden in het boek een toegankelijke systematiek voor analyse en aanpak van het maatschappelijk werk en voor reflectie over de grondslagen van het vak.
Aan de eenduidige multimethodische taal ontlenen teams steun voor diverse doelen, zoals gezamenlijke profilering van het vak, intervisie, functiewaardering, registratie en kwaliteitszorg.
Tot slot biedt het multimethodisch maatschappelijkwerkmodel de eenheid en eenduidigheid die voorwaarden zijn voor intercollegiale toetsing.
Herman de Mönnink is een overtuigd pleitbezorger van het maatschappelijk werk en zet het met dit boek duidelijk op de kaart.

'Ik ga effectiever te werk en de cliënt ervaart rust in de chaos. Ik gebruik het MMMW als een standaardmodel.' (Bedrijfsmaatschappelijk werker na de leergang MMMW, 2008)

'Door het model heb ik overzicht over welke methoden ik wanneer kan gebruiken.' (Algemeen maatschappelijk werker na de leergang MMMW, 2009)
xxDila
xxDila
Prater
Prater

Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Darius ma 13 jun 2011 - 7:43

Dila, lijkt me een mooi boek, zoiets zoek ik ook alleen deze vind ik net wat te duur....

Pfff, nou, ik denk nog even na....
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  TukTuk ma 13 jun 2011 - 7:51

Darius schreef:Dila, lijkt me een mooi boek, zoiets zoek ik ook alleen deze vind ik net wat te duur....

Pfff, nou, ik denk nog even na....

Dan zou ik toch echt even kijken of je telefonisch aan de boekenlijst kan komen, dan koop je tenminste een boek waar ze echt wat aan heeft smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Soleil ma 13 jun 2011 - 7:57

Hallo!

Toevallig hoor ik a.s. vrijdag of ik ben afgestuurd aan de opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening.. Ik heb boeken in overvloed over dit vak.. Enige nadeel is dat de meeste boeken dus zijn uit 2007, echter veranderd er vaak maar weinig.. Wanneer je een boek hebt gevonden, dan kan je 'm voor een prikkie van mij overnemen.. (als ik hem bezit uiteraard)

Groeten.

Soleil

Soleil
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 44
Registratiedatum : 07-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Soleil ma 13 jun 2011 - 8:00

Oh en nog een tip; waar ik je helaas niet aan kan helpen omdat ik dit nog nodig ga hebben.. Maar waar zij zeker nog iets aan gaat hebben na haar studie en tijdens de studie ook verplicht is om aan te schaffen;
van de NVMW (nederlandse vereniging van maatschappelijk werkers) is de beroepscode van de maatschappelijk werker.. Deze is niet duur..

Soleil
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 44
Registratiedatum : 07-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Soleil ma 13 jun 2011 - 8:03

Beroepsprofiel met bijbehorende beroepscode..

Soleil
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 44
Registratiedatum : 07-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

boek maatschappelijk werk en dienstverlening Empty Re: boek maatschappelijk werk en dienstverlening

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum