Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ontslag genomen

+2
Lejow
smurfin22
6 plaatsers

Ga naar beneden

ontslag genomen Empty ontslag genomen

Bericht  smurfin22 za 11 jun 2011 - 4:09

Ik was al een tijde op zoek naar een andere baan, 1 collega wist dit want had een dienst met haar geruild. Nu heeft zei dit tegen mijn leidinggevende verteld dus weet iedereen ervan.
Nu zijn ze op mijn werk erg boos dat ik niet eerlijk verteld heb dat ik ging solliciteren. Zelf wilde ik dit pas vertellen als ik zeker wist dat ik iets had. Is dit zo gek?

Bij mijn huidige werkgeven doe ik een opleiding. Heb mijn eerste jaar daar afgerond en door verschillende omstandigheden ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe baan.

Nu staat er in mijn contract dat ik ten alle tijden mag opzeggen maar de werkgever ook. En dat de kosten voor de werkgever zijn. Maar nu vinden ze dat ik alle kosten terug moet betalen. Mag dit zomaar?

Ik ben in het jaar dat ik daar werk 2maand ziek geweest en daarna 2 maand 50% gewerkt en daarna weer 100%. Ik ben geopereerd en moest daarna herstellen. Nu beweren ze dat ik in die tijd geen vakantie uren heb opgebouwd en ik dus geen recht heb op mijn vakantie die gepland stond in juli. Zelf vind ik in het cao en op internet dat je geen vakantie uren opbouwd als je meer dan 6 maand ziek bent. Ze kunnen er nu toch niks van zeggen?

Liefs
smurfin22
smurfin22
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 89
Punten : 161
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Lejow za 11 jun 2011 - 22:48

Ik heb geen idee hoe of wat je wel of geen recht op heb, ik wil alleen even zeggen dat ik het echt zwaar onbeschoft vind van je collega dat ze het tegen je leidinggevende gezegd heeft....
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Fearie zo 12 jun 2011 - 0:05

Lejow schreef:Ik heb geen idee hoe of wat je wel of geen recht op heb, ik wil alleen even zeggen dat ik het echt zwaar onbeschoft vind van je collega dat ze het tegen je leidinggevende gezegd heeft....

+ 1, je kunt niet echt spreken van collegiaal gedrag :shock:

Ik zou in jouw situatie even met het juridisch loket bellen en de situatie voorleggen, misschien dat zij het weten?
Stond er iets in je contract over je opleiding en weggaan binnen een bepaald aantal jaar, ik heb dat namelijk wel (moet per jaar dan een percentage aan studiekosten terugbetalen).
Mbt opgebouwde vakantiedagen, die bouw je volgens mij altijd op. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gast zo 12 jun 2011 - 0:39

Toevallig heb ik er net mee te maken gehad. Griep gehad, 2 dagen 100% thuis geweest, 3 dagen 50% gewerkt. In mijn 100% ziekte heb ik gewoon vakantieuren opgebouwd, maar in mijn 50% werken maar 50%. Helemaal niets opbouwen lijkt me vreemd, maar dat verschild natuurlijk per bedrijf.

Niet echt heel erg aardig van jouw collega. Ik zou not amused zijn en dan druk ik het nog lichtelijk uit.

Edit: Bij mij bleken ze de fout te hebben gemaakt door mijn vakantiedagen maar gewoon te halveren. Leidinggevende was daarnaast vergeten me beter te melden. Dus tot woensdag werkte ik 100% terwijl het bedrijf dacht dat ik 50% aan het werk was. Nu mag ze me met terugwerkende kracht beter melden. Heeft ze wat te doen. Mad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  smurfin22 zo 12 jun 2011 - 0:51

ik heb in mijn contract staan dat ik ten alle tijden ontslag mag nemen. en er staat dat de kosten voor de werkgever zijn.
Maar nu beweren ze dus omdat ik ziek ben geweest de kosten voor mij zijn.

En in mijn cao staat dat je vakantieuren opbouwd de eerste 6 maanden dat je ziek bent, en daarna wordt het minder. maar ik ben maar 4maand ziek geweest.

Ik ben ook heel erg boos op die collega. maar nog 3 weken werken en ik ben er weg:)smilesmile
smurfin22
smurfin22
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 89
Punten : 161
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Curious zo 12 jun 2011 - 2:49

smurfin22 schreef:ik heb in mijn contract staan dat ik ten alle tijden ontslag mag nemen. en er staat dat de kosten voor de werkgever zijn.
Maar nu beweren ze dus omdat ik ziek ben geweest de kosten voor mij zijn.

En in mijn cao staat dat je vakantieuren opbouwd de eerste 6 maanden dat je ziek bent, en daarna wordt het minder. maar ik ben maar 4maand ziek geweest.

Ik ben ook heel erg boos op die collega. maar nog 3 weken werken en ik ben er weg:)smilesmile

Je bouwt idd gewoon vakantieverlof op gedurende de eerste 6 maanden.
En als in je contract staat dat de kosten voor de werkgever staat, dan kunnen ze je ook niets maken.
Denk dat je blij mag zijn dat je weg gaat. Wat een lekkere werkgever ens sociale collega!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  xxlisaxx zo 12 jun 2011 - 6:25

Of je bij je werkgever kan afdwingen dat hij je de opgebouwde vakantieuren toekent is afhankelijk van of jij wel of niet lid bent van een vakbond die partij is bij de CAO. Is dit het geval dan kan jij op grond van art 9/12/13 wet CAO je opgebouwde vakantieuren opeisen van je werkgever.
Ben je niet lid van een vakbond die partij is bij de CAO dat is het voor jou mogelijk om de vakantieuren op te eisen wanneer de CAO is ingecorpereert in je arbeidsovereenkomst, dus wordt er in je contract verwezen naar de toepasselijke CAO? Op die manier is de CAO deel uit gaan maken van je contract en kan jij de regeling omtrent opbouw van je vakantieuren dus afdwingen.
De werkgever is verplicht op grond van art 14 wet CAO de regeling op jou van toepassing te laten zijn maar jij kan als je niet lid bent van een vakbond partij bij de CAO en de CAO niet onderdeel is van je arbeidsovereenkomst, dit helaas (op grond van hetzelfde artikel) niet afdwingen. 1 van de sociale partners zou dit wel kunnen doen maar zij zullen dit alleen doen wanneer je werkgever op grote schaal de CAO niet toepast op alle werknemers.
Wel is het eventueel mogelijk dat de CAO algemeen verbindend verklaard is/is geweest in de periode van jouw ziekte. Dit kan je vinden op de website van het ministerie (even googlen). Wanneer dat het geval is kan je op die grond de regeling opeisen van je werkgever.

Met betrekking tot het de studiekosten. Daar wordt normaal een studiekostenbeding voor gemaakt. Het is gebruikelijk dat bij einde dienstverband (reden bij de werknemer) de kosten voor de studie naar evenredigheid van het dienstverband en het profijt wat de werkgever er van heeft gehad, vergoed worden aan de werkgever. Ik kan je contract niet zien en niet beoordelen of de kosten die jij noemt wel slaan op de studie of dat ze slaan op de kosten die een ontslag met zich mee kan brengen. Ook in de CAO kan een regeling met betrekking tot studiekosten staan. Het is in ieder geval niet onredelijk dat de werkgever jou hier een vergoeding voor vraagt, eerder gebruikelijk. Wel moet dit zijn overeengekomen (schriftelijk), het zijn in de arbeidsovereenkomst, hetzij in een CAO (waar dan wel naar wordt verwezen vanuit de arbeidsovereenkomst).

Als ik jou was zou ik langs het juridisch loket gaan. Het is jammer dat je niet lid bent van een vakbond, die zou nu veel voor je kunnen betekenen. Het arbeidsrecht zit tamelijk ingewikkeld in elkaar en je bent als werknemer snel in het nadeel.

xxlisaxx
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  smurfin22 zo 12 jun 2011 - 22:53

xxlisaxx schreef:Of je bij je werkgever kan afdwingen dat hij je de opgebouwde vakantieuren toekent is afhankelijk van of jij wel of niet lid bent van een vakbond die partij is bij de CAO. Is dit het geval dan kan jij op grond van art 9/12/13 wet CAO je opgebouwde vakantieuren opeisen van je werkgever.
Ben je niet lid van een vakbond die partij is bij de CAO dat is het voor jou mogelijk om de vakantieuren op te eisen wanneer de CAO is ingecorpereert in je arbeidsovereenkomst, dus wordt er in je contract verwezen naar de toepasselijke CAO? Op die manier is de CAO deel uit gaan maken van je contract en kan jij de regeling omtrent opbouw van je vakantieuren dus afdwingen.
De werkgever is verplicht op grond van art 14 wet CAO de regeling op jou van toepassing te laten zijn maar jij kan als je niet lid bent van een vakbond partij bij de CAO en de CAO niet onderdeel is van je arbeidsovereenkomst, dit helaas (op grond van hetzelfde artikel) niet afdwingen. 1 van de sociale partners zou dit wel kunnen doen maar zij zullen dit alleen doen wanneer je werkgever op grote schaal de CAO niet toepast op alle werknemers.
Wel is het eventueel mogelijk dat de CAO algemeen verbindend verklaard is/is geweest in de periode van jouw ziekte. Dit kan je vinden op de website van het ministerie (even googlen). Wanneer dat het geval is kan je op die grond de regeling opeisen van je werkgever.

Met betrekking tot het de studiekosten. Daar wordt normaal een studiekostenbeding voor gemaakt. Het is gebruikelijk dat bij einde dienstverband (reden bij de werknemer) de kosten voor de studie naar evenredigheid van het dienstverband en het profijt wat de werkgever er van heeft gehad, vergoed worden aan de werkgever. Ik kan je contract niet zien en niet beoordelen of de kosten die jij noemt wel slaan op de studie of dat ze slaan op de kosten die een ontslag met zich mee kan brengen. Ook in de CAO kan een regeling met betrekking tot studiekosten staan. Het is in ieder geval niet onredelijk dat de werkgever jou hier een vergoeding voor vraagt, eerder gebruikelijk. Wel moet dit zijn overeengekomen (schriftelijk), het zijn in de arbeidsovereenkomst, hetzij in een CAO (waar dan wel naar wordt verwezen vanuit de arbeidsovereenkomst).

Als ik jou was zou ik langs het juridisch loket gaan. Het is jammer dat je niet lid bent van een vakbond, die zou nu veel voor je kunnen betekenen. Het arbeidsrecht zit tamelijk ingewikkeld in elkaar en je bent als werknemer snel in het nadeel.


In mijn contract staat de kosten voor de boeken en de studie worden betaald door de werkgever.
Maar ik ga morgen idd naar het juridisch loket.

Ik wist niet dat sommige mensen zo kinderachtig kunnen zijn. Ik moet nog 3weken werken, maar dat worden 3 hele lange weken want niemand zegt meer wat tegen me!!
smurfin22
smurfin22
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 89
Punten : 161
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gast zo 12 jun 2011 - 23:03

Over wie de studiekosten moet betalen kan ik echt niets zinnigs zeggen zonder je contract ingezien te hebben. Vaak is het echter zo dat in een arbeidscontract staat dat de werkgever opleidingskosten betaalt, maar dat deze (gedeeltelijk) terugbetaald moeten worden wanneer de werknemer binnen een vooraf afgesproken tijd uit dienst treedt.

Hier wat meer info:

http://www.intermediair.nl/artikel/contract-en-arbeidsvoorwaarden/10974/terugbetalen-opleidingskosten.html

Staat er niets in je contract over studiekosten in het geval van uitdiensttreding?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  smurfin22 zo 12 jun 2011 - 23:07

Ava schreef:Over wie de studiekosten moet betalen kan ik echt niets zinnigs zeggen zonder je contract ingezien te hebben. Vaak is het echter zo dat in een arbeidscontract staat dat de werkgever opleidingskosten betaalt, maar dat deze (gedeeltelijk) terugbetaald moeten worden wanneer de werknemer binnen een vooraf afgesproken tijd uit dienst treedt.

Hier wat meer info:

http://www.intermediair.nl/artikel/contract-en-arbeidsvoorwaarden/10974/terugbetalen-opleidingskosten.html

Staat er niets in je contract over studiekosten in het geval van uitdiensttreding?

In mijn contract staat helemaal niks over studiekosten in het geval van uitdiensttreding. Vandaar dat ik het ook wil uitzoeken.
En bij mij was het ook niet zo dat als ik klaar was met de opleiding ik nog zoveel jaar moest blijven werken. Ik moest dan als nog weg.
smurfin22
smurfin22
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 89
Punten : 161
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  marjoleinnn vr 17 jun 2011 - 6:06

Volgens mij mag een bedrijf wel zeggen dat je de studiekosten terug moet betalen als je stopt met het werk bij hun en dus ook de studie. Dit moest mijn broer namelijk ook als hij zou stoppen met de studie (bedrijf betaalde de studie ook).
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gast vr 17 jun 2011 - 10:39

Wat zeiden ze bij het loket? Wel een moeilijke kwestie als er niets over in je contract staat lijkt me.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gast zo 19 jun 2011 - 3:09

Het lijkt me vrij logisch dat je de opleiding terug betaalt als je zelf weg gaat eerlijk gezegd. Maar als zij jou ontslaan dan is het wellicht een ander verhaal. Misschien onbeschoft van je collega om dit door te vertellen maar met dit soort dingen moet je zo voorzichtig zijn. Ergens kan ik het me van haar nl ook wel weer voorstellen want zij zit waarschijnlijk straks met de gebakken peren en wil dat voorkomen. Maar heb je nou ontslag genomen of ben je ontslagen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 20:55

Hoe is het nu Smurfin? En inderdaad, net als Zusje ben ik ook wel benieuwd of je zelf ontslag hebt genomen of bent ontslagen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  smurfin22 wo 22 jun 2011 - 5:17

Ik heb zelf ontslag genomen. 8 Juli is mijn laatste werkdag. En ben echt aan het aftellen!!
Over de studiekosten heb ik ze na die ene keer nog niet weer gehoord. Maar ik heb het na gevraagd bij het juridisch loket en als er niks over in staat in mijn contract hoef ik het ook niet terug te betalen ook al stop ik halverwege met mijn opleiding.
smurfin22
smurfin22
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 89
Punten : 161
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

ontslag genomen Empty Re: ontslag genomen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum