Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

+11
ixis
Ella
tweeling
Muppetje
Lejow
blondje1313
joyce0606
Mystic
Zininzon
Zora
maiadebij
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  maiadebij zo 12 dec 2010 - 9:22

Ik ben benieuwd wat voor hypotheek jullie hebben en waarom?

Er is zoveel keuze, met allemaal voordelen en nadelen. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar ben toch benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn. Op dit moment gaat ons voorkeur uit naar een spaarhypotheek die we 10 jaar vast willen zetten. Het geeft zekerheid en de aflossing kunnen wij betalen. Na 30 jaar zijn we schuldenvrij en is het huis afbetaald...

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Zora zo 12 dec 2010 - 9:22

Ah, hier ben ik ook erg benieuwd naar!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Zininzon zo 12 dec 2010 - 9:28

Ik heb een spaarhypotheek, 10 jaar vast smile
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast zo 12 dec 2010 - 9:40

Gewoon annuiteitenhypotheek, 10 jaar vast met een rentepercentage van 3,7% *trots op onze onderhandelingskunsten* .

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  maiadebij zo 12 dec 2010 - 9:41

Zininzon schreef:Ik heb een spaarhypotheek, 10 jaar vast smile

Om dezelfde reden als ik hierboven schrijf? De zekerheid en maximaal voordell van de h.renteaftrek?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  maiadebij zo 12 dec 2010 - 9:43

mozzarella schreef:Gewoon annuiteitenhypotheek, 10 jaar vast met een rentepercentage van 3,7% *trots op onze onderhandelingskunsten* .

Is onderhandelen mogelijk dan? En met welke voorwaarden gingen ze dan omlaag?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Mystic zo 12 dec 2010 - 9:52

Wij hebben een deel spaarhypotheek en deel aflosssingsvrij. Wij hebben hem voor 20 jaar vast staan.
Mystic
Mystic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 95
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Uithoorn

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Zininzon zo 12 dec 2010 - 11:04

maiadebij schreef:
Zininzon schreef:Ik heb een spaarhypotheek, 10 jaar vast smile

Om dezelfde reden als ik hierboven schrijf? De zekerheid en maximaal voordell van de h.renteaftrek?

Precies.
En je kunt inderdaad onderhandelen. Zeggen dat je het ergens anders voordeliger kunt krijgen.. Iemand meenemen die er verstand van heeft of een 'grote mond' heeft!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast zo 12 dec 2010 - 13:28

Ik heb een hypotheek met koopsubsidie, dus geen keuze gehad in de bank, rente of voor hoelang ik de rentepercentage vast wilde hebben. Standaard 10 jaar vast met een looptijd van 30 jaar.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  joyce0606 zo 12 dec 2010 - 21:09

maiadebij schreef:Ik ben benieuwd wat voor hypotheek jullie hebben en waarom?

Er is zoveel keuze, met allemaal voordelen en nadelen. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar ben toch benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn. Op dit moment gaat ons voorkeur uit naar een spaarhypotheek die we 10 jaar vast willen zetten. Het geeft zekerheid en de aflossing kunnen wij betalen. Na 30 jaar zijn we schuldenvrij en is het huis afbetaald...

+1, rente 3,5
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast ma 13 dec 2010 - 6:15

Ik heb 50% aflossingsvrij en 50% bankspaarhypotheek. Ik heb een rente van 4,2% en ik heb deze hypotheek gekozen omdat ik graag bij de Rabobank wilde (daar heb ik al mijn rekeningen en verzekeringen en had er het beste gevoel bij). Ik heb hem 10 jaar vast en het aflosvrije gedeelte kon niet hoger dan 50% vanwege NHG (ik koop van de woningbouw met korting en dan ben je dat verplicht). Omdat ik maar alleen ben, kan ik niet meer aflossen, dan worden mijn lasten te hoog vind ik. Ik heb hem net pas afgesloten en pas vanaf 30 december gaat hij lopen, dus kan er eigenlijk nog niet zo veel over zeggen. Ik ben maar gewoon naar de bank en naar de hypotheekadviseur gegaan en me laten adviseren en toen gekozen voor wat het veiligst was en waarbij ik 10 jaar lang dezelfde lasten houd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  blondje1313 ma 13 dec 2010 - 10:01

Ongeveer de helft spaarhypotheek, de rest aflossingsvrij, we hadden wel helemaal spaar gewild (of annuïteiten), maar dat was onbetaalbaar.
De rente is helaas ook een stukje hoger (5,6%) dan wat ik hier lees, maar op dat moment moesten we erg blij zijn dat we een hypotheek van deze hoogte kregen.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast di 14 dec 2010 - 2:25

Wij hebben 50% spaar en 50% aflossingsvrij. Met een rente van 4,9% (30 jaar vast) voor ons super omdat we nu 30 jaar lang weten hoeveel we kwijt zijn aan de hypotheek, en hoeven we ons geen zorgen te maken over eventuele rente verhogingen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Lejow di 14 dec 2010 - 8:57

tostieijzer schreef:Wij hebben 50% spaar en 50% aflossingsvrij. Met een rente van 4,9% (30 jaar vast) voor ons super omdat we nu 30 jaar lang weten hoeveel we kwijt zijn aan de hypotheek, en hoeven we ons geen zorgen te maken over eventuele rente verhogingen.

Dit hebben wij ook, maar dan ongeveer 70 % spaar, 30 % aflossingsvrij. Ook voor 30 jaar vast, voor 5,1% (en de eerste 2 jaar 4,7). Zou als de dood zijn dat na 10 jaar de rente ineens verdubbeld is ofzo (mijn ouders kochten ooit een huis met 13 % rente).
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Muppetje di 14 dec 2010 - 9:02

Wij hebben 50% spaar, 50% aflossingsvrij, rente 30 jaar vast op 5.1%

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  tweeling vr 7 jan 2011 - 12:36

Wij hebben een spaar/opbouw hypotheek met rente 5.1% 10 jaar vast.
De rente is op dit moment niet zo gunstig:S
tweeling
tweeling
Prater
Prater

Aantal berichten : 1253
Punten : 1426
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  maiadebij vr 7 jan 2011 - 19:24

tweeling schreef:Wij hebben een spaar/opbouw hypotheek met rente 5.1% 10 jaar vast.
De rente is op dit moment niet zo gunstig:S

Wij hebben donderdag getekend en het is ook een spaarhypotheek geworden 10 jaar vast en gedeeltelijk aflossingsvrij. Wij betalen 4,55% rente.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Ella za 8 jan 2011 - 0:07


WIj hebben een bankspaar hypotheek en een deel aflossingsvrij. geloof 50 om 50 procent
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Lejow za 8 jan 2011 - 1:45

het schijnt belasting technisch niet voordelig te zijn om je huis helemaal af te betalen..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast do 26 jan 2012 - 23:32

Lejow schreef:het schijnt belasting technisch niet voordelig te zijn om je huis helemaal af te betalen..

Weet je ook waarom niet?

Is al een tijdje geleden die reactie, maar wij zijn net naar de bank geweest voor een hypotheekgesprek en wil bedenken wat nou het handigste is.

Is het nou slimmer om gewoon je huis afbetaald te hebben straks? Of een deel? Hier zou het 130 euro netto in de maand schelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  ixis vr 27 jan 2012 - 4:13

Ja daar ben ik ook benieuwd daar, waarom het belasting technisch niet voordelig is een huis helemaal af te betalen?

Mijn vriend en ik zijn ons ook aan het oriënteren op een hypotheek. Eerste gesprek wat we hebben gehad werd ons deel banksparen en deel aflossingsvrij geadviseerd. Maar ik zit met het feit dat je dan na 30 jaar nog steeds een schuld hebt staan. Die hoef je in principe niet af te lossen, maar je betaalt dan wel rente. Terwijl je met banksparen na 30 jaar wel 'klaar' bent. Maar dan wordt de mogelijke hypotheek natuurlijk een stuk lager. Volgende week hebben we nog een gesprek, benieuwd wat dan geadviseerd wordt.
ixis
ixis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast vr 27 jan 2012 - 5:12

Het schijnt zo te zijn dat als je huis helemaal van jou is, dat je dan een paar honderd euro onroerendgoedbelasting moet betalen. Zoiets heb ik een keer begrepen.

Wij hebben een annuïteitenhypotheek (spaarhypotheek kennen ze niet in België, anders hadden we dat genomen in verband met de hypotheekrenteaftrek) met een harmonicaconstructie. We hebben een jaarlijks wisselende rente, maar het maandbedrag dat we aflossen staat vast. De looptijd is 25 jaar en die varieert naar gelang de rente stijgt of daalt. De looptijd kan maximaal 30 jaar worden. Het maandbedrag met deze constructie was net iets gunstiger dan bij 30 jaar vast tegen een rente van 4,4% en het voordeel is nu dus dat we in het gunstigste geval ook al na 25 jaar klaar kunnen zijn met afbetalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Lejow vr 27 jan 2012 - 5:33

Jolicious schreef:
Lejow schreef:het schijnt belasting technisch niet voordelig te zijn om je huis helemaal af te betalen..

Weet je ook waarom niet?

Is al een tijdje geleden die reactie, maar wij zijn net naar de bank geweest voor een hypotheekgesprek en wil bedenken wat nou het handigste is.

Is het nou slimmer om gewoon je huis afbetaald te hebben straks? Of een deel? Hier zou het 130 euro netto in de maand schelen.

Volgens mij omdat je dan eigenaar bent van een groot stuk grond/gebouw of iets, en daardoor moet je dan weer meer belasting betalen.
Weet ook verder niet precies hoe het in elkaar zit, maar meen dit eens van mijn pa gehoord te hebben.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gast vr 27 jan 2012 - 5:34

Ik ben wel benieuwd dan eigenlijk.. Ik vind het ergens wel een fijn gevoel dat je over 30 jaar (als je in het huis blijft wonen wat je koopt) geen hypotheeklasten meer hebt. Aan de andere kant betaal je nu wel veel in verhouding en dat moet je ook maar net kunnen dragen natuurlijk...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  TukTuk vr 27 jan 2012 - 5:51

Maar wat is nou het nut van een aflossingsvrije hypotheek, behalve lagere maandlasten? In feite betaal je toch een soort huur dan, je gooit eigenlijk je geld weg lijkt mij?
Want je betaald wel maar je lost niks af..?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken. Empty Re: Voor de huizenbezitters, vraag over hypotheken.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum