Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

voer voor de kat- vraag

+7
Joyce
Jilke
Fortissimo
Dolphinne
Jerry
Reeza
Bacio
11 plaatsers

Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty voer voor de kat- vraag

Bericht  Bacio za 18 mei 2013 - 22:25

Ik heb een kat van bijna 3 jaar. Ze is een binnenkat, we wonen in een appartmenetje. Bij mijn vorige kat zaten er altijd brokjes in haar voerbak. Bij deze kat kan dat echt niet, ze schrokt alles in 1 keer naar binnen. Ze werd in het begin dan ook heel dik. Nu geven we haar 's ochtends en 's avonds een klein handje brokjes. Ze is nu weer een normaal gewicht.

Nu was ze uit logeren bij mijn ouders. Mijn moeder zei dat een kat elke 3 uur honger heeft en dat ze t zo zielig vond dat ze zo weinig eten kreeg. Mijn moeder heeft de kat dus veel meer eten gegeven dan wij altijd doen en ze is nu dan ook weer een stuk zwaarder ;-)

Hoe doen jullie dit? Is het zielig als ze maar 2 kleine handjes per dag krijgt? 1x per week krijgt ze een klein blikje.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Reeza za 18 mei 2013 - 22:30

Bij de dierenwinkel kan je bakjes krijgen waar precies op staat hoeveel een kat van een bepaald aantal kg mag hebben. Dat kan je dan iedere dag afmeten en zo geef je toch niet ongemerkt meer. Ook is het verstandig om voer voor binnenkatten te kopen, bijvoorbeeld Purina One Indoor of Royal Canin Indoor (maar dat is vrij duur). Daar zitten minder kcal in.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Bacio za 18 mei 2013 - 22:34

Ik heb inderdaad speciaal indoor voedsel. Ook heb ik zo'n afmeet bakje, dat heb ik in t begin steeds afgemeten. Daarna kwam ik erachter dat t net zoveel is als een klein handje 2x per dag.

Bacio
Prater
Prater

Aantal berichten : 991
Punten : 1150
Registratiedatum : 27-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Jerry za 18 mei 2013 - 23:05

Mijn kat had eerst ook altijd voer over in haar bakje. Ze kreeg één keer per dag wat en de volgende ochtend zat er nog een beetje in.
Nu krijgt ze ander voer (vanwege blaasgruis) en dat vindt ze veel lekkerder volgens mij. Schrokt in één keer haar bakje leeg. Nu verdelen we het over 2x ('s ochtends en 's avonds) en dat gaat prima. Krijg niet de indruk dat ze honger heeft, als is ze wel heel blij dat als ik het blik met voer pak.

Het schijnt ook beter te zijn voor een kat niet de hele dag beschikking te hebben over voer (wel over water natuurlijk), maar waarom precies weet ik niet...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Dolphinne zo 19 mei 2013 - 4:11

Wij hebben een van de katten een tijdje op speciaal voer gehad. Dat vonden ze ook te lekker en vraten ze teveel van als de bakjes de hele dag gevuld zouden zijn.
De ene kat at dan wel meteen als hij zijn dieetvoer kreeg, maarde ander at dan niet als zij haar normale brokjes kreeg. Zij at dus te weinig. Dus later wel bakjes laten staan en allemaal hetzelfde voer. (Inmiddels waren ook de andere 2 katten van mijn vriend verhuisd, dus hadden we er 4)

Tegenwoordig krijgen alle katten hetzelfde. Sanabelle urinary en sensitive (via zooplus.nl) door elkaar gemengd. Dat kunnen we gewoon laten staan en eten ze veel minder van van de Royal canin die we eerst hadden.

Misschien dus eens een ander merk proberen of gewoon 2 keer op een dag voeren. Als hij daarmee een goed gewicht heeft is het toch helemaal goed.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Fortissimo zo 19 mei 2013 - 4:19

Onze kat kreeg in het begin ook continue eten, en ze kwam behoorlijk aan. Ze gooide ook alles er weer uit, omdat ze zo aan het schrokken was. Tegenwoordig gaat het erg goed want ze verdeeld nu zelf het eten over de dag. Ik gooi er meestal 's morgens en 's avonds voor het slapengaan wat in, tenzij haar bakje nog niet leeg is. Tussendoor doe ik een paar kattensnoepjes in een balletje, waar ze dan mee moet spelen om het er uit te krijgen.

En het is echt niet zielig hoor. Ze is een binnenkat en heeft sowieso weinig nodig.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Jilke zo 19 mei 2013 - 4:27

Hier kregen ze altijd continu voer, het stond er gewoon. Ging prima, tot we een kitten kregen vorig jaar en deze nu intussen 6,3kilo weegt. Hij moet op dieet van de dierenarts, hij houdt geen maat met eten. Sinds maandag krijgen ze nu 3 a 4 keer per dag eten. Voor ik ga werken om 6.00, als ik thuis kom om 16.00 en voor het slapen om 22.00. Soms tussendoor zet ik het nog eens voor als er eentje slecht gegeten heeft.

De dikke kat krijgt nu dieetvoeding, de normale kat krijgt zijn normale brok en de dunne kat krijgt activity brokken.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 5:58

Dolphinne schreef:
Tegenwoordig krijgen alle katten hetzelfde. Sanabelle urinary en sensitive (via zooplus.nl) door elkaar gemengd. Dat kunnen we gewoon laten staan en eten ze veel minder van van de Royal canin die we eerst hadden.
.

Even offtopic: geef jij jouw katten Sanabelle Urinary in verband met blaasgruis? Wij bestellen nu namelijk telkens Royal Canin, maar dat vind ik zo duur... (De kat eet luxer dan dat wij doen...!)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Joyce zo 19 mei 2013 - 6:06

Onze katten aten ook veel, nu hebben we een voeder speelgoed waar de brokjes inzitten, nu moeten ze moeite doen om te kunnen eten en dit werkt echt! Misschien dat zoiets een tip is? Wij hebben zoiets als hieronder:
https://www.google.nl/search?client=safari&hl=nl&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&ei=kQWZUZ78H5Tz0gX524CoDQ&q=kattenvoer+speelgoed+zoo+plus&oq=kattenvoer+speelgoed+zoo+plus&gs_l=img.3...23232.26160.0.26324.9.9.0.0.0.0.74.517.9.9.0...0.0...1c.1.14.img.6SK9DlhyjkY#biv=i%7C3%3Bd%7CeafVWTESdsTqKM%3A

Joyce
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 48
Punten : 58
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Dolphinne zo 19 mei 2013 - 7:37

Jerry schreef:
Dolphinne schreef:
Tegenwoordig krijgen alle katten hetzelfde. Sanabelle urinary en sensitive (via zooplus.nl) door elkaar gemengd. Dat kunnen we gewoon laten staan en eten ze veel minder van van de Royal canin die we eerst hadden.
.

Even offtopic: geef jij jouw katten Sanabelle Urinary in verband met blaasgruis? Wij bestellen nu namelijk telkens Royal Canin, maar dat vind ik zo duur... (De kat eet luxer dan dat wij doen...!)

Ja, de oudste kater heeft last van zijn blaas (gehad) en moet de rest van zijn leven op dieetvoer. We gaven eerst ook Royal Canin, die lost het blaasgruis ook echt op.
De sanabelle urinary voorkomt het blaasgruis, dus is echt een soort onderhoudsvoer. Als hij er op dat moment last van heeft lost het er niet van op.
Hier werkt het goed, want de kater plast veel meer op de bak (ze drinken veel water), maar hij sproeit niet meer in huis.
En wij mengen het voer dan nog met sensitive 50/50, omdat de jongste kat snel last heeft van zijn darmen.
Het scheelt inderdaad flink in de kosten (9,27 tegen 4,50 per kilo)
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 8:35

Misschien moeten wij dat dan ook maar eens proberen...
Deze winter per toeval ontdekt dat één van onze katten (een poes) blaasgruis heeft, doordat ze in het kerstpakket van m'n vriend plaste en de urine rood was... Over gegaan op Royal Canin en daarna niet meer laten testen of ze er vanaf was Rolling Eyes
Ze doet nu geen 'rare' dingen zoals naast de bak plassen o.i.d. (heeft ze één keer gedaan, dus in het kerstpakket) dus heb het idee dat ze geen last meer heeft van blaasgruis, dan zou Sanabelle wellicht een goed onderhoudsvoer zijn!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Rovine zo 19 mei 2013 - 8:39

voer voor de kat- vraag 9k=

Mijn katten eten nu hieruit. Een dikke kat zal er niet ineens dun van worden, maar nu ze moeite moeten doen eten ze wel minder, denk dat het ongeveer 2-3 kg op een halfjaar scheelt aan brokken. Naarmate hij leger wordt eten ze steeds minder, dus schijnbaar is de honger dan niet zo heel erg.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Dolphinne zo 19 mei 2013 - 8:41

Dat lijkt mij inderdaad ook wel.
De kater die er bij ons last van heeft is door de vorige eigenaren om die reden achtergelaten bij de DA. Mijn vriend heeft hem toen daar vandaan 'gered'.
Hij heeft een tijd op dieetvoer gezeten, maar daarna een tijd gewoon voer (dieet was toen gewoon te duur). Hij leek er niet veel last van te hebben, maar een van de katten sproeide binnen wel soms tegen de muur.

Toen ze verhuisden naar mijn huis hebben we 1 keer royal canin bestelt (15 kilo in totaal) en toen dat op was over op de Sanabelle.

Die kater is nu wel veel aanhankelijker heb ik het idee. Alle vachten glanzen ook mooi!
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 8:41

Nog nóóit gezien dat ding, wat grappig :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Supertalentje zo 19 mei 2013 - 18:53

Ik denk dat het zielig lijkt dat ze 'maar' 2 handjes per dag krijgt, maar een kt doe je geen plezier met overgewicht. Daarnaast is het een binnenkat, die verbranden gewoon veel minder dan een buitenkat. Als je zorgt dat je hoogwaardig voedsel geeft (dus waar alles in zit wat ze nodig heeft met 2 handjes) dan doe je er gewoon goed aan dit vol te blijven houden.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Razz zo 19 mei 2013 - 19:41

Onze kat krijgt 2,5 schepjes op een dag. De precieze hoeveelheid per dag staat hier ook op de zak en hij krijgt s'ochtends een schepje, rond het avondeten eet schepje en voordat we naar bed gaan krijgt hij nog een klein beetje extra.

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Winegum ma 20 mei 2013 - 6:46

Bij ons aten ze het voer ook super snel op. Maar toen ze eenmaal gewend waren aan het voer gaat het goed. Ze krijgen 1 keer per dag hun voer en dat gaat niet eens allemaal op.
Toen ze wel snel hun voer opaten deed ik ook het voer in kleinere porties aanbieden, zodat ze niet alles in 1x opaten.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

voer voor de kat- vraag Empty Re: voer voor de kat- vraag

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum