Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

+7
Zora
Atelier Madame
Sjaantje
Monte
Melis_je
Bliss
rapa nui
11 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:49

Ik kijk niet alleen naar correct Engels (of Nederlands, heb ik ook wel gedaan, maar maak ik zelf ook meer fouten in), maar met name ook naar de opbouw en structuur van een essay. En fouten verbeter ik wel, maar geef ik wel altijd aan in het rood, zodat de mensen het zelf kunnen verbeteren. anders leren ze er ook niet van. Tenzij ze echt aangeven dat dat niet hoeft, en het liever echt direct verbeterd zien (bij tijdgebrek ofzo).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:03

Ik doe het nu nog gratis, maar ik ga er binnenkort wel geld voor vragen (tenzij het hele goede vrienden zijn en het niet veel is), omdat ik collega's niet wil benadelen.

Edit: ik reviseer trouwens altijd met track changes, zodat mensen kunnen zien wat ze niet goed gedaan hebben. Ik vind het zelf ook altijd fijn als mensen dat bij mijn werk doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:07

Antibes schreef:
Bliss schreef:En wat voor soort teksten heb je dan geredigeerd? Ik ga me er toch eens in verdiepen, lijkt me leuk om te doen en ik kan wel een extra centje gebruiken nu ik volgend schooljaar (op eigen verzoek) een dag minder ga werken! Alleen ik heb de Pabo gedaan, maar ben wel erg goed in de Nederlandse taal.

Ik betwijfel of daar vraag naar is, er zijn wel veeeeeeel mensen die correct Nederlands kunnen natuurlijk..

Dat valt vies tegen hoor. Ik heb nog nooit een tekst gereviseerd waar ik geen fouten uit heb kunnen halen. Daarnaast is het heel moeilijk om je eigen werk te reviseren, omdat je over bepaalde fouten gewoon heen leest, vooral als je heel intensief met (de inhoud van) een tekst bezig bent geweest.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:09

Dijn82 schreef:

Edit: ik reviseer trouwens altijd met track changes, zodat mensen kunnen zien wat ze niet goed gedaan hebben. Ik vind het zelf ook altijd fijn als mensen dat bij mijn werk doen.

Ik heb geen officiele opleiding natuurlijk hierin en ook geen speciale software o.i.d., dus ik doe het altijd in word en zet het dan in rood, of plaats zo'n comment box in de marge.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 9:11

Dijn82 schreef:
Antibes schreef:
Bliss schreef:En wat voor soort teksten heb je dan geredigeerd? Ik ga me er toch eens in verdiepen, lijkt me leuk om te doen en ik kan wel een extra centje gebruiken nu ik volgend schooljaar (op eigen verzoek) een dag minder ga werken! Alleen ik heb de Pabo gedaan, maar ben wel erg goed in de Nederlandse taal.

Ik betwijfel of daar vraag naar is, er zijn wel veeeeeeel mensen die correct Nederlands kunnen natuurlijk..

Dat valt vies tegen hoor. Ik heb nog nooit een tekst gereviseerd waar ik geen fouten uit heb kunnen halen. Daarnaast is het heel moeilijk om je eigen werk te reviseren, omdat je over bepaalde fouten gewoon heen leest, vooral als je heel intensief met (de inhoud van) een tekst bezig bent geweest.

Tjah, dan hangt het er natuurlijk vanaf hoe veel waarde je eraan hecht. Als ik mijn eigen werk nogmaals nalees na er een week niet naar gekeken te hebben, dan lees ik er niet meer zo snel overheen.

En ik zou een afstudeeriets wellicht wel laten nakijken, maar dan wél door iemand die nederlands gestudeerd heeft en niet iemand 'die er gewoon goed in is'..

Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:19

Marin schreef:
Dijn82 schreef:

Edit: ik reviseer trouwens altijd met track changes, zodat mensen kunnen zien wat ze niet goed gedaan hebben. Ik vind het zelf ook altijd fijn als mensen dat bij mijn werk doen.

Ik heb geen officiele opleiding natuurlijk hierin en ook geen speciale software o.i.d., dus ik doe het altijd in word en zet het dan in rood, of plaats zo'n comment box in de marge.

Doe ik ook gewoon in Word hoor, en dan gebruik in de functie 'wijzigingen bijhouden' (track changes), die staat ook in de tab 'controleren', net als de functie 'nieuwe opmerking'. Met 'wijzigingen bijhouden' wordt de aanvulling vanzelf rood gemarkeerd, net als doorgehaalde woorden, en komt er een streepje in de kantlijn te staan, zodat je kunt zien in welke regel een wijziging staat. Heel handig!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:22

Antibes schreef:
Dijn82 schreef:
Antibes schreef:
Bliss schreef:En wat voor soort teksten heb je dan geredigeerd? Ik ga me er toch eens in verdiepen, lijkt me leuk om te doen en ik kan wel een extra centje gebruiken nu ik volgend schooljaar (op eigen verzoek) een dag minder ga werken! Alleen ik heb de Pabo gedaan, maar ben wel erg goed in de Nederlandse taal.

Ik betwijfel of daar vraag naar is, er zijn wel veeeeeeel mensen die correct Nederlands kunnen natuurlijk..

Dat valt vies tegen hoor. Ik heb nog nooit een tekst gereviseerd waar ik geen fouten uit heb kunnen halen. Daarnaast is het heel moeilijk om je eigen werk te reviseren, omdat je over bepaalde fouten gewoon heen leest, vooral als je heel intensief met (de inhoud van) een tekst bezig bent geweest.

Tjah, dan hangt het er natuurlijk vanaf hoe veel waarde je eraan hecht. Als ik mijn eigen werk nogmaals nalees na er een week niet naar gekeken te hebben, dan lees ik er niet meer zo snel overheen.

En ik zou een afstudeeriets wellicht wel laten nakijken, maar dan wél door iemand die nederlands gestudeerd heeft en niet iemand 'die er gewoon goed in is'..


Een vertaling moet gewoon foutloos zijn, daar wordt heel veel waarde aan gehecht. En dan heb je vaak geen tijd om er een week later nog eens naar te kijken, dus vandaar dat daar altijd een externe revisor naar moet kijken.

Wat betreft dat laatste ben ik het met je eens. Er zijn veel mensen die zeggen dat ze er wel goed in zijn, maar ik vind dat als je revisiewerk aanbiedt, je ook écht heel zeker van jezelf moet zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:27

Ah dank je Dijn!

En vertalen is veel moeilijker dan redigeren natuurlijk. Vertalen heb ik heel veel gedaan voor een goede vriend van me, maar eigenlijk ben ik daar heel slecht in en ook helemaal niet in opgeleid.
Redigeren kan ik wel, en zeker kan ik de structuur wel zien van een essay/thesis want daar heb ik wel veel ervaring in. Maar mijn eigen Engels is ook niet foutloos, en ik laat het mijne waar mogelijk ook wel reviseren. Iedereen maakt fouten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 9:31

Bij een vertaling weegt het natuurlijk zwaarder, omdat je DAAR op beoordeeld wordt. Terwijl als het om een scriptie gaat het wel correct moet zijn qua taal, maar je cijfer niet afhangt van een paar als/dan fouten..

Ik schrijf ook correct NL, haal ook ALTIJD taalfouten uit werk van groepsgenoten en ik kijk daarom ook wel werk na van anderen. Maar ik zou er geen geld voor vragen, zoals jij zegt, dan moet je wel heeeeeel zeker zijn van jezelf!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:35

Antibes schreef:

Ik schrijf ook correct NL, haal ook ALTIJD taalfouten uit werk van groepsgenoten en ik kijk daarom ook wel werk na van anderen. Maar ik zou er geen geld voor vragen, zoals jij zegt, dan moet je wel heeeeeel zeker zijn van jezelf!

En zou je mij ook adviseren geen geld er voor te vragen of kijk je puur naar jezelf?

Ik heb natuurlijk wel een opleiding in Engels en Educatie, en ik word wel echt veel gevraagd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 9:38

Marin schreef:
Antibes schreef:

Ik schrijf ook correct NL, haal ook ALTIJD taalfouten uit werk van groepsgenoten en ik kijk daarom ook wel werk na van anderen. Maar ik zou er geen geld voor vragen, zoals jij zegt, dan moet je wel heeeeeel zeker zijn van jezelf!

En zou je mij ook adviseren geen geld er voor te vragen of kijk je puur naar jezelf?

Ik heb natuurlijk wel een opleiding in Engels en Educatie, en ik word wel echt veel gevraagd smile

Ik kijk puur naar mezelf, ik heb niets taalkundigs gestudeerd. Ik vind het in jouw geval niet vreemd. Ik zou het zelf wel anders aanpakken (of aangepakt hebben) denk ik.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:45

Naar mijn idee kan je prima een kleine vergoeding aan die kennis vragen, aangezien je er veel tijd in stopt.

Verder met fotografie, zou je inderdaad reiskosten & evt. ook een lage (nog aantrekkelijke) prijs kunnen vragen. Anders kom je natuurlijk nauwelijks een stap verder!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  luisa wo 8 jun 2011 - 9:46

Wel geld voor vragen hoor. Weet niet hoe lang je ermee bezig zal zijn, maar 25 euro vind ik weinig.
Ze is gewoon een kennis van je? Geen vriendin? Dan lijkt me dat zij toch ook wel kan bedenken dat jij niet zomaar voor Jan en alleman dit soort dingen gratis doet. Ik bedoel als het nou een goede vriendin was, ja dan doe je iets gewoon als vriendendienst maar gaat niet op bij oud-studiegenootjes.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 9:53

luisa schreef:Wel geld voor vragen hoor. Weet niet hoe lang je ermee bezig zal zijn, maar 25 euro vind ik weinig.
Ze is gewoon een kennis van je? Geen vriendin? Dan lijkt me dat zij toch ook wel kan bedenken dat jij niet zomaar voor Jan en alleman dit soort dingen gratis doet. Ik bedoel als het nou een goede vriendin was, ja dan doe je iets gewoon als vriendendienst maar gaat niet op bij oud-studiegenootjes.

Ja oud studiegenootje van drie studies geleden (oh wow dat klinkt alsof ik heel veel heb gestudeerd haha).

Als ik het gewoon breng als 'tegenwoordig vraag ik er geld voor', (wat ook zo is want de laatste keren kreeg ik er ook geld voor, maar dat was aangeboden door de 'klanten') vind ik het wel oke overkomen inderdaad. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 9:59

Ik vind dat qua woordkeuze iets minder, zo de nadruk op het woord geld... nerd

Ik zou iets zeggen van: "haihai, leuk iets van je te horen, hoe gaat het met je? Ik wil je graag helpen hoor, maar het is inmiddels mijn bijbaantje geworden. Ik kan het dan en dan voor dat bedrag bedrag doen, laat maar weten of dat je iets lijkt"
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 10:00

Ja dat is ook wel een goeie smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 10:04

Marin schreef:Ja dat is ook wel een goeie smile

Als ze van een paar studies terug is kun je ook nog benoemen dat je nu zo'n stuk verder bent dan vroeger dat het daardoor een bijbaantje geworden is.. smile
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Zora wo 8 jun 2011 - 18:33

Ik deed dat voor een bedrijf dat thuisstudies maakte voor bedrijven. Echt elk soort onderwerp kwam langs (Economie, Horeca, verschillende talen, Kunstgeschiedenis). Ik denk dat ik er zo'n 10 uur per week mee bezig was gemiddeld, soms een week niks, soms een week meer. Toen verdiende dat 20 euro netto per uur. Nadeel was dus, kwam ik laatst achter, dat ik dus wel zelf had moeten denken aan loonbelasting Very Happy Moet dus nu een behoorlijk bedrag terugbetalen aan de B-dienst.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  minoessepoes wo 8 jun 2011 - 19:40

Ik kijk wekelijks meerdere CV's en sollicitatiebrieven van vrienden, familie, kennissen enz na. Dat is natuurlijk een stuk minder werk dan een hele scriptie nakijken. Maar ik zou er zelf nooit geld voor vragen. Dat vind ik gewoon niet nodig, ik zit niet om het geld verlegen en ik ben blij dat ik mensen kan helpen, vaak vraag ik uit nieuwsgierigheid wel of ze willen laten weten hoe de sollicitatie afgelopen is.

Als een vage kennis het me zou vragen dan zou ik gewoon kijken of ik tijd heb, zo niet, dan vind ik het ook geen probleem om te zeggen dat ik op dat moment heel druk ben en ik er dus geen tijd voor heb. Vragen staat vrij, maar nee zeggen ook denk ik dan. Maar dan zou ik het ook niet voor een bepaald bedrag wel doen.

Maar een hele scriptie nakijken is natuurlijk een stuk meer werk, dus dan is de situatie wel anders. Ik zou gewoon doen waar jij je zelf prettig bij voelt, je kan toch gewoon een bedrag voorstellen en dan kan degene die het je gevraagd heeft ook besluiten om je er voor te bedanken en het over te laten gaan als hij of zij niet bereid is om dat te betalen.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 22:51

Bij mijn opleiding hebben mensen ook wel aan exchange students gevraagd of zij een thesis willen nakijken en docenten laten hun promotie-onderzoek ook vaak door exchange students nakijken, maar dat gaat echt wel om een hoger bedrag dan 25 euro.

Een thesis ligt meestal tussen de 50 en 100 euro en een promotieonderzoek tussen de 150-250 euro. Uiteraard moet er dan wel gegarandeerd kunnen worden dat er daarna echt geen fouten meer in zullen zitten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Phileine wo 8 jun 2011 - 23:26

Je moet ook maar zo denken: Hoe erg zou het zijn als ze het dan niet zou willen? Het is volgens mij niet een persoon waar je veel contact mee hebt en waar een vrienschap vanaf hangt en op zich is het logisch dat als je ergens veel uren in stopt, je er een kleine vergoeding voor wilt ontvangen.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? - Pagina 2 Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum