Mag een werkgever dit doen?
Pagina 1 van 1
Mag een werkgever dit doen?
Hoi,
Enkele weken geleden ben ik thuis gebleven met de verschijnselen van de griep. Na twee dagen de kans te hebben gekregen uit te zieken, werd ik op dinsdagmiddag benaderd om toch halve dagen te komen werken. Hondsberoerd, maar van goede wil ben ik toen vanaf woensdag halve dagen naar het werk gegaan. Iedereen kon zien dat ik me echt niet lekker voelde, maar iedereen vond het wel knap dat ik niet volledig thuis was gebleven.
Nu weken later kom ik er achter dat ze mijn verlofuren hebben gehalveerd. Van de elf werkdagen die ik nog had staan, heb ik er nu slechts 5,5 werkdagen nog staan. Ik heb hierover direct HRM gemaild en gebeld en het antwoord wat ik kreeg vond ik ronduit shocking. Ze hebben 50% van mijn verlofdagen geblokkeerd, omdat ik heb besloten om op therapeutische basis te komen werken. Was ik thuis gebleven, dus 100% ziek, dan waren de uren niet geblokkeerd.
Ik vroeg nog of ze liever hadden dat ik dan 3 weken ziek was geweest om vervolgens 2 weken verlof op te nemen en het antwoord was:"Nee, maar inderdaad dan had je wel jouw verlofdagen gehouden en had je na de drie weken 100% ziek zijn nog twee weken verlof op kunnen nemen. Jij koos er echter voor om halve dagen te komen werken en dus heeft het bedrijf ervoor gekozen om 50% van jouw uren terug te nemen. Deze zul je dus ook niet terugkrijgen".
Dus mijn goede wil heeft ervoor gezorgd dat ik nog maar 5 werkdagen verlof heb. Waarvan ik dus nog naar het ziekenhuis moet, nog andere dagen moet indienen i.v.m. verplichte verlofdagen, wat inhoudt dat ik GEEN vakantie heb dit jaar. Dat mag toch niet?
Dus mijn vraag aan jullie is dan ook. Mag een baas dit zomaar doen?
Enkele weken geleden ben ik thuis gebleven met de verschijnselen van de griep. Na twee dagen de kans te hebben gekregen uit te zieken, werd ik op dinsdagmiddag benaderd om toch halve dagen te komen werken. Hondsberoerd, maar van goede wil ben ik toen vanaf woensdag halve dagen naar het werk gegaan. Iedereen kon zien dat ik me echt niet lekker voelde, maar iedereen vond het wel knap dat ik niet volledig thuis was gebleven.
Nu weken later kom ik er achter dat ze mijn verlofuren hebben gehalveerd. Van de elf werkdagen die ik nog had staan, heb ik er nu slechts 5,5 werkdagen nog staan. Ik heb hierover direct HRM gemaild en gebeld en het antwoord wat ik kreeg vond ik ronduit shocking. Ze hebben 50% van mijn verlofdagen geblokkeerd, omdat ik heb besloten om op therapeutische basis te komen werken. Was ik thuis gebleven, dus 100% ziek, dan waren de uren niet geblokkeerd.
Ik vroeg nog of ze liever hadden dat ik dan 3 weken ziek was geweest om vervolgens 2 weken verlof op te nemen en het antwoord was:"Nee, maar inderdaad dan had je wel jouw verlofdagen gehouden en had je na de drie weken 100% ziek zijn nog twee weken verlof op kunnen nemen. Jij koos er echter voor om halve dagen te komen werken en dus heeft het bedrijf ervoor gekozen om 50% van jouw uren terug te nemen. Deze zul je dus ook niet terugkrijgen".
Dus mijn goede wil heeft ervoor gezorgd dat ik nog maar 5 werkdagen verlof heb. Waarvan ik dus nog naar het ziekenhuis moet, nog andere dagen moet indienen i.v.m. verplichte verlofdagen, wat inhoudt dat ik GEEN vakantie heb dit jaar. Dat mag toch niet?
Dus mijn vraag aan jullie is dan ook. Mag een baas dit zomaar doen?
Gast- Gast
Re: Mag een werkgever dit doen?
Nou volgens mij echt niet hoor. De uren dat je niet komt werken zijn gewoon ziekte uren.
Edit: Dus 50% werkuren en 50% ziekte uren.
Edit: Dus 50% werkuren en 50% ziekte uren.
Gast- Gast
Dit mag absoluut niet. Schandalig dat een groot bedrijf als weer jij werkt, zich hieraan schuldig maakt. Je zou voor die dagen gewoon 50% ziekgemeld moeten zijn, want je hebt vantevoren aangegeven dat je verre van hersteld was.
Gast- Gast
Ik zou gewoon morgen eens informatie in gaan winnen bij een juridisch loket. Of heb je rechtsbijstand toevallig?
Gast- Gast
Ze hebben in totaal ruim 40 uur 'ingepikt', terwijl ik maar 12u op therapeutische basis heb gewerkt. Het ging maar om drie halve werkdagen. Ik sla mezelf nu zo gigantisch voor mijn kop dat ik niet gewoon 40u ziek ben geweest, maar ervoor heb gekozen om 12u te gaan werken in die week.
Gast- Gast
Ik zou eerst een gesprek aangaan met je leidinggevende en hem wensen op je rechten wat dit betreft. Als het op deze manier niet goedschiks lukt, zou ik pas gaan voor kwaadschiks en rechtsbijstand inschakelen. Want het kan je natuurlijk wel op een negatieve manier in de kijker spelen bij je werkgever als je hier gelijk werk van gaat maken.
Gast- Gast
Ik snap dat 'heldhaftige' nooit zo. Toch gaan werken als je zo doodziek bent. Waarom?? Daarnaast is het ook belachelijk wat ze doen natuurlijk. Heb je je contract erop nagekeken? Met je manager besproken? Ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Ik mag trouwens hopen dat je meer vakantie per jaar hebt dan 2 weken.
Gast- Gast
Ik was sowieso niet van plan om het direct hogerop te spelen. Want ik heb maar een contract tot aan oktober 2011 en ik zie graag een verlenging. Als ik als kip zonder kop ga handelen, dan kan ik mijn vervolgcontract gelijk op mijn buik schrijven. Ik wil het nog bespreken met mijn leidinggevende en dat ga ik morgen ook zeker doen, maar ze waren er erg duidelijk in:"Geblokkeerd, blijft geblokkeerd. Hoe spijtig ook".
De laatste tijd zijn ze sowieso wat vreemd bezig. Zo moeten we onze verlofdagen inzetten voor verplichte vrije dagen. Krijgen we hiervoor een vergoeding op onze loonstrook, waarvoor we vervolgens uren terug moeten kopen voor 108%. Wij zijn van mening dat ze dit ook niet mogen doen. Wel als het bedrijf 365 dagen per jaar open is, maar niet als wij verplicht vrij zijn op zon en feestdagen.
Achteraf snap ik zelf ook niet waarom ik zo heldhaftig moest zijn. Maar het goede wat ik probeerde te doen, doe ik natuurlijk nooit weer. Ze kunnen van mij de rambam krijgen. Ze hebben bij mij bewerkstelligt dat 'het goede voor het bedrijf' bij mij momenteel ver te zoeken is.
De laatste tijd zijn ze sowieso wat vreemd bezig. Zo moeten we onze verlofdagen inzetten voor verplichte vrije dagen. Krijgen we hiervoor een vergoeding op onze loonstrook, waarvoor we vervolgens uren terug moeten kopen voor 108%. Wij zijn van mening dat ze dit ook niet mogen doen. Wel als het bedrijf 365 dagen per jaar open is, maar niet als wij verplicht vrij zijn op zon en feestdagen.
Achteraf snap ik zelf ook niet waarom ik zo heldhaftig moest zijn. Maar het goede wat ik probeerde te doen, doe ik natuurlijk nooit weer. Ze kunnen van mij de rambam krijgen. Ze hebben bij mij bewerkstelligt dat 'het goede voor het bedrijf' bij mij momenteel ver te zoeken is.
Gast- Gast
Het hoeft niet per se heldhaftig zijn, maar sommige bedrijven spelen gewoon in op schuldgevoel of dringen ontzettend aan om toch te komen werken.
Gast- Gast
Maar waarom ga je sowieso werken als je zo ziek bent. Wat is daar de meerwaarde van? Is beter worden niet je eerste prioriteit? Helemaal los van het feit wat ze nu doen hoor.
Daarnaast zou ik het wel bij je LG neerleggen. Hij beslist toch uiteindelijk of hij met je verder wil en HR niet in zijn eentje lijkt mij...
Daarnaast zou ik het wel bij je LG neerleggen. Hij beslist toch uiteindelijk of hij met je verder wil en HR niet in zijn eentje lijkt mij...
Gast- Gast
Twellie schreef:Het hoeft niet per se heldhaftig zijn, maar sommige bedrijven spelen gewoon in op schuldgevoel of dringen ontzettend aan om toch te komen werken.
Zo lees ik het in haar reactie.
Gast- Gast
Zusje schreef:Twellie schreef:Het hoeft niet per se heldhaftig zijn, maar sommige bedrijven spelen gewoon in op schuldgevoel of dringen ontzettend aan om toch te komen werken.
Zo lees ik het in haar reactie.
Ze belde mij met de vraag of ik het zag zitten om te komen werken. Ik zei:"Nee, want ik slaap nog steeds heel erg slecht en daarnaast zit alles potdicht". Waarop ze zei:"Lukt het ook niet voor een paar uur per dag? Het hoeft niet gelijk voltijd, maar misschien is proberen niet heel erg slecht". Ik:"Sja..." en om van het gezeur af te zijn, heb ik toen besloten om maar heen te gaan. Daarnaast vond ik het van mezelf van goede wil getuigen door maar gewoon heen te gaan. Dat wordt dus gewoon afgestraft.
Gast- Gast
Het mag niet wat ze doen, een werkgever mag niet beslissen over jouw vrije dagen. Daarnaast was je voor 50% nog ziek, je hebt je nooit volledig beter gemeld toch? Bizar dat ze dit doen zeg! Laat je niets wijsmaken hoor meid.
Voor ziekenhuisbezoeken behoor je trouwens kort verzuimuren te krijgen, een werkgever is verplicht je hierin tegemoet te komen. Dit hoeft dus nooit ten koste van je eigen verlof te gaan (tenzij je op uitzendbasis werkt).
Voor ziekenhuisbezoeken behoor je trouwens kort verzuimuren te krijgen, een werkgever is verplicht je hierin tegemoet te komen. Dit hoeft dus nooit ten koste van je eigen verlof te gaan (tenzij je op uitzendbasis werkt).
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Ik was inderdaad nog 50% ziek.
En er zijn inderdaad ziekenhuisverzuimuren voor, maar omdat ik maar een uur in het ziekenhuis hoef te zijn, maar vervolgens een paar uur niet mag rijden, had ik bedacht dat de overige uren voor eigen rekening komen.
En er zijn inderdaad ziekenhuisverzuimuren voor, maar omdat ik maar een uur in het ziekenhuis hoef te zijn, maar vervolgens een paar uur niet mag rijden, had ik bedacht dat de overige uren voor eigen rekening komen.
Gast- Gast
Angel Blue Eyes schreef:Ik was inderdaad nog 50% ziek.
Niet doen joh! Zeker niet nu ze je hier zo mee genaaid hebben. Die uren behoren zij jou te betalen, ook de uren die je niet mag rijden en dus waarschijnlijk niet kan werken.
Ellebel- Prater
Maakt een reden ziektemelding trouwens nog uit. Of wordt er daadwerkelijk gekeken naar de hoeveelheid ziektemelding voor een eventuele contractsverlenging. Want ik hoorde vandaag dat ik ziek ben gemeld met als reden "Verkoudheid". Nou voor een verkoudheid blijf ik niet in mijn bed liggen.
Gast- Gast
Of de reden meetelt is heel erg afhankelijk van de organisatie en de persoon die het beoordeeld. Iedereen heeft daar een andere mening over, helaas zijn daar geen duidelijke richtlijnen voor.
Ikzelf als werkgever kijk in eerste instantie naar het aantal ziekmeldingen. We gaan ervanuit dat de gemiddelde persoon 2 keer per jaar ziek is (en dat vind ik best al veel!). Dus 2 a 3 drie keer vind ik 'normaal'. Alles boven de 3 vind ik voor een contractverlenging riskant, dan pas ga ik kijken naar de frequentie, de duur en de redenen van ziekte. Is iemand bij mij 4 keer verkouden, dan vind ik dat onacceptabel, verkouden is niet ziek. Ben je daar 1 keer door niet aanwezig prima, maar dat moet geen 4 keer per jaar zijn.
Is iemand meerdere keren ziek geweest door 'pech' gevallen (verstuikte enkel, blaasontsteking, ziekte door overlijden familie) dan kan ik 4 of 5 keer per jaar zomaar wel acceptabel vinden. Voor mij is het echt afhankelijk van de frequentie en de reden van ziekte.
Daarnaast hangt een contractverlenging natuurlijk niet alleen van ziekte af, maar ook van overig functioneren, economische omstandigheden, verwachte werkdruk, etc. etc.
Ikzelf als werkgever kijk in eerste instantie naar het aantal ziekmeldingen. We gaan ervanuit dat de gemiddelde persoon 2 keer per jaar ziek is (en dat vind ik best al veel!). Dus 2 a 3 drie keer vind ik 'normaal'. Alles boven de 3 vind ik voor een contractverlenging riskant, dan pas ga ik kijken naar de frequentie, de duur en de redenen van ziekte. Is iemand bij mij 4 keer verkouden, dan vind ik dat onacceptabel, verkouden is niet ziek. Ben je daar 1 keer door niet aanwezig prima, maar dat moet geen 4 keer per jaar zijn.
Is iemand meerdere keren ziek geweest door 'pech' gevallen (verstuikte enkel, blaasontsteking, ziekte door overlijden familie) dan kan ik 4 of 5 keer per jaar zomaar wel acceptabel vinden. Voor mij is het echt afhankelijk van de frequentie en de reden van ziekte.
Daarnaast hangt een contractverlenging natuurlijk niet alleen van ziekte af, maar ook van overig functioneren, economische omstandigheden, verwachte werkdruk, etc. etc.
Ellebel- Prater
Even een update.
Vandaag heb ik het besproken met één van de Seniors. Ondanks dat ze niet gemachtigd zijn mij bij dergelijke zaken te helpen, heeft zij er wel voor gezorgd dat de kwestie bij de TM zou komen te liggen. Niet dat ik niet met de TM durf of kan praten, maar ik zie haar wat minder frequent dan de twee seniors en dan vergeet je weleens iets.
De TM kwam op het einde van de middag naar mij toe. Wat ze hadden gedaan, dat kon niet. Absoluut niet. En ze ging gelijk actie ondernemen. Ze snapt niet dat het bedrijf zo'n houding kan aannemen. Ook mijn collega's, het verhaal ging kennelijk als een lopend vuurtje, waren van mening dat een bedrijf niet zo met hun personeel om kan gaan.
Nou ja, volgens TM komen mijn uren gewoon terug. Maar eerst zien en dan geloven.
Vandaag heb ik het besproken met één van de Seniors. Ondanks dat ze niet gemachtigd zijn mij bij dergelijke zaken te helpen, heeft zij er wel voor gezorgd dat de kwestie bij de TM zou komen te liggen. Niet dat ik niet met de TM durf of kan praten, maar ik zie haar wat minder frequent dan de twee seniors en dan vergeet je weleens iets.
De TM kwam op het einde van de middag naar mij toe. Wat ze hadden gedaan, dat kon niet. Absoluut niet. En ze ging gelijk actie ondernemen. Ze snapt niet dat het bedrijf zo'n houding kan aannemen. Ook mijn collega's, het verhaal ging kennelijk als een lopend vuurtje, waren van mening dat een bedrijf niet zo met hun personeel om kan gaan.
Nou ja, volgens TM komen mijn uren gewoon terug. Maar eerst zien en dan geloven.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» nav; Onbeschofte Werkgever
» Ervaring met L.id.l als werkgever?
» Irritatie uitspreken? 'Werkgever'...
» Ex-werkgever betaalt vakantiegeld niet uit
» Hoe flexibel is jouw werkgever?
» Ervaring met L.id.l als werkgever?
» Irritatie uitspreken? 'Werkgever'...
» Ex-werkgever betaalt vakantiegeld niet uit
» Hoe flexibel is jouw werkgever?
Pagina 1 van 1