Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel?

+14
nina
Mizz_S
rapa nui
Zininzon
loura
IndianRose
Jeanette
Arwyn
Guus
minoessepoes
Effie_O
Cheesegirl
Susan
SleepingBeauty
18 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel? - Pagina 2 Empty Re: Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel?

Bericht  rapa nui wo 22 dec 2010 - 6:49

[quote="minoessepoes"]
minoessepoes schreef:
Hoofdgerecht: De eend in kriekbiersaus met ui en wortel erin, daarnaast de pommes duchess en geroosterde winterwortel uit de oven met tijm/knoflook en olie en een simpele salade.

Die kriekbiersaus lijkt me wel erg lekker en ik heb nog diverse soorten kriekbier in huis. Hoe maak je deze saus? En zal die ook lekker zijn bij kip oid?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel? - Pagina 2 Empty Re: Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel?

Bericht  minoessepoes wo 22 dec 2010 - 7:14

[quote="rapa nui"]
minoessepoes schreef:
minoessepoes schreef:
Hoofdgerecht: De eend in kriekbiersaus met ui en wortel erin, daarnaast de pommes duchess en geroosterde winterwortel uit de oven met tijm/knoflook en olie en een simpele salade.

Die kriekbiersaus lijkt me wel erg lekker en ik heb nog diverse soorten kriekbier in huis. Hoe maak je deze saus? En zal die ook lekker zijn bij kip oid?

Ik bak de eend in de pan op zijn eigen vet. haal deze uit de pan en gaar deze daarna nog even in de oven, in het vet van de eend fruit ik wat ui aan en wortel, daarbij gaat een blokje bouillon met water en wat tijm en een blaadje laurier en uiteraard het bier, dit even goed door laten koken/in laten koken. Je kan het eventueel nog binden met wat allesbinder/aardappelzetmeel of een bloempapje. En je kan op het laatst nog kersen toevoegen als je daar van houd.

Het is een saus die heel goed bij wild gaat, bij kip heb ik het nog nooit geprobeerd, kip heeft natuurlijk een veel minder uitgesproken smaak, maar ik zou zeggen, probeer het eens!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 22 dec 2010 - 7:22

Wij hebben het dit jaar een beetje lastig. We rijden op 24 december terug naar Nederland en kunnen dus niet handig boodschappen doen. Daarom nemen we alles mee vanuit Belgie, maar doen we dus niet heel uitgebreid boodschappen. Dus kiezen we dit jaar voor niet al te ingewikkelde gerechten.

Kerstavond: Vis (moeten we nog nader bedenken)

1e kerstdag:
Voorgerecht: Drie verschillende bladerdeeg hapjes, eentje met krab, eentje met ham en kaas en eentje met nog iets anders (dit kopen we gewoon in de supermarkt)
Tussengerecht: Consommé (simpel soepje)
Hoofdgerecht: Everzwijn met cranberry compote, gratin dauphinois (aardappelgratin uit de oven) en haricots verts
Dessert: Buche taart

2e kerstdag gaan we bij m'n vader vlees fondueen.

Oh ja en morgen vieren we kerst met de familie omdat het onze laatste avond hier is, en dan eten we confit de canard. Yeaaah baby. ZO lekker.

Laatst aangepast door Marin op wo 22 dec 2010 - 7:25; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 22 dec 2010 - 7:24

loura schreef:smashed patatoes

Laughing Laughing Laughing

Het zijn mashed potatoes, niet verpletterde aardappelen Wink

Gast
Gast

Bericht  Mizz_S wo 22 dec 2010 - 7:54

De eerste dag gaan we bij mn ouders eten. Mijn vriend en ik maken het voorgerecht: trio van tonijn (een bladerdeegflapje met tonijn en pesto, een gevuld tomaatje met tonijn en een wraphapje met tonijnsalade). Als hoofdgerecht maakt mn moeder vanalles, als vlees varkenshaasjes, rollade en beenham, daarbij aardappelgratin, frietjes, kerstboomaardappelkroketjes en misschien krieltjes, haricot verts met spek erom, iets met asperges en een salade. Het nagerecht wordt een soort petit grand dessert, met zelfgemaakte ijstaart, een soesje, een mini-muffin en chocolademouse.

Tweede dag gaan we bij de ouders van mn vriend gourmetten. Wederom maken wij het voorgerecht, een filodeegtaartje met zelfgemaakte krabsalade.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  nina wo 22 dec 2010 - 7:59

Jolie schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit, maar heb dit in mijn hoofd:

Oesters & champagne

Eendenborstfilet met rode portsaus

Hertenbiefstuk met champignonsaus, aardappeltjes uit de oven en haricoverts

Dessert moet ik nog verzinnen.
Wow wat lekker!!! Vooral de oesters..... Ik wil ook aanschuiven!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  _Summer do 23 dec 2010 - 3:33

1e Kerstdag: gourmetten met een zalmcocktail vooraf (met slagroom en whisky-cocktail saus)

2e Kerstdag: tomatensoep met mascarpone. Daarna allerlei soorten pizza. Als dessert ijs.
_Summer
_Summer
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 97
Punten : 105
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 3:39

Susan schreef:
Jolie (do dec 16 2010, 13:31) schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit, maar heb dit in mijn hoofd:

Oesters & champagne

Eendenborstfilet met rode portsaus

Hertenbiefstuk met champignonsaus, aardappeltjes uit de oven en haricoverts

Dessert moet ik nog verzinnen.

Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel? - Pagina 2 Vlaflip2
Zit ik hier opeens toch met een smile =)

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 3:43

We eten wel extra lekker, maar niet vreselijk uitgebreid.

Kerstavond peperburgers met aardappelkroketjes, schorseneren met roomsaus en kaas uit de oven en een paddestoelenmix met sausje.

1e kerstdag eten we uit met m'n moeder en stiefvader.

2e kerstdag kaasfondue met stokbrood, krieltjes, cherrytomaatjes, champignons, augurken en zilveruitjes.

3e kerstdag gaan we uit eten met m'n schoonmoeder.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 3:46

Ik wéét het gewoon nog niet. En daar baal ik van. 1e kerstdag eten we ergens en gaan we gourmetten (waar ik niet écht van hou, maar goed, het is wel gezellig)

En dan 2e kerstdag wilden we zelf gaan koken. En ik had tot nu toe 2 opties:

Avocadopuree met hollandse garnalen
Zalm in bladerdeeg met kruiden
Toetje

Of:

soep (dacht paddestoelen of champignonsoep) met een bladerdeegdakje uit de oven
Kip uit de oven met sinaasappelvulling en spek (recept uit de allerhande
Toetje.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit, ook het toetje niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 3:47

Lilith schreef:Ik wéét het gewoon nog niet. En daar baal ik van. 1e kerstdag eten we ergens en gaan we gourmetten (waar ik niet écht van hou, maar goed, het is wel gezellig)

Toetje

Of:

Toetje.

Ik dacht voor jou aan bloedworst en orgaanvlees. Kun je lekker je tanden in zetten Embarassed Maar met je nieuwe avatar misschien toch maar iets anders.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 3:48

Smikkell schreef:
Lilith schreef:Ik wéét het gewoon nog niet. En daar baal ik van. 1e kerstdag eten we ergens en gaan we gourmetten (waar ik niet écht van hou, maar goed, het is wel gezellig)

Toetje

Of:

Toetje.

Ik dacht voor jou aan bloedworst en orgaanvlees. Kun je lekker je tanden in zetten Embarassed Maar met je nieuwe avatar misschien toch maar iets anders.
Kikkerbilletjes Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 4:16

Kerstdiner, wat zetten jullie op tafel? - Pagina 2 142b46cc2d6305e4b649172481f451b1_view
Recept
Kikkerbillen met knoflook, broodkruim en peterselie
marcdepester heeft dit recept op 28 mei 2005 toegevoegd. Dit recept is 4.501 keer bekeken, aan 2 persoonlijke kookboeken toegevoegd Print recept
Boodschappenlijst
Een ware delicatesse voor de amateurs

Bereidingstijd:20-30 minuten Gang:HoofdgerechtKeuken:Belgische keukenSmaak:PittigTechniek:N.v.t.Soort gerecht:Hoofdgerecht Ingrediënten voor 4 personen
-24 kikkerbillen
-1 handvol vers broodkruim
-1 handvol bladpeterselie
-4 knoflooktenen (gepeld)
-bloem
-hoeveboter
-arachideolie
-peper en zout

Voorbereiding
-kruid de goed afgedroogde billetjes met peper en zout
-haal ze door de bloem en doe ze in een zeef en schud de overtolige bloem eraf

Bereidingswijze
-doe de kikkerbilletjes in een hete pan met een scheutje olie
-voeg vervolgens 2 el boter toe en bak de billetjes aan beide zijden in de schuimende boter
-neem de goed gebakken billetjes uit de boter en leg ze op een andere plaat
-doe het vers broodkruim met de peterselie(zonder steeltjes) in de keukenrobot met de gepelde knoflook en maal alles heel fijn
-bestrooi de kikkerbilletjes met de massa en laat ze nog even bakken in een hete oven van 200?C
-warm de boter waarin de kikkerbilletjes werden gebakken nogmaals op en serveer afzonderlijk

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 4:33

Als wij vroeger van vakantie naar huis reden, zei m'n vader dat we heel chic gingen dineren, namelijk bij een kikkerbilletjes restaurant. De eerste keer dat ie dat zei, waren we echt even bang daar voor.. Tot we natuurlijk de McDonalds zagen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 4:34

Marin schreef:Als wij vroeger van vakantie naar huis reden, zei m'n vader dat we heel chic gingen dineren, namelijk bij een kikkerbilletjes restaurant. De eerste keer dat ie dat zei, waren we echt even bang daar voor.. Tot we natuurlijk de McDonalds zagen.
Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 dec 2010 - 8:52

Wat het geworden is:

Kant en klare schaaltjes paddestoelenragout met bladerdeeg (albert heijn)
Kip met spek en sinaasappelvulling met zoete aardappel, sugarsnaps en waarschijnlijk nog salade enz.
Tobleronemousse

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes do 23 dec 2010 - 20:12

Het is misschien het idee waardoor het gek is om te eten, maar kikkerbilletjes zijn serieus heel lekker! Tenminste dat vind ik dan, maar het smaakt een beetje naar malse kip, dus ik denk dat de meeste mensen het qua smaak gewoon zouden lusten! Very Happy
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Druifje do 23 dec 2010 - 23:45

Lang leve de allerhande!
Mijn ouders, zusje, zwager en broertje komen eten.

Ons menu:

- Drankje met frambozen en prosseco
- Voorgerecht: Garnalencocktail of gerookte kip cocktail
- Amuses: Tomatensoepje en zalmrolletje
- Hoofdgerecht: Kip met sinaasappelvulling en spek, rollade, aardappeltjes uit de oven, haricots verts, peultjes en worteltjes.
- Nagerecht: Bombe Blanche.

Nu hopen dat alles lukt Wink
Druifje
Druifje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 14
Punten : 14

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 4:28

Haricots verts zijn wel favoriet. Is dat een typische kerstgroente?

Wij doen niet aan kerst dus eten morgen gewoon simpel broodjes kebab en zondag kippensoep, kip uit de oven met charmilla en brood (ipv mes en vork).

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 24 dec 2010 - 4:31

1e kerstdag gaan we bij m'n schoonzus eten. Ze kan erg goed koken en het zal dit jaar vast en zeker weer smaken !
2e kerstdag komen mijn ouders hier gourmetten.

Gast
Gast

Bericht  studiebol vr 24 dec 2010 - 5:29

Morgen komen mijn schoonouders eten,

We eten garnalen bonbon met daarover heen zalm
Dan hebben we een winterrollade en aardappeltjes uit de ove en worteltjes met peultjes en sperziebonen met spekjes
Als toetje een warm appeltaartje met kaneelijs en slagroom.
En mijn vriend had bedacht dat hij nog carpaccio wilde eten dus dat komt voor of na de garnalen bonbon..

Zondag eten we bij mijn ouders, ik weet niet precies wat we eten maar wel dat we Kalkoen eten!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Dikkie Dik vr 24 dec 2010 - 9:20

Kerstavond gewoon lekker zelfgemaakte groentesoep.
Eerste Kerstdag maken wij het voorgerecht: ham met meloenparels. Verder is het een verrassing: mijn ouders verzorgen het hoofdgerecht (wild vermoed ik) en mijn broertje het dessert.

Tweede Kerstdag gaan we gourmetten bij mijn schoonouders.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: