Hemelvaart en pinksteren wereldwijd?
+4
silly-one
luisa
Sugarfall
Lejow
8 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Hemelvaart en pinksteren wereldwijd?
Hemelvaart is Ascension Day in het Engels en wordt wel degelijk gevierd in Amerika en Engeland, maar dan met name door de Christenen zelf, door gewoon naar de kerk te gaan. Het is geen nationale feestdag en winkels zijn gewoon open (immers is het net Memorial Weekend geweest in Amerika, hun herdenkingsweekend+dag), maar het is wel degelijk bekend. In sommige staten is het echter op een andere dag.
Pinksteren heet Pentecost of Whit Sunday. Wederom ook geen nationale feestdag, en duurt ook maar 1 dag, geen twee.
En zo is het, en niet anders
Pinksteren heet Pentecost of Whit Sunday. Wederom ook geen nationale feestdag, en duurt ook maar 1 dag, geen twee.
Gast- Gast
Marin schreef:Hemelvaart is Ascension Day in het Engels en wordt wel degelijk gevierd in Amerika en Engeland, maar dan met name door de Christenen zelf, door gewoon naar de kerk te gaan. Het is geen nationale feestdag en winkels zijn gewoon open (immers is het net Memorial Weekend geweest in Amerika, hun herdenkingsweekend+dag), maar het is wel degelijk bekend. In sommige staten is het echter op een andere dag.
'Maakt diepe buiging'
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zat echt zo voor de computer:ProudMama schreef:Dat is net hoe je tegenover het Christelijk geloof staat...Odilia schreef:Ik denk dat ze t vooral raar vinden dat we een feestdag hebben voor hemelvaart en bv niet voor bevrijdingsdag (wat toch een stukje belangrijker is). Ik denk dat ze er nog nooit van gehoord hebben dat iemand daar vrij voor is.uiteraard weten ze wel dat Jezus naar de hemel is gegaan haha.
Het is inderdaad maar net wat je belangrijk vind. Ik vind dodenherdeking en bevrijdingsdag ook erg belangrijk maar als evangelisch/pinkster christen is hemelvaart en pinksteren ook een belangrijke dag. Dus het een is niet belangrijker als het ander, dat vind ik wel heel kortzichtig.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Thanks Marin, dat is het precies.
Christenen wereldwijd kennen de hemelvaart van Jezus en weten van het Pinksterfeest. De meeste kerken vieren dit dan ook, maar niet allemaal. En dán zijn er nog heel veel landen waar het geen nationale feestdag is. Dus allemaal uitzonderingen waar je rekening mee moet houden om CBL's vraag te beantwoorden.
Christenen wereldwijd kennen de hemelvaart van Jezus en weten van het Pinksterfeest. De meeste kerken vieren dit dan ook, maar niet allemaal. En dán zijn er nog heel veel landen waar het geen nationale feestdag is. Dus allemaal uitzonderingen waar je rekening mee moet houden om CBL's vraag te beantwoorden.
Gast- Gast
Dat Bevrijdingsdag voor het merendeel van de Nederlandse bevolking een belangrijker feestdag is dan Hemelvaartsdag is een heel andere uitspraak dan zeggen dat Bevrijdingsdag (überhaupt) een belangrijker feestdag is dan Hemelvaartsdag. Twee verschillende dingen. En dus kan ik de reactie van PM heel goed volgen.Odilia schreef:Als je kijkt naar de totale Nederlandse bevolking is bevrijdingsdag voor het meerendeel belangrijker.ProudMama schreef:Dat is net hoe je tegenover het Christelijk geloof staat...Odilia schreef:Ik denk dat ze t vooral raar vinden dat we een feestdag hebben voor hemelvaart en bv niet voor bevrijdingsdag (wat toch een stukje belangrijker is).
Gast- Gast
Ik zit nu in Amerika in de Bible Belt (dus erg christelijk) en ze hadden hier nog nooit van Hemelvaart gehoord.
Gast- Gast
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat voor soort christen je bent. Ben je pinkster(pentecoast) dan geloof je zeker in hemelvaart en de heilige geest(die samenhangt met hemelvaart en pinksteren). Baptisten geloven weer minder in pinksteren en de heilige geest. Ook merk ik dat er een groot verschil is in Amerika tussen christenen. Sommige zijn het alleen maar voor de vorm(ik noem dat God Bless You christenen), anderen zijn heel evangelisch, weer anderen zijn erg extreem(Nederlandse en Amerikaanse biblebelt) en nemen de bijbel soms (te) letterlijk. De gereformeerden in Nederland zijn ook absoluut niet te vergelijken met de Evangelistisch/pinkster christenen. Sterker nog, soms veroordelingen ze elkaar en gelooft de een niet een belangrijk aspect van de ander. De pinkster christenen geloven namelijk in wonderen door God(ook echt doven/blinden/verlamden) die worden genezen, geen klachten meer hebben. Een gereformeerde kerk staat daar veel verder van af. Sommige gemeenschappen erkennen het bijvoorbeeld niet. Zo kun je allemaal christen zijn, maar toch totaal anders denken en geloven. Ik denk dat Amerika ook anders is dan Nederland. De pentecoast daar is eigenlijk veel extremer dan de pinksterkerk in Nederland. Eigenlijk weet ik niet zo goed waar het aan kan liggen dat ze het daar niet hebben, maar denk dat het vooral is omdat het daar anders in elkaar zit. Wat hier protestants is kan daar een heel andere invulling hebben.
ps. Als ik foute dingen heb gezegd in mijn tekst dan hoor ik het graag(wat ik weet ook niet precies de verschillen)
ps. Als ik foute dingen heb gezegd in mijn tekst dan hoor ik het graag(wat ik weet ook niet precies de verschillen)
Monte- Ratel
Never heard of the Ascension of Christ?? Geloof ik eigenlijk niks van (en ik trek niet je deskundigheid in twijfel). Maar als het echt 'stevige' christenen zijn, weten ze dat. En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de feestdag, maar over het feit an sich.Arden schreef:Ik zit nu in Amerika in de Bible Belt (dus erg christelijk) en ze hadden hier nog nooit van Hemelvaart gehoord.
Gast- Gast
Hmm, dat laatste zeg je wel erg cru. Baptisten geloven niet minder in Pinksteren en de Heilige Geest. Ze 'doen' er minder mee, hun focus ligt op een ander punt van het christendom, maar dat ligt niet aan hun geloof.Monte schreef:Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat voor soort christen je bent. Ben je pinkster(pentecoast) dan geloof je zeker in hemelvaart en de heilige geest (die samenhangt met hemelvaart en pinksteren). Baptisten geloven weer minder in pinksteren en de heilige geest.
Kom jij zelf uit een evangelische gemeente of een pinkstergemeente? Ik merk dat jouw blikveld zich daarop richt namelijk en daardoor mis je de nuances in dingen. Geeft niks, maar vroeg het me af .
Gast- Gast
Gloria schreef:Never heard of the Ascension of Christ?? Geloof ik eigenlijk niks van (en ik trek niet je deskundigheid in twijfel). Maar als het echt 'stevige' christenen zijn, weten ze dat. En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de feestdag, maar over het feit an sich.Arden schreef:Ik zit nu in Amerika in de Bible Belt (dus erg christelijk) en ze hadden hier nog nooit van Hemelvaart gehoord.
Ik kan het me ook niet voorstellen dat ze er nooit van gehoord hebben, het is onderdeel van de Bijbel. En ik weet dat het Ascension heet, omdat ik destijds daar naar de kerk ben geweest op die dag (ik ging altijd naar de katholieke kerk van m'n gastgezin). Misschien vieren ze het niet hoor bij jou, dat kan natuurlijk, maar het is gewoon een vrij standaard Bijbelse viering, die in elk Christelijk geloof wel terug zal komen lijkt me.
Kan trouwens wel zo zijn dat op de plek waar Arden nu zit overtuigend baptisten zitten. Dat is erg gewoon voor de zuidelijke staten, komt het meeste voor daar.
Gast- Gast
Nou, het is nog niet eens een standaard viering, maar wel een feit, dat meerdere keren genoemd wordt. Het hoort bij één van de fases van het leven van Jezus. Dus als ze er écht nooit van gehoord hebben, zou ik dat een héél interessant, onderzoekswaardig fenomeen vinden (ooooo, ik heb echt de verkeerde studie gekozen ). Katholieken vieren het trouwens wel, volgens mij maakt het daar standaard deel uit van het kerkelijk jaar en van de liturgie. Daar zijn ze nogal van . Dus dat Baptists het niet vieren, kan wel kloppen. Maar ze moeten er zeker van weten.Marin schreef:Ik kan het me ook niet voorstellen dat ze er nooit van gehoord hebben, het is onderdeel van de Bijbel. En ik weet dat het Ascension heet, omdat ik destijds daar naar de kerk ben geweest op die dag (ik ging altijd naar de katholieke kerk van m'n gastgezin). Misschien vieren ze het niet hoor bij jou, dat kan natuurlijk, maar het is gewoon een vrij standaard Bijbelse viering, die in elk Christelijk geloof wel terug zal komen lijkt me. Kan trouwens wel zo zijn dat op de plek waar Arden nu zit overtuigend baptisten zitten. Dat is erg gewoon voor de zuidelijke staten, komt het meeste voor daar.
Gast- Gast
Ik zou er inderdaad van op kijken als ze er echt nog nooit van gehoord hebben. Lijkt me (zeker voor jou, maar ik ook) wel erg interessant. Wat ik me kan herinneren van de katholieke kerk daar, is dat we er zeker aandacht aan hebben besteed. Maar alleen Pasen kan ik me echt goed herinneren, met palmtakken (dat vond ik zo bijzonder). En ik ben ook wel eens naar een Baptist church geweest, maar dat was gewoon in de zomer tijdens een normale dienst. Ik wil trouwens altijd nog meer lezen over al die verschillende stromingen in Amerika, dat vind ik nou reuze interessant. Ik zat ook al te denken toen ik daar heen zou emigreren bij welke stroming ik me nou aan moest gaan sluiten. Geen flauw idee namelijk!
Gast- Gast
Volgens mij kennen ze dat hier niet. Hier kennen ze ook alleen 1e paasdag, 2e paasdag bestaat niet. En kerst is op 24 en 25 december
Gast- Gast
Klopt daar kom ik uit, maar nogmaals zoals ik aangaf heb ik ook niet veel verstand van andere ''stromingen'' ik ken het natuurlijk alleen van de discussies en verhalen uit mijn kerkelijke kring. Dus daarom hoor ik graag dat het anders is of dat ik het fout zeg. Dat vind ik helemaal niet erg. Ik bedoelde ook inderdaad dat ze daar minder mee doen(al doe ik er ook weer niet zo veel mee als sommige mensen die ook evangelisch/pinkster zijn)Gloria schreef:Hmm, dat laatste zeg je wel erg cru. Baptisten geloven niet minder in Pinksteren en de Heilige Geest. Ze 'doen' er minder mee, hun focus ligt op een ander punt van het christendom, maar dat ligt niet aan hun geloof.Monte schreef:Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat voor soort christen je bent. Ben je pinkster(pentecoast) dan geloof je zeker in hemelvaart en de heilige geest (die samenhangt met hemelvaart en pinksteren). Baptisten geloven weer minder in pinksteren en de heilige geest.
Kom jij zelf uit een evangelische gemeente of een pinkstergemeente? Ik merk dat jouw blikveld zich daarop richt namelijk en daardoor mis je de nuances in dingen. Geeft niks, maar vroeg het me af .
Monte- Ratel
Even van Wikipedia: vond ik zelf wel interressant om te lezen dat het dus niet overal op de donderdag gevierd wordt:
The Roman Catholic Church in a number of countries has obtained permission from the Vatican to move observance of the Feast of the Ascension from the traditional Thursday to the following Sunday, the Sunday before Pentecost. This is in keeping with a trend to move Holy Days of Obligation from weekdays to Sunday, to encourage more Catholics to observe feasts considered important.[4][5] The decision to move a feast is made by the bishops of an ecclesiastical province, i.e. an archbishop and the neighbouring bishops. The switch to Sunday was made in 1992 by the church in Australia;[6] before 1996 in parts of Europe;[7] in 1996 in Ireland;[8] before 1998 in Canada and parts of the western United States;[4] in many other provinces in the United States from 1999;[4] and in England and Wales from 2007.[9] The U.S. provinces which retain Thursday observance in 2009 are Boston, Hartford, New York, Newark, Omaha, and Philadelphia.[10
In some countries (at least in Austria, Belgium, Colombia, Croatia, Denmark, Finland, France, Germany (since the 1930s), Haiti, Iceland, Indonesia, Liechtenstein, Luxembourg, Madagascar, Namibia, The Netherlands, Norway, Sweden, Switzerland and Vanuatu) it is a public holiday; Germany also holds its Fathers' Day on the same date.
Dat laatste was trouwens bij mij ook onbekend. Ik was afgelopen donderdag in Duitsland op het Siegfried Spektakel in Xanten en daar hadden ze het elke keer al over vaderdag. Ik wist ook niet dat dat op een andere dag gevierd werd dan in Nederland.
The Roman Catholic Church in a number of countries has obtained permission from the Vatican to move observance of the Feast of the Ascension from the traditional Thursday to the following Sunday, the Sunday before Pentecost. This is in keeping with a trend to move Holy Days of Obligation from weekdays to Sunday, to encourage more Catholics to observe feasts considered important.[4][5] The decision to move a feast is made by the bishops of an ecclesiastical province, i.e. an archbishop and the neighbouring bishops. The switch to Sunday was made in 1992 by the church in Australia;[6] before 1996 in parts of Europe;[7] in 1996 in Ireland;[8] before 1998 in Canada and parts of the western United States;[4] in many other provinces in the United States from 1999;[4] and in England and Wales from 2007.[9] The U.S. provinces which retain Thursday observance in 2009 are Boston, Hartford, New York, Newark, Omaha, and Philadelphia.[10
In some countries (at least in Austria, Belgium, Colombia, Croatia, Denmark, Finland, France, Germany (since the 1930s), Haiti, Iceland, Indonesia, Liechtenstein, Luxembourg, Madagascar, Namibia, The Netherlands, Norway, Sweden, Switzerland and Vanuatu) it is a public holiday; Germany also holds its Fathers' Day on the same date.
Dat laatste was trouwens bij mij ook onbekend. Ik was afgelopen donderdag in Duitsland op het Siegfried Spektakel in Xanten en daar hadden ze het elke keer al over vaderdag. Ik wist ook niet dat dat op een andere dag gevierd werd dan in Nederland.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Gloria schreef:Never heard of the Ascension of Christ?? Geloof ik eigenlijk niks van (en ik trek niet je deskundigheid in twijfel). Maar als het echt 'stevige' christenen zijn, weten ze dat. En voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de feestdag, maar over het feit an sich.Arden schreef:Ik zit nu in Amerika in de Bible Belt (dus erg christelijk) en ze hadden hier nog nooit van Hemelvaart gehoord.
Ok, ik heb het vandaag aan drie verschillende mensen nagevraagd, 2 van deze mensen gaan naar verschillende b.aptist churches en eentje naar een m.ethodist church. Twee van hen gaan op woensdag en 2x op zondag. En zij hadden er echt nog nooit van gehoord, zeiden zelfs allebei los van elkaar dat Jezus met Pasen naar de hemel ging. Nu weet ik niet wat voor conclusies daaraan verbonden kunnen worden maar ze wisten het in elk geval niet.
Gast- Gast
Yasmin schreef:Volgens mij kennen ze dat hier niet. Hier kennen ze ook alleen 1e paasdag, 2e paasdag bestaat niet. En kerst is op 24 en 25 december
2de paasdag en 2 de kerstdag is ook puur omdat wij als Nederlanders weinig feestdagen hebben. Daarom hebben ze die dagen maar in het leven geroepen.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Naaaa, wat apart!! Kun je niet een klein onderzoekje on behalf of me doen? In Nederland (en dus noordwest-Europa) hebben we natuurlijk wel een rijke traditie van bijbelstudie en -onderzoek, maar voor dit feit hoef je alleen maar te lezen, niks diep graven. Hoe komen ze erbij dat Jezus met Pasen naar de hemel ging?? Er zitten nog twee hoofdstukken achter. Raaaaazend interessant!Arden schreef:Ok, ik heb het vandaag aan drie verschillende mensen nagevraagd, 2 van deze mensen gaan naar verschillende b.aptist churches en eentje naar een m.ethodist church. Twee van hen gaan op woensdag en 2x op zondag. En zij hadden er echt nog nooit van gehoord, zeiden zelfs allebei los van elkaar dat Jezus met Pasen naar de hemel ging. Nu weet ik niet wat voor conclusies daaraan verbonden kunnen worden maar ze wisten het in elk geval niet.
Gast- Gast
Weleens gelezen/ bestudeerd?Odilia schreef:Vreemd boek die Bijbel!
Gast- Gast
Ja ik heb op een christelijke basisschool en middelbare school gezeten en moest tot mn 12e elke zondag naar de kerk.ProudMama schreef:Weleens gelezen/ bestudeerd?Odilia schreef:Vreemd boek die Bijbel!
Vind je het zelf niet vreemd dat als jij naar Amerika zou verhuizen Jezus ineens met Pasen naar de hemel gaat ipv Hemelvaart?
Gast- Gast
Ja, dat zou ik heel vreemd vinden! Maar dat vind ik eerder de Amerikanen vreemd als de BijbelOdilia schreef:Ja ik heb op een christelijke basisschool en middelbare school gezeten en moest tot mn 12e elke zondag naar de kerk.ProudMama schreef:Weleens gelezen/ bestudeerd?Odilia schreef:Vreemd boek die Bijbel!
Vind je het zelf niet vreemd dat als jij naar Amerika zou verhuizen Jezus ineens met Pasen naar de hemel gaat ipv Hemelvaart?
Maar was gewoon een vraag hoor, geen aanval...
Gast- Gast
Ja maar in principe hangen zij hetzelfde geloof aan en lezen zij hetzelfde boek. Alleen is er ergens iets mis gegaan, waardoor er hier iets anders wordt gelooft dan daar. Dit is volgens mij namelijk niet alleen in Amerika zo. Ik vraag me dan altijd af wat er nog meer anders is in de Bijbel dan in anderen continenten.
Gast- Gast
Heeft niks te maken met de Bijbel, maar met selectief lezen en hele hoofdstukken blijkbaar overslaan .Odilia schreef:Vreemd boek die Bijbel!
Gast- Gast
Gloria schreef:Heeft niks te maken met de Bijbel, maar met selectief lezen en hele hoofdstukken blijkbaar overslaan .Odilia schreef:Vreemd boek die Bijbel!
Precies, in de Amerikaanse kerk waar ik kwam kenden ze wel Ascension Day, dus ik vind het gewoon een heel vreemd verhaal. Ik geloof Arden natuurlijk wel, maar vind het heel gek dat die mensen denken dat Jezus met Pasen naar de hemel gaat. Het staat gewoon in de Bijbel, en die Bijbel is ook in het Engels hetzelfde.
Gast- Gast
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» weekendje weg met pasen/hemelvaart
» Pinksteren
» weekendje maastricht met Pinksteren
» Wat ga je komend weekend (Pinksteren) doen?
» Weten jullie wat Pinksteren is (zonder te googlen)
» Pinksteren
» weekendje maastricht met Pinksteren
» Wat ga je komend weekend (Pinksteren) doen?
» Weten jullie wat Pinksteren is (zonder te googlen)
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: