Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Oog om oog, tand om tand

+7
pantuf
Yzma
Supertalentje
Jeanette
rapa nui
Ilargi
Susan
11 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Oog om oog, tand om tand - Pagina 2 Empty Re: Oog om oog, tand om tand

Bericht  Jeanette vr 13 mei 2011 - 21:56

Echt te ziek dit..
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 23:00

Maar de vrouw woont helemaal niet (meer) in Teheran, dus ik denk dat dat niet helemaal waar is.

Gast
Gast

Bericht  Ilargi vr 13 mei 2011 - 23:12

Las dit net op Telegraaf.nl

'Oog-om-oog'-actie Iran uitgesteld TEHERAN -

Justitie in Iran heeft de vergeldingsactie van een vrouw die blind is geworden, nadat een man haar zwavelzuur in de ogen had gespoten, voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat heeft het Iraanse persbureau ISNA zaterdag gemeld op basis van bronnen binnen justitie. De vrouw, Ameneh Bahrami, wilde de man zaterdagmiddag in een ziekenhuis in Teheran zwavelzuur in beide ogen spuiten.

De man spoot in 2004 zwavelzuur in haar gezicht, omdat zij verscheidene huwelijksaanzoeken had afgewezen. Sindsdien is zij blind en is haar gezicht verminkt. Operaties in Spanje, waar zij nu woont, hebben geen baat gehad.

Bahrami is speciaal voor de vergeldingsactie naar Teheran gevlogen. Islamitische wetten staan toe dat een slachtoffer van een misdrijf met gelijke munt terugbetaalt. Een rechter bepaalde dat de vrouw met een pipet zwavelzuur in de ogen mag spuiten. De man moet wel worden verdoofd.

Ilargi
Ilargi
Prater
Prater

Aantal berichten : 777
Punten : 823
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 23:30

Jammer dat hij verdoving krijgt.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 0:20

rapa nui schreef:Ben het hier wel mee eens. Het lijkt me hier in Nederland toch ook vrij onvoorstelbaar dat je zoutzuur over je heen krijgt omdat je een aanbidder afwijst. Dan zou hier de dader al lang gestaft zijn. En je hebt hier als vrouw gewoon de keuze om zonder consequenties iemand af te wijzen. Terwijl je in bovenstaande landen dat recht vaak niet hebt/niet kunt nemen omdat zulk soort dingen kunnen gebeuren. Dit klinkt als straf idioot maar misschien geeft deze uitspraak van het recht andere vrouwen in Iran wel extra bescherming om zulke nieuwe zaken te voorkomen omdat ze het recht hebben om op dezelfde manier wraak te nemen.
Precies. Want ook al geldt in die landen het oog om oog-principe, vrouwen hebben daar bijna nooit recht op t.o.v. een man. En al helemáál niet als het gaat om iets met minnaars of tweede mannen. Dan zijn de vrouwen altijd schuldig en worden zij door hun omgeving zwaar gestraft. Zonder eerlijke rechtsgang en als vrouw heb je niets te zeggen. Dat deze vrouw dus in haar gelijk gesteld is, is al een wonder. En dat ze dan ook nog wraak mag nemen... Dat is een opsteker voor al die honderden vrouwen die vastzitten op valse beschuldigingen.

Gast
Gast

Bericht  Ilargi za 14 mei 2011 - 2:58

Er staat nu een foto van de vrouw op telegraaf.nl, is wel heftige foto vind ik persoonlijk maar kan zoiezo al niet goed tegen dat soort dingen... ze was echt prachtig voor het gebeurde.
Ilargi
Ilargi
Prater
Prater

Aantal berichten : 777
Punten : 823

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 5:57

Dit wil je toch niemand aandoen? Het is verschrikkelijk als zoiets je overkomt, maar je doet toch precies hetzelfde.
Wat bereik je hier nu mee? Geeft dit voldoening omdat de dader nu hetzelfde meemaakt?

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 6:05

Rapa Nui's en mijn reactie niet gelezen, Birgit? smile

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 6:06

Nee, maar nu wel Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 6:07

Staat er vervolgens in de Koran dat het na de oog om oog-actie klaar is, of wordt daar geen woord over gerept? Want dat zou betekenen dat er opnieuw een tegenactie mag komen, tegen die vrouw dus, en zo blijf je wel lekker bezig.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 mei 2011 - 6:12

Birgit schreef:Nee, maar nu wel Wink
Mooi smile. Weet je, het is gewoon lastig, want als westerling denk je inderdaad dat je jezelf hierboven moet stellen (ook al vraag ik me af of je dat nog denkt als het je zélf overkomt). Maar dit is voor zo'n vrouw uit zo'n land echt een wonder en een béétje kans op gelijke behandeling.

Ik vraag me af... zou het feit dat ze nu in Spanje woont meespelen? Dat ze daardoor meer rechten heeft, omdat dat Iran internationaal gezien iets oplevert? Hmm...

@Maple: oog-om-oog is letterlijk dezelfde straf geven als de misdaad die gepleegd is. Ze staan nu dus quitte en er hoeft geen tegenactie meer te komen.

Gast
Gast

Bericht  Supertalentje zo 15 mei 2011 - 11:26

Ik heb wel gelezen! ;-)

Ik hoop eigenlijk dat het mannen afschrikt vrouwen dit soort dingen aan te doen, ipv dat er straks een half miljoen mannen blind zijn... Ik vind het dan wel weer kinderachtig dat hij verdoofd moet zijn, alsof zij niet (behalve de blindheid nu) ook ongelooflijk veel pijn gehad moet hebben?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Yzma zo 15 mei 2011 - 11:36

Gloria schreef:Dat is een opsteker voor al die honderden vrouwen die vastzitten op valse beschuldigingen.
Dit is het eerste wat ik ook dacht. Dat de wetten daar zijn is voor mij als westerling inderdaad bizar. En ik vind het ook een naar idee dat je dat iemand (terug) aan mag doen. Maar dat een vrouw daar in haar gelijk wordt gesteld, dat zie ik als iets heel groots eigenlijk.
Yzma
Yzma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 371
Punten : 392

Bericht  Gast zo 15 mei 2011 - 23:53

Waarom kan ze ook kiezen voor een familielid van de dader, die heeft er toch niks mee te maken?
Raar verhaal hoor!

Gast
Gast

Bericht  pantuf ma 16 mei 2011 - 1:04

Caribbeanlover schreef:Waarom kan ze ook kiezen voor een familielid van de dader, die heeft er toch niks mee te maken?
Raar verhaal hoor!

Jij maakt er inderdaad een raar verhaal van! :P
pantuf
pantuf
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 227
Punten : 233
Registratiedatum : 27-01-11

Bericht  JustMeDaan ma 16 mei 2011 - 1:54

Caribbeanlover schreef:Waarom kan ze ook kiezen voor een familielid van de dader, die heeft er toch niks mee te maken?
Raar verhaal hoor!

Beter lezen meid, het slachtoffer zelf, of 1 van haar familieleden mocht dit bij de dader doen.
Niet het slachtoffer bij 1 van zijn familieleden....

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  SuperGrover ma 16 mei 2011 - 6:17

Ik las het eerst ook verkeerd Wink Maar zo gek is dat ook niet, want dat komt in de islamitische wereld ook voor (een overspelige vrouw die wordt bestraft doordat de man haar en haar 2 zussen mag verkrachten).

Ik vind het ziek. En ja, ik snap wel dat het een statement is, en dat ze wraak wil, maar dan nog kan ik dit niet anders dan ziek vinden.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Pien11 di 17 mei 2011 - 6:23

Heel bizar! Neutral

Pien11
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 10
Punten : 12
Registratiedatum : 17-05-11

Bericht  Gast za 30 jul 2011 - 22:46

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10280822/__Geen__oog-_om-oog__in_Iran__.html

Gast
Gast

Bericht  Gast za 30 jul 2011 - 22:51

Birgit schreef:http://www.telegraaf.nl/buitenland/10280822/__Geen__oog-_om-oog__in_Iran__.html
Ik vind het een dappere beslissing.

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 30 jul 2011 - 22:57

Yzma schreef:
Gloria schreef:Dat is een opsteker voor al die honderden vrouwen die vastzitten op valse beschuldigingen.
Dit is het eerste wat ik ook dacht. Dat de wetten daar zijn is voor mij als westerling inderdaad bizar. En ik vind het ook een naar idee dat je dat iemand (terug) aan mag doen. Maar dat een vrouw daar in haar gelijk wordt gesteld, dat zie ik als iets heel groots eigenlijk.

Hier hetzelfde.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud